خط الرئس توچال به چپکرو

ارسال شده توسط در 23 نوامبر 2011 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش صعود هاي تخصصي

خط الرس توچال به چپکرو
تیرماه ۱۳۸۸
اعضای شرکت کننده : مهدی دیده خوانی-احمدرضا مطهری

مشخصات برنامه : این برنامه به طول تقریبی۹۵کیلومتراز قله توچال در تهران شروع شده وبعد از گذر۱۲قله اصلی به قله چپکرو
در دشت لار می رسد.

نام قلل خط الرس : توچال(۳۹۶۶) آهار(۲۹۰۰) قلعه دختر(۲۳۰۰) سی چال(۳۸۰۰) کلون بستک(۴۲۰۰)سرکچال(۴۲۸۰)برج
(۴۳۰۰) خلنوها(۴۳۸۰) پالون گردن(۴۳۰۰) نرگس ها(۴۲۰۰)
مدت برنامه : ۶روزه
نوع برنامه : استقامتی

بعد از فوت استاد ابراهیم شیخی بر روی این خط الراس که طراحی آن نیز کار خود او بود (توچال به دماوند) تیم های در قالبهای مختلف تلاش خود را برای اجرای این برنامه کردند من هم که اجرای این برنامه از آن زمان در فکرم بود پیشنهاد اجرای آن را به کار گروه مربوطه بودم و با موافقت آقای حمیدی تصمیم بر اجرای آن را گرفتیم نفراتی کم و بیش اعلام آمادگی کردند اما بر حسب عادت کنار کشیدن و اعضا این تیم به دو نفر رسید در هر صورت ما تصمیم خود را گرفته بودیم با مهیا کردن مقدماتی برنامه اجرای برنامه خود را در ساعت ۵ بعد از ظهر یک روز تابستانی آغاز کردیم.
آقای دهنوی نیز ما را تا قله توچال بدرقه کردند ساعت ۶ صبح از قله توچال با دور نمایی از قلل منطقه دماوند برنامه خود را آغاز کردیم در ساعات اولیه روز به مشکل خواصی بر نخوردیم و با گذر از گردنه آهار به فشم
و رسیدن به قله قلعه دختر نفسی تازه می کنیم و با خوردن تنقلاب و نوشیدن آب که جیره بندش کرده بودیم ادامه مسیر می دیم از این جا به بعد برنامه مسیر کمی دست به لنگ و بر روی خطراتی الله بند مسیر تیغه می شود که نیاز به تمرکز بیشتری دارد هوا رو  به تاریکی می گذرد و با خوردن تمامی آبمان در طول مسیر قدمهای آخر را با تشنگی فراوانی بر می داریم قرار ما بر این بود که بر روی قله سی چالی شب مانی کنیم اما به دلیل تشنگی بسیار زیادی که متحمل شده ایم بر روی گردنه الله بند شب مانی کرده و با آب کردن برف آب از دست رفته بدنمان را جبران می کنیم .(روز اول: شب مانی گردنه الله بنده طول مسیر ۱۹ کیلومتر بدون احتساب (دربند تا توچال)
 صبح زود از خواب بیدار شدیم و با خوردن صبحانه ای مختصر حرکت خود را آغاز می کنیم و بعد از صعود قله سی چالی به گردنه معروف دیزین می رسیم.
با کمی تامل و خوردن اش معروف گردنه حرکت خود را به سمت قله کلون بستگی ادامه دادیم که در ساعتی از ظهر موفق به صعود قله شدیم گرد و غبار بسیار زیادی در منطقه حاکم است به طوری که از کلون بستک حتی سرکچال ۱ هم مشخص نبود اما ما با انرژی فراوان و انگیزه ای زیاد ادامه می دهیم.
بعد از عبور از تیغه های کلون بستک که به کمی وقت ما را گرفت بر روی خط الراس غربی شرقی کلون بستک به سر کچال به طول  7 کیلومتر می افتیم شاید صبح که حرکت خود را از الله بند آغاز کردیم فکر نمی کردیم که شب را در گرنه و رز آب بعد از سر کچال ۳ بخوابیم اما  خیلی خوب پیش رفتیم و این نوید اجرای یک برنامه خوب را می داد (روز سوم: شب مانی گردنه و رز آب: طول مسیر ۱۱ کیلومتر شروع: ۶ صبح تا ۱۱ شب)
شب قبلی را در شن اسکی های زیر قله برج سپری کردیم که صبح با صعود قله ای فرعی بر روی قله برج که یک قله صخره ای است می رسیم.
مسیر را به سمت خلوندها پیش گرفته و قبل از ظهر به خلف بزرگ می رسیم با دیدن تابلو یادبود ابراهیم شیخی که در همین برنامه جان خود را از دست داده بود اندوهی به عادت می کشیم و با سکوت کوهستان طلب آمرزش برای این قهرمان ملی مان را می کنیم.مسیر بین قلل خلنو تاپالون گردن یک مسیر سنگی نرمالی است که وقت ما را خیلی نمی گیرد و در پای از ظهر به قله نرگس ها رسیده و با تماسی با دفتر باشگاه سلامتی خود و وضعیتمان را اطلاع می دهیم همچنان هوا بسیار غبار دارد که با تماسی که با تهران داشتیم متوجه شدیم که این یک توده گرد و غبار بسیار غلیظ است که از سمت عربستان به کشور ما آمده و چند روزی مهمان ماست. من با شنیدن این خبر کمی به فکر فرو رفتم چون ازاین جا به بعد خط الراس را خوب نمی شناختم در هر صورت با صعود چند قله فرعی دیگر چادر خود را در ساعت ۲۱ بر پا کردیم (روز چهارم: شب مانی بر روی خط الراس بعد از قله ارس بزان: طول مسیر ۲۳ کیلومتر(۶ صبح تا ۲۱)
صبح متوجه مه بسیار غلیظی که منطقه را فرا گرفته بود شدیم که با وجود گرد و غبارها دیگردید مسیرمان را خیلی کم کرده بود چادر را سریع جمع کرده و ادامه می دهیم با صعود قللی که اسم آنها را نمی دانستم ادامه داده و ناهار خود را در کنار رودخانه ای که به سمت دشت لار می رفت خوردیم و با صعود چندی دیگر از قلل خط الراس در نهایت با رعد و برق هایی شدید و بارندگی از قله چپکرو به پائین آمدیم و مسیر خود را به سمت دشت لارپیش گرفتیم و با رسیدن به روستای فشم برنامه خود را به اتمام می رسانیم (روز پنجم: طول مسیر ۳۵ کیلومتر ۶ صبح تا۲۲)

گزارش : احمدرضا مطهری

یک دیدگاه to “خط الرئس توچال به چپکرو”

1. ramin می گوید:

zende bad ajab barnameii boode che lezatii bordin ..