گزارش صعود قله دماوند از مسیر شمال غربی/یال سرداغ ۱۴۰۲/۶/۳ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۴۶»

ارسال شده توسط در 27 آگوست 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

در شمال غرب قله دماوند و در جوار (یال ، دشت و گردنه کوهستانی داغ) سه یال قابل صعود قله وجود دارد که به ترتیب از غرب به شرق عبارت اند از داغ ، سرداغ ، سیوله…
جهت رسیدن به این نقطه می‌توان از دو مسیر (جاده هراز/پلور/سد لار/ورارو) و یا (جاده هراز/روستای ناندل/دشت ناندل) بهره مند شد.
رفت و آمد در مسیر اول با توجه به مقررات سازمان حفاظت از محیط زیست پلور دشوار و پر هزینه است به همین دلیل تیم ۱۷ نفره باشگاه اسپیلت مسیر دوم از روسنای ناندل را انتخاب کرد و با سه دستگاه خودرو (دو دیفرانسیل) اعضا در ساعت ۱۹ پس از رسیدن به روستای ناندل جاده خاکی دشت ناندل را تا انتهای جاده در ارتفاع ۳۲۵۰ متری (حدود ۳ کیلومتر بعد از سنگ بزرگ ابتدای مسیر شمالی) پیش رفته در ساعت ۲۱ اقدام به برپایی کمپ شب مانی کرد.
ساعت ۳ بامداد روز بعد تیم به طرف قله حرکت کرد. مسیر پس از اتمام دشت ناندل بر روی یال سرداغ قرار گرفت که مسیری پرشیب و کمی ریزشی بود.
وضیعت هوا سرد همراه با وزش باد بالای ۴۰ کیلومتر بود.
تیم در ساعت ۱۱ در ارتفاع ۵۱۰۰ متری به تراورس یخچال شمال غربی برخورد که برف روی آن کاملا یخ‌زده بود و ازآنجایی که متاسفانه کلنگ کوهنوردی همراه اعضا نبود سه نفر اول با تلاش و کمی ریسک از آن یخچال عبور کرده منتظر بقیه نفرات شدند.
پس از رسیدن همه اعضا به آن نقطه در ارتفاع ۵۱۰۰ مترز سرپرست برنامه به دلیل خطرناک بودن این گذرگاه و نبود مسیر جایگزین تصمیم گرفت سه نفر پیشرو تیم از آن جا به طرف قله حرکت کرده از مسیر شمال شرقی/تخت فریدون به ناندل بازگردند و الباقی تیم ۱۴ نفر  از صعود بیشتر دست کشیده به ارتفاعات پایین تر فرود روند..
لازم به ذکر است بازگشت از یخچال مورد نظر بدون طناب و کلنگ کوهنوردی بسیار پر ریسک بود چرا که طول آن به صدها متر می رسید.
در ساعت ۱۲ تیم اول به طرف قله حرکت کرد.
آنها به نمایندگی از طرف همه تیم ساعت ۱۴ موفق به صعود بام ایران شدند.
سردی هوا بر روی قله تا منهای ۱۵ می‌رسید.
آنان بلافاصله به طرف دهانه شمالی رفته اقدام به فرود از مسیر تخت فریدون کردند.
الباقی نفرات تیم نیز از ارتفاع ۵۱۰۰ متری راه صعود شده را فرود رفته در ساعت ۱۷ به کنار اتومبیل ها بازگشتند.
یکی از اتومبیل ها به (گردنه سر) محل آغاز مسیر شمال شرقی بازگشت و در ساعت ۲۰ سه نفر عضو صعود کننده قله را که از آن مسیر بازگشتند سوار کرده به طرف ناندل و از آنجا به اتفاق همه نفرات که منتظر دوستان خود بودند به جاده هراز و در نهایت به تهران برگشتند.
 
 
نفرات شرکت کننده در برنامه ؛
آقایان : ذببح اله حمیدی/سرپرست – سعید شریعتی – مجتبی توتون‌چیان – نیما علاقه‌بند«مربی راهنما» – فرامرز شاه‌محمدی«مربی راهنما» – نیکزاد فرزینی – محمد خلیلی‌راد – محمدرضا جعفری – امید پورهاشمی – حمید زعفرانی – سجاد عسگرپور – حمیدرضا اسلامی – محسن موسوی – سعید نوروزی
خانم ها : الهام مشفق«مربی راهنما» – نگار حسینی«پزشک» – مهسا الفتی
 

گزارش از ذبیح اله حمیدی

عکس ها از گالری اسپیلت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
قله دماوند – دهانه شمال غربی – ارتفاع ۵۶۱۰ متر
از سمت چپ محسن موسوی – نیکزاد فرزینی و نیما علاقه‌بند
 

دیدگاه خود را بیان کنید