گزارش تلاش صعود زمستانی قله خشچال تا پناهگاه ۵ و ۶ بهمن ۱۴۰۲ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۷۰»

ارسال شده توسط در 3 فوریه 2024 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله خشچال در البرز غربی واقع است به گونه ای که از غرب به قله زیورچال و از شرق به قله گازچال میرسد.از شمال به قله پلهم دشت و قله بزابن و در انتها به قله سماموس میرسد و از جنوب به دریاچه اوان و روستای وَرِبُن ختم می گردد.

شرح صعود:
ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه روز پنجشنبه پنج بهمن ۱۴۰۲، پس از حدود هشت ساعت چالش یخ زدگی جاده ای، بوسیله ی دو دستگاه خودرو، خود را به روستای سفیدپوش وربن رساندیم.

سریعا آماده صعود شدیم؛ ساعت ۱۲:۲۰ بود و بارش برف شروع شده بود.

پس از ثبت چند عکس یادگاری، صعود خود را در ارتفاع ۱۸۵۰ متری و از کوچه مدرسه آغاز کردیم.

کوله ها سنگین بود و بایستی از همان ابتدا سرعت حرکت تیم را مدیریت میکردیم.

گهگاهی باد وزیدن میگرفت و مه بر منطقه حاکم میشد.

در نهایت پس از چند استراحت کوتاه، در ساعت ۱۷ در محلی با ارتفاع ۲۸۰۰ متر که برای کمپ مناسب به نظر میرسید، چادرها را برپا کردیم.

در این نقطه از گزند باد در امان بودیم.

حدودا سی دقیقه را به کوبیدن برف و برپا کردن چهار چادر اختصاص دادیم‌.

پس از آن به داخل چادرها رفته و بعد از تعویض لباسها، تمیز کردن برف از روی کفشها و قرار دادن آنها درون کیسه، آماده صرف شام و استراحت شدیم.

قرارمان برای بیدارباش روز بعد، ساعت ۳ بامداد بود.

خوشبختانه باتوجه به محل کمپ خوبی که انتخاب کردیم، خواب بسیار گرم و لذتبخشی را تجربه نمودیم.

روز جمعه ۶ بهمن؛

یکی از دوستان به علت حال نامساعدی که از روز قبل داشت، قرار شد در کمپ بماند و دوست دیگری نیز به دلیل اشتباه در نگهداری از کفش یک و‌ نیم پوش خود، با یخ زدگی کفش مواجه شد و امکان صعود نداشت.

دو چادر دیگر را جمع کرده و با وسایل اضافی، در چادر دوم قرار دادیم، سپس به تعداد ۷ نفر صعود روز دوم را در ساعت ۵:۴۰ آغاز نمودیم‌.

خبری از بارش و مه نبود و در تاریکی صعود را آغاز نمودیم.

حجم برف منطقه بسیار زیاد و از حد تصور ما فراتر بود.

برفکوبی را به نوبت انجام میدادیم.

بر روی یال، کوهستان با باد سرد از ما پذیرایی میکرد، درنتیجه استراحتهای خود را درون چادر ناجی انجام میدادیم.

آسمان آفتابی بود و مناظر زیبای قله های اطراف، چشم هر بیننده ای را معطوف خود میکرد.

در نهایت ساعت ۹:۴۵ به پناهگاه در ارتفاع  ۳۳۳۰ متری رسیدیم و تا ساعت ۱۰:۳۰ به استراحت پرداختیم.

کمبود زمان کافی، حجم زیاد برف منطقه و باد شدید در بالادست، عواملی بودند که باعث شدند از ادامه صعود منصرف شده و به سمت محل کمپ بازگردیم.

عکسی به یادگار با پرچم باشگاه گرفتیم، سپس مسیر صعود را برای فرود انتخاب کرده و به سمت کمپ راهی شدیم.

در نهایت در ساعت ۱۳:۱۵ در محل کمپ رسیدیم.

تا حدود ساعت ۱۵ به صرف نهار و بستن کوله ها اختصاص دادیم.

پس از آن مسیر فرود را به سمت روستا در پیش گرفتیم.

سرانجام این برنامه چالشی در ساعت ۱۷:۱۵ در روستا و در محل پارک خودروها به اتمام رسید.

مسافت پیموده شده روز اول: ۵/۳ کیلومتر

مسافت پیموده شده روز دوم: ۱۴/۱ کیلومتر

ترک این برنامه، در آرشیو باشگاه اسپیلت موجود است.

اسامی اعضا شرکت کننده در برنامه:

آقایان ؛ امین شاه محمدی «سرپرست و مربی راهنما» – محمود نادری«کمک سرپرست» – علی بابایی – محمد خلیلی راد – علی رضایی – محمود حاتمی – سروش راد