بزرگداشت سالگرد روز جهانی کوهستان به همت انجمن دوستداران دماوند کوه 

ارسال شده توسط در 12 دسامبر 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار, اخبار, دسته بندی نشده

بزرگداشت سالگرد روز جهانی کوهستان به همت انجمن دوستداران دماوند کوه 
 
عصر روز شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد (روزجهانی کوهستان) که برابر با ۱۱ دسامبر است در سالن فردوسی (خانه اندیشمندان علوم انسانی) تهران برگزار شد.
این روز جهانی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ میلادی جهت توسعه پایدار در کوه ها پیشنهاد شده است. از آن تاریخ تا کنون کشورهای کوهستانی عضو این سازمان جهانی مراسمی را در کشورهای خود برگزار می کنند. 
در کشور ما نیز هر ساله این مراسم توسط برگزار کنندگان گوناگون که اکثراُ گروه های غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد هستند با همت عالی به این مهم پرداخته در شهرهای گوناگون آن را برپا می کنند. 
در این مراسم ها با گردهمایی دوستداران محیط زیست ، آئین ها و سخن رانی های گوناگونی انجام می شود و دغدغه های محیط زیست کوهستان های کشور از جهات گوناگون بررسی و تحلیل می گردد و در انتها قطعنامه ای از سوی برگزارکننده گان آن منتشر و به اطلاع عموم می رسد. 
موضوع اصلی امسال از سوی سازمان فائو (بخش غذا و کشاورزی سازمان ملل) که مسئولیت اجرای این روزجهانی را برعهده دارد (باز زنده سازی زیست بوم های کوهستانی) اعلام شده است.
در مراسم روز شنبه ۱۸ آذر در سالن فردوسی شخصیت های گوناگون زیست محیطی و ورزشی و فرهنگی، سخن رانی های گوناگونی انجام دادند و به علل تخریب ها و بلاهای زیست محیطی کوهستان های کشور پرداختند و جهت نگهداری از کوهستان ها به ویژه در دماوند عزیز و همیشه سرفراز راه کارهایی ارائه نمودند. 
از نظر نگارنده تا زمانی که اراده ای از سوی دولت مردان ما در این خصوص صورت نگیرد باید همچنان شاهد تخریب های گوناگون در کوهستان های کشور عزیزمان ایران باشیم زیرا که متاسفانه به دلیل مشکلات فراوان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور شاید آخرین دغدغه‌ دولتمردان ما حفاظت از محیط زیست کوهستان و پرداختن به مشکلات آن باشد. 
برگزاری چنین نشست های مردمی و صدور قطع نامه های زیست محیطی می تواند تلنگری دائمی در نزد مسئولین و کسانی باشد که متاسفانه چشم و گوش خود را بر این معضل بزرگ طبیعی و سرنوشت ساز بسته و در خوابی خوش و مستانه فرو رفته اند.
 
                                       با احترام 
                                  ذبیح اله حمیدی 
موسس و مدیرمسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت 
                                    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
 
 
پی نویس؛
بدین وسیله از زحمات برگزار کنندگان این مراسم به ویژه از جناب حمید جلالیان نایب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه و جناب مهدی مسچی نماینده مؤثر این انجمن صمیمانه سپاسگزارم.

دیدگاه خود را بیان کنید