هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود ساکا ـ ۱۳۹۱٫۱۰٫۱

ارسال شده توسط در 22 دسامبر 2012 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این هفته، اولین برنامه زمستانی سال ۱۳۹۱ باشگاه کوهنوردی اسپیلت بر روی قله ساکا اجرا شد.
 

این قله یکی از قله‌های فرعی خط‌الرأس البرز در منطقه لواسانات است و بهترین راه دسترسی آن از طریق جاده تهران ـ لواسان کوچک و روستای افجه می‌باشد.
 

روز جمعه ۱۳۹۱٫۱۰٫۱ تیم باشگاه کوهنوردی اسپیلت به تعداد ۱۸ نفر، ساعت ۷:۰۰ صبح صعود خود را از این روستا شروع کرد.
 

هوا سرد و ابری بود و حدود ۳۰ سانتیمتر برف تازه منطقه را پوشانده بود.
 

بعد از ۲ ساعت کوهپیمای در انتهای دشت دوم (غربی) موسوم به دشت هویج در جوار آبشار معروف به «آتش‌کوه» در ارتفاع ۲۷۰۰ متری صبحانه را صرف کردیم.
 

به دلیل آغاز بارش برف توقفمان خیلی کوتاه بود.
 

مسیر زمستانی صعود قله ساکا با صعود قله آتش‌کوه تا ارتفاع حدود ۳۳۰۰ متری مشترک می‌باشد و بدین صورت است که بعد از حرکت به روی یال، روی شیب نسبتاً زیادی قرار می‌گیریم که به خط‌الرأس کوچکی می‌رسد که با چرخشی به طرف جنوب‌غربی و سپس به طرف شمال تا گردنه بین قله آتش‌کوه و ساکا ادامه پیدا می‌کند.
 

حجم برف در این قسمت از مسیر بسیار زیاد بود که نفرات تیم به نوبت برفکوبی را انجام می‌دادند.
 

بارش برف هر ساعت شدت گرفته، علاوه بر آن بر شدت مه و کولاک نیز افزوده می‌شد.
 

در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر در ارتفاع ۳۲۵۰ متری تیم به دو دسته تقسیم شده، ۸ نفر از اعضاء به طرف پایین بازگشته و ۱۰ نفر دیگر که از آمادگی و لوازم بهتری برخوردار بودند به سرپرستی آقای غلامرضا خلیل‌آبادی به طرف ارتفاع بالاتر ادامه مسیر دادند.
 

تیم ۸ نفر ما (اول) بعد از یک ساعت به محل کمپ صبحانه رسید و تیم دوم بعد از تلاشی که تا گردنه بین دو قله آتش‌کوه و ساکا و صعود قسمتی از مسیر قله ساکا خلاصه می‌شد در ساعت ۱۴:۳۰ به ما پیوستند و همگی بعد از صرف ناهار در ساعت ۱۶:۰۰ به پای مینی‌بوس باشگاه که در روستای افجه منتظرمان بود بازگشتیم.
 

لازم به ذکر است مواقعی که وضعیت هوا در چنین شرایطی قرار دارد (مه و کولاک شدید) تیم‌های صعودکننده نباید ریسک نمایند و باید صعود را طوری برنامه‌ریزی کنند که در هر شرایطی بتوانند به راحتی به نقطه آغاز صعود بازگردند.
 

تیم ما با داشتن افراد باتجربه و به همراه داشتن سه دستگاه GPS توانست در جنین شرایطی تا آن ارتفاع صعود نماید. لذا به هیچ وجه به تیم‌هایی که از تجربه، آمادگی و لوازم کافی برخوردار نیستند، تجربه چنین صعودهایی پیشنهاد نمی‌شود. (یکی از علل برگزاری این برنامه کسب تجربه صعود زمستانی برای اعضای جدید و تمرین و یادگیری اصول برفکوبی برای تمامی اعضای تیم بود.)
 

قسمت آخر مسیر صعود قله ساکا در این فصل به شکل تیغه‌ای و دارای نقاب‌های برفی خطرناکی است که مطمئناً سرپرست تیم دوم تصمیم عاقلانه و بجایی گرفته و از صعود بیشتر خودداری کرده است.
 

مدیرعامل محترم باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، جناب آقای پرویز امرائی در این برنامه به شکل مهمان در کنار تیم ما حضور داشتند که بدینوسیله به نمایندگی از طرف تمامی اعضای تیم کمال تشکر و قدردانی را از ایشان داریم.
 

آقای عبدا… ناهید از پیشکسوتان کوهنوردی استان تهران و کردستان که در منطقه حضور داشتند در ارتفاعات بالا به تیم ما پیوستند که بدینوسیله از این همنورد گرامی نیز تشکر و قدردانی می‌نماییم.
 

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا:
خانم‌ها: کیانی، زمانی، فتحی، مریم نامنی (مهمان)، نظری و نعمتی
آقایان: اسدی (عکاس)، پرویز امرائی (مدیرعامل محترم باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند)، امین (عقب‌دار)، بلوچی (پزشک)، تفضلی (گزارش‌نویس)، حمیدی (سرپرست)، خلجیان، غ.ر. خلیل‌آبادی (سرپرست دوم)، سلیمی، حسین شاهینی (عضو جدید)، غلامی و علی هاشم‌زاده (مهمان)
غایبین برنامه: آقایان دهخدایی، شمس و صدیقی


    گزارش سایت از: ذبیح‌ا… حمیدی
    1391.10.2

از راست به چپ: ذبیح ا… حمیدی، مسئول باشگاه کوهنوردی اسپیلت و پرویز امرائی، مدیرعامل باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند

 

۷ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود ساکا ـ ۱۳۹۱٫۱۰٫۱”

  1. سودابه نعمتی می گوید:

    درود و تشکر خدمت آقای حمیدی و همه همنوردان عزیز
    رفتن رسیدن است.

  2. gholamreza khalilabadi می گوید:

    ضمن تشکر از سرپرست محترم برنامه اقای حمیدی بخاطر تصمیم بموقع واجرای خوب برنامه از دیگر همنوردان و اقای ناهید به خاطر همکاری صمیمانه تشکر می نمایم

  3. شاه محمدی می گوید:

    سلام بر همنوردان خوب باشگاه محبوب اسپیلت . موفق و سربلند چون کوه باشید . هدف کسب تجربه و سلامتی است . به امید دیدار

  4. محمدرضا می گوید:

    خوش بحالتان که می توانید از این فضا و موقعیت بهترین بهره را ببرید.

  5. علی هاشم زاده می گوید:

    از آقای حمیدی و دیگر همنوردان که ما را در جمع خود پذیرا بودند تشکر می کنم آرزومندم همچون کوه مقاوم، استوار و سربلند باشید.

  6. حسين می گوید:

    درود بر همه دوستان خدا قوت

  7. محسن می گوید:

    دورود سپاس از آقای حمیدی…
    خسته نباشین همه همنوردا..
    میتازیم برای برنامه بعدی…

دیدگاه خود را بیان کنید