گزارش صعود قلل لاروسر، انر ، لهرا «شمال غربی دماوند،دشت سرداغ،مسیر روستای ناندل به نمارستاق ۱۴۰۲/۳/۵ – هر هفته یک برنامه «۱۰۳۶»

ارسال شده توسط در 30 می 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

معرفی دشت سرداغ؛
این دشت وسیع و مرتفع کوهستانی در منطقه شمال غربی قله دماوند قرار گرفته است که توسط گردنه سرداغ و یال داغ به بام ایران (۵۶۱۰ متر) متصل می شود.
ارتفاع این دشت به طور میانگین ۳۵۰۰ متر از سطح دریا است.
از شرق به روستای ناندل، از شمال به خطالرأس قلل لاروسر، اّنّر و لّهرا و کهون و ناظربزرگ و منطقه نمارستاق، از غرب به رودخانه سه سنگ و خطالرأس اصلی البرز مرکزی و قلل دوخواهران می رسد.

شرح صعود؛
روز جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۶:۳۰ صبح با تیم ۱۴ نفره باشگاه اسپیلت به روستای ناندل واقع در جاده هراز رسیدیم.
بلافاصله توسط وانت نیسان از ناندل تا زیر گردنه سر داغ به منطقه ای موسوم به (مرتع نسیکه) ادامه مسیر دادیم. همه جا سرسبز و زیبا بود اما جبهه شمالی قله دماوند در پوششی از ابر قرار گرفته بود. در ساعت ۷:۴۵ صعود را شروع کرده حدود ساعت ۱۰ به اولین قله (لاروسر) به ارتفاع ۳۷۳۰ متر دست یافتیم.
مسیر، برف چندانی نداشت اما وضیعت هوا ابری و نیمه بارانی توأم با وزش باد پیش‌بینی شده بود.
از روی این قله مسیر به شکل خطالرأسی ادامه دارد و دشت سرداغ در سمت چپ (غرب) قرار می‌گیرد.
پس از نیم ساعت پیمایش بارش و باد شدید به همراه سرما در منطقه حاکم شد و تیم ما با پناه گرفتن زیر صخره هایی حدود نیم ساعت توقف نمود تا وضیعت هوا به حالت عادی و قابل صعود بازگردد. خوشبختانه بارش قطع شد و تیم با تجهیز بیشتر پوشاک به ادامه مسیر پرداخت.
پس‌از نیم ساعت با عبور از یک سرازیری وارد دشت سرداغ شدیم. جایی که قله دوم (اّنّر) به شکل مخروطی از دور نمایان و برف نسبتا زیادی آن را پوشانده بود.
در ساعت ۱۲:۳۰ به این قله ۳۷۹۰ متری که شیب نسبتا زیادی داشت رسیدیم.
پس از آن مسیر به شکل یک سرازیری به اول خطالرأس منتهی به قله لّهرا رسید که قله اصلی در فاصله دوری از آن قرار گرفته بود.
در اینجا باید دقت کرد دشت سرداغ در سمت راست (شرق) و رودخانه سه سنگ و خطالرأس عظیم دوخواهران در سمت چپ (غرب) قرار می‌گیرد.
این خطالرأس نسبتا طولانی با فراز و نشیب اندک، تیم ما را در ساعت ۱۵:۱۵ به آخرین قله (لّهرا) به ارتفاع تقریبی ۳۸۸۰ متری رساند.
خوشبختانه بارندگی های پراکنده را پشت سر گذاشته هوای زیبای بهاری را تجربه میکردیم.
خطالراأس دوخواهران کاملا دیده می شد آما قله دماوند همچنان در زیر ابرهای فشره قرار داشت.
پس از عکاسی باید مسیر فرود به روستای نمارستاق را بازمی‌گشتیم و زمان چندانی نداشتیم.
فرود از دو مسیر ممکن بود. اول ادامه خطالرأس و رسیدن به گردنه کهون یا همان (گردنه سه سنگ) و بازگشت از پاکوب نرمال دره و دشت لّهرا به طرف دشت دریوک چمن و نمارستاق که بسیار طولانی بود و دوم فرود مستقیم از روی قله به طرف دره لّهرا که از دور دیده می‌شد اما صخره های زیادی در آن مسیر به چشم می‌خورد.
با مشورت تیم مسیر دوم را انتخاب کرده پس از کمی بازگشت به طرف مسیر صعود و رسیدن به اولین گردنه به شکل تراورس به طرف ارتفاعات پایین تر سرازیر شدیم.
در میانه فرود، دهلیزی با شیب زیاد در برابرمان ظاهر شد که با استفاده از طناب به نوبت و با احتیاط از آنجا گذشته در ساعت ۱۷:۱۵ به پاکوب دره لّهرا رسیدیم.
پس از استراحت و تجدید قوا به راه افتاده از این مسیری زیبا و سرسبز پس از عبور از آب خروشان چهل چشمه یا به زیان محلی چشمه (آسونه گر) قبل از تاریکی هوا به دشت چشم نواز دریوک چمن رسیده با عبور از پل کوچک رودخانه در ساعت ۱۹:۴۵ به پارکینگ دریوک وارد شدیم جایی که وانت نیسان منتظر ما بود.
به دلیل پارک اتومبیل ها در روستای ناندل می باید مسیر طولانی روستای نمارستاق به روستای ناندل پشت وانت طی می شد.
این برنامه در نهایت با ۱۲ ساعت کوهنوردی و حدود ۱۱ ساعت ترانسفر ماشینی ساعت ۲ بامداد در تهران به پایان رسید.‌
کل مسافت کوهنوردی در این برنامه ۲۳ کیلومتر بود که برای اولین بار در باشگاه اسپیلت اجرا می شد.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛
آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» –  حسین قربان نژاد «کمک سرپرست» – ارسلان بیک محمدی – مجتبی توتون چیان – امین شاه محمدی «مربی راهنما» – امید پورهاشمی – مهرداد امیرآبادیان – سجاد اصغری خواه – حمیدرضا اسلامی و محسن موسوی عضو جدید