هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله زرشکی ـ ۱۳۹۱٫۰۳٫۰۵

ارسال شده توسط در 26 می 2012 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این قله ناشناخته و کمتر صعود شده، در شمال دشت لار و همسایه شرقی قله آسمان‌کوه می‌باشد و برای رسیدن به پای این قله باید وارد دشت لار شد.

تیم ما از مسیر فشم ـ گرمابدر و گردنه یونه‌زا یا همان گردنه خاتون‌بارگاه، این کار را انجام داد. البته از مسیرهای دیگر نیز می‌شود وارد دشت لار شد.

خوشبختانه مینی‌بوس باشگاه با پشتکار راننده آن (آقای عظیمی) توانست مسیر خاکی و ناهمواره گرمابدر به گردنه یونه‌زا را که حدود ۱۰ کیلومتر خاکی است، بپیماید و ساعت ۷:۳۰ صبح جمعه ۱۳۹۱٫۳٫۵ به آنجا برسد.

بلافاصله صعود را که بهتر بگوییم فرود را به طرف دشت لار شروع کردیم.

قبل از به پایان رسیدن سرپایینی‌ها به تنگه یونه‌زا رسیدیم که برف زیادی داشت. با استفاده از صخره‌های کناری و کمی سنگ‌نوردی از آن گذشته، وارد دشت لار شدیم. در ساعت ۹:۳۰ صبح در کنار چشمه زیبا و خروشان دوبرار صبحانه را صرف کردیم. بعد از آن نوبت به عبور از رودخانه بود که با بستن طناب حمایت این کار را انجام دادیم. در این فصل آب رودخانه سرد و جریان آن شدید است، به همین دلیل، عبور از آن با دقت انجام شد.

ساعت ۱۱:۳۰ صبح در ارتفاع ۲۷۰۰ متری به اول یال صعود قله، در دره شرقی آسمان‌کوه که به نام دره اَنَر (Anar) مشهور است، رسیدیم. از ابتدای این دره قله زرشکی کاملاً پیداست.

به دلیل ذیغ‌وقت و ناشناخته بودن مسیر قله، تیم ۲۱ نفره باشگاه را به ۳ قسمت تقسیم کرده و به صعود ادامه دادیم.

در ساعت ۱۳:۱۵، تیم اول (پیشرو) به شکل سرعتی به قله رسیده، بعد از ۱۵ دقیقه، ۶ نفر دیگر از اعضا قله زرشکی را صعود کردند و ۹ نفر دیگر از اعضای تیم با وجود آمادگی لازم جهت صعود قله، به دلیل ازدست رفتن زمان و به توصیه سرپرست برنامه از ارتفاع حدود ۳۳۵۰ متری فرود آمدند.

ارتفاع این قله با GPS ما ۳۵۹۶ متر اندازه‌گیری شد.

لازم به ذکر است ۳ نفر از اعضای تیم به دلیل عدم آمادگی جسمی فقط تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری صعود کردند.

در ساعت ۱۶:۰۰ بعد از رسیدن به دشت لار و پیوستن تمام اعضای تیم و صرف ناهار، مسیر طولانی بازگشت را در پیش گرفتیم.

۴ ساعت طول کشید تا به پای مینی‌بوس بازگردیم. ۲ ساعت این مسیر در دشت لار به شکل کفی بود که در چند نقطه مجبور به عبور از رودخانه شدیم و ۲ ساعت آخر برنامه طی کردن مسیر سربالایی بود که اول برنامه به شکل سرازیری طی شده بود.

طول مسیر رفت و بازگشت، حدود ۴۵ کیلومتر بود.

در پایان امیدوارم دوستان کوهنورد بعد از خواندن این گزارش اقدام به صعود این قله نمایند.

در این فصل، زیبایی‌های دشت لار که آکنده از گل‌ها و گیاهان معطر شده، بی‌کران و توصیف‌ناپذیر است.

از روی این قله (از شمال) علاوه بر دماوند، قلل خط‌الرأس دوخواهران تا قله چپکرو، (از جنوب) خط‌الرأس پیرزن‌کلون تا آتشکوه و ریزان تا سیاه‌چال‌ها کاملاً پیداست. قلل آسمان‌کوه، کافره، کاسونک، سرکچال‌ها، خلنو و پالون‌گردن نیز دیده می‌شوند.

در ضمن شما با صعود این قله می‌توانید از فراز آن وسعت دشت لار را نیز نظاره کنید.

اعضای شرکت کننده به ترتیب حروف الفبا:
خانم‌ها: جمشیدی، شاهرخی و محمودی
آقایان: باقی، پوران‌کوه، تفضلی، تقوی، تیموری، حاصلی (عکاس)، حمیدی (سرپرست)، ر. خلیل‌آبادی، آرش ده‌حقی (عضو جدید)، ربانی، سرکیسیان، نوید شایسته (عضو جدید)، شریف، شمشاد، فتحیان، قلندر، مطهری و م. نادری

گزارش از: ذ. حمیدی
    1391.3.6

۳ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله زرشکی ـ ۱۳۹۱٫۰۳٫۰۵”

1. نويد شايسته می گوید:

واقا زیبایى دشت لار قابل توصیف نیست
    مخصوصا چشمه دوبرار و قله هاى اطراف

2. نقاب کوهستان - علی سعیدی می گوید:

بادرود و خسته نباشید بعرضتان برسانم دشت لار را زیاد رفته ام تعدادی از کوهها ان را هم رفته ام و تمام مسیر های لار را ۹۰ درصد بلد هستم ولی تاکنون موفق به صعود به قله زیبای زرشکی و آسمان کوه نشده ام با دیدن این عکسها و مطالب خیلی هیجان زده شده ام و امیدوارم که بتوانم در آینده نزدیک
    به این دو قله زیبا آسمان کوه و زرشکی بروم / با تشکر از شما بخاطر این عکسهای زیبا بخصوص گلهای زرد زیبا و حرکت سه کوهنورد در میان گلها که واقعا زیباست

3. گزارش برنامه صعود قله زرشکی(94،6،27) | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

[…] را می‌توانید در همین سایت و از گزارش مورخ ۱۳۹۱،۳،۵ اینجاملاحظه فرمایید.باید یادآوری کرد در گزارش قبلی مسیر […]