هفته‌نامه باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال اول-شماره نوزدهم-تاریخ ۹۲،۷،۷)عظیم قیچی ساز بر فراز قله ۸۲۰۱ متری چوآیو

ارسال شده توسط در 29 سپتامبر 2013 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال اول         شماره نوزدهم          تاریخ ۹۲،۷،۷

آنچنان رفتار کن که رفتار تو بتواند به صورت قانون کلی درآید. «امانوئل کانت»
 

نشست هفتگی ۹۲،۷،۲ :
دراین نشست هفتگی ، ضمن دیدار اعضا و ارائه گزارش برنامه صعود قله کول جنون همراه با عکس و فیلم توسط خانم معصومه علوی‌زاده ، در ادامه نشست پرسش ، پاسخ و پیشنهاد ، انتقاد در خصوص نوع اجرای برنامه نیز مطرح شد.


تبریک تولد :
روز اول مهرماه مصادف بود با تولد خانم پروانه کاظمی بزرگ بانوی هیمالیانورد کشور و روز ۷ مهرماه نیز تولد آقای حسین سجادیان و خانم معصومه سوارانی .  ضمن تبریک ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام ارکان زندگی را داریم .


عضو جدید :
در هفته گذشته سه نفر عضو باشگاه شدند . خانم شیوا میری ، آقایان مهدی قمری و یوسف جعفری . ضمن خوش آمدگویی ، آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌باشگاهی‌هایشان را داریم.


برنامه هفتگی :
هفته گذشته صعود قله دماوند از یال سرداغ و به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۱۴ نفر از اعضا بود که با موفقیت اجرا شد.


عظیم قیچی ساز بر فراز قله ۸۲۰۱ متری چوآیو و گامی نزدیک‌تر به باشگاه ۸هزار متری‌ها:

سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور ؛ «عظیم قیچی ساز» هیمالیانورد توانمند کشورمان موفق شد صبح روز پنج‌شنبه ۴ مهر ماه ۹۲، قله ۸۲۰۱متری «چوآیو» را صعود کند. او ساعت ۱۲:۳۰ چهارشنبه شب از کمپ ۲ به ارتفاع ۷۱۰۰ متری به سوی قله «چوآیو» حرکت کرده و موفق می‌شود بدون بهره‌گیری از کپسول اکسیژن مصنوعی، ساعت ۸ صبح (۵:۴۵ صبح به وقت ایران) به وقت محلی بر فراز این قله ۸۲۰۱ متری بایستد. بنا بر تماس برقرار شده با وی؛ او در مسیر بازگشت است و ساعت ۱۱ صبح به کمپ ۲ رسیده.شایان ذکر است «قیچی ساز» با این صعود، شمار صعودهای خود به قلل بالای ۸هزار متر دنیا را به عدد ۱۲ رساند و تنها با صعود به دو قله‌ی دیگر به نام‌های «شیشاپانگما» و «لوتسه»، به عنوان اولین ایرانی و افتخاری ارزشمند؛ نام خود را در باشگاه ۱۴ هشت‌هزاری‌های دنیا ثبت کند.


برگزاری اجلاس اتحادیه کوه‌نوردی آسیا در« اسلام آباد» :

به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ؛« محمد فهیمی»رئیس کارگروه روابط بین ‌الملل فدراسیون به منظور شرکت در اجلاس سالیانه‌ی اتحادیه کوه‌نوردی آسیا روز جمعه ۵ مهر ماه عازم پاکستان شد. این اجلاس از شنبه به مدت ۳ روز در «اسلام آباد» برگزار خواهد شد. یادآور می‌شود کشورمان نایب رئیسی این اتحادیه را عهده‌دار می‌باشد.


گزارش ترمیم و ایمن سازی کارگاه ها و مسیرهای سنگ نوردی بند یخچال :

به گزارش سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران ، روز جمعه ۹۲،۶،۲۲ سه نفر از اعضای "کارگروه فنی" پروژه بند یخچال؛ شامل آقایان: آرتیمس فرشاد یگانه، مهدی کریم خانی و علی کریمی جهت اتمام ایمن سازی مسیرهای طبیعی سنگ‌های آلبرت، آینه و شکاف عازم بند یخچال شدند. اعضای تیم بعد از صعود مسیر یزدان (مسیر جدید سمت راست کلاهک آلبرت )نسبت به رول کوبی و ترمیم بعضی مسیرها به شرح زیر اقدام کردند:
 3- عدد رول بولت (نمره ۱۰ HST )بر روی مسیر آپولو نصب شد و این مسیر قدیمی و زیبا تکمیل گردید.
۱- عدد رول بولت (نمره ۱۰ HST ) بعد از رول اول کلاهک آلبرت، جهت ایمنی بیشتر مسیر نصب شد.
-یکی از رول های قدیمی کارگاه مسیر دولفر (شکاف) حذف گردید. اما از آنجا که در نزدیکی لبه‌ سنگ هیچ محل مناسبی برای نصب مدل جدید نبود (رول قدیمی نیز در محل بسیار نامناسب و خطرناک نصب شده بود که در نهایت با سومین ضربه‌ آرام چکش، از جا درآمد !) یک عدد رول بولت (نمره ۱۰ HST ) در محل ۲ متری لبه‌ سنگ نصب گردید.
– در مجموع  با نصب ۵ رول در این روز مسیرهای طبیعی مجموعه‌ آلبرت، شکاف و آینه بازبینی و ایمن سازی شد.
– بنابراین برای ایمن سازی مسیرهای یاد شده در طی این ۴ برنامه‌ اجرایی، مجموعاً ۴۷ عدد رول بولت (نمره ۱۰ و ۱۲)،‌ 48 عدد صفحه رول، ۷ عدد رول چسبی و دو کارگاه زنجیر استفاده گردید.
رول های مصرفی:
۱۴ عدد Mammut
۵ عدد Petzl
۷ عدد Petzl چسبی
۲۹ عدد HST هیلتی
همچنین جلسه پنجم "کارگروه فنی" پروژه بند یخچال با حضور محمد تقی بهره ور، رسول کشوری، کامران اندامی، آرتیمس فرشاد یگانه و مهدی کریم خانی روز جمعه مورخ ۹۲،۶،۲۹در منطقه بند یخچال برگزار شد. دو مسیر مصنوعی سنگ کلاهک آلبرت ترمیم شد که ۸ رول بولت هیلتی ۱۰ HST و یک رول ۱۲ Petzl زده شد و رول‌های پوسیده از روی مسیرجمع آوری شدند. یک رول چسبی Petzl نیز به کارگاه دولفر، اضافه گردید.
در پایین سنگ آلبرت قسمت شرقی روی سنگ بلدرچین که چند مسیر قدیمی وجود داشت، ۶ رول بولت هیلتی HST در کارگاه جنوب، شرق و شمال سنگ زده شد. این مسیرهای ۵ متری قدیمی و زیبایی هستند که به مجموعه مسیرهای بند یخچال اضافه شده اند. یک مسیر قدیمی، در راست مسیر گل سنگ که کارگاه آن توسط کارگروه در هفته قبل زده شده بود اگر میانی های آن زده شود یکی از مسیرهای بلند و زیبای پروژه آلبرت خواهد شد. کارگروه تصمیم دارد نام این مسیر را به نام مسیر پروژه بند یخچال بگذارد. ضمنا رول های مسیر گل سنگ باید تعویض شوند.


مرگ ۱۰ ایرانی در قله‌های هشت هزار متری در طول ۴۰ سال گذشته :
کوه نیوز به نقل از نایب رییس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ در طول ۴۰ سال گذشته ۱۰ نفر در قله‌های هشت هزار متری جان خود را از دست داده‌اند.سیدمرتضی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از سال ۱۳۵۲ که صعود به قلل هشت هزار متری توسط کوه‌نوردان ابرانی آغاز شد، تا به حال حدود ۳۵۰ نفر به این قلل رفته‌اند که از این تعداد ۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد حدود ۲۹۰ نفر به صورت رسمی و با داشتن تاییدیه فدراسیون و مجوز شورای برون مرزی اعزام شدند که دو نفر از آن عزیزان جان خود را از دست دادند.وی افزود: مرحوم محمد اوراز در قله گاشربروم یک و مرحوم جعفر ناصری در قله ماناسلو جان خود را از دست دادند. این عزیزان به خاطر خطای انسانی کشته شدند.نایب رییس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به اینکه تعدادی از افراد هم به صورت غیررسمی، مستقل و نداشتن تاییدیه فدراسیون به این ارتفاع رفته و جان خود را از دست دادند، گفت: از ایران حدود ۶۰ نفر به صورت غیررسمی به قلل هشت هزار متری رفته‌اند که هشت نفر از آنها جان خود را از دست دادند. البته در مورد خروج غیررسمی باید بگویم که این تعداد ۶۰ نفر مربوط به کوه‌نوردانی است که تقریبا شناخته شده هستند و با کوه‌نوردی ارتباط داشته‌اند. ممکن است تعداد زیادی از طریق تورهای گردشگری و بقیه روش‌ها اقدام به صعود کرده باشند که آمار آنها مدنظر ما نیست.وی یادآور شد: آیدین بزرگی، پویا کیوان، مجتبی جراحی، لیلا اسفندیاری، سامان نعمتی، داوود خادم، عیسی میرشکاری و مهدی اعتمادفر نفراتی هستند که به صورت مستقل صعود کرده بودند و جان خود را از دست دادند.موسوی گفت: تعدادی از کوه‌نوردان تقاضای گرفتن تاییدیه صعود به هیمالیا را دارند که از طریق کمیته هیمالیانوردی تقاضای آنها بررسی می‌شود. هم‌اکنون تنها یک کوه‌نورد ایرانی با داشتن تاییدیه فدراسیون در قلل هشت هزار متری فعالیت می‌کند و او کسی نیست جز عظیم قیچی‌ساز که در «چوآیو» قرار دارد.


کسب مقام قهرمانی ایران در مسابقات سنگ‌نوردی باکو:
کوه نیوز : تیم پنج نفره ی باشگاه الوارس به نام های مهدی محمد حسینی، مسعودزینالی، حسین صادقی، مهدی پهناور و امیر پهناورکه در مسابقات سنگ‌نوردی باکو شرکت کرده بودند ، پس از کسب مقام قهرمانی ، بامداد سه شنبه ۲۶ شهریورماه به میهن بازگشتند. این تیم ۲۱ شهریورعازم این مسابقات شده بود.


نتایج صعود سرعتی به قله البروس:
وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه نقل کرد ؛ امسال هشتمین صعود سرعتی به قله البروس برگزار شد( البروس که با واژه ایرانی البرز هم ریشه است نام قله ای است در کشور روسیه ، غرب رشته کوه قفقاز، شمال فلات ایران و نزدیک به کشور گرجستان ، به ارتفاع ۵۶۴۲ متر .)
۱۸ سپتامبر مرحله مقدماتی برگزار شد که تستی بود برای محک زدن توان نفراتی که برای حضور در این مسابقه دشوار اعلام آمادگی کرده بودند.در این مرحله مسافت بین بوچکی تا پاستاخوآ طی شد. اصل برنامه در روز ۲۰ سپتامبر از مسیر آزائو در ارتفاع ۲۴۰۰ متری در ساعت ۶ صبح آغاز شد اما در حین اجرا از طریق بی سیم اطلاع دادند که شرایط جوی رو به وخامت است . توفان ، برف سنگین ، باد شدید ، دید کم و برف تازه دلایلی بود که موجب توقف مسابقه شد. مارشال ارشد یا مسئول برگزاری مسابقه در کوتاهترین زمان بهترین تصمیم را گرفت و قرار شد روز بعد ارتفاع ۵۰۰۰ متری نقطه پایان مسابقه باشد که البته با شعار " در اروپا بالاتر از البروس مسابقه ای برگزارنمی شود" منافات داشت.
روز ۲۱ سپتامبر ساعت ۷ صبح مسابقه آغاز شد ساعت ۳۰/۹ پایان یافت . رقابت اصلی بین کوه‌نورد سرعتی اهل کاتالان ، کیلیان جورنت که به خاطر رکورد صعود سرعتی به مونبلان و ماترهورن مشهور شده و ویتالی شکل ، قهرمان اسکای رانر(دونده ارتفاع) روسیه بود و نتیجه این رقابت همه را غافلگیر کرد . هر دو با زمان دو ساعت و ۳۷ دقیقه و ۶ ثانیه به مقام اول رسیدند. میانگین سرعت آنها ۱۶ متر(عمودی) در هر دقیقه بود در تشبیه آن روسها پیمایش یک ساختمان پنج طبقه را در این زمان مثال زده اند و به همین ترتیب ۱۷۳ بار از ابتدا تا پایان ! رکورد آندرژی بارگیل و رکورد زنان نیزحفظ شد .


اخبار هیمالیا :
چو آیو (۸،۲۰۱ متر)
خبر صعود عظیم قیچی ساز به چو آیو در حالی ارسال گردید که روز قبل (چهارشنبه ۳ مهر)چند صعود در این قله به ثبت رسیده بود. طبق گزارش سایت اکس وب، آدریان بالینگر (Adrian Ballinger) از آمریکا، سرگی بارانوف (Sergey Baranov) از روسیه به همراه دو شرپای نپالی اولین کوه نوردانی بودند که موفق به صعود چو آیو در فصل ۲۰۱۳ شدند. این دو کوه نورد با اسکی فرود آمده و به کمپ دو رسیده بودند. فعلا از تعداد دقیق کوه‌نوردانی که امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه ۴و۵ مهر)راهی قله شده اند خبری در دست نیست.
شیشاپانگما (۸،۰۱۳ متر)
دو کوه نورد بریتانیایی به نام های ریچ امرسن (Rich Emerson) و دیو اثرینگتن (Dave Etherington) که اولین کوه نوردانی بودند که راهی قله شیشاپانگما شده بودند از فاصله ۴۵۰ متری قله مجبور به بازگشت شدند. این دو کوه نورد در حال حاضر در بیس کمپ پیشرفته بوده و معلوم نیست که آیا دست به تلاش دیگری خواهند زد یا نه.
تنها کوه نوردی که تا به حال موفق به صعود این قله شده یک بانوی کوه نورد مجارستانی به نام Lestak Erzsebet می باشد که( چهارشنبه ۳ مهر) موفق به صعود شیشاپانگما گردیده است. جزئیات این صعود هنوز ارسال نشده است.

ماناسلو (۸،۱۵۶ متر)
تعداد کوه‌نوردانی که به نظر میرسید دیروز(چهارشنبه ۳ مهر) اقدام به صعود قله ماناسلو کنند حدود ۶۰ نفر تخمین زده می شود و به نظر اکثر این کوه نوردان موفق به صعود این قله شده اند. همانطور که طبق گزارش سایت Himalayan Experience تعداد ۲۹ نفر از کوه نوردان و شرپاهای آنها دیروز صبح موفق به صعود ماناسلو گردیده اند.در بین صعود کنند گان دیروز آلن آرنیت (Alan Arnette) و تونچ فیندیک (Tunç Findik) نیز قرار دارند. لازم به ذکر است که ماناسلو دهمین قله هشت هزار متری تونچ فیندیک از ترکیه می باشد که موفق به صعود آن شده است. او دیروز در یک هوای مه آلود و بارانی راهی بیس کمپ شده بود.
از صعود کنندگان دیروز می توان به سه کوه نورد اتریشی نیز اشاره کرد که تلاش خود را از کمپ ۲ به سوی قله آغاز کردند. مارکوس، کوه نورد اتریشی زود تر از دوستانش یعنی صبح به قله رسیده در حالی که دو همنورد دیگرش سپ و هانس بعد از ظهر موفق به صعود قله شده اند. طبق گزارش ارسالی هنگامی که دو همنورد مارکوس به کمپ سه بازگشته بودند او در نزدیکی بیس کمپ بوده است.


تلاش جهت صعود جبهه جنوبی آناپورنا :

وبلاگ سولدوز کلوب ؛ یولی استک (Ueli Steck)، کوه نورد و دیواره نورد سوئیسی بعد از حوادث دردسر ساز اورست در سال گذشته با بازگشت به هیمالیا قصد دارد پروژه سابق خود را تکمیل کند. او که در این صعود با دان بووی (Don Bowie) از کانادا همنورد خواهد شد قصد دارد بر روی جبهه خطرناک جنوبی آناپورنا (۸۰۹۱ متر) تلاش کند. لازم به ذکر است که آناپورنا یکی از خطرناک ترین قلل هشت هزار متری ست که تا پایان سال ۲۰۰۸ تنها ۱۵۴ کوه نورد به قله آن رسیده بودند و ۶۰ نفر نیز تا آن زمان جان خود را در تلاش برای رسیدن به قله آن از دست داده‌ که دو سوم از این تلفات قربانی بهمن شده اند.
صعودهای قبلی این دو کوه نورد برجسته در بهار امسال بی نتیجه به پایان رسیدند. یولی که قصد تلاش متفاوتی بر روی لوتسه و اورست داشت با جنجال های پیش آمده در اورست مجبور شد به اکسپدیشن خود پایان دهد. دان بووی که بر روی ماکالو تلاش می کرد نیز به دلیل مشکلات جسمی و بیماری مجبور به بازگشت شده بود. پروژه آناپورنا ۲۰۱۳ در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) با حرکت به سوی کاتماندو آغاز شد که بعد از سپری کردن چند روز در پایتخت نپال آنها راهی پوخارا و سپس رهسپار بیس کمپ این قله در ارتفاع ۴۱۰۰ متری شدند. بعد از رسیدن به بیس کمپ این دو کوه نورد بیس کمپ پیشرفته (ABC) خود را در ارتفاع ۵۵۰۰ متری برقرار خواهند کرد.
این دو کوه‌نورد قبلا چندین تلاش بر روی آناپورنا داشته اند اما همیشه در فصل قبل از بارندگی ها یعنی بهار بوده اما اکنون در فصل بعد از بارندگی ها یعنی پاییز انتظار شرایط متفاوت تری را دارند. یولی در بیان علت انتخاب این فصل برای چنین صعودی می گوید: " شرایط فصل بعد از بارندگی ها نسبت به بهار ثبات بیشتری دارد. در این فصل روزها کوتاه تر و سرد تر هستند که سردی هوا میتواند در جبهه غربی یک مزیت به شمار رود به این خاطر که تابش نور آفتاب ضعیف تراست و به همین دلیل خورشید نیروی کمتری برای شل کردن برف ها دارد. در عوض سنگ ها گرم نیستند و صعود بدون دستکش می تواند باعث سرمازدگی انگشتان شود."


نابغه سنگ‌نوردی جهان و دو صعود با درجه ۵٫۱۵a :

وبلاگ بیواک : آدام اوندرا ، سنگ‌نورد جوان اهل چک هفته گذشته و در یک سفر ۴ روزه به نروژ ، دو مسیر با درجه سختی ۵٫۱۵a و به نام هایKangaroo's Limb  وHell Racer  را صعود کرد . این دو مسیر تا کنون صعود نشده بود . هر دو مسیر برای بار اول ( FA ) توسط اوندرا صعود شد. آدام اوندرا ، تا کنون ۲۸ مسیر با درجه ۵٫۱۵a و بالاتر صعود کرده است که از این میان ۱۹ صعود ، اولین صعود مسیر ( FA ) بوده است . اوندرا در مجموع ۸۹ صعود بادرجه ۵٫۱۴d و بالاتر دارد که از این نظر صعودهایش بیش از دو برابر نفر دوم یعنی کریس شارما می باشد ! وی نابغه سنگ‌نوردی جهان است .

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال اول-شماره نوزدهم-تاریخ ۹۲،۷،۷)عظیم قیچی ساز بر فراز قله ۸۲۰۱ متری چوآیو”

  1. محسن می گوید:

    درووووووووووووووود فراوان به خانم محمودی عزیز..
    بسیار لذت بردیم از اخبار مفید و جامع
    دروووووووووووووووود و زنده باد به عظیم قیچی ساز قهرمان

  2. قاسم رضوي می گوید:

    خیلی عالیه.

دیدگاه خود را بیان کنید