هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال اول-شماره دوازدهم-تاریخ ۹۲،۵،۲۰)

ارسال شده توسط در 11 آگوست 2013 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال اول         شماره دوازدهم         تاریخ ۹۲،۵،۲۰

آدم «بدبین »سختی را در هر فرصتی می‌بیند و آدم «خوش بین » فرصت را در هر سختی. «وینستون چرچیل»

استقبال از حمید محمودی و تیم خانتانگری :
بامداد ۱۷ مرداد ۹۲ آقای حمید محمودی و اعضای تیم خانتانگری به سرپرستی آقای حسن نجاریان از طریق فرودگاه امام وارد کشور شدند و مورد استقبال خانواده‌ها و اعضای باشگاه اسپیلت قرار گرفتند.


نشست هفتگی ۹۲،۵،۱۵ :
در این نشست هفتگی طبق روال ، ضمن دیدار اعضا ، گزارش صعود قلل جانستون و خرسنگ همراه با عکس توسط آقای اسدا… همتیان ارائه شد .


تبریک تولد:
روز ۱۶ مرداد مصادف بود با تولد دو نفر از اعضای باشگاه . خانم معصومه رجبعلی و آقای میلاد حسین زاده . ضمن تبریک به این عزیزان ، برایشان آرزوی موفقیت در همه مراحل زندگی را داریم.


برنامه هفتگی :
در هفته گذشته دو برنامه اجرا گردید . صعود گرده آلمانها (افراد تیم به اسامی : صفتدر ظهوری سرپرست برنامه ، غلامحسین فقیهی ، محسن سلیمی ، سعید صاعدوند ، مهران دهخدایی ، میهمان برنامه آقای مسعود موسوی ازهمدان) و مسیر هاری رست دیواره علم کوه بود که متأسفانه صعود دیواره علم کوه به دلیل شرایط نامساعد جوی و با وجود آمادگی و تمرینات ۲ نفر از اعضای تیم (خانم شهربانو درزی و محمدرضا بهروزی) صعود نشد . برنامه دوم صعود قله شاه البرز در منطقه طالقان بود که با حضور ۱۰ نفر از اعضاء و با سرپرستی آقای حمیدی اجرا شد.


یادبود پیشکسوت فقید عبداله عبدالصمدی :
روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد مراسم یادبود پیشکسوت فقید آقای «عبداله عبدالصمدی » همراه با ضیافت افطار در خانه کوه‌نوردان تهران برگزار شد . این مراسم با حضور پیشکسوتان ،مسئولین فدراسیون و هیئت کوه‌نوردی استان تهران و غیره برگزار شد که آقای حمیدی مسئول باشگاه و از دوستان زنده یاد عبدالصمدی نیز در این مراسم حضور داشتند.


گرامی‌داشت  گشایش‌گران مسیر ایران در برودپیک – برج میلاد:

روز چهارشنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ در سالن همایش‌های برج میلاد مراسم گرامی‌داشت و تجلیل از مجتبی ، پویا و آیدین که ضمن گشایش مسیر ایرانیان بر برودپیک جاودانه شدند بعمل آمد که تنی چند از اعضای باشگاه باتفاق آقای حمیدی مسئول باشگاه در این مراسم حضور یافتند. همچنین بنا بر گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور چهارشنبه شب در استادیوم یکصد هزار نفری آزادی و در حاشیه دیدار «پرسپولیس» و «مس کرمان» گرامی‌داشت یاد و خاطره مجتبی ، پویا و کیوان با اهدای گل و ادای احترام به یادمان این عزیزان توسط اعضای دو تیم و همراهی انبوه تماشاگران انجام شد.علاوه بر انعکاس مراسم در برخی خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری فارس و هم‌چنین مطبوعات ورزشی مثل «خبر ورزشی»، بر اساس هماهنگی صورت گرفته؛ شبکه ۳ سیما نیز پیش از شروع بازی به پخش زنده‌ی این مراسم مبادرت کرد.


گزارش ترمیم و ایمن سازی کارگاه ها و مسیرهای سنگ نوردی بندیخچال :

به نقل از سایت هیئت کوه‎‌نوردی و صعودهای ورزشی به دنبال حادثه اخیر در منطقه بند یخچال، که منجر به مصدوم شدن یکی از سنگ نوردان گردید، جلسه ای در روز دوشنبه مورخ ۹۲،۴،۳۱ با حضور مسئولین "فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی" و "هیئت کوه‌نوردی وصعودهای ورزشی استان تهران"، نمایندگان گروه‌ها و باشگاه‌ها و کارشناسان سنگ‌نوردی و صعودهای ورزشی در محل هیئت استان تهران برگزار گردید. که در این جلسه آقای محمدرضا بهروزی مسئول دپارتمان آموزش باشگاه اسپیلت نیز شرکت داشتند.
در این جلسه آقای "آرتیمس فرشاد یگانه" دبیر جلسه، اشاراتی به عمر مفید ۱۰ تا ۱۵ ساله رول ها و گذشت ۲۰ سال از اولین رول کوبی‌ها که توسط مربیان فرانسوی و شاگردان سنگ نورد ایرانی ایشان در منطقه بند یخچال انجام گردیده و ۵ سال از عمر مفید این ابزار می گذرد که نیاز به تعویض دارند. سپس ایشان به لزوم بازبینی رول‌‌ها هر ۱۲ماه یکبار تاکید نموده و پیشنهاد نصب پلاک هر سنگ که اطلاعاتی نظیر نام و تعداد مسیرهای هر سنگ، مختصات جغرافیایی، درجه سختی مسیرها، تاریخ بازسازی مسیرها و زمان آفتاب گیری زمستان و تابستان را در بردارد، ارائه نمودند.
در ادامه جلسه، مدعوین دیگر مسائلی از قبیل فرسوده بودن رول های ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیرها، متروک ماندن برخی مسیرهای مناسب، عدم رعایت مسائل فرهنگی، فنی و زیست محیطی را مطرح نموده و راهکارهایی از قبیل جایگزینی رول‌ها و کارگاه‌های قدیمی با جدید، حفظ آثار قدیمی، اشاعه فرهنگ صحیح سنگ‌نوردی و احترام به پیشکسوت، لزوم تشکیل کارگروه، رعایت استاندارد و توجه به بعد ایمنی، لزوم حمایت سازمانی از منطقه به عنوان مرکز آموزش سنگ‌نوردی و نگهداری از منطقه بصورت هیئت امنایی را مطرح‌نمودند.
در پایان، مقرر گردید توصیه هایی فنی و ایمنی سنگ نوردی؛ به صورت فوری تهیه شده و نسبت به اطلاع رسانی؛ اقدام گردد. (که از طریق سایت باشگاه اسپیلت نیز اطلاع رسانی شد ) و همچنین نحوه همکاری و کمکهای فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی و شهرداری منطقه ۱ تهران مشخص گردد.
 کارگروهی جهت اجرای "پروژه بند یخچال" انتخاب گردید که نفرات داوطلب کارگروه، آقایان کامران اندامی، محمد تقی بهره ور، مهدی کریم خانی، علی کریمی، رسول کشوری و آرتیمس فرشاد یگانه جهت این مهم؛ مشخص و معرفی شدند.اولین جلسه رسمی کارگروه "پروژه بند یخچال" مورخ ۹/۵/۱۳۹۲ در دفتر "هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران" برگزار گردید. در این جلسه حضار با مطرح نمودن نکاتی مانند مقاوم بودن نوع سنگ منطقه، وجود آب و هوای خشک که مانع فرسایش می شود، زمان بندی بازبینی و تعویض رول ها و کارگاه ها، عمق، قطر و جنس بولت، گشایش اصولی مسیرهای نو، رول کوبی کارشناسانه و قانونمند، مشخص کردن مسیرهای قرقره و سرطناب، لزوم مشخص نمودن حامیان مالی، به بررسی مسایل فنی مسیرها پرداختند. در این جلسه، طرح دستور العمل های نصب رول ها و کارگاه ها و بررسی نمونه ابزار؛ در دستور کار قرار گرفت و مسئولیت افراد مشخص گردید و مقرر شد اولین بررسی مسیر در منطقه بند یخچال روز جمعه ۹۲،۵،۱۱ آغاز گردد.
 گزارش آقای علی کریمی که در سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در این خصوص درج شده حاکیست : نفرات کارگروه جمعه ۹۲،۵،۱۱ ساعت ۶ صبح از میدان سربند و با تجهیزات مورد نیاز به سمت "بند یخچال" عزیمت کردند. در این روز، ابتدا کارگاه‌های سنگ شکاف و آلبرت و سنگ آینه ترمیم و تصحیح شد. سپس نفرات نسبت به تعویض رول های کلاهک آلبرت و مسیر سمت راست کلاهک اقدام کردند. همچنین رول های فرسوده و قدیمی مسیر آپولو کشیده شد و مسیری در بخش جنوبی سنگ آلبرت نیز رول کوبی گردید . جزییات ایمن سازی کارگاه ها و مسیرهای سنگ آلبرت، شکاف و آینه:
 7 عدد رول بولت نمره ۱۰ با صفحه استیل بر روی سنگ شکاف؛ جهت ترمیم و تصحیح کارگاه ها برای صعود و فرود مسیرهای کلاهک آلبرت و بخش جنوبی آلبرت نصب شد. به علاوه ۴ عدد رول چسبی بر روی سنگ آلبرت جهت ایمن سازی کارگاه ها نصب گردید.
– مجموعاً ۵ عدد از رول‌های فرسوده از روی سنگ آلبرت بیرون کشیده شد که جای آن با چسب مخصوص پر خواهد شد.
 3 عدد رول چسبی و ۱ عد رول بولت نمره ۱۰ با صفحه استیل جهت ایمن سازی کارگاه های مسیر آینه و دولفر نصب گردید.
 4 عدد رول بولت جدید با صفحه استیل، روی مسیر سمت راست جنوبی آلبرت نصب گردید و صفحه‌ یکی از رول ها نیز تعویض شد.
 4 عدد رول بولت ۱۰ و صفحه بر روی مسیر جدید (بین گل سنگ ها و کلاهک آلبرت) نصب گردید.
 6 عدد رول بولت ۱۰ با صفحه استیل، بر روی مسیر کلاهک آلبرت نصب شد.تمامی رول های قدیمی تعویض گردید.
مجموعاً ۲۲ عدد رول بولت ۱۰ و ۱۲ با ۲۳ عدد صفحه‌ استیل به علاوه ۷ عدد رول چسبی بر روی سنگ نصب شد.
اعضای حاضر در برنامه:
آقایان: آرتمیس فرشاد یگانه، کامران اندامی، مهدی کریمخانی، علی کریمی (از اعضای کارگروه)
و آقایان: مسیح لطیفیان، پوریا بختیاری و کوهیار (از کارآموزان همراه گروه)


عضویت انجمن غارنوردان در اتحادیه جهانی غارشناسی:

به نقل از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛Caving news  اعلام کرد : ایران آخرین کشوری است که به عضویت اتحادیه جهانی غارشناسی (UIS) درآمد، این عضویت با اکثریت آراء (۳۹ رأی موافق از ۴۱ رأی) که در ماه گذشته در کنگره ای در شهر "برنو" جمهوری چک برگزار شد ، صورت گرفته و ایران به ۵۶ کشوری که از سراسر جهان برای توسعه و همکاریهای بین المللی در جنبه های علمی ، فرهنگی ، فنی و اقتصادی این رشته فعالیت دارند ، پیوسته است . در نخستین گام پنج عضو انجمن غارنوردان این کشور در کنگره یاد شده حضور یافتند.
خبرگزاری تابناک در این رابطه نوشته : جواد نظامدوست رئیس انجمن غارشناسان ایران در این باره گفته : به دنبال برگزاری شانزدهمین اجلاس بین المللی غارشناسی در جمهوری چک ، ایران با اکثریت آراء به عضویت رسمی اتحادیه جهانی غارشناسی در آمد ، وی اضافه کرده این کنگره علمی با حضور یک هزار و شش نفر از ۷۰ کشور جهان از مورخ ۲۱ تا ۲۸ جولای ۲۰۱۳ در شهر برنو برگزار شد که پنج نفر از اعضاء انجمن غارو غارشناسی ایران با هدف معرفی ایران ، غارنوردان و غارشناسان آن ، در این همایش حضور یافتند و ۹ مقاله علمی ارائه دادند. با عضویت ایران در این اتحادیه جای امیدواری است که در تعامل مجامع بین المللی غارنوردی و غارشناسی جهان ، ضمن ارتقاء سطح علمی غارنوردان کشور ، زمینه برای معرفی غارها ، ثبت جهانی نمونه های خاص از جمله غارهای نمکی ، عضویت در پروتکل های زیست محیطی و حمایتی از جمله خطرات شیوع سندروم خفاش پوزه سفید ، حمایت از برگزاری دوره های آموزشی در رشته های مختلف غارنوردی و غارشناسی و حمایت دانشجویان رشته های مرتبط در کشورهای عضو ، فراهم شود.


حضور ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب کوهستان:

به نقل از وبلاگ آرام کوه ، انجمن کوه‌نوردان ایران برای سومین بار در نمایشگاه کتاب کوه شرکت می کند. این نمایشگاه از ۹ تا ۱۱ اوت و در پسی (Passy Mont Blanc ) واقع در کشور فرانسه برگزار خواهد شد .امسال تم اصلی نمایشگاه، رقابت برای انتخاب بهترین رمان با موضوع کوهستان است.


تاریخچه ورزش DWS  و مسابقات DWS در یوتا :

به نقل از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه : ورزش DWS نوعی سنگ‌نوردی سولو است که در اصل روی صخره‌های ساحلی انجام می شود و این صخره‌ها نیز حاصل جزر و مد دریا هستند اما گاهی بالای مخازن آب ، رودخانه‌ها ، استخرهای سرپوشیده و از این قبیل انجام می شود. سنگ‌نورد بصورت سولو و بدون حمایت و طناب از کف مسیر به سمت بالا حرکت می کند و در زیر پای او برای جلوگیری از آسیب دیدگی در اثر سقوط از ارتفاع بالا ، آب جریان دارد. اگر ساعد خسته شود طنابی وجود ندارد که روی آن استراحت کند ، نصب میانی و یا رفتن به رول بعدی و توقفی کوتاه نیز امکان پذیر نیست .
این سبک اگرچه به عنوان سبکی جدید از سنگنوردی محسوب می شود اما منشأ آن بین دهه سالهای ۶۰ تا ۷۰ میلادی می باشد ، در شهر دورست در جنوب انگلستان و مایورکا جزیره ای واقع در مدیترانه در شرق اسپانیا این ورزش آغاز شد و توسعه آن در نیمه آخر دهه ۱۹۹۰ آغاز و تا به امروز ادامه دارد.
بطور معمول یک قایق تفریحی موتوری برای نجات سنگنوردی که درون آب سقوط کرده در حال آماده باش است تا سقوط از ارتفاع بالا موجب غرق شدن او نشود. مکانهایی که این ورزش از محبوبیت زیادی برخوردار است دورست و دوون انگلستان ، کالوکز درنزدیکی مارسی فرانسه ، سرتاسرجنوب ساحل پمبروکشایر بخشی از ایرلند ، ساردینیا ، مایورکا اسپانیا و یونان است . DWS در مایورکا از اواخر دهه ۱۹۷۰ آغاز شده ، در سال ۱۹۷۸ میگوئل ریه را ناامید از مسیرهای جدید برای صعود مصنوعی در منطقه بومی محل زندگی با دوستانش عازم پورتو پی پالمــــا می شود تا مسیری برای صعود آزاد پیدا کند ، اینکار مایورکا را به اولین منطقه تمرین بولدر تبدیل می کند و با گذر زمان ریه را به سمت صخره های کوتاه ساحلی پیشروی می کند که نام آن سایکوبلاک بود که وقتی آنرا به انگلیسی ترجمه کنیم معنی آن Psycho Bouldering یا بولدر دیوانه کننده خواهد بود. در خلال دهه ۱۹۸۰ سایکوبلاک تحت الشعاع صعودهای اسپرت قرار گرفت که علاقه و محبوبیت آن را زیاد کرد اما اینکار ریه را از یافتن مسیرهای جدید که انعکاس آن در رسانه های اسپانیا در حد وسیع بود ، ناامید نکرد. از بین کشورهای بلوک شرق بلغارستان نیز چند مکان برای تمرین این سبک دارد که مورد استقبال بینظیر کشورهای همسایه قرار گرفته است .
Duel = دوئل یکی از دیسیپلین‌های صعودهای ورزشی علاوه بر بولدر ، لید و سرعت است که البته هنوز در زمره رشته‌های رسمی مسابقات جهانی محسوب نمی‌گردد و مدالی برای آن پیش بینی نشده بلکه بخشی از مسابقات نهایی راک مستر محسوب می شود، دوئل ترکیبی است از لید و سرعت ، دو مسابقه دهنده روی دو مسیر یکسان و موازی به رقابت خواهند پرداخت که از پایین حمایت می شوند ، فردی که زودتر به نقطه تاپ برسد ، برنده خواهد بود.
بنا به گزارش ۸a ساشا دیجولین محبوب ترین سنگ‌نورد زن و جیمی وب معروف به اسب سیاه هرکدام جایزه پنج هزار دلاری مسابقات سولو آبهای عمیق را در پارک سیتی یوتا در امریکا بدست آوردند که بعد از پایان صعود از دیواره ۱۸ متری ، خود را به درون آب رها کردند ، هر دو این برندگان به تازگی از سفر آفریقای جنوبی برگشته اند که در این برنامه ها ساشا تعدادی +۸b و جیمی استانداری جدید در صعودهای فلش بولدر ایجادکرد. چارچوب این رقابت ها دوئل پهلو به پهلو به ترتیب روی مسیر +۸a و ۸c بود که توسط دنی آندرادا طراحی شده بود ، در پایان کریس شارما تنها شرکت کننده مردی بود که به نقطه تاپ رسید ولی در یک چهارم نهایی حذف شد. ساشا مرحله اول را تاپ کرد سپس شگرد شروع سرعتی را در پیش گرفت و وقتی رقیب او سقوط کرد خود را درون آب رها کرد تا برای مرحله بعدی انرژی داشته باشد.


قله های جدید ۸۰۰۰ متری:

به نقل از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه نپال که تاکنون افتخار جهانی دارا بودن ۸ قله هشت هزارمتری را در خاک خود داشته است به زودی این تعداد را به ۱۳ قله با تائید یک نهاد بین المللی افزایش خواهد داد ، قله جدیدی درکار نیست بلکه منظور قله هایی هستند که به عنوان جبهه های مختلف محسوب می شوند :
۱- یارلونگ خانگ یا کانچن جونگای غربی به ارتفاع ۸۵۰۵ متر
۲- کانچن جونگای مرکزی به ارتفاع ۸۴۷۳ متر در مرز نپال – هندوستان
۳- کانچن جونگای جنوبی به ارتفاع ۸۴۷۳ متر در مرز نپال – هندوستان
۴- لوتسه میانی به ارتفاع ۸۴۱۳ متر در مرز نپال – چین
۵- لوتسه شار به ارتفاع ۸۴۰۰ متر در مرز نپال – چین
۶- برودپیک مرکزی به ارتفاع ۸۰۴۷ متر در مرز پاکستان – چین
فدراسیون جهانی کوه نوردی (UIAA) امسال پنچ قله بالاتر از هشت هزارمتر در نپال را به رسمیت خواهد شناخت ، کمیته بین المللی المپیک فدراسیون یاد شده را با اجرای پروژه ای بنام " آگورا " برای شناسایی و تشخیص قله هایی که اندکی از هشت هزارمتر بالاتر می باشند به رسمیت شناخته و آگورا پنج قله بالای هشت هزارمتری را در کشور نپال و یک قله را در مرز پاکستان – چین شناسایی نموده که در مجمع عمومی فدراسیون یاد شده در ماه اکتبر امسال در سوئیس در این باره تصمیم گرفته خواهد شد . این قله ها در جلسه طولانی سه روزه از ۲ تا ۴ ماه مه در ایتالیا توسط نمایندگان UIAA پیشنهاد شده اند .اورست ، کانچن جونگای اصلی ، ماکالو ، لوتسه اصلی ، چوآیو ، دائولاگیری و آنا پورنا هشت قله نپال هستند که در سطح بین المللی بالای هشت هزارمتر محسوب می شوند .
آنگ تشرینگ شرپا عضو فدراسیون جهانی کوه نوردی و رئیس پیشین انجمن کوه نوردی نپال اینگونه توضیح می دهد:
به طور معمول اگر دو جبهه هر قله‌ای به فاصله پانصد متر از یکدیگر قرار گرفته باشند ، هر کدام قله‌ی مستقل محسوب می‌شوند که با دیگری مشترک نخواهد بود ، UIAA پروژه آگورا را با دستور اولیه شناسایی و به رسمیت شناختن قله‌هایی که کمی بالاتر از هشت هزارمتر هستند ، آغاز نمود و این پروژه خیال ندارد قله‌های جدیدی شناسایی نماید بلکه می خواهد قله‌هایی برجسته که بالاتر از هشت هزارمتر هستند و استحقاق هویتی مستقل و منحصربفرد را دارند به رسمیت بشناسد ، او در ادامه می گوید طی مجمع عمومی UIAA ضرورت دارد نمایندگان نپال برای یک مبارزه سخت و متقاعد کردن نمایندگان فدراسیون جهانی کوه‌نوردی برای به رسمیت شناختن این قله‌ها ، سازماندهی شوند ، به رسمیت شناختن این قله‌های به عنوان هشت هزار متری‌های جدید یعنی راهی شدن اکسپدیشن‌های بیشتر به کوهستانهای ما و برای نسل بعدی کوه‌نوردی و کشورهای میزبان : چین ، پاکستان ، هندوستان و نپال فوق العاده خواهد بود.
 این وبلاگ همچنین درج کرده: نپال سرزمین کوه‌هاست و برای مردم فقیر این کشور ، کوه‌نوردی صنعت و منبع درآمدی است قابل توجه ، آنها باربرانی ساده ، شرپاهای قوی و همراه و یا راهنمایانی با تجربه هستند ، اما تنها در سال ۲۰۱۱ بود که اولین نپالی، مینگما شرپا عضو باشگاه هشت هزارمتری‌ها شد و البته در پی او چانگ داوا در سال ۲۰۱۳ به عضویت در این باشگاه درآمد که ظاهرا" صعود چانگ به آناپورنا نیاز به ارائه مستندات قوی تری دارد در غیر این‌صورت عضویت او در این باشگاه قطعی نخواهد بود ، در هر صورت شاید همان فقر اقتصادی این کشور موجب شده که آنها کوه‌نوردانی قوی و خبره باشند ولی فقط برای کمک به سایـر کوه‌نوردان نه از سر تمایل و یا علاقه شخصی . در هر صورت دولت نپال همواره به کوه‌ها به عنوان یک منبع درآمد قابل توجه می‌نگرد و تعجبی ندارد اگر به لیست قله‌های مجاز برای صعود در این کشور همه ساله اضافه شود و چقدر جالب است که قله‌های بکر و ناشناخته این کشور تمام نشدنی است !
۳۲۶ قله در این کشور اعم از صعود شده و یا بکر مجوز رسمی صعود دارند و قرار است تا سال ۲۰۱۴ ، ۷۰ قله جدید نام‌گذاری و به این لیست اضافه شود ، دولت نپال با تشکیل کمیته‌ای فنی تحت نظر وزارت فرهنگ ، گردشگری و هواپیمایی این کشور در حال بررسی اسامی پیشنهادی حدود ۷۰ قله جدید و ارائه آن به کابینه دولت جهت تصویب است ، این کمیته تاکنون مطالعه ای دقیق روی ۴۰ قله جدید و بی نام انجام داده است .


آدام اوندرا و یک FA) 5.15b ) دیگر:

به گزارش وبلاگ بیواک : آدام اوندرا ۴ آگوست ، ۱۳ مرداد ، موفق شد مسیری به نام پرده آهنین  Iron Curtain و با درجه سختی ۵٫۱۵b را در منطقه فالاتانگر نروژ صعود نماید . این مسیر سال گذشته توسط Lars Audun Nornes رول کوبی شده بود . لارس یکی از آن سنگ‌نوردهای سخت کوشی است که مسیر های سختی را رول کوبی می کند اما غالبا خودش هم میداند که هرگز قادر به صعود آنها نیست . در هر حال آدام اوندرا نخستین صعود ( FA ) این مسیر را انجام داده است . اوندرا شرایط سختی داشت . قبل از ورودش به نروژ بارانهای سنگنین ، و بعد هم افزایش دما تا ۲۹ درجه سانتیگراد ، گیره های مرطوب و….. کار را برایش سخت کرده بود . ( در نروژ دمای ۲۹ درجه دمای بالایی محسوب می شود(.
" این پروژه ۶ روز طول کشید و البته اکثر روزها فقط در انتظار شرایط آب وهوایی خوب و قابل قبول بودیم ……." . "فکر می کنید ۵٫۱۵b حالا برای من یک درجه پایه و استاندارد هست ؟ این البته آرزوی من است . ولی نه ، درجه ۵٫۱۵b هنوز برای من واقعا سخت است ……"
 آدام اوندرا در حال حاضر نفر اول سنگ‌نوردی جهان است و بالاترین درجه صعود جهان با درجه ۵٫۱۵c  متعلق به اوست .

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال اول-شماره دوازدهم-تاریخ ۹۲،۵،۲۰)”

  1. فاطمه درزی می گوید:

    با سلام
    سرکار خانم محمودی خسته نباشید، مطالب بسیار مفید و جالبی بود.

  2. همتیان می گوید:

    سلام و درود سرکار خانم محمودی
    به مانند همیشه که نه،بیشتر از دفعات پیش،اطلاعات جدید در اختیارمان نهادید.این لطف شما را سپاس
    همیشه تندرست باشید

  3. محسن می گوید:

    با سلام و زنده باد فراوان خدمت خانم محمودی عزیز
    تشکر و سپاس بابت مطالب جالب و ارزنده..

دیدگاه خود را بیان کنید