هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال اول – شماره هشتم -تاریخ ۹۲،۴،۲۳)

ارسال شده توسط در 14 جولای 2013 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال اول         شماره هشتم         تاریخ ۹۲،۴،۲۳


زندگی‌مان همان‌گونه سپری می‌شود که روزمان را سپری می‌کنیم. « آن دیلمارد»

قله ماترن هورن – آلپ سوئیس

مراسم گزارش‌خوانی پروانه کاظمی با حضور پیتر هابلر :
همانطور که مستحضر می باشید و در همین سایت ملاحظه فرمودید ، روز سه شنبه ۹۲،۴،۱۸ مراسم گزارش خوانی پروانه کاظمی بزرگ بانوی هیمالیانورد کشور در سالن اجتماعات فعالیت‌های مردم نهاد شهرداری تهران برگزار شد . در این مراسم آقای پروفسور پیتر هابلر نیز حضور داشت که از ایشان نیز تجلیل به عمل آمد. آقای هابلر عصر همان روز با مسئولین فدراسیون نیز دیدار داشتند . آقای هابلر در تاریخ ۸ مه  ۱۹۷۸به همراه «رینولد مسنر» ایتالیایی اولین صعود بدون استفاده از کپسول اکسیژن را از طریق مسیر جنوبی «اورست» رقم زدند.

اعضای جدید باشگاه :
در هفته گذشته آقایان مجیدپورصفوی و نصرت اله طریقی به عضویت باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت درآمدند . ضمن خوش آمدگویی ، برای ایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار همنوردانشان در باشگاه را داریم .


برنامه هفتگی :
صعود قلل توچال ، شاه نشین، لوارک و بازارک در یک روز ، برنامه هفتگی باشگاه اسپیلت بود که با حضور ۱۲ نفر از اعضا و میهمان و به سرپرستی آقای حمیدی در ۲۰ ساعت اجرا شد.


دیدار سفیر جدید کشور «نپال» با سرپرست فدراسیون :
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد ؛ آقای «باهارات راج پودیال » سفیر جدید کشور«نپال» در «ایران» که اخیراً استوارنامه‌ی خود را تقدیم رئیس جمهور کشورمان کرده بود به همراه مهندس«شنتیایی» کنسول افتخاری «نپال» در «ایران» با مهندس«شعاعی» سرپرست فدراسیون دیدار و گفت‌وگو کردند.این سایت در ادامه می افزاید ؛ در این دیدار مسائل مربوط به هیمالیانوردی و تسهیلات مربوطه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت که در بخشی از این مباحث سفیر کشور «نپال»تأکید کرد در صورتی که کوه‌نوردان و هیمالیانوردان ایرانی با نقض تعهدات و خدمات غیرمتعارف برخی آژانس‌های گردشگری در این کشور مواجه شدند می‌توانند از طریق فدراسیون «ایران» مراتب را به وزارت توریست «نپال» گزارش نمایند تا پی‌گیری و برخورد لازم از طریق مراجع قضایی این کشور صورت گیرد.


مهلت عضویت در بیمه‌ تکمیلی صندوق حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان :
به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور: طی اطلاعیه‌ای که صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به فدراسیون اعلام کرده ، پیرو نامه شماره ۹۱۳۲۲۹/ح/ص مورخ ۲۰ اسفند ۹۱ به استحضار می‌رساند ؛ که این صندوق در راستای خدمت‌رسانی به جامعه ورزش کشور ارائه خدمات بیمه تکمیلی را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا قرارداد جدید از ابتدای تیرماه سال جاری منعقد گردید. با عنایت به این امر ، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا پایان ماه جاری (تیرماه) ورزشکاران، پیشکسوتان و اعضای آن فدراسیون محترم که متقاضی استفاده از این خدمت می‌باشند، با حضور در محل صندوق و تکمیل مدارک لازم نسبت به این امر اقدام نمایند.بدیهی است که در صورت حضور ورزشکاران در موعد مقرر تمدید و صدور بیمه تکمیلی، کلیه هزینه‌های درمانی آنان توسط بیمه طرف قرارداد صندوق پوشش داده شده و دیگر نیازی به کمک‌های بلاعوض و غیره نخواهد بود. ضمناً به اطلاع می‌رساند که براساس آیین‌نامه خدمات و عضویت صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور از آنجایی که پرداخت هزینه‌های درمانی در قالب بیمه تکمیلی انجام می‌گردد، موارد خارج از شمول بیمه پایه و تکمیلی جزو شرح وظایف این صندوق نبوده و در دستور کار قرار ندارد.


پنجمین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش های کوه‌نوردی:
سایت انجمن کوه‌نوردان ایران اعلام کرد ؛ پنجمین جشنواره‌ی دوسالانه‌ی فیلم و گزارش‌های کوه‌نوردی

  • فیلم 
  • نوشتار

از علاقمندان دعوت می شود آثار خود را تا تاریخ ۳۰ آبان به آدرس تهران – خیابان انقلاب- جنب لاله زار- شماره ی ۵۹۰- واحد ۱۲ ارسال نمایند.
شماره تماس: ۶۶۷۱۲۲۴۳ -۰۲۱ و فاکس۶۶۷۱۲۴۲۱-۰۲۱ 

آدرس محل برگزاری جشنواره، بعدا" اعلام خواهد شد.


آخرین خبر از تلاش کوه‌نوردان باشگاه آرش در برودپیک:
آخرین خبر ارسالی کیومرث بابازاده به کوه نیوز: روز جمعه ساعت ۸ بعد از ظهر، سرپرست تیم خبر از استقرار در کمپ ۳ قله را داد و از من خواسته شد تا شرایط آب و هوایی را بررسی و اطلاع دهم. بنده هم شرایط آب و هوایی را که تا بعدظهر روز دوشنبه مناسب نشان می داد از طریق پیامک به اعضای تیم اطلاع دادم. در ساعت ۸ بعد از ظهر شنبه از طریق پیامک ارسالی رامین شجاعی، با خبر شدیم که آنها به کرده اول به انتهای تراورس یعنی آخرین محلی که سال ۹۰ صعود شده بود (ارتفاع تقریبی ۷۴۵۰ متر+ تقریبا" 700 متر تراورس یخی) رسیده اند و قصد شب مانی دارند و همچنین قراراست امروز یعنی یکشنبه صعود خود را ادامه  دهند.من تمام روز شنبه و از صبح  وضعیت هوا را حتی بوسیله دوستانم در استرالیا چک کردیم، متاسفانه هوای بد ۲۴ ساعت زودتر یعنی از روز یک شنبه ظهر (امروز)شروع می شود و این خیلی بد است هم برای صعود و هم برای برگشت تیم.در تمام طول روز با تلفن امکان برقراری تماس تلفنی میسر نشد.درهرصورت ازطریق پیامک،آخرین وضعیت هوا را که تا روز۵ شنبه غیر از قله در همه جا خراب است، برای آنها ارسال کرده ام.
برای همنوردان‌مان در باشگاه آرش صعودی امن و موفق آرزومندیم .

تراورس یخی بعد از کمپ ۳ قله برودپیک
عکس از آرشیو و مربوط به تلاش دو سال قبل این تیم

حادثه‌ در گاشربروم ۱ :
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه نقل کرد؛ «آرتور هاجزر» و «مارسین کاچکان» کوه‌نوردان لهستانی در این فصل تصمیم داشتند در وحله اول گاشربروم‌ها را از مسیر نرمال صعود کنند . تلاش آنها در قالب سبک ، بدون استفاده از اکسیژن مکمل بود و هدف بعدی آنها در صورتی که ارزیابی شرایط مثبت بود ، تراورس گاشربروم ها بدون بازگشت به کمپ اصلی از گردنه گاشربرم در ارتفاع ۶۴۰۰ متری بود. این دو اواخر فصل بهار ، ۸ جون (۱۸ خرداد) عازم کاراکروم (قره قروم )شدند. انجمن کوه‌نوردان لهستان و اسپانسرها ، حامیان مالی این برنامه بودند زیرا به دلیل حادثه مرگ دو تن از لهستانی‌ها در صعود زمستانی برودپیک ، بودجه برگزاری برنامه‌های برون مرزی به تعلیق در آمده.از پیشرفت برنامه این دو نفر خبر خاصی منتشر نشد تا اینکه ۷ جولای (۱۶ تیر) آرتور و مارسین کمپ ۳ گاشربروم ۱ در ارتفاع ۷۱۵۰ متری را به هدف قله ترک می کنند . بعد از اینکه به ارتفاع ۷۶۰۰ متری می رسند به دلیل باد شدید ناچار به بازگشت می شوند،وقتی وارد کمپ ۳ می شوند از طریق بی‌سیم با کمپ اصلی(آشپز تیم) تماس می گیرند و سلامت خود را اطلاع می دهندو می گویند که قصد دارند به کمپ ۲ در ارتفاع ۶۴۰۰ متری برگردند،در همین روز ساعت ۱۱ ، همسر آرتور پیامی از او دریافت می کند که خبر از سقوط مارسین به دهلیز ژاپنی ها در فاصله بین دو کمپ می دهد و بعد از این تماس امکان هیچ‌گونه ارتباطی با آنها میسر نمی شود. عملیات نجات از کمپ اصلی توسط یک تور لیدر آلمانی به نام توماس لیمل آغاز می شود . در هشتم جولای یک تیم باربر ارتفاع عازم کمپ دو می شود اما به دلیل باد شدید و بارش برف فقط موفق می شوند به کمپ ۱ برسند و دوباره به کمپ اصلی برمی گردند. در شب نهم جولای هوا بهتر می شود و یک تیم روسی در کمپ ۱ در ارتفاع ۶۰۰۰ متری مارسین را زنده پیدا می کنند ، مارسین به آنها و آدام بیلیسکی می گوید که آرتور جان سپرده. اینکه چگونه مارسین بعد از سقوط در دهلیز خود را تا آن ارتفاع به پائین می رساند و آرتور که سقوط او را گزارش داده ، حالا در چه شرایطی است ،هنوز مشخص نیست .آرتور هاجزر ۵۱ ساله یکی از با تجربه ترین کوهنوردان لهستانی بود که مدت زیادی است مدیریت اکسپدیشن های این کشور را بعهده داشت . یکی از موفق ترین برنامه های او صعود زمستانی آناپورنا با همراهی جرزی کوکوچکا در سوم فوریه سال ۱۹۸۷ بود ، در خلال ۳۰ سال فعالیت کوه نوردی او پنج قله هشت هزارمتری (ماناسلو با همراهی جرزی کوکوچکا در سال ۱۹۸۶ – شیشاپانگما با همراهی وندا روتکوویچ و جرزی کوکوچکا در سال ۱۹۸۷ – دائولاگیری در سال ۲۰۰۸ –  نانگاپاربات در سال ۲۰۱۰ و ماکالو با آدام بیلیسکی و توماس ولفارت در سال ۲۰۱۱ ) را با موفقیت صعود کرده.او مبتکر پروژه صعودهای زمستانی لهستانی‌ها در فاصله سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۰ است که نخستین صعود از این پروژه در زمستان سال گذشته به برودپیک با موفقیت اما متاسفانه با مرگ دو تن از آنها روبرو شد و در حال حاضر بودجه این پروژه تا تحقیق کامل و نتیجه قطعی به تعلیق در آمده است.

آرتور هاجزر و مارسین کاچکان

صعود آسمان خراش توسط ۶ زن:
به نقل از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ پنج شنبه گذشته شش تن از فعالان محیط زیست از گروه موسوم به «صلح سبز» در اعتراض به حفاری‌های صورت گرفته در قطب شمال برای استخراج گاز و نفت با صعود از یک آسمان خراش به نام«شارد »در لندن به ارتفاع بیش از ۳۰۰ متر که بلندترین ساختمان غرب اروپا محسوب می شود اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.یکی ازاین شش معترض که همگی زن هستند ، ویکتوریا هنری نام دارد . او اهل ونکوور است و سازماندهی و مسئولیت این برنامه را تماما" پذیرفته و قبلا" نیز از طریق وبلاگش انجام آن را اعلام کرده بود. ساعت ۴ صبح بعد از اینکه نیروهای امنیتی اطراف برج را ترک می گویند از بیرون صعود ساختمان ۷۲ طبقه ای را آغاز می کنند ، بعد از ۱۵ ساعت تلاش به انتهای برج می رسند و پرچم بزرگی را به اهتزار در می آورند که روی آن نوشته شده بود "قطب شمال را نجات دهید" این پرچم به راحتی از پایین ساختمان قابل رویت بوده. گروه صلح سبز درمخالفت با حفاری‌های شرکت‌های چند ملیتی برای استخراج گاز و نفت در قطب شمال فعالیت می کند.صعود آنها از طریق وب‌سایت صلح سبز به صورت زنده پخش شد ، آنها مجهز به دوربین هایی بودند که روی کلاه های ایمنی خود نصب کرده بودند و در تمامی طول برنامه ارتباط مداومی با رسانه ها داشتند ، قبل از ساعت ۶ بعدازظهر به قله یا همان بام آسمان خراش می رسند و یک ساعت بعد نیز توسط پلیس متروپل به جــــرم ورود غیر مجاز به حریم ساختمان دستگیر می شوند .
 گروه صلح سبز در دهه ۱۹۷۰ در ونکورر تأسیس شده است.

 


گرد آورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

دیدگاه خود را بیان کنید