رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت سیزدهم)

ارسال شده توسط در 4 نوامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

یادی از یرزی کوکوشکا ستاره‌ای فراموش‌نشدنی بر تارک کوهنوردی جهان

Jerrzy Kukuczka (1948-1989)

 

۳۰ سال از مرگ یرزی کوکوشکا بزرگترین کوهنورد لهستان و جهان می‌گذرد.

کوکوشکا در چنین روزی (۲۴ اکتبر ۱۹۸۹) در تلاش اولین صعود به دیواره دشوار و تکنیکال جنوبی لوتسه بر اثر پارگی طناب جانش را از دست داد.

یرزی کوکوشکا دومین فرد در جهان است که ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در زمانی کوتاهتر و با روشی بهتر از رینهولد مسنر صعود کرد و او بسیاری از مسیرهای جدید در قله‌های بزرگ را برای اولین بار گشایش کرد.

کوکوشکا در اتوبیوگرافی خود در کتاب «دنیای عمودی من» شرح صعودهایش را بازگو می‌کند (این کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است).

 

منبع: ویسپینانیه

 

*****

 

گشایش مسیری جدید در رخ غربی تنگی‌راگی‌تائو (۶۹۳۸ متر) در نپال توسط دو آلپنیست آمریکایی

 

اولین صعود

تینو ویلانوئوا و آلن روسئو دو کوهنورد حرفه‌ای آمریکایی صعودی را برای اولین بار به روش آلپاین بر روی قله تنگی‌راگی‌تائو از رخ صعود نشده غربی در ۵ روز با موفقیت به انجام رساندند.

دو کوهنورد قبلا در ۲۰۱۴ یکبار در همین مسیر تلاش صعود داشتند ولی بعلت شرایط دشوار از ۴۰۰ متری قله مجبور به بازگشت شدند. اما تجربه قبلی به آنها کمک کرد که امسال سرانجام در ۱۶ اکتبر ساعت ۹:۳۰ به بلندای قله صعود کنند.

ویلانوئوا درباره صعودشان گفت: “ما ۵ روز در دیواره در تلاش بودیم تمام مسیر صعود دشوار و تکنیکال بود.”

دو کوهنورد سالهاست باهم تیمی دونفره را برای صعود به مسیرهای تکنیکال در ۷۰۰۰ متری‌ها بجای غول‌های ۸۰۰۰ متری تشکیل داده‌اند.

دو کوهنورد در ۲۰۱۸ اولین صعود به قله رونگوفارگا (۶۴۹۵ متر) در هیمالیای هند را موفقیت‌آمیز به انجام رساندند.

قابل ذکر است که اولین صعود به قله “تنگی‌راگی‌تائو” از رخ جنوب‌شرقی توسط اکسپدیشن ژاپنی به سرپرستی کوایچی ایزاکی در ۲۰۱۲ صورت گرفت.

 

منبع: پلنت ماونتین

 

*****

 

دختری ۹ ساله بعنوان جوانترین شخص ال‌کاپیتان را صعود کرد.

 

پرل جانسون در ۱۶ سپتامبر موفق شد از مسیر تریپل‌دایرکت “ال‌کاپیتان” ۹۰۰ متری در پارک یوسمیتی را صعود کند.

پرل جانسون ۹ ساله را در این صعود ۴ روزه، مادرش، یکی از اعضای خانواده و یکنفر از اعضای گروه امداد یوسمیتی همراهی می‌کردند. پدر پرل جانسون که رنجر پارک ال‌کاپیتان است در قله ال‌کپ در انتظار صعود دخترش بود.

مشکل اصلی این صعود برای پرل، غلبه بر ترس در این دیواره بود.

اگرچه در این صعود پرل، در بخش‌هایی از مسیر ترس داشت و عصبی بود ولی راهنمایی همراهانش، آرامش را به او برای ادامه صعود بازمی‌گرداند.

پدر و مادر این دختر نوجوان که خود صعودهای زیادی را در کارنامه دارند از کودکی او را با صخره‌نوردی آشنا کردند.

 

صعودهای دیگر پرل جانسون:

  • در ۶ سالگی: صعود به قله کتدرال در تولومون
  • در ۷ سالگی: صعود مسیر رویال آرچز صخره‌ای در پارک ملی یوسمیتی
  • در ۸ سالگی: صعود اسنیک دایک در هافدوم

 

هدف اصلی پرل جانسون صعود از دیواره دماغه بود که بعلت شلوغی آن را با مسیر تریپل‌دایرکت جایگزین کرد.

 

منبع: آوت ساید

 

*****

 

تراژدی در قله چوکیماگو در نپال

 

“تلاش بدون مجوز صعود و مرگ یک کوهنورد اسپانیایی و نجات کوهنورد دیگر و ممنوعیت ۵ ساله کوهنورد نجات‌یافته از ورود به نپال.

 

تبعات یک صعود غیر مجاز

یک هفته قبل واقعه‌ای دراماتیک در قله چوکیماگو (۶۲۵۸ متر) رخ داد. کوهنورد اسپانیایی فیلیپ والورده در بازگشت از قله، بعلت ۸۰۰ متر سقوط جانش را از دست داد و همنوردش “دیوید سوئلا” بدون طناب در ارتفاع ۶۰۰۰ متر در دیواره گرفتار شد. او با بیسیم درخواست کمک کرد اما بعلت اینکه آنها فقط تا ارتفاع ۵۰۰۰ متری اجازه صعود داشتند و قاعدتا نباید برای قله “چوکیماگو” اقدام می‌کردند بنابراین پوشش بیمه امداد و نجات را در آن ارتفاع نداشتند.

با تلاش دوستان و خانواده و جمع‌آوری پول برای امدادهوائی، عملیات امدادهوایی استارت زده شد و خلبانان هلی‌کوپتر نجات موفق شدند در ۲۰ اکتبر “دیوید سوئلا” را با طناب بلند از ارتفاع ۶۰۰۰ متری نجات دهند.

عملیات هلی‌کوپتر سپس برای انتقال پیکر “فیلیپ والورده” ۴۴ ساله ادامه پیدا کرد.

 قله آکا چوگیماگو یا چوکیماگو ارتفاعی در حدود ۶۲۵۸ متر دارد که در روالینگ هیمالیای نپال واقع شده است و برای اولین بار در ۲۰۱۴ “دومیان کاستلیک”و “سام هنسی” آنرا صعود کردند.

فیلیپ والورده و دیوید سوئلا اسپانیایی مسیری جدید را به قله چوکیماکو از دیواره شمال‌غربی گشایش کردند اما در فرود “فیلیپ والوارده” سقوط کرد و جانش را از دست داد و “دیوید سوئلا” با امداد هوایی نجات داده شد.

اکنون “دیوید سوئلا”بعلت اینکه اجازه صعود به بالای ارتفاع ۵۰۰۰ متر را نداشت تا ۵ سال از ورود او به نپال ممانعت بعمل می‌آید، اجازه صعود به این قله ۱۲۵ دلار است.

“عملیات امداد و نجات در حدود ۴۰ هزار یورو هزینه دربرداشته است که دوستان دو کوهنورد برای جمع‌آوری آن برای کمک به خانواده‌ها اطلاعیه‌ای را انتشار دادند.”

بنابراین یک صعود غیرمجاز امکان استفاده از پوشش بیمه برای عملیات امداد هوایی را با مشکل مواجه کرد و هزینه‌ای ۴۰ هزار یورویی هم بهمراه داشت و در عین حال ۵ سال ممنوعیت صعود را برای کوهنورد نجات‌یافته بهمراه داشت!

 

منبع: ویسپینانیه

 

*****

 

گشایش مسیری جدید در رخ غربی قله کیاجوری (۶۱۸۶ متر) واقع در منطقه خومبو توسط ۴ کوهنورد روس.

 

کوهنوردان روس: واسیلیوف، شیپیلوف، اسیپوف و ریبالچنکو در مسیری غیرمنتظره و تکنیکال که فقط ۸ روز آن صرف یافتن مسیری برای صعود از یک دیواره به سوی قله بود، سرانجام صعود به قله را از مسیر پیموده نشده “رخ غربی” به قله را با موفقیت به انجام رساندند.

قله کیاجوری در ۲۰۰۲ برای صعود گشوده شد و اولین صعود در همان سال توسط کنسرسیومی متشکل از دونکان ویلسون انگلیسی و وینسنت مارشه فرانسوی موفقیت‌آمیز صورت گرفت.

در ماه می ۲۰۱۸ کوهنوران چک؛ “مارک هولزک” و “زدنیک هاک” مسیر جدیدی را با شروع صعود از رخ غربی و از خط‌الراس شمالی آغاز کردند که در نهایت مسیر منتهی به “رخ شمال‌شرقی” به قله را برای اولین بارگشودند که یکی از مهمترین صعودها بر روی این قله بود.

 

اولین صعود

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

صعود شیشاپانگما (آخرین غول ۸۰۰۰ متری)

 

نیرمال پورجا “نیمس” با صعود امروز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر در ساعت ۸:۴۵ صبح بوقت محلی موفق شد “پروژه ممکن ۱۴/۷” را که صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری در ۷ ماه بود را فقط در ۱۹۰ روز به پایان برساند. رکورد امروز برای سال‌ها در تاریخ کوهنوردی جهان ثبت خواهد شد.

رکورددار قبلی کیمچانگ هو اولین کوهنورد کره‌جنوبی بود که موفق شد تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در ۲۰۱۳ در مدت “۷سال و ۱۰ماه و ۶روز” صعود کند، او در طوفان شدید در اکتبر ۲۰۱۸ در کوه “گورجا”در منطقه میاگدی در غرب نپال کشته شد.

یرزی کوکوشکا کوهنورد افسانه‌ای لهستانی موفق شد تمامی ۸۰۰۰×۱۴ متری‌ها را در “۱۱سال و ۱۴روز” در ۱۹۸۷ صعود کند.

 

ماموریتی که “ممکن” شد.

نام پروژه‌ای که نیرمال پورجا برای تلاش خود انتخاب کرده بود “پروژه ممکن ۱۴/۷” بود و عهد کرده بود که تمامی قلل ۸۰۰۰ متری را در ۷ ماه صعود خواهد کرد و البته با صعود امروز صبح ۲۹ اکتبر برفراز شیشاپانگما به قول خود متعهد ماند.

با پست امروز نیرمال پورجا در فیس‌بوک با مضمون “ماموریت ممکن شد” سیل تبریکات از تمامی جهان به صفحه این پدیده کوهنوردی جهان سرازیر شد.

قله شیشاپانگما (۸۰۲۷ متر) در چین واقع شده است و آخرین قله‌ای بود که در لیست پورجا باقی مانده بود که امسال دولت چین آنرا بر روی کوهنوردان بست ولی فشار دولت نپال و جامعه کوهنوردی جهانی باعث شد که اجازه صعود ویژه‌ای برای نیرمال پورجا و تیمش صادر شود و به این ترتیب با صعود امروز شیشاپانگما رکورد جدیدی در کوهنوردی ثبت شد.

نیرمال پورجا کوهنورد ۳۶ ساله و سرباز سابق گورخا در عین حال برای عکس ۲۵ می در باتل نک “قدمگاه هیلاری” که بصورت ویرال دست بدست چرخید و خطر ازدحام جمعیت در قله اورست را نشان می‌داد هم شهرت دارد.

نیرمال پورجا تلاش خود در کوهستان را تحت عنوان “پروژه ممکن” در ابتدای بهار امسال ۲۰۱۹ آغاز کرد و هدفش صعود به تمامی ۸۰۰۰ متری‌ها در ۷ماه بود.

 

رکورد کوهنوردی نیرمال پورجا:

  • آناپورنا (۸۰۹۱ متر، نپال، ۲۳ آوریل ۲۰۱۹)
  • دائولاگیری (۸۱۶۷ متر، نپال، ۱۲ می)
  • کانچن‌جونگا (۸۵۸۶ متر، نپال، ۱۵می)
  • اورست (۸۸۴۸ متر، نپال، ۲۲ می)
  • لوتسه (۸۵۱۶ متر، نپال، ۲۲ می)
  • ماکالو (۸۴۸۱ متر، نپال، ۲۴ می)
  • نانگاپاربات (۸۱۲۵ متر، پاکستان، ۱۳ جولای)
  • گاشربروم۱ (۸۰۸۰ متر، پاکستان، ۱۵ جولای)
  • گاشربروم۲ (۸۰۳۵ متر، پاکستان، ۱۸ جولای)
  • کی۲ (۸۶۱۴ متر، پاکستان، ۲۴ جولای)
  • برودپیک (۸۰۵۱ متر، پاکستان، ۲۶ جولای)
  • چوآیو (۸۱۸۸ متر، نپال/چین، ۲۳ سپتامبر)
  • ماناسلو (۸۱۶۳ متر، نپال، ۲۷ سپتامبر)
  • شیشاپانگما (۸۰۲۷ متر، چین، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹)

 

شکستن رکوردهای قبلی

در ماه می ۲۰۱۹ پورجا، قله اورست (۸۸۴۸ متر) را صعود کرد سپس به گردنه جنوبی بازگشت و لوتسه (۸۵۱۶ متر) را صعود کرد و با هلی‌کوپتر به بیس‌کمپ ماکالو (۸۴۸۱ متر) پرواز کرد و ماکالو را هم صعود کرد. “این سه قله را فقط در  ۴۸ساعت صعود کرد.”

بدین ترتیب او رکورد قبلی خود در سال ۲۰۱۷ و در این سه قله را که ۵ روز طول کشید را در ماه می ۲۰۱۹ شکست.

 

منبع: کاتماندو پست

 

 

*****

 

هرو بارماسه: پایان اکسپدیشن چامالانگ (۷۳۱۹ متر) بدون دستیابی به سه قله چامالانگ به علت هوای نامساعد.

 

سه کوهنورد حرفه‌ای هرو بارماسه ایتالیایی، دیوید کوتر آلمانی و آندرس مارین کلمبیایی-آمریکایی هدف عمده‌شان اولین صعود و گذر به سه قله ۷۰۰۰ متری چامالانگ در هیمالیایی نپال بود (ایده‌ای که “رینهولد مسنر” و “داگ اسکات” ۳۸ سال قبل درصدد اجرای آن بودند) اما بعلت هوای نامساعد، تلاش ۴ هفته‌ای آنها محقق نشد.

  • هرو بارمارسه در اینستاگرامش نوشت: “وقت بازگشت به خانه است.”
  • دیوید گوتر در فیس‌‌بوک نوشت: “از تیم تشکر می کنم، زمان خوب و ماجراجویی فوق‌العاده‌ای داشتیم.”
  • آندرس مارین کلمبیایی نوشت: “چهار هفته باورنکردنی و فوق‌العاده بدنبال هرو بارمارسه و دیوید گوتر در هیمالیا می‌دویدم، نمی‌خواهم دروغ گفته باشم، بیشتر اوقات در حالی که نفسم بند می‌آمد در حال دویدن و رسیدن به این دو همنوردم بودم، بیشتر مواقع متعجب بودم چطور این دو نفر می‌توانند در ارتفاعات به سرعت صعود کنند. این تجربه غنی با “بارماسه” و “گوتر” دو کوهنورد توانا بهترین اکسپدیشنی بود که تا بحال داشته‌ام. ازاین فرصتی که داشتم سپاسگزارم!” او در ضمن از احتمال بازگشت برای عملی کردن این ایده در بهار خبر داد.

سه کوهنورد بیش از یک هفته بود که هم‌هوایی خود را کامل کرده بودند، در ابتدا در منطقه چوکونگ و سپس در خود کوه چامالانگ و در ضمن شبی را هم در ارتفاع ۶۰۰۰ متر گذراندند.

آنها نیاز به پنجره هوایی مناسب برای صعود و گذر به سه قله را داشتند که هوا برای تلاش نهایی مناسب نشد.

بارماسه می‌گوید: “برای بالا بردن روحیه خود شروع به تمرین و صعود در اطراف کردیم چون انتظار باعث فرسودگی می‌شد و در عین حال ما در هیمالیا بودیم.”

چند هفته قبل “بنجامین ودرینس” و “نیکولاس جین” دو کوهنورد فرانسوی که در این پاییز در چامالانگ بودند با وجودی که از قله بازماندند اما آنها توانستند مسیر جدیدی را از مسیر شمال‌شرقی بسوی بالا بازکنند اما هوای نامناسب آنها را از رسیدن به قله باز داشت.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۸٫۱۳

دیدگاه خود را بیان کنید