هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه و هشتم-تاریخ ۹۲،۹،۱۰)

ارسال شده توسط در 1 دسامبر 2013 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم         شماره پنجاه و هشتم        تاریخ ۹۲،۹،۱۰

 

شجاعت مانند عشق ، از امید تغذیه می کند.«ناپلئون بناپارت»

نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۹،۵:
در این نشست هفتگی ضمن دیدار اعضا بایکدیگر ، دوگزارش برنامه ارائه شد .صعود قله بُزابُن همراه با عکس توسط آقای باقریوسفی و صعود قله سیاه‌بند و دارآباد همراه با عکس توسط آقای نصرت اله طریقی.


تبریک تولد :
روزهای ۸ و ۹ آذرماه مصادف بود با تولد آقایان احمدرضا محققی و علیرضا حاصلی از اعضای باشگاه . ضمن تبریک ، برایشان آرزوی موفقیت در همه ارکان زندگی را اداریم.


برنامه هفتگی :
صعود قله شهباز در اراک برنامه روزهای ۷و ۹۲،۹،۸ بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور۲۲ نفر از اعضا و میهمانان اجرا شد.


معرفی ۱۲ نامزد ریاست فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی :
به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ بر اساس خبر منتشره در پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای این وزارت‌خانه ضمن اعلام زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در ۱۹ آذر، اسامی نامزدهای ثبت‌نام کننده را نیز عنوان کرد.
«نصرالله سجادی» در این باره اظهار داشت: مهدی هنرمند، کاوه کاشفی ، جابر کوچکی نژاد ارم ساداتی ، قدرت الله نیکخواه ، رضا زارعی تودشکی، رضا بهادرانی، منصوره گرجی، همایون بختیاری، حسین رضایی، حمید مساعدیان، مهدی داور پور و محمود شعاعی برای احراز ریاست فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ثبت‌نام کرده‌اند.


۲۰۱۳ سال مصیبت بار کوه‌نوردی :

وبلاگ کوه‌نوردان سولدوز (سولدوزکلوب) ؛ از ناپدید شدن جوئل ویشنوسکی (Joel Wischnewski) در نانگاپاربات تا صعود مستقیم دو کوه‌نورد فرانسوی یانیک گرازیانی (Yannick Graziani ) و استفان بنوئیست (Stephane Benoist) از جبهه جنوبی آناپورنا، سال ۲۰۱۳ پر بوده از حوادث شگفت انگیز و باورنکردنی.
امسال کوه‌نوردان مشهوری همچون آرتور هایزر (Athur Hajzer)، ماسی بربکا (Maciej Berbeka)، الکسی بولوتوف (Alexey Bolotov)، زولت اروس (Zsolt Eross)، سئونگ هوسو (Seong-Ho Suh)، ایگور سورگان (Igor Svergun)، یانگ چانفنگ (Yang Chunfeng)، رائو جیانفنگ (Rao Jianfeng) و مارتی اشمیت (Marty Schmidt) جان خود را در کوهستان از دست دادند. یولی استک با سبک روباتیک خود مسیر جدیدی بر روی تابلوی سرسخت جبهه جنوبی آناپورنا ترسیم کرد. کوه‌هایی همانند کونیانگ چیش شرقی (Kunyang Chhish East)، کی ۶ غربی (K6 West)، کیشتوار کایلاش (Kishtwar Kailash) دیگر در لیست کوه‌های صعود نشده قرار ندارند. چانگ داوا (Chang Dawa) و کیم چانگ هو (Kim Chang Ho) به باشگاه نخبگان هشت هزار متری ملحق شدند. K2 و نانگاپاربات هنوز به صعودهای زمستانی روی خوش نشان نداده‌اند.
در حالی که سال ۲۰۱۳ به پایان خود نزدیک شده، این سال در لیست سالهای پرمخاطره و حادثه خیز خواهد بود. بخشی از این حوادث و تلفات در ادامه تقدیم حضورتان می شود.این سال برای کوه‌نوردی یک سال تراژدیک بوده و در حوادثی که در قلل بالای هشت هزار متری رخ داده چندین کوه‌نورد نامی که در بالا نیز به آن اشاره شد، در صعودهای زمستان، بهار و تابستان جان خود را از دست دادند که در کل تعداد ۱۰ نفر در بیس کمپ نانگا، ۹ نفر در اورست، ۵ کوه‌نورد در ارتفاع بالای ۷۷۰۰ متری برودپیک (که سه هموطن ایرانی ما هم در این لیست هستند)، ۵ کوه‌نورد بالاتر از کمپ آخر کانچن جونگا و ۵ نفر در شیب‌های سخت گاشربروم یک جان خود را از دست دادند که در نهایت تعداد کل تلفات سال ۲۰۱۳ در قلل بالای هشت هزار متری به ۴۴ نفر می رسد.
لیست کامل تلفات در قلل هشت هزار متری به شرح زیر می باشد:
نانگاپاربات    12
اورست        9
برودپیک        6 
کانچن جونگا  5
G1              5          
دائولاگیری    2
K2               2
ماکالو          1
لوتسه         1
شیشاپانگما ۱
ابتدا در نگاهی به
صعودهای زمستانی سال ۲۰۱۳ می‌بینیم ۴ تیم با هشت عضو خود راهی قله نانگا پاربات شدند که هیچکدام در صعود خود موفق نبودند و متاسفانه جوئل ویشنوسکی، کوه‌نورد و اسنوبوردر فرانسوی در جبهه روپال ناپدید شد تا اینکه جسد او ماه گذشته پیدا شد.

تیم لهستانی توانست اولین صعود زمستانی برودپیک را در قره قروم پاکستان در تاریخ ۵ مارس به نام خود ثبت کنند اما لذت این صعود طولی نکشید و ماسی بربکا و توماژ کووالسکی نتوانستند خود را به کمپ چهار برسانند. ماسی به احتمال زیاد به درون یک شکاف یخی افتاد و جسد توماژ نیز در ارتفاع ۷۹۰۰ متر پیدا شد و همانجا دفن گردید.
در
صعودهای بهار ۲۰۱۳ دکتر آبشار یخی ۴۵ ساله یعنی مینگمار شرپا (Mingmar Sherpa) اولین قربانی این فصل به شمار می رفت. او با سقوط به یک شکاف یخی در بین کمپ یک و دو اورست جان خود را از دست داد. به غیر از این هشت کوه‌نورد دیگر در این فصل جان خود را در قلل هشت هزار متری از دست دادند که در بین آنها نام کوه‌نورد کره‌ای سئونگ هو سو (با ۱۲ قله هشت هزاری) و الکسی بولوتوف کوه‌نورد برجسته روس (با ۱۱ قله هشت هزاری) به چشم می خورد. الکسی به همراه دنیس اوروبکو از قزاقستان قصد داشت از یک مسیر نو در جبهه جنوب غربی اورست را صعود کند.
در ماکالو یک کوه‌نورد چینی به نام ژیانگ یانگ لیو (Xiang Yang-Liu) به همراه سه کوه‌نورد دیگر به قله رسید ولی در مسیر بازگشت سقوط کرده و جان باخت.
بدترین حادثه در صعودهای بهاری در کانچن جونگا رخ داد. در این حادثه ۵ کوه‌نورد بر اثر خستگی زیاد یا سقوط و بعد از رسیدن به قله جان خود را از دست دادند که زولت اروس از مجارستان نیز در بین آنها بود. زولت با یک پای مصنوعی آن روز از دهمین صعود هشت هزاری خود بازمی‌گشت.
ژوانجو گارا (Juanjo Garra)، کوه‌نورد کاتالونیایی، در ۲۶ می و پس از سه شبانه روز مبارزه با سرما و ارتفاع در دائولاگیری جان خود را از دست داد. گارا با یک قوزک شکسته پای خود در ارتفاع ۷۹۰۰ متری بدون جان پناه گیر افتاده بود. راهنمای او به طور داوطلبانه کنار او ماند و سعی کرد او را به ارتفاعات پایین منتقل کند ولی گارا تا رسیدن کمک جان باخته بود. یک زن کوه نورد ۶۶ ساله ژاپنی به نام چیزوکو کونو (Chizuko Kono) بعد تلاش ناموفق خود برای رسیدن به قله دائولاگیری در هوای بد این کوهستان گرفتار شده و جان خود را از دست داد.
در
صعودهای تابستان ۲۰۱۳ با وجود رخداد‌های تاسف‌بار بهار ، همه امیدوار بودند که تابستان فصل خوبی برای کوه‌نوردی در هیمالیا باشد اما حادثه باورنکردنی اتفاق افتاد و تروریست‌ها ۱۱ نفر را در بیس کمپ نانگا پاربات قتل عام کردند. جان باختگان این حادثه از کشورهای لیتوانی، اسلوواکی، اکراین، چین بوده و یک شرپا نپالی و آشپز پاکستانی نیز در بین آنها قرار داشتند. از جان باختگان این حادثه تروریستی در نانگا پاربات سه کوه‌نورد از چین و اکراین به ترتیب با یازده، نه و پنج صعود بالای هشت هزار متری از بقیه متمایز بودند.
بعد از حادثه نانگا کوه‌نوردی در قره قروم پاکستان برای مدتی دچار سردرگمی شد اما با بازگشت کوه‌نوردان به فعالیت خود این بار آرتور هایزر از کوه‌نوردان برجسته دنیا و لهستان در گاشربروم یک سقوط کرده و جان خود را از دست داد.
در ادامه و این بار در برودپیک سه کوه‌نورد جوان ایرانی : آیدین بزرگی، مجتبی جراهی و پویا کیوان بعد از تکمیل مسیر نو ، متاسفانه در راه بازگشت ناپدید شدند. تلاش‌ها برای یافتن آنها چند روز ادامه داشت ولی به نتیجه‌ای نرسیدند.
در حالی که جستجوها برای یافتن سه کوه‌نورد جوان ایرانی ادامه داشت، سه کوه‌نورد اسپانیایی در گاشربروم یک ناپدید شدند. این سه کوه‌نورد نیز برای همیشه ناپدید شدند.
در ۲۵ جولای برف سنگین مانع پیشروی کوه‌نوردها در K2 شد و همگی به غیر از دو کوه‌نورد نیوزلندی از کمپ ۲ بازگشتند. مارتی اشمیت و پسرش دنالی تصمیم به ادامه صعود گرفتند اما شب بعد در حالی که هر دو در کمپ سه بودند توسط یک بهمن عظیم کشته شدند.
در حالی به پایان صعودهای تابستان نزدیک می شدیم و انتظار هیچ حادثه نمی رفت، یک کوه‌نورد چک (Zdenek Hruby) با بد شانسی و بر اثر سقوط در گاشربروم یک جان خود را از دست داد. او در حال تلاش برای صعود گاشربروم یک از یک مسیر نو در جبهه جنوب غربی بود.
در
صعودهای پاییزی خوشبختانه هیچ حادثه‌ای در قلل هشت هزار متری مخابره نشد و دو صعود تاریخی نیز در این فصل و در قله آناپورنا به ثبت رسید.


انیس پاپرت و اولین صعود از قله‌ای در نپال:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ «انیس پاپرت »یخ نورد معروف آلمانی و برنده چندین دوره فستیوال یخ نوردی اوری (کلرادو) با همنورد سوئیسی خود «توماس سنف » سه روز روی قله ۶۷۲۴ متری لیخو چولی در نپال تلاش کرد و به دلیل سرمازدگی توماس و توقف او در آخرین کمپ به صورت سولو و برای نخستین بار این قله را صعود کرد.
این دو تصمیم داشتند مسیر جدیدی روی جبهه شمالی تنگ کانپوشه در دره تیم ، منطقه خومبو ایجاد کنند با این حال این جبهه به دلیل فقدان یخ از شرایط لازم برای صعود برخوردار نبود ، بعد از هم هوایی روی قله همجوار(پارچامو به ارتفاع ۶۱۷۸) در یازدهم نوامبرتلاش خود را روی جبهه شمالی لیخوچولی آغاز کردند. زوج یاد شده این جبهه مرتفع را به سرعت صعود کردند اما یک نقاب بزرگ آنها را مجبور به بیواک در فضای باز درست زیرخط الرأس نمود.
هنگام صبح هردو قادر به عبور از نقاب و ادامه به سمت قله فرعی کوچک ، زیر قله اصلی بودند. یک شب را در چادر سپری کردند و متوجه یال شرقی شدند که امیدوار به ادامه آن تا قله بودند اما با برف عمیق پوشیده شده بود ، آنها جبهه شمالی را برای رسیدن به خط الرأس شمالی تراورس کردند و در اینجا مجددا" چادر خود را نصب کردند تا از سرما و باد در امان باشند ، سرمازدگی سنف شدت گرفت و تصمیم گرفت در چادر باقی بماند تا انیس برای صعود به قله راهی شود ، چند ساعت بعد ، حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر انیس به قله رسید  و برای ملحق شدن به سنف ، فرود خود را آغاز کرد .  بعد از سپری کردن شب سوم آنها از خط الرأس شمالی و دامنه های یخبندان به کمپ اصلی در پای کوه برگشتند ، لیخو چولی همچنین به پیگ فراگو (بیگفرآ گو شار) معروف است و حدود ۳ کیلومتری جنوب پارچامو(۶۱۷۸متر) قراردارد ، قله ای که معروف و مناسب برای کوهپیمایی است و زوج یاد شده قبل از تلاش برای هدف اصلی روی آن هم هوا شده بودند.

 

مروری دیگر بر هیمالیانوردی ۲۰۱۳ :

وبلاگ کوه‌نوردان سولدوز (سولدوزکلوب) ؛سال ۲۰۱۳ با افت و خیزهای خود موضوع دوباره (سری دوم) سایت اکس وب قرار گرفته تا مروری باشد بر آنچه که در این سال در هیمالیا و بر روی قلل بالای هشت هزار متری رخ داده است.
در این مرور و در لیست بهترین‌های سال ۲۰۱۳ بار دیگر نام اولین صعود زمستانی برودپیک به چشم می‌خورد. این صعود نمایشی از سرسختی و عزم تیم لهستانی برای ثبت این صعود به نام خود بود، و این درحالی بود که در تابستان همین سال این بار ایرانی‌ها اراده و توان خود را به نمایش گذاشتند. رومانیایی‌ها هم در صعود به "کوه قاتل"، نانگا پاربات شجاعت خود را نشان دادند. اما دو صعود پشت سر هم در جبهه جنوبی آناپورنا را می‌توان با اطمینان صعودهای برجسته سال ۲۰۱۳ نام برد.
یولی استک مسیر جدیدی بر روی جبهه جنوبی تکمیل کرد. او این صعود را با زمان خیره کننده ۲۸ ساعت به سرانجام رساند. صعود راحت و کامل او همه چیز را سهل و ساده جلوه داد اما خود او می گوید: " من در حد نهایی توان فیزیکی و روانی خود بودم. بعد از آناپونا الان می فهمم از چه دوره سختی عبور کرده‌ام. من کاملا بر روی موفقیتم در جبهه جنوبی تمرکز کرده بودم و به چیز دیگری فکر نمی‌کردم، در واقع همه چیز را در حاشیه رها کرده بودم."
ابتکار یولی صعود دیدنی دو کوه‌نورد کلاسیک فرانسوی را در پی داشت. یانیک و استفان درست دو هفته بعد از صعود یولی، مسیر او را تکرار کردند. این صعود نیز به قدری اهمیت داشت که در نظر خیلی‌ها همانند لیندسی گریفین، روزنامه نگار مشهور، تکرار چنین صعود فوق العاده و تاریخی در مدت زمان کوتاهی که از آن می‌گذشت باورنکردنی بود.
اما از دیگر نکات صعودهای امسال نیز می‌توان به اورست و صعودهای بیشماری که هر ساله بر روی این کوه به ثبت می‌رسند اشاره کرد. جمعیت زیاد، کوه‌نوردان جوان و نابالغ، مسدود شدن مسیر بر اثر ترافیک سنگین کوه‌نوردان و رکوردهای عجیب و غریب، اورست را در نظر خیلی‌ها به "کوه توریستی" مبدل کرده است. کوهی که دیگر کوه‌نوردان واقعی به آنجا نمی‌روند. اما با این حال بهار امسال دو گروه از بهترین‌های دنیای کوه‌نوردی به آنجا رفته بودند تا کار متفاوتی را به نمایش بگذارند اما "جنجال" مشهوری که در اورست رخ داد تمام سناریو را تغییر داد. نه تنها اکسپدیشن سیمونه مورو، یولی استک و جان گریفین با نام No2Limits به پایان خود رسید بلکه شهرت اورست نیز مورد بحث و جدال واقع شد.
دیگر کوه‌هایی که امسال برچسب "بدنامی" دریافت کرد نانگا پاربات بود. قتل عام ۱۱ کوه‌نورد در بیس کمپ جبهه دایامیر باعث شد تا ۵۰ کوه‌نورد (که مهدی قلیپور از ایران نیز در این جمع بود) از این منطقه تخلیه شوند و ترس از این نیز بود که این فاجعه صعودهای دیگر قره قروم پاکستان را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد. گرچه زخم این حادثه برای سالها باقی خواهد ماند، اما صعود چهار رومانیایی در ۱۹ جولای به نانگا از جبهه "شل" (Schell) امیدها را به این منطقه بازگرداند. همچنین در زمستانی که پیش رو هست چند تیم قصد تلاش زمستانی بر روی نانگا پاربات را دارند.
در طول صعودهای سال ۲۰۱۳ چند عملیات امداد و نجات هوایی نیز در هیمالیا رقم خورد. در سالهای نه‌چندان دور امداد و نجات هوایی به معنی تخلیه از بیس کمپ یا کمپ‌های یک و دو بود اما اوضاع تغییر کرده است. امسال سیمونه مورو به همراه هم تیمی‌های خود از شرکت Fishtail Air چند عملیات امداد و نجات معجزه آسا در ارتفاع بالای ۷۵۰۰ متری در اورست و دائولاگیری را به انجام رساندند.
سال ۲۰۱۳ توام با تکمیل چند پروژه ۱۴ قله بالای هشت هزار متری از سوی کوه‌نوردان نپالی و کره‌ای. در ۳۰ آوریل امسال چانگ داوا (Chang Dawa) از نپال با صعود به شیشاپانگما به عنوان سی و یکمین عضو باشگاه هشت هزار متری‌ها شناخته شد. او همچنین با سن ۳۰ سال و ۹ ماه به عنوان جوان‌ترین کوه‌نورد تکمیل کننده این پروژه نیز شناخته شد. چانگ بعد از برادرش مینگما شرپا دومین نپالی‌ست که چنین عنوانی را به دست می‌آورد. آنها تنها برادرانی هستند که در این لیست ۳۱ نفره قرار دارند.
دیگر کوه‌نوردی که امسال موفق شد به جمع هشت هزاری‌ها بپیوندد، یک کوه‌نورد کره‌ای به نام کیم چانگ هو (Kim Chang-ho) می‌باشد. او در ۲۰ می (سی و دومین عضو باشگاه هشت هزار متری‌ها) به عنوان اولین کره‌ای شناخته شد که ۱۴ قله هشت هزار متری را بدون استفاده از کپسول اکسیژن به پایان رسانده است. کیم چانگ هو با تکمیل این پروژه در ۷ سال و ۱۰ ماه و ۶ روز و با تقریبا یک ماه زودتر از کوکوچکای افسانه‌ای به عنوان سریعترین تکمیل کننده این پروژه نیز شناخته شد.
اما دو کوه‌نورد اسپانیایی دیگر نیز با صعود به سیزدهمین قلل هشت هزار متری خود در انتظار یک صعود دیگر برای پیوستن به باشگاه هشت هزار متری‌ها هستند. اسکار کادیاک (Oscar Cadiach) با صعود به کانچن جونگا و دائولاگیری در سال ۲۰۱۳ برای پیوستن به باشگاه مذکور در انتظار صعود به برودپیک می باشد. دیگر کوه‌نورد اسپانیایی که در انتظار صعود نهایی خود به سر می برد کارلوس پانر (Carlos Pauner) می‌باشد که صعود امسال او به اورست احتمالا به عنوان سیزدهمین صعود او به شمار رود! لازم به ذکر است که صعود کارلوس به شیشاپانگما در سال ۲۰۱۲ در ابهام است. او ابتدا ادعا کرده بود که به قله رسیده اما بعدها گفته بود که در تاریکی بوده و مطمئن نیست که آیا در بالاترین نقطه بوده یا نه .

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه و هشتم-تاریخ ۹۲،۹،۱۰)”

  1. علی منصوری می گوید:

    با امید اینکه سال ۲۰۱۴ همراه باشد با پیوستن آقای قیچی ساز به باشگاه هشت هزاری ها به عنوان اولین ایرانی…شاید هم با ثبت رکورد بهتر از کیم چونگ هو… چرا که نه

  2. محسن می گوید:

    “دو چیز بهترینند
    گریستن از سر شوق
    و خندیدن از ته دل
    امیدوارم هر دو مال شما باشد …”
    مثل همیشه مفید و جامع…مرسی ی ی ی

دیدگاه خود را بیان کنید