هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه و سوم-تاریخ ۹۲،۸،۵)

ارسال شده توسط در 27 اکتبر 2013 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم         شماره پنجاه و سوم         تاریخ ۹۲،۸،۵


انسان سه راه دارد:

راه اول از اندیشه می‌گذرد، این والاترین راه است.

راه دوم از تقلید می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است.

و راه سوم از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است .«کنفسیوس»

عکس: برگرفته از سایت کوه‌نوردان زرتشتی ایران

نشست هفتگی ۹۲،۷،۳۰:
در این نشست هفتگی نیز طبق روال ، ضمن دیدار اعضا بایکدیگر دو گزارش برنامه ارائه شد . برنامه کوه‌پیمائی شهرستانک به ایستگاه ۷ توچال و فرود از درکه توسط خانم الهام بیگدلی که همراه با عکس و فیلم ارائه شد و پس از آن ، گزارش بازدید از غار رودافشان در منطقه فیروزکوه همراه با عکس که توسط آقای محمدمهدی فومنی ارائه شد.


عضو جدید:
در هفته گذشته آقای علی اشتریان عضو باشگاه شدند. ضمن خوش آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌باشگاهی‌هایشان را داریم .


برنامه هفتگی :
پیمایش حدود ۴۵ کیلومتر (رفت و برگشت) از کویر مرکزی ایران در منطقه طرود  (شاهرود) برنامه هفته گذشته باشگاه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و با حضور ۱۴ نفر اعضا و میهمان (۲ روزه ) اجرا شد.


چاپ کتاب "هواشناسی و طبیعت گردی" – نوشته آقای "دکتر جعفر سپهری" :

به نقل از سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران ؛ کتاب «هواشناسی و طبیعت گردی» که نخستین کتاب در زمینه هواشناسی و ورزش در ایران می باشد؛ توسط "نشر بهشت" به چاپ رسیده است. مولف این کتاب آموزشی و آگاهی بخش، "آقای دکتر جعفر سپهری" ؛ طراح گرافیک "آقای محمود بهادری" و ویراستاری آن بر عهده "آقای اردشیر منصوری" بوده است.


نصب علائم هشدار مسیر توچال و شیرپلا و مرمت بخش‌های دیگری از پناهگاه‌ دارآباد:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد؛ به همت کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون و مساعدت ارزشمند مربی ارجمند «حسین نظر»، نصب علائم هشدار مسیر قله توچال و شیرپلا و مرمت بخش‌های دیگری از پناهگاه‌ دارآباد ادامه یافت و انجام شد.براین اساس؛ در مورخ ۱۳ مهر ماه ۹۲ و طی یک برنامه فشرده یک روزه، با تلاش «حسین نظر» و همکاری«داریوش ملکوتی» تمامی لوله‌های گردنه ایستگاه ۷ و قله توچال و مسیر جنوب شرقی تا پناهگاه شیرپلا به جهت ایمن سازی مسیر مرمت و ثابت گذاری شود.این گزارش حاکی‌ست؛ در تاریخ ۱۹ مهر ماه نیز پناهگاه دارآباد با حمل رنگ و لوازم مربوطه از مسیر حاجی آباد، توسط «حسین نظر» رنگ‌آمیزی، و به منظور استفاده بهینه کوه‌نوردان عزیز، بهسازی و نظافت گردید.
این سایت در ادامه ضمن سپاس از همه بزرگوارانی که در این رابطه همراهی و تلاش کردند، از مساعدت ارزشمند آقای «هاشم زاده» از کوه‌نوردان پیش‌کسوت شمیران نیز قدردانی بعمل آورده و اظهار امیدواری کرده است که یکایک کوه‌نوردان و طبیعت دوستان در نگهداری و حفاظت از این موارد کوشا باشند.


بیماری « CMS » بیماری مزمن کوهستان در اثر کمبود اکسیژن در خون! :
به نقل از کوه نوشت : محققان آمریکایی موفق به رمزگشایی از پایه ژنتیکی مؤثر در بیماری مزمن کوهستان شدند که مسیر را برای توسعه روش‌های درمانی این بیماری هموار می‌کند. بیماری مونگ یا بیماری مزمن کوهستان (CMS) در اثر سکونت در مناطق مرتفع ایجاد می شود؛ بیش از ۱۴۰ میلیون نفر از مردم جهان در مناطق مرتفع زندگی می کنند که این شرایط آنها را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند.  آفریقا، آسیا و بخش‌هایی از آمریکایی جنوبی جزو مناطق جغرافیایی مرتفع جهان محسوب می‌شوند و ساکنان این مناطق با مشکل هیپوکسی یا کمبود اکسیژن در خون مواجه هستند. بیماری CMS با نشانه‌های نورولوژیکی مانند سردرد، خستگی، خواب آلودگی و افسردگی همراه است. بدلیل افزایش ویسکوزیته خون – کاهش اکسیژن منتقل شده به بافت‌ها و اندام‌ها – فرد در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می گیرد. تحقیقات قبلی نشان می‌داد، بیماری مونگ در بین ساکنان مناطق مرتفع آند در آمریکای جنوبی و ساکنان تبت بیشتر دیده می‌شود، اما این مشکل در بین ساکنان شرق آفریقا مانند اتیوپی کمتر وجود دارد. محققان مدرسه پزشکی دانشگاه سن‌دیگو در تحقیقات اخیر خود دریافته اند، یک مکانیسم ژنتیکی در تطبیق پذیری با شرایط مناطق مرتفع نقش دارد؛ عملکرد قابل ملاحظه‌ای دو ژن ANP32D و SENP1 در افراد مبتلا به بیماری CMS دیده شده است. این مطالعه اطلاعات ارزشمندی در خصوص تأثیر ژنتیکی تطبیق پذیری با ارتفاع بالا فراهم کرده و می‌تواند به توسعه روش درمانی موثر بیماری مونگ کمک کند.
نتایج این مطالعه در مجله Human Genetics منتشر شده است.


اولین صعود کیشتوار کایلاش در هیمالیای هندوستان:

وبلاگ سولدوزکلوب ؛ دو کوه‌نورد بریتانیایی به نام‌های مایک فاولر (Mick Fowler) و پل رامسدن (Paul Ramsden) در اکتبر ۲۰۱۳ موفق شدند اولین صعود قله ۶۴۵۱ متری کیشتوار کایلاش (Kishtwar Kailash) واقع در منطقه کیشتوار شرقی هندوستان را به نام خود ثبت کنند. این قله از جمله قلل گرانیتی منطقه جامو و کشمیر محسوب شده و همگی شبیه به قلل منطقه آلپ می باشند.این کوه که تنها در سال ۱۹۸۹ توسط یک اکسپدیشن اسکاتلندی یک تلاش ناموفق به خود دیده بود به دلیل قرار گرفتن آن در منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر و مشکلات سیاسی جهت ورود به منطقه در حدود بیست سال مورد تلاش واقع نشده بود اما از سال گذشته با رفع شدن موانع سیاسی دوباره این منطقه به روی کوه‌نوردان و گردشگران باز شده بود. فاولر این کوه را برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ در حین صعود به سررو کیشتوار (Cerro Kishtwar) دیده بود و از آن موقع در انتظار چنین روزی بود.
مایک و پل که از طرف مایک موریسن (Mike Morrison) و راب اسمیت (Rob Smith) مورد حمایت قرار می‌گرفته‌اند ، با حرکت از مسیر دره دارلانگ و مانالی به سوی این قله، آن را به سبک آلپاین و در عرض هفت روز رفت و برگشت به بیس کمپ، از ۴ الی ۱۰ اکتبر و از مسیر خطی ۱۵۰۰ متری در جبهه جنوب غربی صعود کرده‌اند که خود به چالش برانگیز بودن این مسیر زیبا اعتراف داشته اند.آنها بعد از اینکه بیس کمپ خود را در ۴ اکتبر ترک کرده اند یک بیواک باز در ارتفاع ۶۲۰۰ متری داشته اند و با ادامه مسیر در صبح روز ۹ اکتبر بر قله این کوه ایستاده اند. آنها سخت ترین روز خود را روز چهارم می دانند که شامل صعود چند طول طناب خیلی سخت بر روی یک دهلیز بود که یک دیواره یکپارچه را از هم جدا می کرد. مسیر فرود نیز تقریبا فرود با طناب از همان مسیر صعود بود که بعد از یک روز طولانی در ۱۰ اکتبر به بیس کمپ بازگشته اند.لازم به ذکر است که از صعودهای قبلی این دو کوه نورد بریتانیایی، صعود از دهلیز مرکزی سیونیانگ (Siguniang) در سال ۲۰۰۲ در چین و صعود به قله شیوا (Shiva) در سال ۲۰۱۲ در هندوستان دو جایزه معتبر کلنگ طلایی را برای این دو همنورد قدیمی به ارمغان داشته است.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه و سوم-تاریخ ۹۲،۸،۵)”

  1. علی منصوری می گوید:

    حسب الامر آقای شریف زاده از این به بعد نظرم رو می گم چرا که بهترین راه قدردانی از یک کار مدون فرهنگی اینه که نشون بدیم اولا خونده می شه و دوما تاثیر گذاره :
    تشکر ویژه دارم از بانیان ترمیم علایم شیرپلا به توچال ، چرا که در شرایط ناپایدار جوی امکان گم شدن در این مسیر بسیار زیاده…

دیدگاه خود را بیان کنید