گزارش دیواره بیستون ۱۹-۱۳۹۲٫۰۲٫۲۰

ارسال شده توسط در 21 می 2013 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار, گزارش برنامه های فنی

گزارش دیواره بیستون

دیواره بیستون با ۱۲۰۰ متر ارتفاع و ۷ کیلومتر عرض، بزرگترین دیواره ایران و پنجمین دیواره بلند جهان است که در منطقه تاریخی بیستون و به فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر کرمانشاه قرار دارد. بر روی این دیواره ۶۶ مسیر معروف و چهار جان‌پناه باز شده که البته تعدادی از آنها ناتمام مانده است.

روز چهارشنبه ۱۸/۲/۹۲ ساعت ۱۳:۳۰ تیم ما به سرپرستی آقای ظهوری و با شرکت آقایان شمس و بهروزی و خودم (درزی) تهران را به قصد کرمانشاه و بیستون ترک نمودیم، حدود ساعت ۲۰:۳۰ به شهرک الزهرا واقع در پای دیواره بیستون رسیدیم و در آنجا دوستان کرد که سال قبل با آنها آشنا شده بودیم به گرمی از ما پذیرایی کردند.

دوستان کرد ما در شهرک الزهرا

اتومبیل را در حیاط منزل دوستان گذاشتیم و بنا به صلاحدید آقای ظهوری با کلیه وسایل شب‌مانی و وسایل صعود به سمت حصار حاج‌علی حرکت کردیم. در طول مسیر کاملا با سنگ درگیر بودیم (برای افراد مبتدی بهتر است جاهایی از مسیر را با طناب حمایت طی کنند).

مسیر دست به سنگ تا حصار حاج علی

بعد از حدود ۵/۱ ساعت به حصار حاج‌علی رسیدیم، بعد از برپایی آتش و خوردن شام به استراحت پرداختیم.

شب مانی در حصار حاج علی

شروع مسیر اسکندری از همان منطقه بود. ساعت ۷:۰۰ صبح شروع به کار نمودیم، ۲ کرده ۲ نفره شدیم. من و آقای ظهوری یک کرده وآقایان شمس و بهروزی کرده دوم را تشکیل می‌دادند.

صعود طول اول مسیر اسکندر (شهربانو درزی)

درجه سختی مسیر ۵/۱۰b تا ۵/۱۰d بود. در مسیر، میانی‌ها، میخ و گاهاً رول حلبی بود. فاصله میانی‌ها زیاد، گاهی به ۱۵ متر هم می‌رسید که مجبور به ابزارگذاری یا استفاده از بلوک سنگی بودیم. البته کارگاه‌های مسیر اخیراً بازسازی شده و شامل ۲ رول و زنجیر و حلقه فرود بودند. بعضی از طول‌ها را بصورت سولو و بدون استفاده از طناب صعود نمودیم. پس از ۶ طول صعود با یک تراورس ۱۵ متری به سمت راست، به غار اسکندر رسیدیم.

نمای شهر بیستون از غار اسکندر

غار اسکندر

از آنجا تا اتمام مسیر حدود ۲ طول طناب مانده بود ولی بدلیل اینکه قصد برگشت به کرمانشاه را داشته و زمان کم داشتیم همانجا عکس یادگاری گرفته و فرود آمدیم و بعد از حدود ۲ ساعت پیاده‌روی و فرود بصورت دست به سنگ، به شهرک الزهرا رسیدیم.

مطابق ۲ سال قبل باز هم مورد لطف و مهمان‌نوازی خانواده محترم آقای ظهوری قرار گرفته و شب در منزل ایشان استراحت نمودیم.

صبح روز بعد به سمت سر طاق حرکت کردیم و مسیر آزاد که از مسیرهای کلاسیک طاق‌بستان می‌باشد را صعود نمودیم. در این روز کرده‌ها عوض شدند، آقایان ظهوری و بهروزی در یک کرده و من و آقای شمس در کرده دوم شروع به صعود نمودیم. طول اول را سولو صعود نمودیم.

طول اول مسیر طاق بستان ـ آزاد به صورت سولو

میانی‌های مسیر، رول‌های حلبی کرمانشاهی بود که به فاصله ۱۵ متری از هم قرار داشت و کارگاه‌ها هم ۳ لایه سیم بکسل به ضخامت سیم ترمز دوچرخه بود.

لازم به ذکر است که سنگ‌نوردان کرمانشاهی این مسیر را به صورت سولو صعود می‌نمایند!!!  بعد از صعود ۵ طول طناب، ساعت ۱۱ به کارگاه آخر رسیدیم. نمای شهر کرمانشاه و زیبایی طبیعت در کارگاه آخر، نیم ساعتی ما را مسحور خود کرد. سپس فرود آمده و بعد از کمی استراحت به سمت تهران راه افتادیم.

فرود مسیر آزاد

با تشکر فراوان از آقای ظهوری که مانند همیشه شرایطی برای ما مهیا نمودند که بتوانیم از تجارب ایشان بهره‌مند گردیم.

گزارش از: شهربانو درزی

۳ دیدگاه to “گزارش دیواره بیستون ۱۹-۱۳۹۲٫۰۲٫۲۰”

1. همتیان می گوید:

سلام و درود خانم درزی
    از گزارش شما متشکریم و این تلاش را به شما و سایر همنوردانتون تبریک میگم
    موفق باشید

2. عباس ثابتیان می گوید:

سلام دوستان
    آیا طول اول مسیر طاق بستان که نوشته‌اید به‌صورت سولو صعود کرده‌اید همانی است که در برنامه باشگاه اسپیلت در نوروز ۱۳۸۹، فاطمه عزیزخانی از روی آن سقوط کرد؟

3. محمدرضا بهروزی می گوید:

جناب آقای ثابتیان، با سلام؛

به اطلاع میرسانم مسیر صعود شده اخیر، با ۳۵ متر فاصله از مسیری که شما به آن اشاره کرده اید (مسیر قدیمی های سرطاق) قرار دارد.