از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر؟ (۹۲،۱،۱۸ تا ۹۲،۲،۱) اخبار صعود هیمالیانوردان ایرانی – پروانه کاظمی و …

ارسال شده توسط در 21 آوریل 2013 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

اعتقاد یعنی یقین درونی، ایمان یعنی عمل بیرونی. اگر عزم و اراده خود را به زبان بیاورید علاوه بر تشویق شدن، احساس مسئولیت خواهید کرد.«جان ماکسول»


یکشنبه هفته گذشته ۹۲،۱،۲۵ مصادف شد با شهادت فاطمه زهرا (س) و تعطیل رسمی . بنابراین در این بخش اخبار و رویدادهای دو هفته گذشته را درج می کنیم .


اولین جلسه هفتگی در آغاز سال ۱۳۹۲ روز سه شنبه ۹۲،۱،۲۰ بود . در این جلسه ضمن دیدار اعضا با یکدیگر در سال جدید ، ارائه گزارش اولین برنامه نوروزی باشگاه یعنی صعود قله بینالود بود که توسط آقای محمدمهدی جعفری ارائه شد.


دومین جلسه هفتگی ۹۲،۱،۲۷ :
در این جلسه گزارش دومین برنامه نوروزی باشگاه ، صعود قله هزار در کرمان بود که توسط خانم پگاه شاهرخی و گزارش صعود قله کلون بستک که در تاریخ ۹۲،۱،۲۳ اجرا شده بود ، توسط خانم نگار گلجان ارائه شد.


تبریک تولد :
روز ۲۰ فروردین زادروز خانم مرجان گودرزی و ۲۷ فرودین نیز زادروز مهران دهخدایی از اعضای باشگاه بود . ضمن تبریک به هر دو عزیز ، امیدواریم در همه مراحل زندگی ضمن سلامتی ، موفق و پیروز باشند.


عضو جدید باشگاه :
در هفته گذشته آقای حامد ذاکرزاده به عضویت باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت (اولین عضو سال ۱۳۹۲) در آمدند. برای ایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار همنوردانشان در باشگاه اسپیلت داریم .


آخرین اخبار از پروانه کاظمی در مسیر کانچن جونگا:
طبق آخرین خبری که در وب سایت ایشان درج شده : «امروز ۹۲،۱،۲۹  ساعت ۱۴ به وقت محلی پروانه کاظمی وارد BC شد. مشکلات اصلی در مسیر شامل کمبود جدی باربران و یخچال طولانی و سختی مسیر پیمایش آن برای باربران است که از هرگونه پوشش استاندارد محروم می باشند. در واقع حمل ایمن وسایل فقط توسط هلیکوپتر تضمین می گردد که هزینه زیادی را به اجرای برنامه تحمیل خواهد نمود».

برای پروانه عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

 

عظیم قیچی ساز و آخرین اخبار ماکالو:
آخرین خبری که از عظیم قیچی ساز در سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور درج شده ، وی عصر روز جمعه ۳۰ فروردین ۹۲ با ارسال پیامی اعلام داشته ؛ بنا بر گزارش‌های دریافتی ۲۳ آوریل مصادف با سوم اردیبهشت ۹۲ شرایط هوا و سرعت باد جهت صعود به قله مساعد است.وی افزوده: ما هم اکنون در کمپ اصلی به سر می‌بریم و فردا راهی کمپ ۲ خواهیم شد تا طی روزهای بعد و در صورت مناسب بودن وضعیت؛ روز سوم اردیبهشت صعود نهایی را انجام دهیم.  برای عظیم قیچی ساز آرزوی سلامتی و موفقیت داریم .


رضا شهلائی و اقدام جهت صعود قله کانچن جونگا :
آقای رضا شهلائی از کوه‎نوردان کرمانشاهی و نامی کشور نیز بطور مستقل اقدام به صعود قله کانچن جونگا کرده اند . برای این کوه‌نورد گرامی آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.


اقدام به صعود قله لوتسه توسط دو کوه‌نورد ایرانی :
آقایان مرتضی رمضانی و دکتر علیرضا بهپور نیز بطور مستقل اقدام به صعود قله لوتسه کرده اند . برای این دو کوه‌نورد گرامی نیز آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.


دوم اردیبهشت آغاز رقابت‌های سنگ‌نوردی جام فجر- تجلیل از خادمان صعودهای ورزشی :
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد ؛ سیزدهمین دوره رقابت‌های سنگ‌نوردی جام فجر و انتخابی تیم ملی، در سه ‌رشته‌ی بولدرینگ، سرعت و سرطناب و در دو بخش مردان و زنان از روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه ۹۲ در سالن سنگ‌نوردی شهدای اوقاف ( واقع در میدان رسالت، خیابان سراج) رسماً گشایش و تا ششم اردیبهشت ادامه خواهد یافت.
این سایت در ادامه افزوده که در اقدامی پسندیده مبتنی بر سنت ارزنده‌ی تجلیل از پیش‌کسوتان و خادمان ورزش کشور، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، هم‌زمان با سیزدهمین دوره‌ رقابت‌های سنگ‌نوردی جام فجر و انتخابی تیم ملی، از مساعی چند تن از افراد خدوم عرصه‌ی صعودهای ورزشی و تلاشگران ادوار گذشته‌‌ی این مسابقات، تقدیر خواهد کرد.
به گزارش کارگروه صعودهای ورزشی فدراسیون؛ این افراد که طی سالیان گذشته منشاء خدمات و مساعدت‌های ارزشمندی در عرصه‌ی صعودهای ورزشی بوده‌اند، عبارتند از: آقایان سید حمید صدیقیان، حمید آسیابان، حمید کیوانی و خانم‌ها عصمت گنجعلی‌پور و پروین تبریزی.


واگذاری کامل برگزاری کلیه دوره های کارآموزی به گروه ها، باشگاه ها و هیئت ها :
سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران اعلام کرد ، نظر به توسعه کمی و کیفی و افزایش توان عملکرد گروه ها، باشگاه ها و هیئت های تابعه در سال های اخیر، هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران در نظر دارد به منظور ارتقای جایگاه آموزشی و جهت هرچه فعال تر کردن مجموعه های کوه نوردی؛ از تاریخ اعلام این بخشنامه، برگزاری کلیه دوره های کارآموزی کوه پیمایی، برف و یخ، سنگ نوردی، غارنوردی و صعودهای ورزشی را به گروه ها، باشگاه ها و هیئت های تابعه خود واگذار نماید. لذا این هیئت، کلیه مراجعین خود را به مجموعه های کوه نوردی محدوده محل سکونت خود؛ جهت آموزش معرفی می نماید.
این مجموعه ها موظفند در چهارچوب آیین نامه ها و مقررات آموزشی مصوب وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی و بر اساس تقویم ورزشی خود؛ دوره های آموزشی را برگزار نمایند . حق الزحمه پیشنهادی مدرسان و مربیان" و "هزینه پیشنهادی ثبت نام دوره های استان تهران" در جداول مصوب سال ۱۳۹۲ این هیئت درج گردیده است.
بدیهی است اجرای دوره های کار آموزی نهادها، ارگان ها و سازمان های متقاضی، همچنان طی تفاهم نامه های فی مابین بر عهده این هیئت خواهد بود. این هیئت، امیدوار است شاهد بیش از پیش اثرات مثبت این بخشنامه در شکوفایی گروه ها، باشگاه ها و هیئت های تابعه خود باشد.


فراخوان گردهمایی فاتحان «اورست» در «نپال» به مناسبت شصتمین سال‌روز صعود :
به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و به گزارش کارگروه روابط بین‌الملل فدراسیون ، دولت «نپال»، وزارت فرهنگ و گردشگری، و فدراسیون کوه‌نوردی نپال، طی فراخوانی از همه‌ی فاتحان «اورست» درسراسر دنیا دعوت کرد تا در مراسمی که  روز ۲۹ ماه می ۲۰۱۳ در «کاتماندو» به مناسبت شصتمین سال‌روز صعود بام‌دنیا قله‌ی «اورست» با حضور رییس جمهور و نخست وزیر «نپال» برگزار می‌گردد شرکت کنند.این گزارش حاکی‌است: فدراسیون کوه‌نوردی «نپال» با ارسال ایمیلی به فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ایران از کوه‌نوردان ایرانی فاتح «اورست» برای شرکت در این مراسم دعوت کرد.

هزینه سفر به عهده‌ مدعووین خواهد بود. برنامه این مناسبت را می توانید در فایل مربوط به این خبر در سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور به آدرس : www.msfi.ir ملاحظه کنید.

شایان ذکر است: «ادموند هیلاری» و «تنزینگ نورگی شرپا»، اولین کوه‌نوردانی بودند که در ۲۹ ماه می ۱۹۵۳ قله «اورست» را صعود کردند.

 

یکصدو نهمین نشست انجمن کوهنوردان ایران :

در تاریخ ۲۸ فروردین این نشست با موضوعات زیر برگزار شد .
انتخابات پیش روی انجمن (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲)
جشنواره دیواره نوردی یافته (۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲)
خبرهای کوه نوردی
معرفی طرح جدید بیمه طلایی تامین آتیه – دکتر محمدی و فرنوش رئیسی
گزارش آیدین بزرگی و پویا کیوان از نخستین صعود زمستانی خط الراس پسنده کوه – خرسان شمالی «زمستان ۱۳۹۱»

 

گشایش مسیر نو در آلاسکا:
به نقل از وبلاگ بیواک : بن اردمن ، و جس روسکلی آمریکایی همراه با کریستوفر سزیلاس دانمارکی
Ben Erdmann, Jess Roskelley , Kristoffer Szilas
از ۵ تا ۷ آوریل اولین صعود دهلیز هایپا زایپا را با درجه AI5+, M6+, 5.10R, A3 در سیتادل ، رشته کوه کیچاتنا – آلاسکا به ثمر رساندند .
یخ و برف تازه در دهلیز پرشیب ، سختی مسیر را به درجه + AI5 و + M6 رسانده بود . شب اول آنها در تاقچه ای یخی با شیب ۶۰ درجه مجبور به بیواکی چمباتمه ای در سرمای سرد آلاسکا شدند . روز بعد مسیری با درجه A3 و ۵٫۱۰R را طی می کنند و به گردنه دهلیز و یال قله می رسند و آنجا مجبور می شوند یک شب دیگر باز هم بیواکی چمباتمه ای را در تاقچه ای یخی تجربه کنند . آنها روز بعد به قله می رسند .
فرود آنان نیز سخت و دشوار بوده است در آخرین دقایق روز سوم و در آخرین اشعه آفتاب به پای دیواره فرود می آیند و سرانجام به بیس کمپ می رسند . زمان صعود و فرود از بیس کمپ تا بیس کمپ ۷۰ ساعت ، طول دیواره ۱۱۲۸ متر ، درجه صعود : Alaska Grade 6

پنجمین صعود آنسایت +c8 و بالاتر جهان :
در جهان سنگنوردی صعودهای آنسایت Onsight صعودهای فوق العاده ای هستند . در آنسایت ، سنگنورد مسیری را در اولین دیدار و در اولین تلاش و بدون داشتن اطلاعات قبلی صعود می کند و حالا اگر درجه سختی مسیر بالا باشد واضح است که صعود آنسایت آن فوق العاده خواهد بود . تا کنون ۵ سنگنورد معروف جهان موفق شده اند مسیری با درجه سختی +c8 و بیشتر را صعود کنند . سخت ترین صعود آنسایت جهان ۹a و متعلق به الکساندر مگوس آلمانی است . نفر پنجم این لیست مگنس میدتبو Magnus  Midtbö نروژی است که اخیرا درتایخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۳ ( ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ ) موفق شد مسیری بادرجه سختی  8c+   را در Rodellar اسپانیا صعود کند . مگنس بعد از فرود مجبور شد در رودخانه ای با آب ۱۰ درجه و بر خلاف جریان آب شنا کند تا به آن سوی رودخانه برسد .
پ ن : سنگنوردان آنسایت +۸c و بالاتر جهان به ترتیب به شرح زیر هستند :

(پاتیکس اوزوبیاگا ۲۰۰۷ + ۸c )  – (آدام اوندرا ۲۰۱۱ ، + ۸c ) – (رامون ژولین  2011 ، +۸c ) – (آلکساندر مگوس ۲۰۱۳ ، ۹a  ) – (مگنس میدتبو ۲۰۱۳ ،+ ۸c )

صعود های متفاوت در اورست ۲۰۱۳ :
وبلاگ بیواک : امسال در کنار صعودهای مخرب تجاری قرار است دو صعود متفاوت نیز در اورست انجام شود :
۱- دو کوه‌نورد سرعتی و معروف جهان ، چاد کلوگ امریکایی و پاتریشیا تیسالیما ( پاتو ) اکوادوری قرار است امسال صعودی سرعتی و بدون اکسیژن مکمل در اورست داشته باشند . چاد ۱۳ آوریل وارد نامچه شده و پاتو نیز دیروز ۱۹ آوریل به کاتماندو رسیده است .
۲- اولی استک سوئیسی ، دیگر کوه‌نورد سرعتی و معروف جهان قرار است امسال به اتفاق سیمونه مورو ایتالیایی بر روی مسیری نو در اورست تلاش کند . او فعلا در حال هم هوایی در دره خمبو می باشد .


بسته پیشنهادی این هفته :
« مسنر : ۹۰% صعود کنندگان اورست دوپینگ می کنند» وبلاگ بیواک

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر؟ (۹۲،۱،۱۸ تا ۹۲،۲،۱) اخبار صعود هیمالیانوردان ایرانی – پروانه کاظمی و …”

  1. آرمان می گوید:

    با سلام و سپاس از زحمات پر ارج شما آقای شهلائی از صعود کنندگان کانچنجونگا
    آقای “رضاشهلائی” میباشند ولی در متن خبر “حسین شهلائی” ذکر شده است. خواهشمند است اصلاح فرمائید.

دیدگاه خود را بیان کنید