هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم -شماره‌۱۲۷ -تاریخ۹۴،۱،۳۰)

ارسال شده توسط در 19 آوریل 2015 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم           شماره‌۱۲۷           تاریخ۹۴،۱،۳۰

 

004 (1)

تیتر خبرها؛
نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۱،۲۵
تولد اعضای باشگاه
معرفی عضو جدید باشگاه
قله سیاه غار و پرسون صعود شد
آخرین خبر از پروانه کاظمی در مسیر صعود ماکالو 
نتیجه نهایی رای گیری میلت / تیم ایران برنده شد
اعلام علت سقوط بالگرد در شمال تهران/ارتفاعات «دربند»
تا اطلاع ثانوی دسترسی به مجتمع کوهستانی «ونداربن» میسر نیست
جمع‌آوری زباله‌های مجتمع «بارگاه سوم دماوند»
«کارگاه آموزشی عکاسی غار» با حضور «مدرسین فرانسوی» رسماً آغاز شد
بازدید مسولین فدراسیون از قرارگاه «رینه»
بازدید مسئولین فدراسیون از امکانات اقامتی «ناندل»
گزارش اولین گردهمایی مسئولین کارگروه آموزش استان‌های سراسر کشور
فراخوان و در خواست مشارکت «انجمن حفظ محیط کوهستان»
«اورست‌‌نوردی» یک روز تعطیل شد
یک روز خوب برای یک سنگ‌نورد خوب

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۱،۲۵:
دومین نشست هفتگی باشگاه در سال جدید اختصاص به ارائه دو گزارش برنامه داشت.
گزارش اول صعود قله لوارک که همراه با عکس توسط حوریه سادات جمالی ارائه شد.
گزارش دوم صعود قله بیرمی بوشهر (برنامه نوروزی باشگاه ) بود که توسط زینب داداشی همراه با عکس و فیلم ارائه شد.

 

تولد اعضای باشگاه :
روز ۲۷ فروردین تولد مهران دهخدایی از اعضای باشگاه بود . ضمن عرض تبریک ، برایش آرزوی سلامتی ، شادابی و موفقیت داریم.

 

معرفی عضو جدید باشگاه :
هفته گذشته آقای مسعود علی‌زاده به جمع اعضای باشگاه اسپیلت پیوست.ضمن خیر مقدم ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌نوردانشان را داریم.

 

قله سیاه غار و پرسون صعود شد:

DSC09277

برنامه جمعه گذشته باشگاه طبق تقویم فصل بهار ، صعود قله سیاه‌غار و پرسون بود که با حضور ۱۵ نفر اجرا شد.

 

آخرین خبر از پروانه کاظمی در مسیر صعود ماکالو :

Makalu-ABC02-1024x732

بر روی وبلاگ پروانه آخرین خبری که درج شده با این مضمون است ؛
ورود به A BC
94،۱،۲۶

پروانه در تماس تلفنی می گوید از کمپ اصلی تا کمپ پیشرفته دشوارتر از تصور و مسیر طولانی همه جا با بارش سنگ و برف همراه بوده است. من آن را به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم.
برای پروانه عزیز آرزوی صعودی امن و موفق داریم.

 

نتیجه نهایی رأی گیری میلت / تیم ایران برنده شد:

Final poster1

کوه نامه ؛ بالاخره ماراتن رأی گیری میلت به پایان رسید. تیم ایران برنده رأی گیری شرکت میلت برای گشایش مسیر در دیواره ترانگو شد.
تیم ترانگو توانست ۲۱۹۴ رأی کسب کند و تیم کشور تایلند با ۲۱۳۲ رأی در رده دوم ایستاد .
مهدی فرهادی در وبلاگ خود می نویسد : ” گشایش مسیر بر روی برج بزرگ ترانگو , ایده‌ای بلندپروازانه بود که در اکسپدیشن ایرانی سال ۲۰۱۲ برج بی نام ترانگو به ذهن برخی از اعضاء آن تیم رسوخ نمود.سال گذشته به اتفاق جمعی از دوستان تصمیم گرفتیم که درصورت مهیا شدن شرایط لازم در سال ۹۴ برای تحقق این رؤیا تلاش کنیم.
هنوز نفرات اصلی تیم ما کاملا” نهایی نشده اند اما اعضاء این تیم متشکل از افرادی خواهد بود که پیش از این در برنامه‌های شاخص دیواره‌نوردی ایران در سالیان اخیر حضور داشته اند .
برنامه هایی چون: صعود برج بی نام ترانگو-صعود زمستانه۴۸-تلاش زمستانه بر روی دیواره آزادکوه , گشایش مسیر دیواره علم کوه و … .

چند نفر از سنگ‌نوردان شاخص کشور نیز که در برنامه‌های مزبور حضور نداشته‌اند نیز آمادگی خود را برای حضور در این تیم اعلام نموده اند.کمک به اجرای این برنامه و برنامه‌هایی از این دست کمک به پیشرفت کوه‌نوردی کشور است و درصورت اجرای این برنامه و تلاش یک تیم ایرانی برای گشایش مسیر بر روی یکی از بزرگترین و دشوارترین دیواره‌های دنیا تجربیات ارزشمندی نصیب اعضاء تیم خواهد شد که این تجربیات مطمئنا” در اختیار سایرکوه‌نوردان ایرانی قرار خواهد گرفت و به رشد کوه‌نوردی کشورمان کمک خواهد نمود. “

 

اعلام علت سقوط بالگرد در شمال تهران/ارتفاعات «دربند»:
کوه نامه به نقل از فارس ؛ اسماعیل نجار درباره علت سقوط بالگرد متعلق به سازمان مدیریت بحران که در ۷ اسفند سال گذشته در کوه‌های دربند در شمال تهران اتفاق افتاده بود و ۳نفر در این حادثه جان خود را از دست داده بود، اظهار داشت: در ساعات اولیه روز حادثه اعلام شد که بالگرد متعلق به مدیریت بحران کشور بوده است ولی از روز خرید در “پهنا ” نگهداری می‌‌شده است و می‌بایستی با مجوز سازمان مدیریت بحران پرواز می‌کرده که متاسفانه در روز پرواز و روز حادثه مجوز سازمان را نداشته است.
وی با اشاره به این که علت این حادثه به دلیل وضعیت نامناسب جوی بوده است و نباید در آن زمان پرواز می‌کرده، اظهار داشت: مطالبه ما از “پهنا” هلی‌کوپتر است و باید ۲ هلی‌کوپتری که در اختیار آنها بوده به سازمان مدیریت بحران کشور برای ارایه خدمات در مواقع بحران تحویل دهد. نجار با تاکید بر اینکه “پنها” باید خسارت سازمان مدیریت بحران را جبران کند گفت: “پهنا” باید دو بالگرد سازمان را تحویل هلال احمر بدهد تا در مواقع نیاز ارایه خدمت کند.

 

تا اطلاع ثانوی دسترسی به مجتمع کوهستانی «ونداربن» میسر نیست:

534-main-474587206

بنا بر گزارش رسیده؛ در پی بارندگی های چند روز گذشته، بالا آمدن آب رودخانه «سردآبرود» مشکلاتی را برای اهالی کلاردشت بوجود آورد و در چندین نقطه راه ارتباطی و دیوارهای حاشیه رودخانه از بین رفت. خوشبختانه مجتمع های ورزشی کوهستانی «رودبارک» و «ونداربن» آسیبی ندیدند، اما در حال حاضر به علت تخریب جاده در چندین نقطه و ….

534-2077037336

از بین رفتن پل ارتباطی در «اکاپل» (بالای محله رودبارک) امکان دسترسی به مجتمع ورزشی کوهستانی ونداربن وجود ندارد. در ضمن برق و تلفن مجتمع ونداربن نیز قطع می باشد. لذا از کوه نوردان عزیزی که قصد ورود به منطقه «علم کوه» را دارند خواهشمند است تا باز شدن مسیر سفر خود را به تعویق بیاندازند.

 

جمع‌آوری زباله‌های مجتمع «بارگاه سوم دماوند»:

535-main-1391114757

با اتمام فصل زمستان و آغاز صعودهای بهاره، عوامل و کارکنان مجتمع «بارگاه سوم دماوند» اقدام به جمع‌آوری زباله‌های داخل پناهگاه نمودند. متأسفانه زباله‌های فوق به‌دلیل بی‌توجهی برخی کوه‌نوردان و عدم آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در بین این کوه‌نوردان که عموماً فنی و زمستانی‌کار هستند، در محوطه پناهگاه برجای مانده و …صدالبته زباله های بیشتری نیز بیرون از این محوطه باقی مانده است. تأسف بارتر از زباله‌های درون پناهگاه، برجای ماندن انبوهی از بطری‌های ادرار و … در محوطه اطراف می‌باشد!
بدیهی‌ست این معضلات، وظیفه‌ی کارگروه‌های آموزش، حفاظت از محیط کوهستان و پناهگاه‌های فدراسیون را در راستای نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی کوه‌نوردان گرامی بیشتر خواهد کرد.

 

«کارگاه آموزشی عکاسی غار» با حضور «مدرسین فرانسوی» رسماً آغاز شد:

541-main-348488398

به گزارش کارگروه غارنوردی فدراسیون؛ «کارگاه آموزشی عکاسی غار» با حضور مدرسین فرانسوی، مسئولین، برگزارکنندگان، شرکت کنندگان و میهمانان صبح روز سه شنبه ۲۵ فروردین ماه ۹۴ در شهرستان «دلیجان» افتتاح شد .
در مراسم افتتاحیه ابتدا «مهندس محمود رئوفی» – مسئول اجرایی دوره – به حاضرین خوش آمد گفت. سپس «توکلی»رئیس اداره ورزش و جوانان دلیجان، «مهندس حسینی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، «زارعی» رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و خانم «لورنس تانگیل» رئیس فدراسیون غارشناسی «فرانسه» به ایراد سخنان کوتاهی پرداختند.
شایان ذکر است گروه مدرسین عکاسی غار از کشور فرانسه شامل:
آقایان:
Phillippe Crochet
Michel Renda
Christophe Tcherter
خانم : Annie Guirad
و رئیس فدراسیون غارشناسی فرانسه خانم : Laurence Tanguille

 

بازدید مسولین فدراسیون از قرارگاه «رینه»:

543-main-1826479826

صبح روز جهارشنبه ۲۶ فروردین ۹۴ «زارعی» رئیس فدراسیون به همراه «ساریخاتی» رئیس کارگروه پناهگاه‌ها، از قرارگاه «رینه» بازدید به عمل آوردند. دراین دیدار «رسول فرامرزپور» مسئول قرارگاه؛ ضمن تشریح مشکلات قرارگاه، خواستار هماهنگی و همکاری لازم جهت رفع ایرادها و مشکلات قرارگاه شد .لازم به ذکر است قرارگاه «رینه» با حدود ۴۵ سال سابقه خدمت رسانی به کوه‌نوردان، همواره از مساعدت خانواده خدوم «فرامرزپور» بهره برده و فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی؛ کلیه علاقه‌مندان را به بازدید از آن دعوت می نماید. این قرارگاه درگذشته به «بارگاه اول دماوند» معروف بود.
«حسن فرامرزپور» از راهنمایان محلی دماوند و زحمت‌کشان خدمت‌رسان به کوه‌نوردان و «حسین پور» مسئول قرارگاه پلور نیز در این بازدید حضور داشتند.

 

بازدید مسئولین فدراسیون از امکانات اقامتی «ناندل» :

544-main-1259578222

به منظور بررسی نیازهای اقامتی کوه‌نوردان در «جبهه شمالی دماوند»؛ «زارعی» رئیس فدراسیون به همراه «ساریخانی» رئیس کارگروه پناهگاهها و «حسین پور» مسئول قرارگاه «پلور» از روستای «ناندل» و امکانات اقامتی جهت حضور کوه‌نوردان بازدید به عمل آورد.
«علی صالحی» از راهنمایان و خدمت رسانان به ورزش کوه‌نوردی به همراه «ماشاالله صالحی» فرزند ارشد ایشان، ضمن تشریح مشکلات خدمت‌رسانی، خواستار ایجاد قرارگاهی در روستا شدند.
لازم به ذکر است فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی دارای قطعه زمینی در این روستا می باشد و قصد دارد با کمک «وزارت ورزش و جوانان» و خیرین کوه‌نورد اقدام به ساخت «خانه کوه‌نوردی» در روستای «ناندل» و «جبهه شمالی دماوند» نماید.

 

گزارش اولین گردهمایی مسئولین کارگروه آموزش استان‌های سراسر کشور :

547-main-1627914840

به گزارش کارگروه آموزش فدراسیون؛ در راستای اجرای برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۴ و پیش‌برد اهداف کارگروه آموزش، اولین گردهمایی مسئولین کارگروه آموزش استان‌های سراسر کشور ۲۷ فروردین ۹۴ برگزار شد .این گردهمایی با حضور «رضا زارعی» رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، « منصوره گرجی» نایب رئیس فدراسیون، «سید محمود میر نوردی» رئیس کارگروه، مسئولین بخش‌های مختلف کارگروه آموزش، «مهندس شیر محمد» مدیر عامل شرکت کسا (حمایت‌گر مالی برنامه)، دبیران و مسئولین کارگروه آموزش استان‌ها، رأس ساعت ۹٫۳۰ دقیقه صبح روز پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ در محل دفتر «خانه کوه‌نوردان تهران» برگزار شد.
پس از خوش آمدگویی و اشاره به اهمیت گردهمایی مسئولین آموزش توسط مسئول روابط عمومی و دبیر گردهمایی (سرو حوری)، رئیس فدراسیون پیرامون اهمیت و نقش آموزش در کوه‌نوردی سخنرانی نمودند.
در ادامه رئیس کارگروه آموزش «محمود میرنوری» ساختار کارگروه و مسئولین را معرفی و سپس با ارائه عملکرد گارگروه آموزش در خصوص شیوه عملکرد مسئولین آموزش استان‌ها، شیوه تدوین پایان نامه‌ها، و ارائه اطلاعات مربیان توضیحاتی ارائه نمود.
در بخش سوم «رضا کریمی» دبیر کارگروه آموزش و مسئول بخش کوه‌پیمایی به تشریح شیوه‌نامه کارگروه آموزش و نمونه‌هایی از فرم‌های مربوطه پرداخت.« پرستو ابریشمی» مسئول بخش پژوهش نیز به تشریح نحوه تدوین پایان ‌نامه‌ها پرداخته و در ادامه پرسش و پاسخ پایان بخش برنامه پیش از ظهر گردهمایی بود.
پس از نماز و ناهار، ادامه برنامه رأس ساعت ۱۴ با حضور «منصوره گرجی» نایب رئیس فدراسیون و سخنان وی پیرامون نقش و اهمیت بانوان در آموزش آغاز شد.
ادامه پرسش و پاسخ و ارائه پیشنهادت و نظرات مسئولین کارگروه آموزش استان‌ها با ارائه توضیحات توسط «میرنوری»، «کریمی» و «محمد فراهانی» مسئول بخش سنگ‌نوردی تا ساعت ۱۶ ادامه داشت.
پس از بخش پرسش و پاسخ، «حسین نظر» مسئول بخش صدور احکام در این زمینه توضیحاتی را ارئه نمود.
در پایان ضمن تقدیر از استان «تهران»، لوح تقدیری جهت تلاش در پیشبرد اهداف آموزشی به استان «فارس» اهداء شد.
استان‌های شرکت کننده در گردهمایی:
استان آذربایجان شرقی
استان اردبیل – استان البرز – استان تهران – استان خراسان رضوی – استان زنجان – استان سمنان – استان فارس – استان قزوین – استان کرمانشاه – استان گیلان – استان مازندران – استان مرکزی – استان همدان.

 

فراخوان و در خواست مشارکت «انجمن حفظ محیط کوهستان» :

555-main-1386873231

«انجمن حفظ محیط کوهستان» با انتشار فراخوان و ارسال درخواستی به فدراسیون اعلام کرد؛ در نظر دارد از طریق جمع‌آوری کمک‌های مالی داوطلبانه، اقدام به تهیه یک دفتر کار ثابت نماید. با این امید که جامعه‌ی کوه‌نوردی و دوست‌داران طبیعت با مشارکت خود این نهاد را در پیشبرد فعالیت‌های زیست‌محیطی یاری رسانند. در ادامه متن این فراخوان را از نظر می‌گذرانید:  
چرا «انجمن حفظ محیط کوهستان» به مشارکت شما نیازمند است؟
مشارکت شما در این اقدام، در حقیقت کمکی است به حفظ محیط‌های ارزشمند کوهستانی کشورمان.
دارا بودن دفتر کار ثابت، با کاستن از هزینه‌های جاری میتواند توانایی انجمن در پیگیری اهداف خود را افزایش داده و به گسترش و تداوم ارتباطات آن با علاقه‌مندان کمک کند.
با گذشت ۲۲ سال از تأسیس انجمن حفظ محیط کوهستان، این انجمن هنوز از داشتن دفتر کار ثابت محروم است و تأمین و پرداخت اجاره بهای ماهانه طی این سالها، بار مالی سنگینی را به انجمن تحمیل نموده و پیگیری اهداف آن را با مشکلاتی مواجه نموده است.
متأسفانه با گذشت بیش از دو دهه از فعالیت سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی در ایران، هنوز این سازمانها از جایگاه قانونی و حمایتهای الزم برخوردار نیستند.
بودجه مورد نیاز:
در نظر است مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان جهت خریداری دفتر کاری به مساحت تقریبی ۸۰ متر مربع در مرکز شهر تهران جمعآوری گردد. ۵۰ میلیون تومان از مبلغ فوق، توسط انجمن حفظ محیط کوهستان تأمین خواهد شد.
چنانچه میزان کمک‌های مالی به حد نصاب نرسد، مبلغ واریز شده در صورت درخواست کمک کننده، قابل استرداد بوده و یا در جهت پیشبرد اهداف انجمن صرف خواهد شد.
نحوه مشارکت :
تمامی علاقه‌مندان و افراد خیراندیش میتوانند کمک‌های مالی خود را به شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۹۹۰۴۱۵۸۷۷ نزد بانک ملت به نام انجمن حفظ محیط کوهستان واریز نمایند.

چنانچه افراد خیراندیشی را می‌شناسید که مایل به مشارکت در این اقدام هستند میتوانید آنها را نیز به این کار تشویق کنید.بدیهی است انجمن حفظ محیط کوهستان از مشارکت کنندگان به نحو شایسته تقدیر خواهد کرد.
آدرس پایگاه اینترنتی انجمن: http://www.meps.ir

 

«اورست‌‌نوردی» یک روز تعطیل شد :

کوه نوشت ؛ خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی از تعطیلی یک روزه صعود کوه‌نوردان بین المللی به قله «اورست» به احترام مرگ سال گذشته کوه‌نوردان خبر داد. این گزارش به نقل از مقامات صندوق رفاه و گردشگری نپال در«کاتماندو» اعلام کرد؛ صدها کوه‌نورد بین‌المللی و شرپا با حضور در مراسم سالگرد مرگ ۱۶ شرپا و کوه‌نوردان بین‌المللی در این شهر که سال گذشته بر اثر سقوط بهمن در قله اورست جان باخته بودند، یک روز از ورزش کوه‌نوردی دست کشیدند.سال گذشته در چنین روزی بود که حادثه مرگبار سقوط بهمن در اورست؛ ۱۶ تن از کوه‌نوردان را به کام مرگ برد و ۱۲۰ تن دیگر از آنها را به همراه راهنمایان‌شان برای ماه‌ها در این منطقه یخچالی گرفتار و مفقود کرده بود.
براثر همان حادثه بود که تمامی فعالیت‌های صعود «اورست» در همان ایام برای چند هفته در جبهه جنوبی و در خاک «نپال» به حال تعلیق درآمده بود
بر اساس گزارش‌ها؛ در آن حادثه ناگوار، بهمن نردبان‌های یخچال «خومبو» و مسیر بین کمپ ها بالاتر از کمپ ۲ «اورست» را شکسته و لذا بیش از ۱۰۰ کوه‌نورد را برای چند روز و حتی تعدادی را نیز برای چند هفته گرفتار ساخته بود، به گونه‌ای که آن حادثه یکی از ناگوارترین و مرگبارترین حوادث اتفاق افتاده در «اورست» و قلل بالای هشت‌هزارمتری به شمار می‌رود.از همین رو، امروز این دسته از کوه‌نوردان بین المللی ضمن ادای احترام به روح همکاران خود، در عین حال خواستار جبران مافات و پرداخت هزینه‌ها و بیمه‌های حوادث فدراسیون کشورهایی که اتباع کوه‌نورد آنها در آن حادثه جان باخته بودند شدند.

 

یک روز خوب برای یک سنگ‌نورد خوب :

m1

وبلاگ بیواک ؛ آلکس مگوس؛ دارنده اولین صعود آنسایت ۹a جهان، ۱۶ آوریل ( ۲۷ فروردین)، موفق شد ۵ مسیر را به ترتیب با درجه‌های +۸c و ۸c و +۸c و +۸b و ۸c در Blue Mountains استرالیا صعود کند.
۱ : +Sneaky Old Fox – 8C به طول ۳۴ متر
۲ : Fantastic Mr Fox – 8c به طول ۳۳ متر
۳ : +Over Monkey – 8c به طول ۳۳ – ۳۴ متر. به این مسیر قبلا درجه ۸c داده شده بود اما آلکس درجه آن را ارتقا داد (+۸c).
4 : +Rhythm and Stealth – 8b به طول ۳۲ متر
۵ : Der Keitzlig Hund – 8c به طول ۳۳ متر

 

گردآورنده و تنظیم: ساقی محمودی 

دیدگاه خود را بیان کنید