«فعال شدن بخش باشگاه های کوهنوردی فدراسیون را به فال نیک بگیریم»

ارسال شده توسط در 11 نوامبر 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در مقالات و نوشته ها

 
«فعال شدن بخش باشگاه های کوهنوردی فدراسیون را به فال نیک بگیریم»
 

چند ماه هست بخش باشگاه های کوهنوردی امور استان ها فدراسیون کوهنوردی با انتصاب موسس باشگاه کوهنوردی توچال جناب شهاب بیات بارونی به عنوان مسئول این بخش، فعال شده و اولین جلسه رسمی خود را مورخه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ در محل دفتر فدراسیون کوهنوردی برگزار کرد.
در این جلسه از آئین نامه اجرایی این بخش رونمایی شد و مسئولیت اجرای بخش های گوناگون آن بر عهده تعدادی از مدیران و اعضای باشگاه های کوهنوردی عضو (کارگروه مدیران باشگاه های کوهنوردی) گذاشته شد. کارگروه مدیران باشگاه های کوهنوردی سالهاست به طور غیر رسمی در اشکال گوناگون به همت تعدادی از مدیران با سابقه باشگاه های کوهنوردی استان تهران فعالیت می کند و با تشکیل جلسات متعدد به حل و فصل مسائل و مشکلات باشگاه ها می پردازد.
همکاری مدیران باشگاه های کوهنوردی در این بخش از فدراسیون امری کم سابقه است که امیدواریم بتواند راهگشای حل مشکلات فراوان این باشگاه ها باشد. باید یادآوری نمود اهم مشکلات مدیریت باشگاه های کوهنوردی به قوانین و دستورالعمل های متعدد و سخت گیرانه فدراسیون کوهنوردی باز می گردد که در مقابل فعالیت گروه های آزاد و بدون مجوز کوهنوردی در اشکال گوناگون به جز ناتوانی و نابرابری چیزی برای باشگاه های کوهنوردی به ارمغان نیاورده است. همین امر موجب شده بسیاری از باشگاه های کوهنوردی رسمی فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآورده ترجیح دهند به دنیای گروه های آزاد و بدون ضوابط کوهنوردی اضافه شوند که با توجه به تعداد بالای علاقه مندان جدی، نتیجه آن پایین رفتن سطح کیفی و کمی این ورزش در جامعه کوهنوردی خواهد بود.
باشگاه های رسمی کوهنوردی از دریافت مجوز تا اجرای کلاس های آموزشی و اجرای برنامه های کوهنوردی با مسائل و مشکلات بسیاری روبرو هستند که بعضا برخی از آنان به ناچار به تورگردانی و اجرای برنامه های تفریحی و توریستی رو آورده اند مانند اجرای برنامه های صعود ۳۱ قله استانی کشور و یا صعود قلل مشهور در فصل مناسب و گرم سال از مسیرهای نرمال که متاسفانه با معیارهای اصولی سازمان های کوهنوردی مهم جهانی سازگاری ندارد و کم ارزش قلمداد می شوند.
برخی از باشگاه ها نیز صرفا تبدیل به یک آموزشگاه و یا یک سایت آموزشی شده اند و از اجرای برنامه های کوهنوردی و سنگنوردی طبیعت دوری می کنند. خطر آسیب ها و مرگ و میرهای بدون حامی در صعودهای جدی باشگاه ها از عواملی ست که آنان را از اجرای برنامه های زمستانی و فنی و دشوار دور نگه می‌دارد. طی سالهای گذشته متاسفانه چند باشگاه کوهنوردی به دلیل فوت ناخواسته اعضای خود با مشکلات و حتی تعطیلی دائمی مواجه شده اند که در این بین فدراسیون کوهنوردی هیچ گونه حمایتی را در این خصوص نتوانست ارائه دهد. از دیگر مشکلات مدیریت باشگاه های کوهنوردی می‌توان به کم درآمدی و مسائل مالی اشاره نمود. علاوه بر این ها می‌توان به مشکلات بیمه و مالیات و اجاره دفتر و غیره اشاره کرد.

متاسفانه باشگاه های کوهنوردی کشور که بنابر شنیده ها به تعداد  ۴۰۰ باشگاه در سطح کشور رسیده اند با وجود اینکه یک بنگاه اقتصادی و ورزشی تعریف شده اند از هیچ سویی حامی نداشته و فقط با حمایت اعضای خود به فعالیت های ورزشی ادامه می دهند. مدیران با سابقه کوهنوردی استان تهران سالهاست در پی دست یابی به یک اتحادیه یا سندیکا یا انجمن صنفی مستقل هستند که متاسفانه تا این لحظه بی نتیجه مانده است.
حال با جمع شدن تعدادی از مدیران باسابقه باشگاه ها در بخش مدیریت باشگاه های فدراسیون کوهنوردی که از حمایت حدود ۴۰ باشگاه مستقل عضو (کارگروه مدیران باشگاه های کوهنوردی) برخور دارند، امید است بتوانند با همکاری مسئولین فدراسیون کوهنوردی که بعد از سالها مسئولیت این بخش را پذیرفته، راهکارهای جدیدی در این امر بیابد و به داستان ناتوانی باشگاه های کوهنوردی که مهمترین بازوهای اجرایی و رسمی این ورزش هستند در برابر گروه های آزاد بی مسئولیت پایان دهد. تا پیش از این فدراسیون کوهنوردی هیچ گونه ارتباط تشکیلاتی با باشگاه ها را عهده دار نبود و تمام مسئولیت ها بر عهده هیأت های ورزشی ادارات کل ورزات ورزش و جوانان بود که با این ابتکار عمل، باشگاه های کوهنوردی به مهمترین مرکز تصمیم گیری این ورزش نزدیک تر می شوند. اکنون آنان می‌توانند مستقیم با مقامات و مسئولین این فدراسیون در ارتباط باشند و مشکلات باشگاه های کوهنوردی را به طور واضح تر و آشکارتر به گوش آنان برسانند.

 
     با احترام
ذبیح اله حمیدی
 ۱۸ آبان ۱۴۰۲
 

موسس و مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
نماینده باشگاه های کوهنوردی در اخربن مجمع انتخابات هیأت کوهنوردی استان تهران
عضو کارگروه مدیران باشگاه های کوهنوردی
عضو افتخاری باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند 
عضو اسبق خانه کوهنوردان تهران
عضو انجمن کوهنوردان ایران

 

دیدگاه خود را بیان کنید