هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال اول-شماره بیستم-تاریخ ۹۲،۷،۱۴)

ارسال شده توسط در 6 اکتبر 2013 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال اول         شماره بیستم         تاریخ ۹۲،۷،۱۴

آن هنگام که روحم عاشق جسمم شد و جفت‎‌گیری این دو سر گرفت ، من بار دیگر متولد شدم. «ویکتور هوگو»



نشست هفتگی ۹۲،۷،۹ :
در این جلسه هفتگی ، طبق هماهنگی مسئول دپارتمان آموزش آقای محمدرضا بهروزی با آقای حمید طربی از مربیان کوه‌پیمائی و عضو پایدار مؤسس باشگاه اسپیلت ، کلاس «نحوه چیدمان کوله پشتی» برگزار شد . در ادامه ، کارتهای عضویت اعضای باشگاه که بعضا تغییر پایه داشته و ارتقاء یافته بودند توسط مسئول باشگاه اهداء شد.


عرض تسلیت:
در هفته گذشته مطلع شدیم خواهرزاده عزیز و جوان خانم زینب داداشی عضو پایدار باشگاه اسپیلت در حادثه ای دارفانی را وداع گفتند . ضمن عرض تسلیت به ایشان و خانواده محترمشان ، از خداوند منان برای بازماندگان آرزوی صبر جزیل و برای آن عزیز از دست رفته غفران الهی خواهانیم.


تبریک تولد :
روز ۱۰ مهرماه مصادف بود با تولد خانم الهام بیگدلی و ۱۴ مهرماه نیز تولد آقای آرش ده‌حقی . ضمن تبریک، برای ایشان آرزوی موفقیت در همه ارکان زندگی را داریم .


عضو جدید :
در هفته گذشته آقای محمدحسین الستی به عضویت باشگاه اسپیلت درآمدند. ضمن خوش آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم ‌باشگاهی‌هایشان را داریم.


برنامه هفتگی :
کوه‌پیمائی مسیر شهرستانک به ایستگاه ۷ توچال و سپس فرود از درکه به مسافت ۲۵ کیلومتر برنامه هفته گذشته باشگاه اسپیلت بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۲۰ نفر اعضا و میهمانان اجرا شد.


اخباری از صعودهای هیمالیا :

بیس کمپ کره‌ای‌ها در لوتسه

سولدوز کلوب ؛ بعد از چند روز شرایط بد هوایی، شرایط دوباره برای از سرگیری تلاش ها مناسب شده و کوه‌نوردان حاضر در قلل شیشاپانگما، ماناسلو و چوآیو در حال آمادگی برای صعود قلل خود می باشند. در این حال و بر اساس خبرهای ارسالی تلاش‌ها بر روی قله ماکالو بعد از هم‌هوایی خوب تیم حاضر در این قله به دلیل وقوع طوفان به نتیجه نرسیدند و این گروه در حال بازگشت به کشور خود هستند. یولی استک نیز شرایط هوایی آناپورنا را مساعد گزارش کرده و تیم حاضر در لوتسه نیز به کمپ دو نزدیک شده اند.
خبر اول که از آناپورنا ارسال گردیده در ارتباط با تلاش تیم دو نفره یولی استک و دان بووی در جبهه جنوبی این قله است. یولی در آخرین پیام ارسالی خود گفته که سه روز پیش به ارتفاع ۶۰۰۰ متری رسیده و سپس به بیس کمپ پیشرفته خود بازگشته اند و هم اکنون نیز در بیس کمپ پیشرفته در ارتفاع ۵۰۰۰ متری هستند.
تیم آرژانتینی – آمریکایی ماکالو که متشکل از پنج کوه‌نورد بود هفته گذشته بیس کمپ را برای صعود قله ترک کردند اما یک طوفان قوی تلاش آنها را ناتمام گذاشت. اعضای این تیم از ادامه تلاش خود منصرف شده و در حال بازگشت به کشور خود می باشند. جزئیات بیشتر از تلاش آنها در دست نمی باشد.
در لوتسه نیز امسال دو تیم در حال تلاش بودند که تیم اول که متشکل از دو ایتالیایی ست یک هفته زودتر از تیم کره‌ای، دیگر تیم حاضر در لوتسه به بیس کمپ رسیده اند. ایتالیایی ها بدون پلکان و طناب ثابت از آبشار یخی صعود کرده و در طول دوره هم‌هوایی خود بعد از سپری کردن یک شب در کمپ یک به خاطر هوای نامساعد به بیس کمپ بازگشته اند. تیم کره‌ای که متشکل از شش کوه‌نورد می باشد توسط چند شرپا حمایت می شوند. این تیم مسیر خود را تا کمپ یک ثابت گذاری کرده و به زودی ثابت گذاری خود را تا کمپ دو ادامه خواهند داد.
در هفته گذشته بعد از سه الی چهار روز هوای بد در ماناسلو شرایط برای صعود قله مساعد شده و چند کوه‌نورد امیدوارند تا در چند روز آینده به قله برسند. در این حال سه نفر از اکسپدیشن اسکی اتریش در ۲۵ سپتامبر به قله رسیدند و در همین ارتباط دو تیم از ایتالیا، یک کوه‌نورد اسپانیایی و یک تیم دو نفره از سوئیس و بلژیک نیز تلاش های خود را از کمپ های بالاتر به سوی قله آغاز خواهند کرد.
هوای چوآیو نیز بعد از چند روز نامساعد بودن خوب است و دو تیم در حال حاضر در کمپ دو هستند و انتظار می رود این تیم ها نیز راهی قله شوند.
تلاش ها برای صعود قله شیشاپانگما در حال انجام هستند. کوه نورد ۷۴ ساله اسپانیایی کارلوس سوریا ۲۹ سپتامبر بیس کمپ را به سوی قله ترک کرده و به کمپ دو رسیده است. در صورت موفقیت این کوه نورد اسپانیایی، این صعود یازدهمین صعود بالای هشت هزار متری او خواهد بود. کارلوس سوریا قبلا در سال ۲۰۰۵ تلاش خود را بر روی قله مرکزی شیشاپانگما به ارتفاع ۸۰۱۳ متر نیمه تمام به پایان رسانده بود.
دو کوه نورد بریتانیایی عضو اکسپدیشن اسکی که در شیشاپانگما حضور داشتند چند روز پیش مجبور شدند از ۴۵۰ متری قله بازگردند. در حال حاضر یکی از این کوه‌نوردان به نام دیو (Dave) صعود خود را نیمه تمام گذاشته اما دیگر همنورد او یعنی ریچ امرسون (Rich Emerson) تصمیم به تلاش دوباره بر روی این قله گرفته است.
سه عضو یک تیم بین المللی نیز بیس کمپ را به قصد قله ترک کرده اند و قبل از تلاش برای صعود قله در سوم اکتبر، در کمپ های یک، دو و سه خواهند ماند. یک کوه‌نورد لهستانی نیز بیس کمپ را برای صعود ترک کرده و قصد دارد در چهارم اکتبر به قله برسد. اما یک تلاش ناموفق دیگر نیز بر روی این قله صورت گرفت که طی آن یک بانوی کوه نورد مجارستانی و یک اکسپدیشن سوئیسی در ۲۵ سپتامبر موفق شدند به قله مرکزی شیشاپانگما برسند اما از رسیدن به قله اصلی این قله بازماندند.


رکورد جدید سرعت برای زنان در یوسمیت :

مایان اسمیت گوبات در حال صعود The Nose در یوسمیت

به نقل از وبلاگ سولدوز کلوب ؛ دو بانوی دیواره‌نورد به نام‌های مایان اسمیت گوبات (Mayan Smith-Gobat) از نیوزیلند و لیبی ساتر (Libby Sauter) از آمریکا در دیواره The Nose (دماغه) واقع در یوسمیت کالیفرنیا موفق شدند با ثبت زمان ۵ ساعت و ۳۹ دقیقه رکورد جدیدی را به نام زنان به ثبت رسانند.
پاییز زمانی‌ست که دره یوسمیت واقع در پارک ملی یوسمیت تبدیل به مرکز دیواره‌های دنیا می شود و فوج عظیمی از دیواره‌نوردان به این منطقه سرازیر می‌شوند که دیواره دماغه یا The Nose بیشترین توجهات را به خود جلب می کند. صعود دماغه شاید معروف ترین صعود دیواره در جهان باشد که برای اولین بار در جهان در سال ۱۹۵۸ و بعد از ۴۷ روز تلاش توسط سه دیواره‌نورد آمریکایی به نام های وارن هاردینگ (Warren Harding)، واین مری (Wayne Merry) و جورج ویتمور (George Whitmore) صعود شد.
مسیرهایی چون Stoveleg Cracks، King Swing، El Capitan و Great Roof جزء مسیرهای شناخته شده این دیواره تقریبا ۱۰۰۰ متری هستند که در سال‌های اخیر تبدیل به محل رقابت‌های سرعتی در سریع‌ترین زمان ممکن شده اند. محلی برای تست معروف ترین سنگ نوردان دنیا.
در حالی که رکورد صعود The Nose برای مردان ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۴۶ ثانیه است، رکورد زنان در این منطقه تا قبل از رکورد کنونی ۷ ساعت و ۲۶ دقیقه بود. رکورد قبلی مردان در سال ۲۰۱۰ نیز با ۲ ساعت و ۳۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه در دست دو سنگ‌نورد آمریکایی به نام‌های شون لیری (Sean Leary ) و دین پاتر (Dean Potter) بود که دو سال بعد در سال ۲۰۱۲ آلکس هانولد و هنس فلوراین از آمریکا این زمان را ۱۳ دقیقه کاهش دادند.
اسمیت گوبات قبل از ثبت این رکورد با لیبی ساتر اولین رکورد ترکیبی (زنان و مردان) را به همراه شون لیری با زمان ۴ ساعت و ۲۲ دقیقه به ثبت رسانده بود. لیبی ساتر هم که عضو تیم جستجو و نجات یوسمیت به شمار می آید در سال ۲۰۱۱ به همراه شانتل آستورگا موفق شده بود رکورد ۱۰ ساعت و ۴۰ دقیقه را به ثبت برساند که امسال این زمان را به همراه مایان اسمیت گوبات به نصف کاهش داده است.


بسته پیشنهادی هفته :
پیشنهاد اول :«آئین‌نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی»سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور
پیشنهاد دوم :« قیچی سازرکورددار ایرانی صعود به قلل بالای ۸ هزارمتر جهان/ باید زنده بمانم تا این پروژه را تمام کنم!  » کوه نیوز

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۴ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال اول-شماره بیستم-تاریخ ۹۲،۷،۱۴)”

  1. شهربانودرزی می گوید:

    مرسی ساقی عزیز و تشکر از زحمات بیدریغ شما در گردآوری مطالب جدید و جذاب.

  2. فردین کولائیان می گوید:

    خانم محمودی مثل همیشه با مراجعه به روزنامه دیواری شما از اهم اخبار یک هفته قبل بهره‌مند شدم. ممنون از زحمات هیشگی شما. راستی تبریک خالصانه‌ای رو بابت سالگرد یکسالگی نشریه به شما تقدیم می‌کنم و امیدوارم این خونه دوست داشتنی دوست، سالهای سال پابرجا باشه.

  3. زینب داداشی می گوید:

    با سپاس از باشگاه کوهنوردی اسپیلت و کلیه ی همنوردان که با فرستادن فقط یک نماینده ( جناب آقای مهدی موسی نژاد ) به مراسم ختم خواهرزاده ی اینجانب (زینب داداشی ) واقعا بنده را سرافراز فرمودند . محبت شما بزرگواران مخصوصا مسئول محترم باشگاه را هرگز فراموش نخواهم کرد . با تشکر داداشی

  4. ذبیح ا... حمیدی می گوید:

    سرکار خانم داداشی

    ضمن عرض تسلیت مجدد جهت فوت ناگهانی خواهرزاده عزیزتان، باید عرض کنم آقای مهدی موسی نژاد به هیچ وجه نماینده باشگاه اسپیلت در مراسم فوق نبوده است، بلکه آقای غلامرضا خلیل آبادی با هماهنگی قبلی به دلیل مصادف شدن مراسم شما با مراسم «گزارش خوانی صعود قله خانتانگیری»، به درخواست بنده قبول زحمت کردند تا با تهیه «بنر تسلیت» و همراهی چند نفر از اعضای باشگاه در این مراسم شرکت نمایند.

    از خداوند منان برای شما و خانواده گرامیتان صبر و برای روح آن جوان تازه گذشته آمرزش و آرامش ابدی خواهانم.

دیدگاه خود را بیان کنید