گزارش صعود زمستانی قله کل جِنو ۲۱ تا ۹۲،۱۱،۲۵

ارسال شده توسط در 15 فوریه 2014 ۲۰ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه, گزارش برنامه های فنی

درجدول برنامه‌های تابستانی سال ۹۲ صعود این قله در دستور کار قرار گرفت و بعد از آن که این قله در شهریور ماه با موفقیت صعود شد ،به پیشنهاد چند نفر از اعضای باشگاه ، این قله به عنوان برنامه شاخص زمستانی انتخاب گردید. قله کل جنو بر روی خط الرأس اشتران‌کوه قرار دارد . اشتران‌کوه قسمتی از رشته کوه زاگرس است که از شمال شرق لرستان ، از روستای چغاگرگ (الیگودرز)شروع می شود و در یالی به نام ۶۶ درود به اتمام می رسد .
قله کل جنو با ارتفاع تقریبی ۳۸۵۰ متر بر روی این خط الرأس ۶۰ کیلومتری قراردارد . مبدأ صعود این قله سرسخت و صخره ای ، روستای کمندان است که از این روستا می توان به چند قله دیگر اشتران‌کوه از قبیل شاه تخت ، ازنادر و پیارو صعود کرد .

روز شمار برنامه :
دوشنبه ۲۱ بهمن :
شب ساعت ۷ به همراه ۶ نفر از اعضای باشگاه به وسیله دو دستگاه ماشین سواری به سمت استان لرستان حرکت کردیم . با ترافیک تهران و توقف هایی که بین راه داشتیم ساعت ۱:۳۰ بامداد به شهر الیگودرز رسیدیم که آقای وحید گودرزی منتظر ما بود . آقای گودرزی مسئول هیئت دوچرخه‌سواری الیگودرز هستند که صعودهای زیادی در منطقه اشتران‌کوه را در کارنامه خود داشت و ایشان از هفته قبل اطلاعات منطقه را به طور کامل در اختیار ما گذاشته بود و آن شب هم نکات لازم را یادآوری کرد و شماره تلفن‌های ضروری را در اختیار ما گذاشت . شب اول را در منزل آقای گودرزی گذراندیم .

سه شنبه ۲۲ بهمن :
صبح وسایلمان را آماده کرده و با آژانس از الیگودرز در یک جاده آسفالته و کمی خاکی پس از عبور از روستای دولت آباد به کمندان رسیدیم که حدود ۳۰ کیلومتر را با ماشین پیمودیم. منطقه کاملا پوشیده از برف بود و به لطف جاده خوبی که تا کمندان کشیده شده بود ، بدون هیچ مشکلی ظهر به کمندان رسیدیم و حرکتمان را از بالای روستا آغاز کردیم .
 در آنجا تأسیساتی بنا شده بود که سرآب تأمین آب شهر الیگودرز و حومه بود . در کنار این تأسیسات رودخانه کمندان جاری بود که آب آن از دامنه‌ی قله ازنادر و پیارو ، دره تونل برفی ، دره هزار بهمن و سرآب شاه تخت تأمین می شد . برای عبور از رودخانه پل آهنی احداث شده بود که بهترین نشانه برای پیدا کردن ابتدای مسیر بود .
این منطقه بکر و زیبا در هفته اخیر از نعمت برف فراوان بهره برده و برف دست نخورده‌ی آن پذیرای تیم ما بود . از ابتدای صعودمان با برف کوبی سنگین همراه با کوله های سنگین مواجه شدیم . مسیر صعودمان از کنار رودخانه بود که شیب زیادی نداشت و تنها حجم زیاد برف بود که انرژی فراوانی از ما گرفت .
آفتاب کم کم به سوی مغرب می رفت که تیم ما به یال آخری که منتهی به پناهگاه می شد رسید. ابتدای یال شیب تندی داشت و با حجم برفی که روی یال بود ، سرعت ما را کاهش می‌داد . بعد از این شیب ، با سنگ‌های یخ زده و تا حدودی صعب العبور روبرو شدیم که در بعضی معابر مجبور بودیم اول خودمان صعود کنیم بعد کوله ها را با طناب بالا بکشیم . هوا تاریک شده بود و راه زیادی تا پناهگاه در پیش داشتیم . بعد از ۱۰ ساعت برف کوبی همراه با کوله های سنگین ، ساعت ۱۰ شب در زیر نور مهتاب به پناهگاه رسیدیم.

چهارشنبه ۲۳ بهمن :
با فعالیتی که روز قبل داشتیم ، تصمیم گرفتیم امروز کمی استراحت کرده و دیرتر به سمت گرده کل جنو حرکت کنیم . قبل از ظهر حرکتمان را آغاز کردیم . از پناهگاه تا زیر گرده راه زیادی نبود فقط برف زیاد و دو شیب بهمنی را در پیش داشتیم . با احتیاط از مسیرهای بهمنی عبور کرده و بعد از ۴ ساعت به زیر گرده رسیدیم . دو نفر از اعضای تیم برای شناسایی و ثابت گذاری سه طول از گرده را صعود کرده و بازگشتند و بقیه نفرات چادرها را برای شب مانی برپا کردند. شب سردی را زیر گرده کول جنون سپری کردیم .

پنج شنبه ۲۴ بهمن :
ساعت ۶:۳۰ به سمت گرده حرکت کردیم . سه طول ابتدای مسیر را که از روز قبل ثابت گذاری شده بود با سرعت صعود کرده و به دلیل نبود کارگاه مجبور به تشکیل کارگاه در تمامی مسیر شدیم . یک نفر سرطناب حرکت می کرد و بقیه افراد در حمایت یومار مسیر را صعود می کردند . صعود به صورت طبیعی بود و در نقاطی که مسیر یخ زده یا زیر پوشش برف بود احتیاج به دقت بیشتری داشت . ابزار مورد استفاده در طی صعود ، میخ ، تسمه و بلوکهایی که با استفاده از منقارهای سنگی مورد استفاده قرارمی گرفت ، به دلیل یخ زدگی مسیر امکان استفاده از دیگر ابزار میانی مثل کِیل ، فِرِند و ترای‌کـَم نبود وهمچنین به دلیل عمق کم یخ (۲ سانتی متر) از پیچ یخ نیز نمی توانستیم بهره ببریم.

طول‌های صعود ما از ۲۵ متر تا ۶۰ متر متغیر بود و در بعضی از معابر صعود هم‌زمان داشتیم.
هرم اول تقریبا خشک و بدون برف و یخ بود که تقریبا به راحتی صعود شد . هرم دوم برف بیشتری داشت که با احتیاط صعود می کردیم . ناگفته نماند که از ابتدای طول مسیر با وزش باد با سرعت ۵۰ – ۶۰ کیلومتر مواجه بودیم که سختی صعودمان را دو چندان می‌کرد . از طرفی توجهمان به صعود و پیدا کردن گیره های مسیر و حفظ تعادل بود و از طرفی باید در مقابل جریان باد مقاومت می کردیم . شدت باد به حدی بود که در بعضی نقاط روی سنگ می خوابیدیم تا تعادل‌مان را بر هم نزند .
تا پایان هرم دوم و اوایل هرم سوم ، باد همراه با ذرات برف را تحمل کردیم که تقریبا شدت باد به نصف کاهش یافت . در هنگام صعود متوجه شدیم که ۳ نفر از اعضای تیم لرستان نیز از سمت پناهگاه به سوی چادرهای ما در حرکت هستند. مجموعا ۳۵ طول طناب استفاده شد تا ساعت ۵ عصر که به قله رسیدیم . آخرین کارگاه در ۵ متری قله نصب شد و بعد از گرفتن عکس یادگاری سریعا به سمت پائین و منطقه مشهور به «شصت خدا«»راهی شدیم . با گذشتن از چند برف‌چال و مسیرهای بهمنی ، با احتیاط فراوان و با فاصله ۳۰ تا ۱۰۰ متری از یکدیگر بعد از ساعت‌ها تلاش و برف‌کوبی ، ساعت ۹ شب به کمپ و چادرها رسیده و با چای و سوپ دوستان پذیرایی شدیم .

جمعه ۲۵ بهمن :
صبح چادرها و وسایلمان را جمع‌ کرده و برای حرکت به سمت کمندان آماده شدیم . یک تیم که روز قبل از الیگودرز در پناهگاه حضور داشتند به زیر گرده رسیده و تصمیم داشتند قله را صعود کنند . تیم ما به سرعت و درعرض یک ساعت به پناهگاه رسید و با یک استراحت کوتاه به فرودمان ادامه دادیم . در مسیر بازگشت ، یال پناهگاه را از سمت غرب فرودآمدیم و با برف‌نرمی که داشت به سرعت فرودمان کمک کرد .
تا کنار رودخانه بدون توقف آمدیم و بعد از نوشیدن آب گوارای رودخانه ، خود را به روستای کمندان رساندیم که آقای گودرزی به استقبالمان آمده بودند . ساعت ۳:۳۰ به شهر الیگودرز رسیده و پس از صرف ناهار به میزبانی آقای گودرزی به سمت تهران حرکت کردیم .
در پایان جا دارد از آقای گودرزی برای هماهنگی این برنامه و همچنین از مهمان‌نوازی ایشان کمال تشکر و قدردانی را نمائیم.

لیست لوازم مورد نیاز این برنامه :
چادر زمستانی – پوشاک کامل گورتکس – پوشاک کامل پر-(لوازم ضروری امداد ونجات)
طناب – انواع میخ – تسمه های ۱۲۰ و ۱۸۰ سانتی متر – چکش ۲ عدد – تبر یخ – کلنگ کوه پیمائی – پیچ یخ – بیل برف – کیسه خواب زمستانی – کلاه کاسک – هارنس – کارابین پیچ‌دار – اسلینگ – یومار – ریورسو- کفش دوپوش – کرامپون – کلاه طوفان – عینک طوفان

اعضای تیم به ترتیب حروف الفبا:
محمدرضا بهروزی – رضا خلیل آبادی – محسن سلیمی(عکاس) – حسین صادق‌زاده(عکاس) – صفتدر ظهوری (سرپرست برنامه )- حسین فقیهی

گزارش سایت از رضاخلیل آبادی

۹۲،۱۱،۲۶

نمای قله کل جِنو از دهکده کمندان

قله کل جِنو

محل کمپ شب‌مانی

تیم در حال صعود قله (هرم ۲ )

صعود قله کل جِنو ارتفاع ۳۸۵۰ متر(عکس از محسن سلیمی)

اعضای تیم از راست به چپ:حسین فقیهی-حسین صادق‌زاده – رضا خلیل‌آبادی-

صفتدر ظهوری(سرپرست تیم)- محسن سلیمی – محمدرضا بهروزی

سمت راست وحید گودرزی کوه‌نورد و مسئول هیئت دوچرخه‌سواری الیگودرز

بدین‌وسیله از طرف مدیریت باشگاه اسپیلت از همکاری ایشان صمیمانه تشکر می نمائیم

۲۰ دیدگاه to “گزارش صعود زمستانی قله کل جِنو ۲۱ تا ۹۲،۱۱،۲۵”

1. ذبیح اله حمیدی می گوید:

بار دیگر برنامه ای شاخص به همت والای شما عزیزان اجرا شد و برگ زرین دیگری به سوابق و صعودهای درخشان این باشگاه اضافه گردید.
    سپاسگزارم که پرچم باشگاه خودتان (اسپیلت ) را با سرافرازی بر فراز قله کول جِنون به اهتزاز درآوردید.
    همواره شاد و پیروز و سالم باشید.

2. امید صادقی می گوید:

درود خسته نباشید…افتخار میکنم که در باشگاهی کوهنوردی میکنم که کوهنواردانی اینچنین در آن هست.خسته نباشید.درود بر شما.

3. موسی نژاد می گوید:

هیجان برنامه در گزارشی بسیار جامع احساس میشد.
    از آقای حمیدی و خانم محمودی و دوستان دیگر که برای هرچه بهتر انجام شدن برنامه تلاش کردند سپاس گزارم

و بیشتر از آن اینکه این برنامه به سلامت برگزار شد و تمامی همنوردان به سلامت بازگشتند از خداوند منان سپاس گزاریم

4. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

تبریک میگم صعود تیم باشگاه اسپیلت رو که نتیجه همدلی و انسجام مثال زدنی بین مسئولین و همنوردان عزیز این باشگاه است

5. حسین صادق زاده می گوید:

سلام و خدا قوت به تمامی دوستان عزیز همنورد….در این برنامه آقای وحید گودرزی همنورد عزیز الیگودرزی به تیم ما لطف فراوانی داشتند و به نحو احسن تا آنجا که امکان داشت به موفقیت تیم کول جنون کمک کردند…..صعود زمستانی قله کول جنون با توجه به موقعیت این قله که پیرامون ان را بهمن های فراوان گرفته واقعا بسیار سخت و دشوار میباشد..کما آنکه در زمستان سال ۱۳۸۴ پنج کوهنورد در همین قله بر اثر ریزش بهمن در گذشتند و اجساد آنها ۶ماه بعد از زیر برف پیدا شد/لذا کمتر گروهی برای صعود این قله در زمستان تلاش میکند…همچنین صعود زمستانی این قله کاملا متفاوت با صعود تابستانی آن میباشد….احتمال ریزش بهمن در مسیر و سرمای منطقه و باد شدید بر روی مسیر گرده کار صعود به این قله را خیلی سخت میکند…در تمامی ساعات این برنامه از تجربیات سرپرست و دیگر دوستان عزیزم نهایت استفاده را کردم…برنامه ای کامل که تیم باشگاه با همدلی و یاری تک تک اعضا توانست به موفقیت دست یابد….بار دیگر به من ثابت شد که رمز موفقیت در چنین برنامه های سنگینی همدلی و همرنگی گروه میباشد که به دور از تکروی و غرور فقط به موفقیت تیم کمک کنند..دقیقا روز بعد از برگشت تیم از منطقه فهمیدیم که ۵ بهمن مهیب در کول جنون آمده است……

6. نصرت الله طریقی می گوید:

درود بر شما ۶ نفر و درود بر باشگاه اسپیلت. باعث سرافرازی هستید. سلامت و برفراز باشید.

7. معصومه علويزاده می گوید:

تبریک میگم امیدوارم همیشه و هرروز موفق و پیروز باشید. شما باعث افتخار باشگاه ما هستید.
    در ضمن حسابی خسته نباشید.

8. معصومه علويزاده می گوید:

تبریک میگم. امیدوارم همیشه و هر روز موفق و پیروز باشید. شما باعث افتخار باشگاه ما هستید.

9. مهدی قمری می گوید:

جدا خسته نباشید .. از خدای مهربان برای همگی تان درخواست روزهایی پر از سلامتی و شادکامی دارم

10. مجید پورصفوی می گوید:

درود بربزرگ مردانی که افتخار اسپیلت هستند کار بزرگ شما افتخارهمگی ماست متشکریم

11. محسن می گوید:

به خود می بالم که عضو کوچکی در این خانواده گرم و صمیمی هستم
    صعود این قله نه تنها برای ما شش نفر بود بلکه تک تک اعضای خوب و دوستداشتنی در این برنامه سهیم بودن….
    جا دارد از تمامی کسانی که به انجام رسیدن این برنامه به ما کمک کردن تشکر فراوانی کنم…به امید صعود های موفقیت آمیز برای باشگاه عزیزم…
    سپاس و قدر دانی از آقای گودرزی عزیز با مهمان نوازی گرم و اطلاعات جامع در مورد برنامه…
    “”””هان ای کوه
    ای سراپاهمه پند
    از تو این تجربه اموخته ام
    که نلرزد دلم از غرش سنگین زمان
    وهراسی ندهد راه به دل از طوفان
    کاه بودن ننگ است
    کوه می باید بود””””

12. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و درود بر بزرگ مردان باشگاه اسپیلت . درورد بر شما که در شرایط سخت صعود کردید و درود بر همنوردانی که شما صعود کنندگان را پشتیبانی کردند.

13. علی اصغر ملکی می گوید:

با سلام و درود بر تمام انسانهائیکه با تمام وجود به زندگی معنی میدهند و تشکر از عزیزانی که بااین صعود باردیگر ثابت کردنداگر خواستن باشددیگر “غیر ممکن ”
    افسانه ئی بیش نیست . همیشه سربلند و سرافراز باشید .

14. قاسم رضوي می گوید:

با سلام و درود
    عرض تبریک به دوستان عزیزم که موفق به صعود چنین قله ای در یک شرایط استثنایی شدید.صبوری و بردباری و تحمل سختیهایی که در صعود این قله داشته اید ستودنیست وبه ما درسهای خوبی می آموزد. خیلی خیلی خوشحالم. ممنون از همه شماآرزوی بهترین صعود ها را برایتان دارم. شادو پرتوان باشید.

15. رامین منفردزاده می گوید:

با درود فروان به شما عزیزان واقعا صعود خوبی رو انجام دادین .همیشه در اوج باشید

16. رضا رحمتی می گوید:

خوش آمدید به لرستان و کل جنون امیدوارم همیشه باشید…
    به آرامی آغاز به مردن می‏کنی

اگر از شور و حرارت

از احساسات سرکش

و از چیزهایی که چشمانت را به درخشش وامی‌دارند

و ضربان قلبت را تندتر می‌کنند

دوری کنی

“پابلو نرودا”

17. سعید می گوید:

با سلام-واقعا خسته نباشید و جای تبریک داره – چون این روزها کمتر کوهنوردی در فصل زمستان به سمت این قله حرکت میکنه- چون قله ای واقعا پرخطر و فنی هستش-پیروز باشید-

18. سعید نیکومنش می گوید:

سلام به همه ی بچه های اسپیلت
    من که دلم خیلی واستون تنگ شده
    همیشه در اوج باشید

19. کول جنو می گوید:

برای این برنامه پنج روز خیلی وقت کمیه و در واقع شصت روز کار میبره.واقعا ما باید به شما ببالیم.

20. گزارش صعود قله کل جنو 23 و 1400/2/24 – هر هفته یک برنامه «شماره 914» | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید: