گزارش صعود یال چال چال دماوند ۱۴۰۰/۳/۱۵ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۱۸»

ارسال شده توسط در 10 ژوئن 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

ابتدای این یال در جاده غربی دماوند (لار) و حدود ۸ کیلومتر بعد از گوسفند سرای وزوو قراردارد.

سال ۱۳۸۴ این یال را در مجموعه صعود ۱۶ مسیر دماوند به اتفاق ناصر جنانی و زنده یاد ابراهیم شیخی به یاد جلال رابوکی صعود کردیم که گزارش آن در همین وب سایت (اینجا) به تاریخ ۱۳۹۳/۲/۲۲ با عنوان (گزارش صعود ۱۶ یال دماوند قسمت اول) آرشیو شده است ضمناً خوانندگان گرامی می‌توانند علاوه بر این گزارش از گزارش دیگر صعود این مسیر توسط اعضای باشگاه اسپیلت که مورخه ۱۳۹۱/۶/۲۴ در همین وب سایت (اینجا) آرشیو است بهره مند شوند.

**********

روز جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ با تیم ۱۷ نفره باشگاه اسپیلت ساعت ۹ صبح از جاده غربی دماوند که به جاده ورارو شهرت دارد صعود را شروع کردیم .(ارتفاع ۳۲۰۰)
یال های سرسبز و متوالی با شیب های زیاد ما را به طرف قله فرعی و صخره ای کوتاهی رساند که حدود ۴۰۰۰ متری قرار داشت.
سپس با کمی سرازیری به پای یالی بلند و خشک با شیب شنی و ریزشی رسیدیم که صعود آن یک ساعت طول کشید.
بعد از آن یک یال دیگر را صعود کردیم تا در ارتفاع ۴۵۰۰ به مکانی دست یابیم که محل مناسبی جهت برپایی کمپ شب مانی بود.
حدود ساعت ۱۵ به این نقطه رسیدیم که بعد از برپایی ۸ تخته چادر جهت هم هوایی تا حدود ۴۸۰۰ صعود کرده به کمپ بازگشتیم.
وضعیت هوا آفتابی و خنک با وزش مختصر باد بود که با آغاز تاریکی شب باد نیز فروکش کرد.
لازم به ذکر است محل اسکان روی شیبی بود که به همت دوستان صاف و قابل نصب چادرها شد.

ساعت ۵ صبح روز بعد در روشنایی نیمه تاریک و در هوایی سرد که با وزش باد تا منهای ۱۰ درجه احساس می‌شد ، صعود نهایی را شروع کردیم.
هنگام صعود بعضی از اعضا از ارتفاع زدگی گله مند بودند که با صعود بیشتر اثرات ارتفاع زدگی در آن ها کمتر شد.
مسیر پس از صعود چند یال شنی به صخره های عظیمی نزدیک شد که بر عکس برنامه های قبلی آن ها را صعود نکردیم.(ارتفاع ۵۰۰۰)
به دلیل وجود برف چال مناسب از زیر آن ها را به طرف شرق با احتیاط و با استفاده از کلنگ دور زده به یال دیگری دست یافتیم که یال صعود مسیر جنوبی (معدن قرقه) بود.

در این نقطه هر دو این مسیرها مشترک شدند که بعد از نیم ساعت به اول خاک زردهای زیر قله در ارتفاع ۵۴۵۰ متری رسیدیم.

در ساعت ۱۱ با همه اعضای تیم (۱۷ نفر) بر بام ایران زمین عکس یادگاری گرفته با شادمانی فراوان فرود را آغاز کردیم .(ارتفاع دقیق قله دماوند ۵۶۰۹متر)

مسیر را کمی تغییر داده به دلیل مناسب بودن وضیعت برف چال ها بیشتر فرودها از روی آن ها انجام گرفت.

در ساعت ۱۴ به کمپ بازگشته پس از استراحت و جمع آوری چادرها به طرف جاده ورارو حرکت کردیم.

حدود دو و نیم ساعت طول کشید تا در ساعت ۱۸:۳۰ از همان مسیر صعود به نقطه آغازین برنامه بازگردیم.
هم زمان دو وانت نیسان نیز رسیدند تا جاده خاکی و ناهموار این برنامه تا پلور طی شود جایی که مینی‌بوس باشگاه منتظرمان بود تا ما را به تهران بازگرداند.

در این برنامه پنج نفر از اعضا برای اولین بار قله دماوند را صعود کردند و همه اعضا به جز سرپرست برنامه برای اولین بار پای بر این یال عظیم و با شکوه دماوند نهادند.

آقایان :ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – علی فیض آبادی «کمک سرپرست» – محمد حسین اله یاری – حامدرضا قنبری – امین رحمانی – نیما علاقه بند – علیرضا بابایی – رضا حیدری – بهنام پیروز رام – هادی پزشکی – فرامرز شاه محمدی – محسن خجسته – علی صغیری نژاد – محمد خلیلی راد