هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله دماوند (یال غربی) ـ ۲۴ تا ۱۳۹۱٫۰۳٫۲۶

ارسال شده توسط در 16 ژوئن 2012 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

با حضور ۱۲ نفر از اعضای باشگاه، روز چهارشنبه ساعت ۸:۰۰ شب به پارکینگ انتهای جاده مشهور به سیمرغ یا همان یال غربی رسیدیم.

ارتفاع آنجا ۳۴۰۰ متر می‌باشد و جهت هم‌هوایی (شب اول) صعود قله دماوند مکان مناسبی است.

ساعت ۲:۰۰ بامداد صبح روز بعد، ۳ نفر و بعد از آن در ساعت ۶:۰۰ صبح، ۲ نفر دیگر از اعضاء جهت صعودی یکروزه به طرف قله حرکت کردند.

بقیه نفرات ساعت ۷:۰۰ صبح بعد از جمع‌آوری کمپ (چادرها) صعود را شروع کرده، به طرف پناهگاه سیمرغ حرکت کردیم و در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به آنجا رسیدیم. (ارتفاع ۴۲۰۰)

لازم به ذکر است پناهگاه سیمرغ به همت و یاری جمعی از کوهنوردان آزاد و کانون کوهنوردان تهران در دهه هفتاد ساخته و همچنان مدیریت می‌شود و با توجه به همت این همنوردان، پناهگاه سیمرغ در چند سال اخیر ضمن بازسازی و نگهداری مداوم، مجهز به سیستم پنل‌های خورشیدی شده و نیروی برق آن در اختیار کوهنوردان قرار گرفته است.

در ساعت ۱۳:۰۰، پنج کوهنورد صعودکننده تیم به پناهگاه بازگشتند. ۲ نفر از آنها تا دهانه قله از مسیر جنوب‌غربی (به اشتباه) صعود کرده، ۱ نفر تا ارتفاع ۴۷۰۰ و ۲ نفر دیگر نیز تا ارتفاع ۵۰۰۰ متری بالا رفته بودند. هوا سرد و نیمه‌ابری بود که بر روی قله متراکم و با باد شدید همراه شده و همچنین برف زیاد مسیر، برف‌کوبی سنگینی در پی داشت.

ساعت ۱۴:۰۰، هفت نفر دیگر از اعضای تیم، جهت هم‌هوایی تا ارتفاع ۴۹۰۰ صعود کرده، ساعت ۱۸:۰۰ به پناهگاه بازگشتیم. همگی شب را در پناهگاه به صبح رساندیم.

صبح روز بعد، ساعت ۶:۰۰، به جز ۲ نفر که در پناهگاه ماندند، تیم ده نفره صعود نهایی را به طرف قله آغاز کردیم.

هوا همچنان سرد و ابری متراکم روی قله خودنمایی می‌کرد. سرعت باد به ویژه در ارتفاع بالای ۵۰۰۰ متر بسیار شدید بود. در ارتفاع ۵۳۰۰ متری به دلیل شدت باد و مه شدید، ۲ نفر از اعضاء از صعود به ارتفاع بالاتر انصراف داده و توسط یکی از اعضای باتجربه به طرف پناهگاه بازگشتند. بقیه نفرات در ساعت ۱۰:۰۰ صبح به زیر قله در ارتفاع حدود ۵۶۰۰ متری رسیدند. ۲ نفر در آنجا توقف کرده، ۵ نفر دیگر در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به قله اصلی یعنی دهانه جنوبی صعود کردیم.

باد و مه شدیدی روی قله حکم‌فرما بود. به همین دلیل بعد از عکاسی به سرعت به طرف ارتفاع پایین‌تر بازگشتیم و بعد از به هم پیوستن بقیه نفرات، در ساعت ۱۲:۰۰ ظهر، همگی به پناهگاه سیمرغ فرود آمدیم و بعد از جمع‌آوری وسایل و استراحت در ساعت ۱۷:۰۰ به پارکینگ بازگشته و با وانتی که منتظرمان بود به طرف پلور بازگشتیم.

لازم به ذکر است، اکثر مسیر فرود (۹۰ درصد) از قله تا پارکینگ را از روی برف‌چال‌های فصلی که در این موقع از سال بسیار مناسب فرود می‌باشد، انجام گرفت.

ضمناً ۳ نفر از کوهنوردان آزاد تهران به سرپرستی آقای هومن باستانی موفق شدند در روز پنجشنبه ۱۳۹۱٫۳٫۲۵ قله دماوند را از این مسیر، یک روزه (۱۵ ساعته) صعود کنند.

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا:
آقایان بلوچی (عکاس)، تاج‌نسائی، حاصلی، حمیدی (سرپرست)، ر. خلیل‌آبادی، دهخدایی (صعود اول دماوند)، شایسته (صعود اول دماوند)، محسنی (صعود اول دماوند)، مطهری، منفردزاده، موسی‌نژاد و یوسفی

گزارش از: ذ. حمیدی
    1391.3.27

۴ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله دماوند (یال غربی) ـ ۲۴ تا ۱۳۹۱٫۰۳٫۲۶”

1. نويد شايسته می گوید:

آن روز که بر حادثه لبخند زدیم
    سر به چوبه ی دار تو پیوند زدیم
    ما کوله به قصد قاف عشقت بستیم
    پرچم به سر کوه دماوند زدیم …

2. ارژنگ می گوید:

دیدن این عکس ها، غم از دست دادن این برنامه را دو جندان می کند. با آرزوی موفقیت هرچه بیشتر برای هم نوردهای عزیرم

3. محمود تمیمی می گوید:

سلام و درود
    چند هفته پیش طبق برنامه ای که داشتیم از یال غربی و پناهگاه سیمرغ برای صعود با گروهی ۱۵ نفره عازم منطقه شدیم .با توجه به اینکه هیچ کدام از دوستان تجربه یال غربی را نداشتند.صبح روز صعود کاملا از مسیر منحرف شدیم و روی یالی افتادیم که بعد ها متوجه شدم اشکار چال بوده به هر نحوی بود اون روزبه سختی از اون یال بالا رفتیم.بعد از برگشت هر نقشه ای رو که توش می شد نشونی از مسیر های دماوند رو گرفت گشتم اما خوب بی فایده بود دست به دامن نت شدم و دوستان با تجربه تر تا اینکه نقشه ای رو پیدا کردم با اسم و عنوان دقیق یال هااما نکته قابل توجه اینجا بود که هیچ نشونی از گزارش و جی پی اس مسیر تو این همه وبلاگ وسایت پیدا نکردم این در حالیه که صعود های تکراری بار ها و بار ها گزارش می شه و گه گداری با عنواینی چون زمستانه در هوای طوفانی زیب می شه و …بگذریم.شاید هم ما کوتاهی کردیم و منتظر کسی موندیم تا برامون GPS بزنه نمی دونم اما الان که گزارشتون رو خوندم واقعا حیف دیدم که این انتقاد رو به عنوان یه شاگر کوچیک نکنم.ای کاش تلاشهای بزرگانی چون رابوکی و شیخی و خود شما فقط به عنوان یه خاطره نمی موند.و می تونست به عنوان راهنمایی برای نسل بعدی باشه.چقدر خوب بود اگر زحمات ارزنده شما و دوستانتون به صورت یک گزارش مکتوب با نام و یاد مرحوم رابکوبی تو نت قرار می گرفت باور کنید خیلی از دوستان دماوند رو زمستونه صعود می کنند اما هنوز اسم یالهای دماوند رو نمی دونند و جهات اون رو نمی شناسن.در هر صورت بهترینها رو برای باشگاهتون و همنوردان عزیز دارم.

4. ذبیح ا... حمیدی می گوید:

با درود بر آقای محمود تمیمی
    باید اذعان کنم انتقاد شما بجا و منطقی است، ولی باید قبول کرد عمر فضای مجازی ورزش کوهنوردی هنوز خیلی جوان بوده و نسل قبلی هم متأسفانه آن طور که باید با این فضا خونگرفته‌اند…
    در مورد یال سمت راست (جنوبی) سیمرغ باید عرض کنم نام آن «سروزان» است و با یال «چال‌چال» فاصله زیادی دارد.
    ضمناً در تابستان سال ۱۳۸۴، بنده به اتفاق آقای ناصر جلالی و زنده یاد ابراهیم شیخی، برنامه صعود ۱۶ یال دماوند در ۱۶ هفته را به مناسبت سومین سالگرد درگذشت زنده یاد جلال رابوکی (فروزان) اجرا کردیم که امیدوارم بتوانم گزارش نوشتاری آن را به زودی در همین سایت منتشر نمایم.