گزارش صعود قله بزمان «زنده خضر» ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان ۱۴۰۳/۱/۷ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۸۰»

ارسال شده توسط در 6 آوریل 2024 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

معرفی قله؛ 
این کوهستان به شکل دو قله در کنار هم قرار دارد که در گویش محلی (بچه و زنده خضر) نامیده می شوند. 
قله اصلی بی شباهت به دماوند نیست و به ظن نگارنده بیش از آن به دو قله آرارات کوچک و بزرگ ترکیه شبیه است. 
این قله به ارتفاع تقریبی ۳۵۰۰ متر بعد از قله تفتان بلندترین قله استان است. ارتفاع تقریبی قله بچه ۲۸۰۰ متر برآورد شد.
ضمنا بزمان جز ۷ قله آتشفشانی ایران محسوب می شود که در این باره می توانید با جستجو در وب سایت باشگاه اسپیلت مقاله مرتبط را مطالعه کنید.
کوهستان بزمان که به (خضر نبی) نیز مشهور است در ۳۰ کیلومتری و در شمال غرب شهر کوچک بزمان (از بخش های ایرانشهر) قرار گرفته که چندین آب گرم طبیعی دارد. 
ابتدای صعود این قله روستای گوانز به ارتفاع حدود ۱۴۰۰ است که جاده ورودی آن در بین جاده بزمان به شهر ریگان با تابلویی مشخص شده. باید توجه کرد قله بزمان از جنوبی ترین قلل مرتفع کشور بوده که دارای پوشش گیاهی و جانوری غنی هست که می تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری و کوهنوردی در جنوب شرق کشور تبدیل شود. فصل صعود این قله با توجه به آب کم و گرمای هوا از اواخر پاییز تا اواسط بهار مناسب‌تر است.
 
شرح صعود؛ 
تیم ۴ نفره باشگاه اسپیلت ۶ فروردین ۱۴۰۳ با یک دستگاه سواری ساعت ۷ شب وارد روستای گوانز شد و مورد استقبال اهالی مهربان روستا قرار گرفت و با استقرار در منزل یکی از آنان به استراحت و شب مانی پرداخت. 
از قرار معلوم جاده ای کوهستانی و مخابراتی از طریق این روستا تا قله کشیده شده است که پس از مشورت با اهالی روستا با توجه به هوای نامناسب منطقه و نبود پاکوبی مشخص (به علت بارندگی های زیاد) تصمیم بر آن شد صبح روز بعد از کنار این جاده خاکی و نیمه متروکه صعود را شروع کنیم. هوای روز صعود ابری با بارش کم اما با وزش باد شدید (جهشی) با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده بود.
صبح روز بعد راس ساعت ۵:۳۰ از ارتفاع ۱۴۰۰ متری روستای گوانز صعود را شروع کردیم.
.جاده مورد نظر با پیچ و خم زیاد از روستا شروع شده پس از گذشتن از چند دشت کوچک به شیب های زیر قله می رسد.
باید توجه داشت این جاده حدود ۲۱ کیلومتر طول دارد که می‌توان با میان بر و کوتاه کردن آن با پیمایش ۱۸ کیلومتر به قله دست یافت که البته برای یک صعود یک‌روزه در هوایی نامناسب مسیری طولانی ست.
تیم ما دقیقا ۸ ساعت بعد در ساعت ۱۳:۳۰ به قله رسید.
از ارتفاع ۲۵۰۰ متری به بعد هوا کاملا مه گرفته و فاصله دید به ۵ تا ۱۰ متر می رسید.
شدت باد بسیار زیاد و تکان دهنده بود که خوشبختانه به دلیل جهشی بود منقطع و مقطعی بود اما شدت سرما و مه تا انتهای صعود و فرود ادامه داشت.
پیمایش این قله دقیقا ۱۴ ساعت طول کشید و تیم در ساعت ۱۹:۳۰ به روستا بازگشت. (کل مسیر صعود و فرود ۳۶ کیلومتر اندازه گیری شد)
بر روی این قله تاسیسات فراوان مخابراتی هست در ضمن در ارتفاع ۳۱۰۰ متری نیز یک آنتن و کانکس وجود داشت. متاسفانه به دلیل مه شدید تیم موفق نشد دهانه آتشفشانی روی قله را مشاهده کند. 
صبح روز بعد ساعت ۹ صبح از روستا خارج شده جهت صعود قله تفتان به طرف شهرستان خاش حرکت کردیم.
لازم به ذکر است تیم ما قبل از صعود بزمان موفق شده بود قله شیرکوه را در تاریخ ۴ فروردین نیز صعود کند که با صعود قله تفتان در تاریخ ۹ فروردین پس از طی ۴۲۰۰ کیلومتر سفر زمینی به سفر ۸ روزه خود و صعود ۳ قله (شیرکوه، بزمان، تفتان) پایان داده روز ۱۰ فروردین به تهران بازگشت. 
 
اسامی تیم؛ 
ذبیح اله حمیدی«سرپرست برنامه» 
فرامرز شاه‌محمدی«مربی راهنما» 
افسانه عزیززاده«مربی راهنما» 
ایسودا راد عضو«باشگاه اسپیلت» 
 
پی نویس؛ 
✔️بدین وسیله از کمک‌ها و مهمان نوازی شایان خانواده محترم حافظ نارویی  در روستای گوانز و جناب رحمت بلوچ لاشاری دبیر محترم هیات کوهنوردی شهرستان ایرانشهر بسیار سپاسگزاریم. 
✔️جاده کشی بی مسئولانه در کوهستان ها و قلل ایران یکی از معضلات مهم و مخرب محیط زیست است که متاسفانه در برخی از کوهستان ها بدون در نظر گرفتن آسیب های فروان به گونه های گیاهی و جانوردی و جغرافیایی و گردشگری و …. صرفا با توجیه توسعه صنعتی و اقتصادی و نطامی و مخابراتی و غیره حتی تا فراز قلل کشیده شده اند که کوهستان بزمان یکی از قربانیان این تخریب زیست محیطی محسوب می گردد. امیدواریم مسئولین امر تلاش نمایند این تخریب را حداقل با جلوگیری حرکت وسایل موتوری در این جاده ادامه ندهند تا بیش از شاهد تخریب این کوهستان زیبا و آتشفشان و منحصر به فرد جنوب شرق کشور عزیزمان ایران نباشیم.
✔️هیچ کوهنوردی مایل نیست در جاده کوهنوردی کند. متاسفانه در این برنامه تیم ما در کاری انجام شده قرار گرفت و راه دیگری جهت صعود این قله از این جاده نداشت. 
 
گزارش از ذبیح اله حمیدی
 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید