گزارش برنامه صعود قله آزادکوه(۹۴،۵،۱۶)

ارسال شده توسط در 8 آگوست 2015 ۶ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله آزادکوه یکی از بلندترین قلل البرز مرکزی است . این قله با ارتفاع ۴۳۸۴ متر بعد از قله دماوند و خلنو سومین قله مرتفع البرز مرکزی می باشد. آزادکوه را دیواره‌های مرتفع از شمال غرب و شرق احاطه کرده‌اند و از یال جنوبی به قله کمان‌کوه (منطقه وارنگه رود)متصل می‌شود.
برای صعود به این قله سه مسیر وجود دارد :

۱- روستای کلاک
۲- روستای نِسِن

۳- روستای وارنگه‌رود

بهار قله آزادکوه از اوایل خرداد شروع می‌شود که این منطقه را بسیار دیدنی و زیبا می‌کند.
آب مصرفی در اغلب دامنه‌های مسیر صعود به وفور یافت می‌شود.

مسیری که ما برای صعود انتخاب کرده بودیم روستای کلاک بود. این روستا از توابع شهرستان نور در استان مازندران می‌باشد و زبان و گویش محلی مازنی دارند. از کلاک تا پل زنگوله (جاده چالوس)۴۲ کیلومتر است و پل زنگوله هم تا کرج حدود ۱۱۰ کیلومتر می‌باشد.

شرح صعود ما:
جمعه ۹۴،۵،۱۶ با کمی تأخیر ساعت ۴:۵۰ دقیقه از میدان آزادی به همراه ۲۱ نفر عضو باشگاه و ۷ نفر میهمان به طرف روستای کلاک حرکت کردیم. از پل زنگوله (جاده چالوس) به سمت یوش- بلده تغییر مسیر داده و پس از عبور از روستای نِسِن و پیل نور به فاصله ۳۸ کیلومتر به سه راه کلاک رسیدیم.(ادامه این جاده به جاده هراز و سه راه بلده می‌رسد.)از سه راه کلاک تا روستای کلاک هم ۴ کیلومتر است . در مجموع از سه راه زنگوله تا روستای کلاک ۴۲ کیلومتر می‌باشد.

ساعت ۸:۳۰ دقیقه به کلاک رسیدیم و بدون فوت وقت حرکتمان را آغاز کردیم.(ارتفاع روستا ۲۵۳۰ متر).
بعد از عبور از کوچه باغ‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز روستا به دره کلاک رسیدیم. مسیر صعود به قله آزادکوه از دره کلاک و از کنار رودخانه است و دارای پاکوب مشخصی می‌باشد.
تیم ما ساعت ۹:۴۰ دقیقه به دو راهی گرده و یال رسید.

سال‌های قبل در این مکان چشمه پرآبی وجود داشت که تأمین کننده آب مصرفی کوهنوردان بود ولی امسال آب بسیار کمی داشت.
از دو راهی یک تیم سه نفره به سرپرستی غلامرضا خلیل آبادی به قصد صعود قله از مسیر گرده از تیم ما جدا شد. این مکان محل تلاقی مسیر صعود گرده و مسیر دره کلاک است .
ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه دو تیم (تیم سه نفره گرده و تیم ۲۵ نفره از مسیر دره کلاک)برای صعود آماده شدند.
بین راه چادرهایی بود که تیم‌هایی روز قبل در منطقه مستقر شده بودند و قصد صعود یک و نیم روزه قله را داشتند .
اکثر کوهنوردان این قله را یک و نیم روزه صعود می کنند .

لازم به ذکر است که در هیچ کدام از مسیرهای صعود به قله آزادکوه ، جانپناه یا پناهگاهی وجود ندارد و برای شب‌مانی باید چادر به همراه داشت.

تیم ما بعد از سپری کردن شیب‌های دره کلاک ساعت ۱۲ به یالِ چورِن رسید و بعد از تجدید قوا ، ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه به سمت قله راه افتاد .
از یال چورِن تا قله شیب تند به همراه سنگ‌لاخ‌های ریزشی هر کوهنوردی را با چالش روبرو می‌کند.

برای آمادگی بیشتر نفرات تصمیم گرفتیم کمی سرعتی حرکت کنیم و اولین نفر در ساعت ۱۳ موفق به صعود قله شد و در نهایت همه نفرات ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه موفق شدند قله آزادکوه را صعود کنند.
تیم گرده هم بعد از ساعتها تلاش و درگیری با سنگ‌های زیر قله توانست بر روی قله آزادکوه بایستد.
ساعت ۱۴ بعد از خوردن ناهار بر روی قله برای فرود آماده شدیم و بواسطه مسیر شن اسکی از قله تا گردنه سریع به یال رسیدیم.

هوا بسیار خوب بود و تقریبا هوای ابری در منطقه حاکم بود . از یال که فرود آمدیم نم نم باران به زیبایی منطقه و به لذت صعود ما افزود. در نهایت ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه همه نفرات به روستای کلاک رسیدیم و با این صعود روز جمعه یکی دیگر از خاطرات سبزمان رقم خورد.

چند نکته :
۱- روستای کلاک فاقد امکاناتی مانند فروشگاه موادغذایی و … می‌باشد. لذا مایحتاج خود را باید همراه داشته باشید.
۲- منطقه کلاک منطقه ای پر آب است و نقاط دسترسی به آب بستگی به فصل صعود دارد.
۳- آخرین نقطه دسترسی به آب از مسیر گرده ؛ چشمه دوراهی‌ست و تا قله آب وجود ندارد.
۴- در هیچ‌کدام از مسیرهای صعود قله آزادکوه پناهگاه وجود ندارد و برای شب‌مانی باید چادر به همراه داشت که جای کافی برای چادر زدن وجود دارد.

خانمها: درزی – سلطانی-شارخی – چارلنگی – جمالی – یکتا – جباری – اشترانی – پیمان – اورعی
آقایان: رضا خلیل آبادی(سرپرست)- غ.ر . خلیل آبادی(سرپرست تیم دوم)- علی نجفی – بیک محمدی – قبادی – محمدی – طوطی(پزشک)- وزیری – جهانگیری – جهانبخش- فردوس‌آرا
میهمانان :
خانم‌ : مهدا صمیمی‌فر
آقایان : جواد حسنی – سیدمحمود قاسمی – امین احمدیان – علیرضا قره داغی – مصطفی بختیاری – سیدمحمد امام جمعه

گزارش سایت از : رضا خلیل آبادی

قله آزادکوه به ارتفاع ۴۳۸۴ متر

IMG-20150808-WA0008

صعود گرده آزادکوه

۶ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله آزادکوه(۹۴،۵،۱۶)”

1. عليرضا قره داغي می گوید:

سلام عرض خسته نباشید خدمت همه همنوردان عزیز.برنامه در سطح بسیار بالای فنی برگزار گردید . همه دوستان باآمادگی بالا در فضایی صمیمی یکی از برنامه های بیاد ماندنی را برگزار کردند.باتشکراز همه عزیزان همنورد به خصوص آقایان خلیل آبادی.

2. علیرضا کاظمی می گوید:

باسلام و خسته نباشید.مطمنا” روز خوبی داشتید. متاسفانه بخاطر برگذاری کلاس سنگ نوردی نتوانستم همراهتان باشم.همواره سرافراز برفراز باشید.

3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و ارزوی موفقیت برای همه همنوردان. از اینکه توانستیم یک روز خوب را در کنار هم باشیم و از بودن در کنار هم و در طبیعت زیبا لذت ببریم بسیار خوشحالم.ای کاش همه می توانستن از این موهبت برخوردار باشند.و خوشحالم از اینکه دوری راه و سختی مسیر موجب ازردگی همنوردان خوبم نشد و هر کدام به نحوی ابراز خرسندی می کردند حتی دوستانی که برای اولین بار ما در خدمتشان بودیم.

4. طوطی می گوید:

با تشکر فراوان از آقایان غلامرضا و رضا خلیل آبادی و همه همنوردان عزیز…صعود بسیار خوبی بود و برنامه ریزی واقعأ دقیق و مرتب بود. از آقای وزیری هم بخاطر همکاری صمیمانه شان تشکر می کنم. واقعأ محبت فرمودند و در خدمتشان بودن افتخار بزرگی بود.

5. محمد جهانبخش می گوید:

صعود خوبی بود با توجه به تعداد زیاد شرکت کننده ها برنامه ریزی سخت بود ولی خیلی خوب اداره شد
    ممنون از زحمات سرپرست و ارسلان

6. آتیه می گوید:

باسلام و خدا قوت
    سوالی داشتم
    آیا امکان اقامت در روستای کلاک وجود دارد؟
    …………….
    پاسخ :
    با سلام و تشکر از تماستان
    متأسفانه هیچ‌گونه اقامتگاه مناسبی جهت اسکان کوه‌نوردان در روستای کلاک وجود ندارد.