هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله سهند ـ ۷ و ۱۳۹۱/۰۲/۰۸

ارسال شده توسط در 28 آوریل 2012 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

سهند را عروس کوه‌های ایران نامیده‌اند.

زیبایی این کوه با آن دامنه‌های سرسبزش، همواره ورد زبان کسانی است که آن را صعود کرده و محو مناظر زیبایش شده‌اند.

این کوه یکی از منابع طبیعی مهم در آذربایجان شرقی است که دور تا دورش را شهرها و روستاها و چراگاه‌های فراوانی فراگرفته و در این میان سهند هم‌چون مادری مهربان و سخاوتمند، آب و زمین‌های حاصل‌خیز خود را بی‌هیچ چشم‌داشتی گسترانیده و همسایگان خود را یاری و حمایت می‌کند.

کوهنوردان زیادی سالانه آن را صعود کرده و اکثراً بدون آسیب‌رسانی به محیط‌زیست آنجا را ترک می‌کنند. اما به گفته آقای اسکندری نماینده انجمن کوهنوردان در شهرستان مراغه، متأسفانه به دلیل عدم رعایت نکات مهم زیست‌محیطی از سوی برخی گردشگران و سوداگران ضدمحیط‌زیست (بی‌مسئولیت) و همینطور از بی‌توجهی برخی از مسئولین، کوه سهند در حال نابودی و بنابر تأکید ایشان، «درحال مرگ» است.

برنامه صعود قله سهند این هفته با کمک و مساعدت و هماهنگی آقای اسکندری اجرا شد و طی نشست کوتاهی که در پایان برنامه داشتیم، از صحبت‌های ایشان مشخص شد که متأسفانه یکی از علت‌های اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه نرسیدن آب‌های منطقه شمال سهند به آن دریاچه است که علتش همان رعایت نکردن نکات زیست‌محیطی در سطح کلان در منطقه است.

قبل از ارائه گزارش اصلی ضمن تشکر و قدردانی از آقای اسکندری امیدواریم تشکل‌های مردمی و زیست‌محیطی در منطقه بتوانند با همکاری هم از بروز چنین فاجعه‌هایی جلوگیری نمایند.

و اما شرح برنامه:
ساعت ۷:۰۰ صبح روز پنجشنبه ۷/۲/۱۳۹۱، با قطار وارد مراغه شدیم.

طی هماهنگی قبلی، با مینی‌بوس به طرف منطقه حرکت کردیم و در کیلومتر ۵ جاده تهران، به اول جاده کوهستانی منطقه سهند رسیدیم.

در این جاده چندین پارچه روستا وجود دارد که اولین آنها «داش‌آتان» و آخرین آنها روستای «کرده‌ده» می‌باشد (طول این مسیر حدود ۴۰ کیلومتر است).

روستا کرده‌ده در ارتفاع ۲۰۰۰ متری قرار دارد و تیم ۱۳ نفره ما، به دلیل بسته بودن جاده کوهستانی این روستا به پناهگاه، ساعت ۱۰ صبح کوهپیمایی را شروع نمود. حدود ۴ ساعت طول کشید تا با حمل کوله‌ها به پناهگاه ۲۵۵۰ متری در پای قله سهند برسیم.

هوا کاملاً ابری و بارانی بود که مه شدیدی در منطقه با ما همراه شد.

طول این جاده ۱۰ کیلومتر می‌باشد که در فصل مناسب می‌توان با مینی‌بوس به پناهگاه رسید.

به دلیل هوای نامناسب از صعود بیشتر پرهیز کردیم و شب را در پناهگاه ماندیم. صبح جمعه ساعت ۶:۰۰ صعود قله را آغاز کردیم. در ساعت ۹:۰۰ صبح ابتدا قله سهند به ارتفاع ۳۵۳۵ متر و سپس قله جام به ارتفاع ۳۵۷۰ متر را صعود کردیم.

در ساعت ۲:۰۰ بعدازظهر، بعد از جمع‌آوری لوازم، پناهگاه را ترک کرده به طرف روستای کرده‌ده حرکت کردیم و ساعت ۵:۰۰ عصر برنامه ما در این روستا به پایان رسید.

با تشکر از مسئولین محترم هیئت کوهنوردی مراغه که صمیمانه همکاری کرده و کلید پناهگاه را در اختیار تیم ما قرار داد.

اعضای شرکت کننده به ترتیب حروف الفبا:
خانم‌ها: جدی، جمشیدی (عکاس)، محمودی و میرزایی
آقایان: احمدی، بیدمشکی، تقوی، تیموری، حمیدی (سرپرست)، دهخدایی، قلندر، مطهری و ناصری

گزارش از: ذ. حمیدی
   1391/2/9

۲ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله سهند ـ ۷ و ۱۳۹۱/۰۲/۰۸”