هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه و ششم-تاریخ ۹۲،۸،۲۶)

ارسال شده توسط در 17 نوامبر 2013 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم         شماره پنجاه و ششم        تاریخ ۹۲،۸،۲۶


انسان‌ها شکست نمی‌خورند بلکه تنها تلاش‌ کردن‌شان را متوقف می‌سازند.« ارنست همینگوی»

نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۸،۲۱:
به دلیل تقارن با شب تاسوعا ، نشست هفتگی برگزار نشد.


تبریک تولد :
روزهای هفته گذشته مصادف بود با تولد ۲ تن از اعضای باشگاه . روز ۲۳ آبان تولد آقای امید صادقی و ۲۴ آبان تولد آقای علی اصغر صباغی . ضمن تبریک ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی را برایشان داریم.


برنامه هفتگی :
صعود قله بزابن یا بزاکوه در منطقه اشکورات برنامه ۳ روزه هفته گذشته باشگاه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و با حضور ۱۳ نفر از اعضا و میهمان اجرا شد.


تسلیت به جامعه کوه‌نوردی :
درگذشت ناگهانی آقای پرویز ستوده شایق از پیشکسوتان کوه‌نوردی کشور و مدیر وبلاگ نشاط کوهستان که روز جمعه در ارتفاعات توچال دچار ایست قلبی شده و دارفانی را وداع گفتند را به جامعه کوه‌نوردی تسلیت می گوئیم . روحشان شاد و قرین رحمت الهی.


تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره‌ی فیلم و گزارش نویسی:
سایت انجمن کوه‌نوردان ایران اعلام کرد ؛ فرصت دریافت فیلم و گزارش‌های شما دوستان از ۱۳۹۲،۸،۲۹ به ۱۳۹۲،۹،۲۹ تغییر یافت.
زمان برگزاری جشنواره ۱۹تا ۲۰ دی .
مکان برگزاری: تهران –خیابان انقلاب –نبش بهار جنوبی – جنب بانک تجارت-(مجتمع اسوه).


تکنولوژی سبک بار در هیمالیای ۲۰۱۴ :

وبلاگ سولدوزکلوب؛مطلبی که در زیر می‌خوانید درباره "تلفن های جدید ماهواره‌ای هیبرید ثریا" ست که برگرفته از مصاحبه‌ای است که بین سایت اکس وب و تام سیوگرین (Tom Sjogren) از شرکت HumanEdgeTech صورت گرفته است. لازم به ذکر است که این تلفن ترکیبی از گوشی‌های آیفون iPhone 5S و تلفن‌های ماهواره‌ای ثریاست و نسل دوم تلفن‌های ماهواره‌ای ثریا به شمار می‌رود. این گوشی در عین سادگی، سریع‌ترین و هوشمندترین ابزار انتقال امکانات یک گوشی آیفون ۵ یا ۴ به یک گوشی هوشمند ماهواره‌ای‌ست.

این گوشی امکان دسترسی به تماس‌های گوشی، ایمیل‌ها، نرم افزار اکسپدیشن CONTACT 5 و ارتباط با شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و تویتر در سطح ۱۴۰ کشور تحت پوشش این تلفن را فراهم می‌کند. قیمت این تلفن در سایت HumanEdgeTech هفتصد و نود و پنج (۷۹۵) دلار ذکر شده است. تلفن‌های ماهواره‌ای ثریا تقریبا تمام آسیا، آفریقا و اروپا را پوشش می‌دهند.طبق گفته‌های تام سیوگرین تلفن ماهواره‌ای همانند یک بسته در اطراف یک گوشی آیفون ۴ یا ۵S قرار گرفته و تلویحا گوشی آیفون iPhone 5S  مغز اصلی این تلفن به شمار می‌رود. با توجه به اینکه اکسپدیشن‌های آتی هیمالیا در جهت توسعه صعودهای سبک بار می باشد ، استفاده از این گوشی با توجه به وزن کم آن برای هر کسی که عازم قلل مرتفع هیمالیاست پیشنهاد می شود.

در واقع با توجه به وزن گوشی iPhone 5S که ۱۱۲ گرم می باشد، با اضافه کردن وزن تلفن ماهواره‌ای جدید ثریا به اندازه ۲۲۰ گرم، وزن کلی خود دستگاه به ۳۳۲ گرم می‌رسد که در کنار دیگر ابزار جانبی آن همچون شارژر خورشیدی پیشنهادی (۳۲۰ گرم) و کابل‌های مورد نیاز (۱۵۰ گرم) وزن کلی این سیستم کامل و مستقل به ۸۰۰ گرم می رسد که ۳۰ درصد نسبت به دستگاه‌های قبلی سبک‌تر و استفاده از آن ساده‌تر می‌باشد. در واقع این سیستم با قرار گرفتن نرم افزار و برنامه صدا و اطلاعات یک پکیج کامل و آماده استفاده می باشد.باید یادآور شد که این سیستم فعلا با سیستم عامل اندروید کار نمی‌کند و با iPhone 5/5S و با یک آداپتور اضافی با Phone 4/4S کار می‌کند، اما این سیستم در نظر دارد در آینده با سیستم عامل اندروید نیز همسو شود.
قیمت این سیستم در بازار در حال حاضر ۸۰۰ الی ۹۵۰ دلار می باشد که همانطور که در بالا نیز ذکر شده قیمت آن در سایت HumanEdgeTech حدود ۷۹۵ دلار آمده است. البته باید به این قیمت ارزش دیگر ابزار جانبی همچون آداپتور ۱۲ ولتی خورشیدی (۵۶ دلار)، یک عدد سیم کارت (۵۹ دلار) و برنامه آماده با شارژ هر دقیقه ۱ الی ۲ دلار و ۵ دلار برای هر مگا بایت استفاده، را نیز اضافه کرد که در کل ارزش این سیستم را به ۱۰۰۰ دلار می رساند.
برای در اختیار گرفتن این ابزار باید چند ماه قبل از شروع اکسپدیشن خود آن را سفارش دهید. با این ابزار می توانید هر لحظه حساب‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و تویتر و یا هر وبسایت دیگری را با درج تصویر و متن به‌روز کنید. آپلود تصاویر با این ابزار دو برابر موثرتر بوده و سیستم خودکار ترکینگ نیز به شما این امکان را می دهد تا موقعیت خود را در هر گزارش ارسال کنید.


برندگان کلنگ طلایی ۲۰۱۳ آسیا :

وبلاگ سولدوز کلوب ،؛ یانگ هو نام (Young-Ho Nam) از کره جنوبی که موفق شده بود در دو سفر ماجراجویانه از عرض دو کویر، یکی در صحرای عرب و دیگری در آمریکای شمالی عبور کند، در مراسم کلنگ طلایی آسیا برنده جایزه گرند پریکس (Grand Prix Award) شناخته شد.
یانگ هو در سفر اول خود در اوایل سال میلادی ۲۰۱۳ موفق شد از عرض صحرای Empty Quarter که در صحرای عرب واقع شده و از صلاله عمان تا لیوا در امارات متحده عربی وسعت دارد، یک تیم را هدایت کرده و با موفقیت این مسافت را طی کند. این ماجراجوی کره‌ای در سفر دوم خود از عرض صحرای Great Basin که بزرگ‌ترین صحرای آمریکای شمالی به شمار می‌رود به همراه دو کره‌ای دیگر که تنها نقش حمایتی داشتند، عبور کند. صحرای Great Basin از سالت لیک (Salt Lake) یوتا تا رینو (Reno) در نوادا وسعت دارد.
این دو سفر بخشی از پروژه بزرگ این ماجراجوی کره‌ای‌ست که قصد دارد در طی آن از ۱۰ صحرای بزرگ جهان با پای پیاده عبور کند.
در مراسم کلنگ طلایی ۲۰۱۳ آسیا که در تاریخ ۱۴ نوامبر (چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲) در مرکز فرهنگی King Se-Jong در شهر سئول، پایتخت کره جنوبی برگزار گردید، دو تیم از ژاپن به شرح زیر برنده این جایزه شناخته شدند:
۱) اکسپدیشن ژاپنی به پوسکانتورپا (Puscanturpa) واقع در پرو، آمریکای جنوبی
۲) اکسپدیشن ژاپنی به کیشار (Kyshar) واقع در نپال
همچنین در طی این مراسم جایزه "کفش طلایی صعود" نیز به بهترین سنگ‌نورد در صعودهای اسپورت به سانگ ون شون (Sang-  Won Shon) اهدا گردید. همچنین جایزه بهترین اکسپدیشن نیز به یانگ هو نام Young-Ho Nam تعلق گرفت. لازم به ذکر است که این جوایز به اکسپدیشن‌هایی تعلق می‌گیرند که به سبک آلپاین باشند.در پایان مراسم و در بخش صعود نیز کوه‌نورد فقید کره‌ای، یانگ سئوک پارک (Young-Seok Park) به عنوان "بهترین کوه‌نورد از لحاظ مقاله نویسی و کمک به توسعه و ارتقاء کوه‌نوردی" انتخاب گردید که جایزه ایشان به همسرش تحویل داده شد. یانگ سئوک در طول حرفه کوه‌نوردی خود موفق شده بود ۱۴ قله بالای هشت هزار متری و هفت قله برتر هفت قاره را نیز صعود کند. او همچنین پروژه "سه قطب" (قطب شمال، قطب جنوب و اورست) را با موفقیت به انجام رسانده بود.


نامزدهای ماجراجوی سال ۲۰۱۴ از نگاه نشنال جئوگرافیک :

کیلیان یورنت بورگادا

وبلاگ سولدوزکلوب ؛ سایت نشنال جئوگرافیک لیست ۱۳ نفره (در واقع ۱۰ گروه) نامزدهای دریافت جایزه ماجراجوی سال ۲۰۱۴ (در واقع متعلق به سال ۲۰۱۳) را به شرح زیر اعلام کرده که کاربران اینترنتی می‌توانند از سراسر جهان به نامزد مورد نظر خود از طریق همین سایت رای بدهند. این رای‌گیری از ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳ الی ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ طول خواهد کشید. در لیست بهترین‌های سال ۲۰۱۳ چهره‌های مشهوری همچون آدام اوندرا، کیلیان یورنت بورگادا، رافائل اسلاوینسکی و ایان ولستد دیده می‌شوند.
جایزه معتبر "ماجراجوی سال" برای نهمین سال متوالی در حال برگزاری‌ست و امسال نیز از طریق رای‌گیری عمومی به یکی از صاحبان خود خواهد رسید. البته باید یادآور شد که نباید این جایزه را با "جایزه بهترین اکسپلورر سال نشنال جئوگرافیک" اشتباه گرفت. همانطور که در بالا نیز اشاره شد در این لیست اسامی مشهوری مشاهده می‌شود که از آن جمله می توان به این اسامی اشاره کرد: آدام اوندرا (Adam Ondra) از جمهوری چک که در دو سال گذشته با دو صعود اسپورت "Change" در سال ۲۰۱۲ و "La Dura Dura" در سال ۲۰۱۳ که هر دو اولین صعودهای اسپورت با درجه +۹b محسوب می‌شدند، کیلیان یورنت بورگادا (Kilian Jornet Burgada) اسکی باز کوهستان، کوه‌نورد و دونده کوهستان از اسپانیا و رافائل اسلاوینسکی ( Raphael Slawinski) کوه‌نورد کانادایی به همراه دیگر هموطنش ایان ولستد (Ian Welsted) برای اولین صعود K6 غربی در تابستان گذشته در پاکستان در این لیست قرار گرفته‌اند.
نام برنده ماجراجوی سال که در فوریه ۲۰۱۴ اعلام خواهد شد ، در لیست نام‌های قبلی این جایزه قرار خواهد گرفت که از آن جمله می توان به فلیکس بامگارتنر (Felix Baumgartner) ار اتریش، لاکپا تشرینگ شرپا ( Lakpa Tsheri Sherpa) و سانو بابو سانووار (Sano Babu Sunuwar) هر دو از نپال، ادورن پاسابان ( Edurne Pasaban) کوه‌نورد اسپانیایی و دین پاتر (Dean Potter) سنگ‌نورد آمریکایی اشاره کرد.
لیست کامل نامزدهای سال ۲۰۱۴ به شرح زیر می باشد:
•    استیسی بر (Stacy Bare) و نیک واتسون (Nick Watson) از پیشکسوتان و ماجراجویان آمریکایی که موسسه‌ای را ایجاد کردند که پیشکسوت‌ها را به جامعه و فضای بیرون ارتباط می دهد.
•    گرٍگ لانگ (Greg Long) موج سوار آمریکایی که بر روی موج‌های بزرگ فعالیت می‌کند و برنده تور جهانی موج بزرگ ۲۰۱۲/۲۰۱۳ می بادشد. او چند ماه پیش نزدیک بود در یکی از این موج سواری‌ها جانش را از دست بدهد.
•    امی و دیو فریمن (Amy and Dave Freeman)، زوج ماجراجو و مدرس آمریکایی که سفر سه ساله خود را در آمریکایی شمالی با استفاده از کایاک، سورتمه، قایق و همچنین پای پیاده تکمیل کردند که در طول این سفر ۱۱،۶۴۷ مایلی با معلمین و دانش آموزان ارتباط برقرار کردند.
•    دایانا نیاد (Diana Nyad) شناگر مسافت‌های طولانی با ۶۴ سال سن از آمریکا که اخیرا در پنجمین تلاش خود موفق شد مسافت بین کوبا تا آمریکا را شنا کند.
•    کوین پیرس (Kevin Pearce) اسنوبوردر آمریکایی که بعد از نجات از یک عمل جراحی سخت مغز کمپینی را  با عنوان "مغز خود را دست بداریم" (Love Your Brain) شروع کرد که هدف آن تشویق استفاده از کلاه کاسک برای کودکان بود.
•    کیلیان یورنت بورگادا (Kilian Jornet Burgada) دونده اسپانیایی کوهستان که کار این افراد رقابت بر روی یخچال‌های طبیعی، مسیرهای شیب‌دار و فنی و گرده‌های صخره‌ایست.
•    رافائل اسلاوینسکی ( Raphael Slawinski) و ایان ولستد (Ian Welsted) هر دو از کانادا که علی رغم مشکلات و خطرات سیاسی موفق شدند یکی از مرتفع ترین قلل صعود نشده جهان یعنی K6 غربی را صعود کنند.
•    آدام اوندرا (Adam Ondra) سنگ‌نورد مشهور جمهوری چک در حال صعود مرزهای جدید سنگ‌نوردی‌ست.
•    جی پی آکلیر (JP Auclair) اسکی باز کانادایی که به خاطر سبک خاص او در صعودهای غیر کوهستان (شهری) شناخته شده است.
•    سارا مارکیس (Sarah Marquis) گردشگر و سیاح سوئیسی که اخیرا سفر سه ساله پیاده خود از سیبری تا استرالیا را تکمیل کرده است.


ال کاپیتان و رکوردی دیگر " توسعه یافته‌گی مغز انسان":

وبلاگ بیواک ؛ چین لمپ Cheyne Lempe ، جوان ۲۲ ساله و یکی از اعضای تیم تجسس و نجات در یوسیمتی، موفق شد به صورت انفرادی و طی یک روز ( ۲۰ ساعت و ۶ دقیقه ) مسیر سالاته وال   Salathé Wall  در ال کاپیتان را صعود نماید . بدین ترتیب ، او رکورد قبلی را که ۲۱ ساعت و ۴۴ دقیقه  و متعلق به استیو اسکنیدر- ۱۹۹۲ بود شکست . چین لمپ ، روز ۶ نوامبر (۱۵ آبان)ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح استارت زد ، تمام روز را صعود کرد ، شب ادامه داد ، و نهایتا ساعت ۳ و ۵۱  دقیقه نیمه شب به انتهای مسیر رسید و آنجا در کیسه خواب خود که قبلا بارگزاری کرده بود تا صبح استراحت کرد . چین ، در طول صعود ۸ لیتر آب و فقط ۲۲۰۰ کالری مواد غذایی (؟!) مصرف کرده است .
چین لمپ ،  قبلا مسیرهای معروف  Nose ، Zodiac و  Lurking Fear  را در ال کاپیتان به صورت انفرادی صعود کرده بود . در اوایل سال گذشته نیز در پاتاگونیا چند صعود موفق از جمله صعود ستون سنگی معروف فیتز روی Fitz Roy   را داشته است .
مسیر سالاته وال در ال کاپیتان اولین بار در سال ۱۹۶۱ توسط سه سنگ‌نورد به اسامی رویال رابین ؛ کریس پرات و تام فراست با استفاده از طناب فیکس و به مدت ۹/۵ روز صعود شد . حالا بعد از ۵۲ سال از آن صعود ، همین مسیر را یک جوان ۲۲ ساله به صورت انفرادی در یک روز ( ۲۰ ساعت و ۶ دقیقه ) صعود کرده است . یک بار دیگر دقت کنیم : صعود سه نفره طی نه و نیم روز حالا تبدیل شده به صعود یک نفره در یک روز. اگر چه ابزارهای سنگ‌نوردی در سالهای اخیر به شدت توسعه یافته‌اند و همین توسعه یافته‌گی ابزارها نقش مهمی در سنگ‌نوردی (و کوه‌نوردی) دارند ، اما در یک صعود انفرادی یک روزه روی دیواره مگر چقدر به ابزار و تجهیزات نیاز هست ؟ واضح است که در صعود این جوان۲۲ ساله حرف اول را مهارت انسان و توسعه یافتگی مغز انسان زده است و نه توسعه یافته‌گی تجهیزات.  
اطلاعاتی از مسیر :
اولین صعود : رویال رابین ، کریس پرات ، تام فراست –  1961
طول مسیر : ۸۷۰ متر – 35 طول طناب
درجه صعود :  5.13b
اولین صعود آزاد : تاد اسکینر ، پل پیانا ( به صورت پشت سر هم )
اولین زن صعود کننده : استف دیویس –  2005

 

بسته پیشنهادی هفته :
پیشنهاد اول : «مغز توسعه یافته‌تر سنگ‌نوردان » وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌ کوه
پیشنهاد دوم : «جنبش زنان سنگ‌نورد»وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

دیدگاه خود را بیان کنید