هر هفته یک برنامه : این بار گزارش خوراسان کوه ـ ۲۴ دی ۸۹

ارسال شده توسط در 16 ژانویه 2011 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

ساعت ۵:۱۵ صبح روز جمعه ۲۴دی ۸۹ به همراه ۱۸ نفر با مینی بوس باشگاه به طرف شهر جدید هشتگرد حرکت کردیم. با متولد شدن استان جدید البرز در تقسیمات کشوری، هشتگرد شهری است از این استان به مرکزیت کرج.
ساعت ۶:۲۰ وارد بلوار اصلی این شهر شدیم و مورد استقبال آقای یونس رضاخانی مسئول محترم هیأت کوهنوردی شهرستان نظرآباد و مسئول کارگروه هیمالیانوردی هیأت کوهنوردی استان تهران قرار گرفتیم.
با هماهنگی های قبلی قرار بود این برنامه صعودی مشترک بین اعضای خانه کوهنوردان نظرآباد و باشگاه کوهنوردی اسپیلت باشد که همین طور هم شد و ۱۹ نفر از اعضای خانه کوهنوردان نظرآباد به سرپرستی آقای رضاخانی در این برنامه شرکت داشتند.

ساعت ۷:۴۵ صبح صعود را از روستای فشند در ارتفاع ۱۸۰۰ متری شروع کردیم. این روستای تاریخی در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال شرقی هشتگرد واقع است.
ارتفاعات شمالی هشتگرد به شکل خط الرأسی از آدران کرج شروع می شود و تا منطقه معلم کلایه قزوین ادامه دارد. منطقه زیبا و کوهستانی طالقان در شمال این خط الرأس قرار دارد و دو قله مرتفع این خط الرأس شاه کرم و خوراسان کوه هستند. قله های ناز و کهار نیز با خط الرأسی مجزا به این قلل متصلند.

ابتدای مسیر از دره شمالی فشند شروع می شود. در آغاز با کمی ارتفاع کم کردن به کف دره و پس از عبور از رودخانه کوچک به اول یال صعود می رسیم.
به دلیل بارش کم برف در سال جاری و همچنین به علت این که مسیر صعود جبهه جنوبی کوه بود، برف زیادی بر سر راه نداشتیم و با برفی بسیار نرم تمامی اعضا بدون مشکل خاصی توانستند این قله را در ساعت ۱۳:۱۵ صعود کنند. هوا صاف و آفتابی و بدون باد بود. ارتفاع قله با GPS ما ۳۰۱۰ متر اندازه گیری شد.

این قله نسبت به مبدأ صعود کمی در دور دست قرار دارد. فاصله تقریبی روستای فشند تا قله حدوداً ۶ کیلومتر است. تمام مسیر صعود از روی یال های کوچکی می گذرد که پشت سر هم قرار دارند و باید یکی پس از دیگری صعود شوند.
نمای بسیار زیبای روی قله یکی دیگر از جاذبه های این صعود بود. رخ شمالی علم کوه دومین قله مرتفع کشور به همراه چند قله دیگر آن منطقه(تخت سلیمان) به خوبی از خوراسان کوه قابل رویت است.
روستاهای منطقه طالقان و قله های آن اطراف به ویژه شاه البرز، قله های منطقه شمال کرج (کندر، شاه دژ، پهنه حصار، منار و …) و در دوردست ها قله دماوند نیز از آن بالا دیده می شوند.

پس از گرفتن عکس یادگاری بر روی قله به همراه ۳۷ نفر که صعودی به یادماندنی بود به طرف فشند بازگشتیم. بعد از رسیدن به روستا در ساعت ۱۷ پس از خداحافظی از تیم خانه کوهنوردان نظرآباد به سوی تهران حرکت کردیم.
در پایان لازم می دانم از همراهی و راهنمایی اعضای تیم خانه کوهنوردان نظرآباد به ویژه آقای رضاخانی که باعث شدند که از این منطقه دیدار کرده و قله زیبای خوراسان کوه را صعودکنیم کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.
در گذشته صعودهای مشترک بین اعضای گروه ها و باشگاه های کوهنوردی رواج بیشتری داشت که مطمئناً منجر به ارتباط بیشتر و ایجاد مودت و دوستی بین آنها می شد. امیدواریم بتوانیم بار دیگر با همکاری مسئولان گروه ها و باشگاه های کوهنوردی، صعودهای این چنینی را تکرار کنیم. باشگاه کوهنوردی اسپیلت آمادگی خود را برای شرکت در این امر مهم به صورت رسمی اعلام می کند.