رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت نوزدهم)

ارسال شده توسط در 23 دسامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

فیلیپ بابیز موفق شد پروژه مگا “درای‌تولینگ” را با موفقیت به انجام رساند.

 

فیلیپ بابیز قهرمان درای‌تولینگ لهستانی موفق شد در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹ پروژه مگا “درای‌تولینگ” با مشخصات “+D15 توتال درای” در عمق غار “گران بورنا” در ایتالیا را با موفقیت به انجام رساند.

فیلیپ بابیز متولد لهستان و پرورش‌یافته در ایتالیا، پروژه این غار را ۲۰۱۵ آغاز کرد و در ۲۰۱۸، ۳۰ متر ابتدایی را صعود کرد.

این صعود کاملا در زیرزمین انجام شد که شامل سقف غول‌آسای ۷۰ متری درون غار بود که توسط تعدادی چراغ روشن شده بود.

فیلیپ با تبر یخی و کرامپون کل مسیر را صعود کرد. مسیری “+D15” که او صعود کرد سختترین مسیر درای‌تولینگ در جهان است. در ضمن کل مسیر طبیعی است که برای مسیری با این سختی امری غیرمعمول است.

 

منبع: پلنت ماونتین

 

پی‌نوشت: درای‌تولینگ شکلی از صخره‌نوردی است که برای صعود با کمک ابزارهای یخ‌نوردی مانند تبر یخی و کرامپون از صخره‌ها و سنگ‌هایی بالا می‌روند که عاری از برف و یخ است. (به عبارتی “درای‌تولینگ” ترکیبی از یخ‌نوردی، صخره‌نوردی و کوهنوردی است).

“فیلیپ بابیز” بعلت داشتن این تبحر، در آمادگی تمرینی لهستانی‌ها، امسال زمستان در تلاش اولین صعود زمستانه قله “باتورا سار” در کنار “آدام بلیچکی”، “تومالا” و “فرونیا” در قراقروم، خود را برای اولین صعود زمستانه K2 در زمستان سال آینده ۲۰۲۰/۲۰۲۱ آماده می‌کند.

 

*****

 

اکسپدیشن زمستانه برودپیک

 

لوتا هینستا ملکه زیبایی ۲۰۱۳ فنلاند “میس فنلاند” بهمراه دنیس اوربکو و دان بویی در تلاش صعود زمستانه برودپیک.

اوربکو درباره “لوتا هینستا” ملکه زیبایی ۲۰۱۳ فنلاند به “اسپرتووی” از لهستان گفت:

“لوتا هینستا” از دوستان “دان بویی” است و دو کوهنورد جولای ۲۰۱۹ که در تلاش صعود سولوی گاشربروم ۲ بودم، بخشی از مسیر در صعود مرا همراهی کردند و در فرود هم آنها تا بیس‌کمپ در کنارم بودند. “لوتا هینستا” زنی زیبا، بااخلاق و مثبت است، اما به شما اطمینان می‌دهم که او در عین حال کوهنوردی توانمند و حرفه‌ای است.

در گاشربروم ۲ “لوتا هینستا” عملکرد بسیار خوبی در ارتفاعات بالا مانند استفی تروگوئیت آندورایی از خود نشان داد در هر حال “لوتا” و “استفی” کاملا توانایی این را دارند که حتی در ارتفاعات ۸۰۰۰متری در بهترین شکل ممکن (bella figura)، “فیکور زیبایی” در تبلیغ به سود خود بگیرند.

لوتا هینستا در اینستاگرام خود نوشت: معمولا مانند همه اکسپدیشن‌ها، سورپرایز و تغییراتی وجود دارد و این بار آنفلونزای خفیفی بعضی از اعضای ما را درگیر کرد (بزنم به تخته، تا بحال خوبم) و من به اتفاق دنیس به ارتفاع ۴۰۰۰متر برای هم‌هوایی رفتیم.

ما ابتدا استراحتی دراسکاردو داریم و سپس به آسکوله می‌رویم.

اوربکو دیروز اعلام کرد: اکسپدیشن آنها بسوی آسکوله حرکت کرده‌اند.

آنها بعد از رسیدن به اسکوله، ترکینگشان به بیس‌کمپ شش روز طول خواهد کشید.

اکسپدیشن زمستانه برودپیک قرار است در ابتدای زمستان نجومی (۲۲ دسامبر) در بیس‌کمپ باشند.

زمستان مترولوژیکال از دوم دسامبر تا ۲۸ فوریه خواهد بود و اوربکو و کسانی که به این تقویم معتقدند بعضی از صعودهای زمستانه را به رسمیت نمی‌شناسند مانند اولین صعود زمستانه لهستانی‌ها به قله “برودپیک” که در ۵ مارس ۲۰۱۳ انجام شد.

اگر شرایط برای “اوربکو” و “بویی” بخوبی پیش برود آنها اولین صعود زمستانه مترولوژیکال به برودپیک را بنام خود ثبت خواهند کرد.

 

منبع: استفان نستلر

 

*****

 

آلکس تکسیکون آلپنیست اسپانیایی در میان پنگوئن‌های امپراطور در قطب جنوب.

 

آلکس تکسیکون کوهنورد مشهور اسپانیایی که نامش با صعودهای زمستانه عجین شده است، امسال در برنامه چندگانه زمستانه‌اش به آنتارکتیکا (قطب جنوب) رسید.

قطب جنوب اولین گام اکتشافی تکسیکون است، او دو تلاش دیگر هم در صعودهای هیمالیایی درپیش دارد: “آمادابلام” و “اورست”

آلکس تکسیکون قبل از پرواز به نپال و پوشیدن لباس ارتفاعات بالا، حدود سه هفته را در جزایر شیتلندز جنوبی برای صخره‌های صعود نشده به جستجوی اکتشافی خواهد پرداخت.

تصورات اولیه از قطب جنوب به او نشان داد که در میان پنگوئن‌ها و تیمی بزرگ بدون تبر یخی و کرامپون او بیشتر در آنجا اکتشافگر است تا یک کوهنورد.

تکسیکون می‌نویسد: اینجا مناظر بکر و فوق‌العاده زیبا است. پنگوئن‌های امپراطور هیچ اهمیتی به حضور ما نمی‌دهند. آنها درتمام طول سال با آلباتروسها که نوعی از مرغابی‌ها بزرگ هستند در کلنی‌هایی در مناطق دورافتاده جزیره زندگی می‌کنند.

حفاظت از سیاره‌مان چقدر اهمیت دارد! هرگاه به این فکر می‌کنم که در چه سیاره زیبایی زندگی می‌کنیم عشق و تحسین مرا برمی‌انگیزد.

 

شور و هیجان تکسیکون در مورد قطب جنوب

عکس‌های کوهنورد باسک اوج کنجکاوی و شور او را درباره “قاره یخ” نشان می‌دهد. از سویی در مجموع او نشان داده است که شور عجیبی به مناطق قطبی دارد، در ضمن سال قبل او در برپایی ایگلوها (کلبه‌های یخی) در بیس‌کمپ k2 آن را بروز داد.

با اینحال این اولین سفر قطب جنوب آلکس نیست. او در سال ۲۰۰۶ در اکسپدیشنی (آنسایت) شرکت کرد و در آن او به قله‌های زیر صعود کرد: کوه اسکات (۸۸۰متر)، شاکلتون از مسیر جدید (۱۴۶۵متر) و “واندل پیک” به ارتفاع ۲۳۹۷متر (اولین صعود)

در آن اکسپدیشن با دختری جوان آشنا شد که اکنون ۲۵ساله است و در ۱۵ دسامبر در بندر استنلی در جزایر فالک‌لند به او خوش آمد گفت.

“امروز قایقی را آماده کردیم و بزودی عازم می‌شویم، ضمنا چه خوشدآمدگویی‌ای! “ماریلو” اکنون ۲۵ ساله شده است و بعنوان خلبان هواپیماهای کوچک مابین جزایر کار می‌کند و زمانی که ما همدیگر را ملاقات کردیم او ۱۲ ساله بود و با اکسپدیشن ما به قطب جنوب همراه شد! لحظه‌ای که از او پس پایان اکسپدیشن جدا می‌شدیم بسیار سخت بود، او را زمانی که دختری نوجوان بود دیدم و امروز دیدنش باعث تعجبم شد.

چیزی زیباتر از این نیست که آدمهایی را ببینید که با آنان خاطرات مشترک فراموش‌ناشدنی داشته‌اید.

قطب جنوب، ماجراجویی است که نشان خود را در قلب آلکس برجای خواهد گذاشت. یک فاز از آمادگی فیزیکی و بالاتر از آن آمادگی روانی (سایکولوژیکال) که در آن آلکس با طبیعت بکر و دست نخورده “شیتلندز” به آن دست می‌یابد او را برای تلاش‌های بعدی امسال زمستان در آمادابلام و قله اورست از نظر روحی سرزنده و آماده خواهد کرد.

 

منبع: مونتانا تی وی

 

*****

 

آیا تغییر قوانین جدید در کوه اورست در فصل بهار ۲۰۲۰ اجرایی می‌شوند؟

 

درباره قوانین جدید در کوه اورست در بهار ۲۰۲۰ شنیده‌ایم که به پیشنهاد تغییر قوانین در ۱۴ آگوست ۲۰۱۹ بازمی‌گردد که از دلایل پیشنهاد قوانین جدید، به ۹ مرگ در بخش نپالی اورست در فصل بهار ۲۰۱۹ مربوط می‌شود.

پیشنهاد تغییرات قوانین جدید باید در پارلمان به تصویب برسد و اگر مورد قبول واقع شود در فصل بهار ۲۰۲۰ (سه ماه دیگر) اجرایی می‌شوند.

مقاله‌ای در “کاتماندو پست” در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹ اشاره داشت به تغییراتی که در فصل بهار ۲۰۲۰ باید اجرایی شوند تا هر کوهنورد بتواند اجازه صعود بهار ۲۰۲۰ را بگیرد شامل موارد زیر است:

  • ارائه سابقه پزشکی
  • ارائه یک گواهی پزشکی مبنی بر سلامت از یک پزشک معتمد
  • تهیه بیمه (جستجو، امداد و نجات و درمان)
  • ارائه گواهی آموزش‌های اساسی کوهنوردی

 

در این مقاله عنوان می‌شود که قبلا فقط سه قانون وجود داشت که مانع از اجازه صعود و محدویت کوهنوردان می‌شد: “سابقه بیماری جدی” ، “سن کمتر از ۱۶سال” و “سابقه کیفری” که البته این قوانین همچنان بقوت خود باقی است.

 

قوانین بیشتر

تغییر دیگری که برای فصل صعود بهار پیشنهاد شده است در مورد “افسران رابط” است. بجای هر افسر رابط برای هر تیم که هیچوقت حضور نداشتند و یا عاطل و باطل بودند، اکنون وزارت توریسم پیشنهاد داده است که یک گروه شامل پزشک، پرسنل ارتش یا پلیس و مقامات حکومتی به بیس‌کمپ فرستاده شوند تا فعالیت‌ها در بیس‌کمپ را در فصل صعود زیرنظر داشته باشند. البته این پیشنهاد بارها ارائه شده است و هیچگاه اجرایی نشده است.

اشاره‌ای به صعود یک قله بالای ۶۵۰۰ متر در نپال یا افزایش اجازه صعود و یا افزایش دلبخواه حداقل هزینه ۳۵هزار دلاری اکسپدیشن که شامل ۱۱هزار دلار هزینه اجازه صعود است نشده است.

البته اشاره به حداقل اجازه صعود شده است، شبیه حداقل اجازه صعود ۳۰۰ نفر برای کوهنوردان در بخش تبتی که توسط چینی‌ها اجرایی شده است.

اما تاخیر در بخش نپالی برای اعمال محدویت اجازه صعود به کمپین “از نپال ۲۰۲۰ دیدن کنید” باز می‌گردد که به این وسیله دولت نپال قصد دارد در سال ۲۰۲۰ در حدود ۲میلیون توریست را به کشور جذب کند. بار دیگر نپال پول را ارجح‌تر از ایمنی کوهنوردان قرار داده است.

 

آیا قوانین جدید اجرایی می‌شوند؟

حال سئوال اساسی بعد از پیشنهاد قوانین جدید اینجاست که آیا قوانین چه در بخش نپالی و چینی “تبتی” اورست اجرایی خواهد شد؟

با در نظر گرفتن تمامی شرایط بعد از فصل گذشته بهار ۲۰۱۹، چینی‌ها جدی هستند و در عین حال برای پاکسازی اورست و دیگر کوه‌ها عزم دارند.

اما در مورد نپالی‌ها، اگر گذشته را ملاک قرار دهیم تغییری را نمی‌توان انتظار نداشت و “در بر همان پاشنه می‌چرخد”.

 

تغییرات اندک یا هیچگونه تغییری

تمام این پیشنهادات، تغییری در ایمنی کوهنوردی در اورست ایجاد نخواهد کرد.

در مورد راهنمایان کوهستان، آنها همواره دارای سابقه پزشکی معتبری بوده‌اند و بیمه امداد و نجات و درمانی مورد نیاز را هم که قوانین جدید به آنها اشاره داشته است را برای ارائه در اختیار دارند.

در ضمن اصولا درخواست سابقه پزشکی بعلت نقض حریم خصوصی افراد می‌تواند امری غیرقانونی تلقی شود.

اما در مورد “گواهی پایه آموزش‌های کوهنوردی” بدون توضیح در مورد جزییات آن، ارزشی ندارد و براحتی می‌تواند مانند بسیاری از اسناد جعل شوند.

در نهایت، همانطور که واقعه آناپورنا را شاهد بودیم (کوهنورد مالزیایی در ارتفاعات بالای آناپورنا بدون سرپناه در هوای باز رها شده بود که در نهایت توسط نیرمال پورجا و تیمش نجات داده شد و چند روز بعد در سنگاپور در بیمارستان جان سپرد.) خریدن بیمه “جستجو” کاملا مشکل است، بیشتر کمپانی‌ها بیشتر بیمه “امداد و نجات” را از مکانی مشخص پوشش می‌دهند.

از آنجایی که بیمه “جستجو” منطقه پوششی نامشخصی دارد بنابراین براحتی می‌تواند هزینه‌ای در حدود صدهاهزار دلاری را شامل شود، چون کاملا این پوشش با جزییات تعریف نشده است بنابراین درخواست ارائه این نوع بیمه “نامعقول” است.

“هیچ کدام از این قوانین جدید بصورت جدی علت ریشه‌ای حداقل ۷ مرگ از ۹ مرگ در بخش نپالی در ۲۰۱۹ را مورد اشاره قرار نداده است.

جلسه پارلمان برگزار خواهد شد اما نتایج واقعی این تغییرات را در آغاز فصل کوهنوردی در بهار ۲۰۲۰ (سه ماه دیگر) باید ببینیم.

 

منبع: آلن آرنته

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۱۰٫۲

 

دیدگاه خود را بیان کنید