گزارش برنامه دوچرخه کوهستان – مسگر آباد به دشت رزک و سرخه حصار

ارسال شده توسط در 12 نوامبر 2011 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار

 

 

جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۰ برنامه دوچرخه کوهستان به صورت پیشرفته اجرا شد. هدف از این برنامه رکاب زدن از باشگاه اسپیلت به سمت منطقه مسگر آباد و اتوبان خاوران و در ادامه پیمایش مسیر زندان هارون الرشید به دشت رزک و سرخه حصار بود که با موفقیت اجرا شد. از آنجا کل مسیر با دوچرخه اجرا شد و از وسیله نقلیه برای حمل و نقل دوچرخه ها استفاده نشد ، شرکت کنندگان مسافتی را در حدود ۷۰ الی ۸۰ کیلومتر از خانه به خانه رکاب زدند و به همین دلیل برنامه در سطح پیشرفته طبقه بندی شد.

اطلاعات و نقشه مسیر از باشگاه اسپیلت تا سرخه حصار را در تصویر زیر مشاهده می کنید :

 

 

پس از وارد شدن به مسیر خاکی که در حدود ۲۸ کیلومتر تا سرخه حصار ادامه دارد ، اولین جاذبه مسیر بنایی تاریخی به شکل مکعب مستعطیل و ارتفاع ۹ متر و در دو طبقه است که به زندان هارون الرشید معروف است.

 

تیم ۶ نفره ما پس از بازید از بنا در همین محل صبحانه را صرف کرد و برای پیمایش مسیر خاکی خود را آماده کرد. قدمت این بنا را برخی به دوران آل بویه و برخی به دروان سلجوقی نسبت داد اند و کاربرد آنرا زندان ذکر کرده اند و برخی دیگر هم معتقدند این بنا آتشکده عصر ساسانی بوده .

 

 

مسیر از زندان هارون الرشید تا بالای اولین گردنه سربالایی بوده که به تدریج شیب مسیر افزوده می شود به نحوی که در نزدیکی گردنه ۱۸۳۰ متری مسیر به علت شیب زیاد مسیر امکان رکاب زدن وجود ندارد.

پس از فرود از گردنه وارد و طی سراشیبی به یک دو راهی مهم می رسیم که با درختان چنار تنومند در محل به خوبی مشخص است. دوراهی که سمت چپ به سمت دشت رزک و سرخه حصار رفته و سمت راست آن به روستایی در حوالی پاکدشت به نام توچال می رود.

 

 

از این قسمت مسیر به بعد با نزدیک شدن به منطقه دشت رزک امکان دیدن گله های قوچ و میش اگر کمی شانس با شما یار باشد وجود دارد و خوشبختانه تیم ما نیز موفق به مشاهده گله میش در نزدیکی رزک شد.

 

 

در ادامه مسیر با نزدیک شدن به سرخه حصار و شهر تهران ، نمای کوههای شمیرانات و لواسانات جلوه جدیدی به مسیر می دهد. قله های توچال ، مهرچال ، آتشکوه و ریزان به خوبی از این منطقه قابل مشاهده و تشخیص می باشد.

 

و در نهایت برنامه ما با رسیدن به پارک جنگلی سرخه حصار پایان یافت و نفرات به سمت خانه های خود از یکدیگر جدا شدند.

نفرات شرکت کننده در این برنامه : توحید نوروزی (سرپرست برنامه) ، عبداله اسدالهی  ، روبن سرکیسیان ،مهدی گوهری (میهمان) ، مهدی اکرمی (میهمان) ، پیام پوران کوه(میهمان).

لازم به توضیح است برای تشویق و حمایت دوچرخه سواران کوهستان در باشگاه اسپیلت این برنامه به صورت رایگان برای کلیه شرکت کنندگان اجرا شد.

 

توحید نوروزی

مسئول کارگروه دوچرخه کوهستان باشگاه کوهنوردی اسپیلت

۲۱ آبان ۱۳۹۰

دیدگاه خود را بیان کنید