از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر؟ ۹۱،۹،۱۹ تا ۹۱،۹،۲۶

ارسال شده توسط در 16 دسامبر 2012 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

جلسه هفتگی   91،۹،۲۱

این جلسه هفتگی صرفا به دیدار اعضا با یکدیگر اختصاص داشت و ارائه گزارش برنامه راهپیمائی دریاچه حوض سلطان به هفته بعد موکول شد.

 

حضور بانوان باشگاه در کلاس کارآموزی کوهپیمائی:

روزهای جمعه ۱۷ و ۲۴ آذر ، ۴ نفر از بانوان عضو باشگاه به اسامی خانم ها : تینا زمانی ، راحله خلیل آبادی ، نگار گلجان و سودابه نعمتی در کلاس کارآموزی کوه پیمائی که از طرف فدراسیون به مدرسی خانم عرب برگزار شده بود شرکت کردند .

 

برنامه هفتگی :

برنامه این هفته باشگاه ، صعود قله کندر در منطقه کرج و ابتدای جاده چالوس بود که به سرپرستی آقای محمد رهبری و با حضور ۲۱نفر از اعضای باشگاه اجرا شد.

تسلیت فوت آقای عبدالصمدی از پیشکسوتان کوهنوردی :
همانطور که در سایت باشگاه به مطلبی که به قلم آقای حمیدی نوشته شده بود توجه کردید ، آقای «عبدالله عبدالصمدی» از پیشکسوتان کوهنوردی در روز سه شنبه ۲۱ آذر بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت . اعضای باشگاه اسپیلت درگذشت ایشان را به جامعه کوهنوردی ایران تسلیت گفته و برای این عزیز از دست رفته غفران الهی خواهان است .

 

بمناسبت روز جهانی کوهستان (برگرفته از Sulduz club  & Dez news network):

مجمع عمومی سازمان ملل از سال ۲۰۰۳ یازدهم دسامبر را «روز جهانی کوهستان»نامیده است. این تصمیم، در پی موفقیت سازمان ملل در اعلام سال ۲۰۰۲ به عنوان “سال جهانی کوه ها” بود که توانست آگاهی جهانی درباره‌ی کوه‌‌ها را افزایش داده ، موجب تشکیل کمیته‌های ملی کوهستان در ۷۸ کشور شود و با ایجاد سازمان «همکاری کوهستانی»(Mountain Partnership) هم‌بستگی جهانی در این زمینه را افزایش دهد.
FAO  ( فائو ، سازمان جهانی خواربار و غذا) به عنوان نهاد هماهنگ کننده‌ سال جهانی کوه‌ها و مسئول نظارت بر برگزاری روز جهانی کوهستان انتخاب شده است.
موضوع امسال روز جهانی کوهستان «کوه ها و جنگل ها»است.
هدف از این انتخاب هم افزایش هوشیاری درباره‌ ارتباط جنگل‌های کوهستانی و نقش آنها در «اقتصاد سبز» است و نیز نقش آنها در ارتباط با چگونگی سازگاری با تغییرات اقلیمی.
تصویری که در پائین مشاهده می کنید به عنوان سمبل این روز انتخاب شده که از سه شکل مثلثی تشکیل شده است .
در مثلث سمت چپ که بر روی قله آن یک الماس آبی را مشاهده می کنید که نماد برف می باشد.
مثلث واقع در وسط ، دارای یک شکل دایره ای به رنگ نارنجی است که نشان دهنده منابعی که از دل کوه استخراج می شود.
و مثلث سوم دارای یک مثلث کوچک سبز رنگ در سمت راست خود می باشد که نشان دهنده سرسبزی و گیاهانی است که کوهستان به ما می بخشد. کلمه روز جهانی کوهستان نیز به دو رنگ سازمان ملل ثبت شده است. این سمبل بر اساس سمبل سال جهانی کوهستان می باشد.
روز دوشنبه ۹۱،۹،۲۰ به همین مناسبت در باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند مراسم گرامی داشتی برگزار شد که آقای حمیدی مسئول باشگاه در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم آقای عباس محمدی از فعالین زیست محیطی به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

بارش برف و احتمال ریزش بهمن در ارتفاعات شمال تهران :

به گزارش سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ، آقای کاوه کاشفی رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران روز یکشنبه ۹۱،۹،۱۹ در گفتگویی با ایرنا اعلام کرد : بارش برف در ارتفاعات شمالی تهران در طول چند روز گذشته منجر به افزایش احتمال ریزش بهمن در این ارتفاعات شده است. و ارتفاعات شمالی تهران با توجه به داشتن شیب های بین ۳۰ تا ۴۵ درجه از نقاط مستعد برای ریزش بهمن محسوب می‌شوند.
آقای کاشفی همچنین گفت : مسیرهای پناهگاه کلکچال به پناهگاه شیرپلا و ایستگاه پنج تله کابین توچال به دره اسون و پناهگاه پلنگ چال نسبت به سایر نقاط ارتفاعات شمالی تهران بیشتر مستعد ریزش بهمن هستند.
ایشان تصریح کرد: هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران در ایام پرتردد در قالب ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان در ارتفاعات شمالی تهران حاضر شده و نکات ایمنی را به کوهنوردان گوش‌زد می کند و به تمامی کسانی که قصد صعود به ارتفاعات شمالی تهران را دارند توصیه می شود برای حفظ سلامت خود مسائل ایمنی را رعایت کنند و تا قبل از پایان روز از این ارتفاعات خارج شوند.

 

فصل زمستان و توصیه های موکد فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی :

سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با توجه به حساسیت های صعود به ارتفاعات در فصل سرما و ناپایداری شرایط جوی در روزهای اخیر، بار دیگر اعلام کرد :
توجه عموم علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی را به نکات ایمنی زیر جلب می نمائیم. امیدواریم با توجه جدی به این موارد کمتر شاهد حوادث ناگوار در کوهستان باشیم و همه‌ دوستداران کوه‌پیمایی و کوهنوردی از این رشته‌ جذاب نهایت بهره را ببرند.
* همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل .
* آگاهی یافتن از وضعیت آب و هوایی، قبل از صعود به ارتفاعات .
* آگاه کردن خانواده، نزدیکان یا دوستان از جزئیات زمانی و مکانی صعود و برگشت .
* استفاده از مسیرهای مشخص و پاکوب شده جهت صعود و فرود.
* زمان بندی مناسب جهت به پایان رساندن برنامه قبل از تاریکی هوا (بهترین زمان اقدام به بازگشت: ساعت ۱۴).
*به همراه داشتن وسایل ضروری کوهستان شامل: مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنـایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کمکهای اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی، گوشی همراه .
* اشراف داشتن بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاهها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ و …)
* خودداری از صعود انفرادی، همراه بودن با گروه و افراد مجرب .
* پرهیز از اجرای برنامه هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است.
* خودداری از رفتن به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف (به لحاظ احتمال ریزش بهمن).
* استفاده از لباسهایی با رنگهای واضح (قرمز، زرد و فسفری) .
* توجه به علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمای مسیر، هشدارهای افراد مجرب، امدادگران و افرادی که از ارتفاع برمی گردند.
* فراگیری آموزش های کوهنوردی در مراجع ذیصلاح (هیئت های کوهنوردی و باشگاهها).
* همراه داشتن شماره تماس ارگانهای امدادرسان منطقه (اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی).

 

رفع تعلیق انجمن کوهنوردان ایران با شرط باشگاه شدن !!

همانطور که مستحضر هستید ، در روز یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ نامه‌ای از وزارت کشور به دفتر انجمن کوهنوردان ارسال شده بود مبنی بر قطع کلیه فعالیتهای این انجمن و تعلیق ۳ ماهه‌ انجمن که در پی آن هیئت مدیره‌ انجمن از تمامی اعضا و دفترهای نمایندگی خود درخواست کرد تا برطرف شدن مشکلات پیش آمده از فعالیت خوداری کنند. سرانجام در روز ۲۳ آذرماه ، با ارسال نامه ای که تصویر آن در سایت انجمن کوهنوردان ایران منتشر شده است این تعلیق به شرط « باشگاهی شدن فعالیت انجمن » پایان یافت .

 

پروانه کاظمی و حضور در یادمان مهدی عمیدی ، هیمالیانورد افتخارآفرین خراسان :

به گزارش سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ، یادمان با شکوه مهدی عمیدی هیمالیانورد افتخار آفرین خراسان در روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ماه ۹۱ در سالن "ابن‌هیثم" شهر مشهد، با حضور خانواده‌ی معزز "عمیدی"، مردم و کوهنوردان قدرشناس استان، مسئولین مختلف ورزشی، فرهنگی و سیاسی خراسان رضوی و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برگزار گردید.
در این مراسم هیمالیانورد مطرح کشور ، سرکارخانم پروانه کاظمی عضو باشگاه اسپیلت به اتفاق سایر هیمالیانوردان حضور داشتند که خانم کاظمی به ایراد سخنرانی کوتاهی پرداختند.

 

درگذشت «موریس هرزوگ» اولین صعود کننده به یک قله ۸۰۰۰ متری:

به گزارش وبلاگ « بیواک » ، « موریس هرزوگ » کوهنورد ، عضو نیروی مقاومت فرانسه ، وزیر ورزش ژنرال دوگل سرانجام در سن ۹۳ سالگی به زمین مادر پیوست .او به اتفاق همنوردش لوییس لاشنال ، اولین انسانهایی بودند که اولین صعود یک قله ۸۰۰۰ متری را به ثبت رساندند . آنها ساعت ۲ بعداز ظهر روز ۳ جون ۱۹۵۰ بر فراز قله آناپورنا ایستادند . در آن روز ، این خبر سر تیتر اخبار جهان ، و موریس هرزوگ قهرمان کشور فرانسه شد .
موریس در پایان جنگ جهانی اول ۱۵ ژانویه ۱۹۱۹ در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲ در گذشت . او عضو نیروی مقاومت فرانسه در خلال جنگ جهانی دوم ، وزیر ورزش دولت ژنرال دوگل ، از سال ۱۹۶۸ تا سال ۱۹۷۷ شهر دار شامونی ( شهری در پای مون بلان و معروف به پایتخت کوهنوردی جهان ) و از سال ۱۹۷۰ تا سال ۱۹۹۵ عضو کمیته بین المللی المپیک IOC و از آن پس عضو افتخاری این کمیته بود . اما مهم تر از همه اینها ، موریس هرزوگ سمبول کوهنوردان جهان بود و کوهنوردی را در سطح یک تلاش حماسی ارتقا داد .
موریس هرزوگ ، این مرد کوه و سیاست ، روحیه ای بسیار رومانتیک و دراماتیک داشت . کتاب او با عنوان "آنا پورنا اولین ۸۰۰۰" ، "Annapurna Premier 8000" ، هنوز هم پرتیراژترین کتاب در ادبیات کوهنوردی جهان است . این کتاب به ۴۰ زبان ترجمه شده و میلیون ها نسخه از آن به فروش رسیده است .

 

بسته پیشنهادی هفته ما :

پیشنهاد اول: « این روایت را تا انتها بخوانید » این مطلب انتقادی به قلم آقای مهدی فراهانی درخصوص نحوه اعزام تیم درای تولینگ به مسابقات جهانی در کره جنوبی است که خواندنی و قابل توجه می باشد « سایت کوه نیوز به تاریخ پنج شنبه ۹۱،۹،۲۳»
پیشنهاد دوم: « غاری به نام شکاف یخی پرطنین » مطلبی در خصوص غاری جالب و استثنائی در آمریکای شمالی و زیر کوهستان راکی« وبلاگ کوه نوشت»

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید