هر هفته یک برنامه: این بار صعود قله وروشت ۱۷۹۰

ارسال شده توسط در 26 سپتامبر 2011 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

روز پنجشنبه ۳۱۶۹۰ در آخرین روز تابستان جهت صعود این قله به طرف جاده چالوس حرکت کردیم تا اولین برنامه پاییزی را در روز آغازین این فصل زیبا و رنگارنگ به اجرا در آوریم. تعدادمان ۱۵ نفر بود که در ساعت ۱۹ قبل از تاریکی هوا به روستای پاک و محافظت شده هریجان به ارتفاع ۲۳۵۰ متر وارد شدیم. پس از هماهنگی با مسؤل حفاظت محیط زیست منطقه ، آقای سلطانی در نزدیکی روستا در زمینی هموار که هنوز چمن های آنجا سبز و چشم نواز بود بساط شب مانی را برپا کردیم.
لازم به ذکر است برای ورود به این منطقه دریافت نامه(مجوز) از اداره محیط زیست مازندران الزامیست.
هوای خنک و فرح بخشی بود و با بارانی که در چند روز قبل باریده شده بود لطافت و رطوبت آن به حد مطلوب رسیده بود. ساعت ۵۶ صبح روز بعد به طرف قله حرکت کردیم. پاکوبی که از بالای روستا به طرف شمال کشیده شده بود ما را به گردنه ای کوچک رساند که از آنجا با ادامه همان پاکوب به دره اصلی کوه وروشت وارد شدیم. ساعت ۴۵۸ صبح به گوسفندی سرای خالی از سکنه بالای این دره رسیدیم.
ابتدا این دره به روستای ولی آباد می رسد که طبعاً از آنجا هم میشود این قله را صعود کردکه مسیری طولانی تر و احتمالاً مشکل تر خواهد بود.
پس از کمی استراحت و برداشتن آب از چشمه آنجا از یال مشرف به این گوسفند سرا (نه از داخل دره) به طرف قله رهسپار شدیم.ارتفاع این گوسفند سرا ۲۸۰۰ متر بود.
در ساعت ۱۳ بود که به قله ۴۰۳۰ متری وروشت رسیدیم.
از روی قله نمای جدیدی از قله آزادکوه دیده می شدکه البته به همراه آن قله همسایه اش کمان کوه در شرق و قلل علم کوه در غربمان نمایان بود و در شمال هم افق دریای خزر با ابری فشرده منظره ای دیدنی و ناب بود.
قله وروشت آخرین قله از آخرین خط الرأس شمالی البرز شرقی هست که از یک طرف به سمت آمل کشیده شده  و از طرفی دیگر در جاده چالوس به پایان می رسد. قله زیبای گرگ در میانه این خط الرأس قرار دارد. پس از عکاسی و استراحت به طرف پایین حرکت کردیم.مسیر بازگشت را کمی تغییر داده از پاکوب هایی استفاده کردیم که مشرف به دره اصلی بود و به گوسفند سرا می رسید. در ساعت ۳۰۱۶ پس از پیوستن به بقیه اعضا و صرف نهار و استراحت به طرف روستای زیبای هریجان حرکت کردیم و ساعت ۱۸ با رسیدن به آنجا برنامه ما نیز به پایان رسید. تمام نفرات تیم از صعود چنین قله زیبا و مرتفعی به وجد آمده و شادمان بودند. قله ای که با صعود آن می شد دریا، جنگل ، دره های زیبا و عمیق و دیوارهایی که دور تا دور آنان را درختان و گیاهان جنگلی پوشانده بود. و همچنین قلل مرتفع و سر به فلک کشیده دیگر را نظاره کرد و لذت برد. مسلماً این صعود به خاطر ویژگی های بالا که کمتر در یک جا جمع می شود یکی از صعود های فراموش نشدنی ما خواهد بود.
اسامی اعضای تیم:
خانم ها: داداشی، جدی،فاطمه  درزی، فتحی، فتحعلی، زارعی (مهمان)
آقایان: غلامرضا خلیل آبادی، زارعی، فدایی، قلندر، تفضّلی، امین ، رضا خلیل آبادی ، کولاییان، حمیدی (سرپرست)

نکته قابل ذکر: به مناسبت روز پاکسازی کوهستان مقرر شد طبق جدول بندی هیات استان تهران پاکسازی کوه وروشت و دره اسون (در هفته آینده) به عهده باشگاه اسپیلت قرار گیرد. به این منظور چند کیسه زباله در گوسفند سرای بالا جمع آوری شد. در مجموع می توان اذعان کرد قله وروشت یکی از پاکترین کوههایی بود که تا کنون صعود کرده ایم.