هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۶۱ – تاریخ ۹۴،۹،۲۲)

ارسال شده توسط در 13 دسامبر 2015 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
   سال چهارم               شماره۱۶۱                تاریخ ۹۴،۹،۲۲

hhe2829-mountain-day*نماد روز جهانی کوهستان*
نماد روز جهانی کوهستان شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است. مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در بالا دارد و نشان از یخ و برف در قله کوه و لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان دارد. مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور مداوم از داخل کوه ها استخراج می شوند و مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه ها رشد می کنند.


تیتر خبرها ؛

*نشست هفتگی باشگاه۹۴،۹،۱۷
*عضو جدید باشگاه
*قله «گنو» در بندرعباس صعود شد
*روز جهانی کوهستان گرامی باد
*۲۳ آذر ماه؛ همایش روز جهانی کوهستان و افتتاحیه جشنواره عکس کوهبان
*اعزام تیم ۱۲ نفره یخ‌نوردی کشورمان جهت حضور در دوره آموزشی روسیه
*اطلاعیه «نهمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی»
*چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی
*نسخه الکترونیک فصل‌نامه‌ی «صعود»؛ تابستان و پاییز ۹۴ شماره ۱۳
*نمایش و رونمایی از فیلم «ماناسلو» : ۲۳ و ۲۸ آذر در سینماهای تهران
*۱۰ چیزی که عاشقان «کوهستان» می‌فهمند . . . و «روز کوهستان» را گرامی می‌دارند!
*غرامت درمان ورزشکاران با تصویب مجمع ۲۵ درصد افزایش می یابد
*مرگ داگلاس تامپکینز
*نتایج اولین مرحله جام جهانی یخ نوردی
*کلنگ طلایی روسیه


نشست هفتگی باشگاه۹۴،۹،۱۷:

سی و دومین نشست هفتگی اعضا برگزار شد .
این نشست اختصاص داشت به ارایه ۲ گزارش برنامه .
صعود قلل بازارک و شاه نشین همراه با عکس و فیلم توسط نرگس غمی لویی و صعود قله شیورکش همراه با عکس توسط محسن شاکری.  
بعد از پایان گزارش ، فیلم صعود خط الرأسی قلل کاسونک – شیورکش- پیرزن کلون و هم هن که در شهریور سال ۱۳۹۲ اجرا شده و توسط نصرت الله طریقی از اعضای باشگاه تهیه شده بود ، توسط حسین صادق‌زاده پخش شد.

در ادامه نشست درخصوص نحوه اجرای برنامه شاخص زمستانی سال ۹۴ که به پیشنهاد اعضای فنی ، صعود گرده آلمان‌ها – علم کوه بود بحث و تبادل نظر شد . درپایان نیز لوح سپاس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران در خصوص همکاری و هماهنگی‌ها با هیئت جهت اعزام تیم‌های کنگور و موستاق آتا توسط ریاست باشگاه به من (ساقی محمودی) اهدا شد.

 

عضو جدید باشگاه:
هفته گذشته آقای بهمن ابراهیمی عضو باشگاه شدند. ضمن عرض خوش‌آمد ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌نوردانشان را داریم.

 

قله «گنو» در بندرعباس صعود شد:
طبق جدول پاییزی برنامه های باشگاه و تعطیلات هفته گذشته ، برنامه صعود قله «گنو» – بندرعباس درنظر گرفته شده بود که با حضور ۶ نفر از به سپرستی آقای حمیدی اعضا اجرا شد.

DSC06857

قله سکه نو

همچنین برای روز جمعه و با پیشنهاد اعضا نیز صعود قله «سکه نو» در جاده چالوس در نظر گرفته شد که با حضور ۱۹ نفر از اعضا و به سرپرستی آقای غلامرضا خلیل آبادی اجرا شد .

 

روز جهانی کوهستان گرامی باد:

1705-main-1530637684

همه ساله فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ضمن گرامی‌داشت روز ۱۱ دسامبر (۲۰آذر) به عنوان روز جهانی کوهستان توجه مردم دنیا را به یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی جهان یعنی کوهستان‌ها جلب می نماید.
“فائو معتقد است: …

ترویج محصولات کوهستانی و جهانی شدن آنها این فرصت را به تولید کنندگان کوهستانی می دهد که محصولاتی مانند قهوه، کاکائو، عسل، گیاهان دارویی، ادویه و ترشی جات و صنایع دستی را با کیفیت بالاتر در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی عرضه کنند. هرچند کشاورزی کوهستانی نمی تواند با حجم و ارزش مالی کشاورزی در دشت رقابت کند ولی میتواند بر روی محصولات با ارزش و با کیفیت برای تقویت اقتصاد محلی تمرکز داشته باشد.
خدمات گردشگری مرتبط از قبیل اسکی، کوه‌نوردی، تورهای فرهنگی و پیاده روی، به بازدیدکنندگان اجازه کشف تنوع زیستی منحصر به فرد کوهستان‌ها را داده و همچنین برخی از این خدمات توسط جوامع کوهستانی ارائه می گردد. مدیریت پایدار گردشگری می تواند فرصتی را برای توسعه مناطق کوهستانی فراهم نماید.”

 

۲۳ آذر ماه؛ همایش روز جهانی کوهستان و افتتاحیه جشنواره عکس کوهبان:

1676-main-1434120595

بمناسبت ۱۱ دسامبر روز جهانی کوهستان، دوشنبه ۲۳ آذرماه سال جاری همایشی با مشارکت دفتر محیط زیست وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، هیئت کوه‌نوردی استان تهران، انجمن حفظ محیط کوهستان وانجمن کوه‌نوردان ایران در تالار سرو سازمان محیط زیست واقع در پارک پردیسان ساعت ۱۶:۳۰ برگزار خواهد شد …
بخشهای اصلی این همایش:
افتتاحیه جشنواره عکس کوهبان با موضوع نمایش تخریب درکوه های ایران و زیبایی های کوه های ایران
تجلیل از عبداله اشتری مربی پیشکسوت و پیشگام حفظ محیط کوهستان می باشد.
همچنین علاقمندان برای مشاهده آثار برگزیده می توانند از تاریخ ۲۴ آذر لغایت ۱ دیماه از ساعت۱۰ الی ۱۹ ، به تالار (سرو) سازمان محیط زیست در پارک پردیسان مراجعه نمایند.

 

اعزام تیم ۱۲ نفره یخ‌نوردی کشورمان جهت حضور در دوره آموزشی روسیه:

1693-main-354219149

باتوجه به فراخوان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی و فدراسیون کوه‌نوردی روسیه مبنی بر برگزاری دوره آموزشی یخ‌نوردی در شهر «کروف»؛ تیمی ۱۲ نفره از کشورمان صبح امروز تهران را به مقصد این شهر ترک نمود. در این دوره ورزشکاران زیر نظر مربیان روس به تمرین صعود و فراگیری آموزشهای یخ‌نوردی ورزشی خواهند پرداخت. این دوره تا ۳۰ آذرماه ادامه خواهد یافت.
اسامی تیم اعزامی: …
خسرو جمشیدی/ سرپرست تیم – سعید محمودی – مهدی پهناور – پویان شارخی – مجتبی هاشمی – محمد رضا صفدریان – علی پاشاپور – مجتبی ثقفی – میر علی اقا سیدی – آلاله قاسمی – الناز ملکی مطلق – زینب کبری موسوی

 

اطلاعیه «نهمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی»:

1695-main-609009740

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ بنا بر اطلاعیه ارسالی به فدراسیون، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مفتخر به برگزاری «نهمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی» با هدف گردهم آوردن اعضای علمی واجرایی خانواده ورزش، جهت هم‌اندیشی، تبادل آخرین دستاوردهای بنیادی، توسعه ای و کاربردی، حرکت در راستای تأمین نیازهای جامعه، توانمند سازی در مسیر تدبیر و امید، توسعه ملی و آسیایی و ارتقای باورهای بین المللی می باشد …
حضور دانشمندان و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی، فرصت مغتنمی جهت ارتقای سطح علمی و کاربردی بومی و منطقه‌ای در حوزه علوم ورزشی و رشته‌های وابسته را فراهم می آورد. همچنین پیش بینی نشست‌های جانبی در قالب کارگاه‌های علمی ـ تخصصی، کرسی های نظریه‌پردازی و موضوعات خاص صنفی، چالش‌ها و چشم‌اندازهای علوم ورزشی را به ویژه برای پژوهشگران جوان و تصمیم‌سازان کشور ترسیم خواهد کرد. امید است با حضور اندیشمندان، متخصصان ورزشی، استادان بزرگوار و دانشجویان عزیز، این مأموریت در اعتبار و منافع ملی و منطقه ای نمودار شود.
دکتر حمید آقا علی نژاد
دبیر کل همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی

 

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی:

1701-main-1065572703

به گزارش فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت وزارت ورزش و جوانان و سایر انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوط از تاریخ ۹ الی ۱۱ دی ماه سال‌جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری (بوستان گفتگو) برگزار می‌گردد. زمان بازدید ۱۰ صبح الی ۱۸
آدرس: تهران- اتوبان چمران- بوستان گفتگو محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران . (پارکینگ مهیا می باشد.)

 

نسخه الکترونیک فصل‌نامه‌ی «صعود»؛ تابستان و پاییز ۹۴ شماره ۱۳:
نسخه الکترونیک فصل‌نامه‌ی «صعود»؛ تابستان و پاییز ۹۴ شماره ۱۳ لطفا از لینک زیردانلود کنید.
http://msfi.ir/1703.html#sthash.r5uT6pFR.dpbs

 


نمایش و رونمایی از فیلم «ماناسلو» : ۲۳ و ۲۸ آذر در سینماهای تهران:

1707-main-683443332

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ تاریخ دو نوبت نمایش فیلم «گزارشی از ماناسلو» در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی «سینما حقیقت» مشخص شد.
بر این اساس اولین نمایش و رونمایی از فیلم دوشنبه ٢٣ آذر ساعت ۱۱:۴۵ صبح در سینما فلسطین – سالن ٢ خواهد بود. شایان ذکر است؛ دومین نوبت نمایش این فیلم؛ ۲۸ آذر ماه از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹ در سینما «سپیده»/۲ خواهد بود. این فیلم یادآور صعود شادروان «جعفر ناصری» به همراه «امید آمحمدی» و «سید حسین صالحی» به «ماناسلو» است. در جشنواره سینما حقیقت برای تماشای فیلم‌ها، بلیط فروشی نمی شود و ورود برای عموم بلامانع است.
ارسال خبر: «صادق ناصری»

 

۱۰ چیزی که عاشقان «کوهستان» می‌فهمند . . . و «روز کوهستان» را گرامی می‌دارند!

Dz7Ltglh

کوه نوشت ؛
چند بار در طول سال کوه می‌روید؟ … کوه‌نوردی یکی از معدود لذت های دنیاست که فقط وقتی آن را امتحان کنید مزه اش را می فهمید … کوهستان با آرامش و طبیعت بکرش حسی بهتان می‌دهد که نمی‌توان توصیفش کرد … اگر مقارن با گرامی‌داشت ۲۰ آذر «روز جهانی کوهستان» می‌خواهید دلیل اراده و پشتکار کوه‌نوردانی که حداقل هفته ای یک بار به بلندی ها سر می زنند را بدانید، این مطلب متعلق به شماست:
۱ . صلح و آرامش را می‌توان از کوه آموخت
احساس آرامشی که کوه به شما میدهد را فقط وقتی تجربه کنید میتوانید بفهمید که چقدر ارزشمند است. احساسی که تا مدتی بعد از ترک کوه هم باشما میماند. وقتی در کوه هستید زمانی را به نشستن روی سنگ و لذت بردن از سکون و سکوت اختصاص دهید.
۲ . کوه‌نوردی بسیار به سلامت بدنتان کمک می‌کند
هیچ جایی به اندازه ی کوه برای سلامتی بدنتان فعالیت های متنوع ندارد. شیوه های مختلف کوهنوردی و انواع سطوح کوهنوردی باعث میشوند که همیشه قدرت بدنی خوب و اندام مناسب داشته باشید. البته باید به خطرات این ورزش هم آگاه وآماده باشید.
۳ . شما یاد می‌گیرید که با دید متفاوت‌تری به زندگی نگاه کنید
میگویند که از یک کوه بسیار بزرگ بالا بروید تا بفهمید چقدر کوچکید. همانطور که از کوه و ارتفاع میتوانید با نگاه دیگری زیرپایتان را ببینید، دیدتان به مسائل زندگیتان نیز تغییر میکند.
۴ . زیبایی را درک می‌کنید
نمیتوان زیبایی کوه را انکار کرد. در هر فصلی زیباست. آبشارهای درآمده از دل کوه، قله های برفی، گلهای نادر و سنگ های عجیب را تنها در کوهستان میتوانید بیابید.
۵ . نسبت به گذر زمان دید دیگری پیدا می‌کنید
در کوه انگار زمان از حرکت می ایستد. فکر میکنید که مدتی طولانیست که کوه یک شکل خاص دارد و فکر میکنید که برای خودتان هم همین اتفاق خواهد افتاد. دوروبرتان سکون عجیبی حس میکنید.
۶ . هوای کوهستان همیشه عالی است
هوای کوهستان بسیار تازه و تمیز است. نفسی که به داخل ریه هایتان میرود پراز تازگی است. با نفس های عمیق این تازگی را به درون میکشید.
۷ . بوی کوهستان عالی است
علاوه بر هوای تمیز، مشامتان پر از بوهای خوب میشود. نه تنها بوی گلهای کوهی بلکه بویی که از خود کوه تراوش میشود.
۸ . اهمیت طبیعت بکر و دست نخورده را درک می‌کنید
می‌فهمید که چقدر خوب است قسمتهایی از طبیعت از دسترس عموم مردم و توریستها دور باشد. بیشتر نواحی کوهستانی هنوز بکر و خراب نشده هستند.
۹ . به هوا احترام می‌گذارید
چون گاهی شرایط تنفس در کوه سخت میشود میدانید چقدر هوا اهمیت دارد. میدانید این هوا باعث زنده ماندنتان است و به آن احترام میگذارید.
۱۰ . اهمیت کشف کردن را می‌فهمید
همیشه چیز جدیدی برای امتحان کردن در کوهستان وجود دارد. یک راه جدید برای عبور. کوه نیاز شما به کشف را ارضا میکند.

 

غرامت درمان ورزشکاران با تصویب مجمع ۲۵ درصد افزایش می یابد:

81870315-70360409

کوه‌نامه به نقل از ایرنا- رییس کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی گفت:با تصویب مجمع عمومی در سال آینده غرامت درمان ورزشکاران آسیب دیده تا سقف ۲۵ درصد افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا از فدراسیون پزشکی ورزشی، منصور جعفری در مورد نتایج نشست اخیر شورای مرکزی کمیته خدمات درمانی این فدراسیون گفت: همچنین با تصویب مجمع عمومی در سال آینده جلوی افزایش تعرفه خدماتی درمانی گرفته می شود.وی خاطرنشان کرد که در این نشست در مورد عضویت ورزشکاران دانشگاه آزاد در کمیته خدمات درمانی و ارتقای سطح اداره تربیت بدنی دانشگاه آزاد به معاونت دانشجویی بحث و تبادل نظر شد.
جعفری در مورد ارایه خدمات توانبخشی به ورزشکاران آسیب دیده افزود: از سال آینده تمامی هیات های پزشکی استان ها که دارای کلینیک فیزیوتراپی هستند طبق یک تعرفه ثابت و سراسری به ورزشکاران خدمات ارایه دهند تا از بروز هرگونه ناهماهنگی در این زمینه جلوگیری شود.
رئیس کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی افزود : همچنین در این نشست طرح و رنگ کارت های سال آینده عضویت ورزشکاران در کمیته خدمات درمانی تایید شد. وی درباره روند ساماندهی ورزشکاران گفت: تا پایان آبان ماه حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار ورزشکاران در بانک جامع ورزشکاران سازمان یافته فدراسیون ثبت نام شده اند .
رییس کمیته خدمات درمانی درباره آخرین روند صدور الکترونیک کارت خدمات درمان فدراسیون گفت: تمامی زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری این کارتها آماده است و تنها مشکلی که باعث شد این کار با تاخیر مواجه شود بحث صدور شناسه ملی فدراسیون است.
جعفری افزود: این امر از سوی وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است و در اولین فرصت صدور الکترونیک کارت خدمات درمانی آغاز می شود و ورزشکاران در سراسر کشور می توانند از طریق مراجعه به سایت فدراسیون با پرداخت تعرفه مصوب ، پرینت کارت خدمات درمانی فدراسیون را دریافت کنند.

 

مرگ داگلاس تامپکینز:

tompkins

به گزارش کوه‌نامه ؛ داگلاس تامپکینز، یکی از حامیان برجسته حفظ محیط زیست و بنیان گذار برندهای پوشاک نورث فیس و اسپیریت در اثر حادثه قایقرانی در دریاچه جنرال کاررا ، پاتاگونیا، جان سپرد. او ۷۲ سال داشت . امواج قوی دریاچه موجب واژگون شدن قایق حامل او و همراهانش شده. یک قایق نظامی تعدادی را نجات داده و هلیکوپتر سه تن از آنها را به بیمارستان منتقل می کند. گفته شده دو نفر از آنها آسیب چندانی ندیده اند اما تامپکینز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کوهائیک جان می سپارد.
سایت gripped گزارش کامل تری بدین شرح منتشر کرده:
داگ تامپکینز در برنامه قایقرانی خود در دریاچه جنرال کاررا در پاتاگونیا، جنوب شیلی با ایون شوینار، ریک ریج وی، وسترن بویلز، جیم الیسون و لورنزو آلوارز بسر می برد که امواج قوی قایق آنها را درون آب ۴ درجه سانتیگراد واژگون کرد. شوینار، ریج وی و تامپکینز با هلی کوپتر به بیمارستان منتقل می شوند و مابقی توسط قایق نظامی نجات می یابند. آنهایی که حمل هوایی می شوند به سمت بیمارستان منطقه کوهائیک، بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر در جنوب سانتیاگو می روند و تامپکینز در اثر هایپوترمی که ناشی از گذراندن مدتی زیاد در آب بوده ، جان می سپرد.
تامپکینز در سن ۱۲ سالگی سنگ نوردی را آغاز کرد و چند سال بعد اسکی را هم شروع کرد و سرتاسر اروپا و امریکای جنوبی را با اسکی سفر کرد. در دهه ۱۹۶۰ او فروشگاهی در سان فرانسیسکو باز کرد و به فروش تخصصی کوله پشتی و تجهیزات اسکی پرداخت. این فروشگاه بعدا به نورث فیس The North Face تبدیل شد او همچنین پوشاک ورزشی اسپریت Esprit را بنیان گذاشت. در اواخر دهه ۱۹۸۰ او اسپریت را فروخت و تمرکز خود را بر روی حفظ محیط زیست امریکای جنوبی قرار داد. در اوایل دهه ۱۹۹۰ او و همسرش کریس به شیلی نقل مکان کردند و از آن زمان بیش از دو میلیون جریب زمین به عنوان مناطق حفاظت شده خریداری کردند.
در سال ۱۹۶۸ تامپکینز، شوینار و دو نفر از دوستان آنها راهی سفر ماجراجویانه شش ماهه به امریکای جنوبی شدند. با همراهی ریچارد دورورت، کریس جونز و لیتو تجادا فلورز آنها یک مسیر جدید ۴۰۰ متری در فیتزروی ایجاد کردند که نام آن را “مسیر کالیفرنیا” ۵٫۱۰ گذاشتند که در فیلم ماجراجویی آنها ” کوهستان طوفان ها” به نمایش درآمد.

 

نتایج اولین مرحله جام جهانی یخ نوردی:

iwc_rabenstein15-03

به نقل از کوه‌نامه ؛ اولین مرحله جام جهانی یخ نوردی ۲۰۱۶-۲۰۱۵ که قهرمانی قاره امریکا نیز محسوب می شود از ۱۰ تا ۱۲ دسامبر در بوزمن ایالت مونتانا با نتایج زیر پایان یافت و برادران تومیلف از روسیه در هر دو رشته لید و سرعت مقام اول و دوم را بدست آوردند، در بخش زنان ماریا تولوکونینا از همین کشور نیز در هر دو رشته اول شد. در واقع روسها در تمامی مراحل مدال ها را تصاحب کردند به غیر از مدال برنز رشته لید بانوان.
دوازده کشور در این مرحله حضور داشتند (اکراین، کانادا، فرانسه، سوئیس، روسیه، امریکا، کره جنوبی، اسلوونی، بریتانیا، ایتالیا، ایرلند و لهستان) بنا به تصمیم وزارت ورزش و جوانان، امسال نماینده ای از ایران در این مرحله شرکت نکرد. UIAA نیز در سال جاری مرحله مسکو را از تور یخ نوردی جام جهانی و جام قهرمانی حذف کرده است. کره جنوبی، سوئیس و ایتالیا میزبان مراحل بعدی در سال میلادی جدید (۲۰۱۶) خواهند بود.

لید زنان 
۱- ماریا تولوکونینا – روسیه
۲- اکاترینا ولاسوا – روسیه
۳- آنجلیکا رینر – ایتالیا

لید مردان

۱- ماکسیم تومیلف – روسیه
۲- آلکسی تومیلف – روسیه
۳- سرگی تاراسف – روسیه

سرعت زنان 

۱- ماریا تولوکونینا – روسیه
۲- مریم فیلیپوا – روسیه
۳- نادژدا گالیاموا – روسیه
۴- ناتالیا کولیکوا – روسیه

سرعت مردان 

۱- ماکسیم تومیلف – روسیه
۲- آلکسی تومیلف – روسیه
۳- آلکسی واجین – روسیه
۴- نیکلای پریمرف – روسیه

 

کلنگ طلایی روسیه:

strazh1 (2)

کلنگ طلایی روسیه سال ۲۰۱۵ به سرگی نیلف، دیمیتری گولوچنکو و دیمیتری گریگوریف بــــــرای صعـــــود به ” سدوی استرش” Sedoy Strazh به ارتفاع ۵۴۸۱ متر در تیان شان تعلق گرفت.
این قله که برای نخستین بار است که صعود می شود در تیان شان، غرب رشته کوه کوک شالتو قرار گرفته ، مسیر ایجاد شده “دوشاتی وال” Devjaty Val از طریق جبهه شرقی ایجاد شده و درجه ۶B روسی به آن تعلق گرفته، طول آن ۱۸۳۵ متر، اختلاف ارتفاع ۱۲۳۰ متر، متوسط شیب ۶۰ درجه اعلام شده. زمان صعود ۱۶ تا ۲۱ آگوست سال جاری و صعود به قله در ۲۰ آگوست انجام پذیرفته.
توضیحات :
– تیان شان به معنی کوه آسمان، سلسله کوه های بزرگ آسیای میانه (چین، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان) را در بر دارد که بلندترین قله آن جنگیش چوکوسو به ارتفاع ۷۴۳۹ متر است.
– سدوی استرش به زبان روسی به معنی نگهبان مو خاکستری است.
– سه نفر یاد شده عضو تیم نه نفره ای بوده اند که از ۸ تا ۲۵ آگوست سال جاری نه قله در رشته کوه کوک شالتو را صعود می کنند که هفت قله از آن برای نخستین بار صعود شده است(گریگوریف ۵ قله، گولوچنکو ۳ قله و نیلف ۲ قله) اما فقط سدوی استرش کلنگ طلایی را تصاحب می کند ، اسامی سایر قله ها بدین شرح است:
۱- تاشگول – ۴۵۸۵ متر – اولین صعود
۲- گورین پیک – ۵۲۲۰ متر – اولین صعود
۳- پامیاتی دروزی- ۴۹۹۰ متر – اولین صعود
۴- نووی – ۴۹۷۸ متر – دومین صعود
۵- چودو – ۵۱۰۰ متر – اولین صعود
۶- پروزراچنایا – ۵۰۷۰ متر – اولین صعود
۷- سدوی استرش – ۵۴۸۱ متر – اولین صعود
۸- گرانیتسا- ۵۲۷۰ متر – دومین صعود
۹- پوگرانیچنیک – ۵۲۷۰ متر – اولین صعود

 

گردآورنده : ساقی محمودی

۵ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۶۱ – تاریخ ۹۴،۹،۲۲)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود خانم محمودی عزیز.سپاس بخاطر مطالب خواندنی و ارزنده تان. همواره سرافراز برفرازباشید.

  2. موسوی می گوید:

    مثل همیشه عالی خانم محمودی/// سپاس گزار اقای حمیدی دوستداشتنی هم هستم بابت باز نشر مقالات با تشکر

  3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و تشکر از سرکار خانم محمودی

  4. حسين صادق زاده می گوید:

    باسلام به دوستان گرامی فیلم گزارشی از ماناسلو رو در اولین نمایش اون دیدم..مستندی خوش ساخت و همچنین بسیار آموزنده و تاثیرگذار که به نظرم تمامی دوستان کوهنورد باید این فیلم مستند رو ببینند و از نکات بسیار آموزشی و سازنده این فیلم استفاده کنند….فیلمی که حاوی نکاتی بسیار ارزنده و آموزشی هست و عملا بیننده با صدا و تصویر زنده یاد جعفر ناصری از ابتدای صعود تا آخرین دقایقی که در حال صعود بوده قرار میگیرد…

  5. طوطی می گوید:

    با تشکر فراوان از سرکار خانم محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید