هر هفته یک برنامه: این بار گزارش پیمایش غار رودافشان ـ ۱۳۹۲٫۰۷٫۱۹

ارسال شده توسط در 12 اکتبر 2013 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

غار رودافشان در استان تهران، در فاصله ۱۰۳ کیلومتری شهر تهران و ۶۲ کیلومتری شهر فیروزکوه و در دامنه روبروی روستای رودافشان واقع شده است. دهانه این غار که به صورت نیمه‌بیضی است، در ارتفاع ۱۹۰۰ متری و در انتهای قیفی بسیار بزرگ قرار دارد.

ساعت ۶:۰۰ صبح روز جمعه ۱۳۹۲٫۷٫۱۹، شانزده نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی اسپیلت با یک دستگاه مینی‌بوس از سیدخندان به طرف روستای رودافشان حرکت کردیم. در مسیر جاده فیروزکوه، بعد از عبور از روستاهای جابان و سیدآباد، در یک جاده فرعی تغییر مسیر داده و به روستای رودافشان رسیدیم.

یکی از نفرات تیم در ابتدای جاده فرعی به ما ملحق شد.

به روستای رودافشان رسیده و در انتهای روستا در پارکینگ توقف کردیم. از روستا تا دهانه غار راه زیادی نبود و با گذشتن از رودخانه و کوچه‌باغ‌های زیبا و یک کوهپیمایی ساده به دهانه غار رسیدیم.

جلو غار توقف کوتاهی برای صرف صبحانه داشتیم و تذکرات لازم برای پیمایش غار به همنوردان ارائه گردید و حرکتمان را آغاز کردیم.

بعد از دهانه، تالار بزرگی قرار دارد که بسیار دیدنی و زیباست. در انتهای این تالار سکوهای دست‌ساز دیده می‌شود که نشان‌ می‌دهد زمانی انسان‌ها در این غار زندگی می‌کردند.

در مسیر عبور به علت خیس بودن سنگ‌ها، تمامی معابر لغزنده بودند و در دو جا برای عبور از سنگ‌های نه‌چندان بزرگ از نردبان استفاده شده بود که مسلماً برای سهوت در پیمایش به کار رفته بودند.

در ادامه مسیر به چکیده‌های مخروطی خوشه‌انگوری برخوردیم که همانند یک ستون تکیه‌گاه سقف بود. این بخش با داشتن چکیده‌های مخروطی خوشه‌انگوری و گل‌کلمی رنگارنگ از زیباترین بخش‌های غار بود.

برای پیمایش این غار نیازی به کار فنی و ابزارگذاری نیست و با تیم آماده‌ای که ما در اختیار داشتیم به راحتی و خیلی زود به انتهای غار رسیدیم.

بعد از گرفتن عکس و یک دقیقه سکوت در تاریکی مطلق از آرامشی که در غار حاکم بود نهایت لذت را بردیم و برای بازگشت آماده شدیم و با همان نظم همیشگی و بدون برجای گذاشتن هرگونه زباله‌ای به نزدیکی تالار بزرگ ابتدای غار رسیدیم.

در این قسمت تعدادی دالان‌ها و دخمه‌های کم‌عمق وجود دارد که ۷ نفر از اعضای تیم وارد این دالان‌ها شدیم و تا چند متری این دالان رفتیم ولی به خاطر بقیه نفرات در که خارج از دالان منتظر بودند از ادامه کار انصرف داده و همه تیم در ساعت ۱۲:۳۰ از غار خارج شدیم و در کنار رودخانه ناهار را صرف کرده و بعد به تهران بازگشتیم.

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا (۱۷ نفر):
خانم‌ها: بیگدلی، زمانی و علوی‌زاده
آقایان: عماد اقلیمی (عضو جدید)، الستی، بهروزی، جعفری، ر. خلیل‌آبادی (سرپرست برنامه)، دهخدایی، سجادیان، سلیمی، صادق‌زاده، صاعدوند، فومنی (گزارش‌برنامه‌نویس) و فقیهی (عکاس)