هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله کافره ـ ۲ اردیبهشت ۹۰

ارسال شده توسط در 24 آوریل 2011 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

یکی از دوستان کوهنورد می گفت:« واژه کافر در فرهنگ کوهنوردی همیشه مساوی است با دشواری مسیر و غیرمتعارف بودن صعود.»
فکر می کنم کاملاً می توان این عقیده را در مورد صعود قله کافره پذیرفت. این قله محسور شده در میان قلل دیگر است و تا کیلومترها جاده و روستایی هم ندارد. قله ای است منفرد و سنگی در انتهای غربی دشت لار که راحت ترین جاده دسترسی به آن مسیر فشم ـ گرمابدر ـ گردنه یونه زا(خاتون بارگاه) است.
تیم ۲۰ نفره باشگاه روز جمعه ۲ اردیبهشت ساعت ۵:۳۰ صبح تهران را به مقصد صعود این قله ترک کرد. بعد از گذشتن از زنجیر پایین آمده پاسگاه محیط بانی گرمابدر(بالاخره قانون باز و بسته بودن این زنجیرها را نفهمیدیم)، حدود ۳ کیلومتر دیگر پیشروی کردیم. قبل از پیچ ها به دلیل انباشته بودن برف در جاده، مینی بوس باشگاه متوقف شد.
حدود ساعت ۷:۳۰ صبح کوهپیمایی را شروع کردیم و یک ساعت بعد روی گردنه یونه زا صبحانه خوردیم. عکس ها و نقشه هایی که با نرم افزار Google تهیه کرده بودیم به ما نشان می داد که ابتدا باید کوه کاسونک را از سمت غرب آن دور بزنیم و بعد با یک فرود و صعود دیگر به اول یال صعود قله برسیم. به این ترتیب ۲ گردنه دیگر در پیش رو داشتیم که باید آنها را می پیمودیم.
مسیر را به شکل تراورسی از گردنه یونه زا ادامه دادیم. حجم برف بیش از پیش بینی ما بود. بعد از ۵/۲ ساعت تلاش به گردنه دوم روی یال شرقی کاسونک رسیدیم.

ساعت حدود ۱۲ بود. به دلیل از دست رفتن زمان در مورد ادامه برنامه با اعضای تیم مشورت کردیم و با موافقت آنها به صعود ادامه دادیم. یک ساعت بعد به اول یال صعود رسیدیم و در کمال تعجب دیدیم که مسیر صعود کاملاً صخره ای و ریزشی است.

۳ نفر از همنوردان از ادامه صعود انصراف دادند و با توجه به ۲ نفری هم که در گردنه یونه زا از ما جدا شده بودند، جمعاً ۱۵ نفر به طرف قله حرکت کردیم. مسیر کاملاً دست به سنگ و از میان صخره ها و برف چال های متعدد می گذشت.

تیم اول(۴ نفر) ساعت ۱۴:۴۵ و تیم دوم(۸ نفر) در ساعت ۱۵ به قله رسیدیم. به دلیل کمبود وقت ۳ نفر دیگر از همنوردان از ۲۰۰ متری قله با وجود توان جسمی شان به پایین بازگشتند(ارتفاع قله ۳۷۰۰ متر اندازه گیری شد).

فرود وقت زیادی از ما گرفت، به طوری که در ساعت ۵ عصر توانستیم پس از پشت سر گذاشتن صخره ها و مسیرهای ریزشی، کمی استراحت کنیم و بلافاصله به طرف اولین سربالایی مسیر بازگشت راه بیافتیم.
۵/۱ ساعت طول کشید تا به گردنه اول برسیم. پس از آن نوبت به فرود روی برف چال هایی بود که کمی برنامه را مفرح کرد. وقتی به پای دومین سربالایی مسیر رسیدیم باران هم همراهی مان کرد تا سختی مسیر را دوچندان کند. ۵/۱ ساعت دیگر هم طول کشید تا این مسیر هم با رسیدن به گردنه یونه زا پایان یابد. حالا فقط مانده بود سرازیری آخر تا کنار مینی بوس که به دلیل تاریکی هوا بیش از یک ساعت طول کشید و به این ترتیب ساعت ۹:۳۰ شب بعد از ۱۴ ساعت تلاش برنامه صعود قله کافره پایان یافت.
نیم ساعت بعد همه بچه ها در مینی بوس مشغول استراحت بودند تا به تهران برسیم. اکثرشان علی رغم خستگی در وجودشان احساس شعف و شادمانی داشتند. شاید هم بعضی از کم تجربه ترها از این همه تلاش بی وقفه و مستمر که تا آخرین قطرات انرژی جسمی و روحی شان را صرف این برنامه کرده بود کمی کلافه و سردرگم بودند. من نشسته در کف مینی بوس به این فکر می کنم که واقعاً بعضی جملات در کوهنوردی کلیدی محسوب می شود. جمله معروف «کوهنوردی یک ورزش نیست؛ بلکه یک روش زندگی است» در چنین مواقعی کاملاً قابل درک است.
شاید جمله کامل تر این باشد:«کوهنوردی فراتر از یک ورزش و همسان یک روش زندگی خاص است».

سرپرست برنامه: ذ.حمیدی/ ۳ اردیبهشت ۹۰

۵ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله کافره ـ ۲ اردیبهشت ۹۰”

1. توحید نوروزی می گوید:

واقعا خسته نباشید. از خواندن گزارش لذت بردم و بیشتر از آن از اجرای برنامه ای جدید در باشگاه. امیدوارم باشگاه و همه همنوردان به اجرای برنامه های کمتر اجرا شده و بکر مانده اقدام کنند.

2. محمد فتحی می گوید:

با عرض تبریک به بچه های گروه مخصوصا کم تجربه ها
    باید بگم این اولین برنامه ای هست که از شرکت نکردن احساس پشیمونی کردم
    به هر حال موفقیت اعضای باشگاه باعث افتخار ما هست و موفق باشید

3. پرستو می گوید:

vaghean jaye taghdire ke yek khanoom az 4 nafar aval suood be gholast
    espilatia behetun tabrik migam

4. محمد می گوید:

این صعود از کدام یال بود؟ یالی که از روبه‌رو دیده می‌شود وقتی بر فراز قله کاسونک هستیم؟(یال شرقی) یا یال شمال غربی یا یال غربی؟
    ……………….
    پاسخ:
    قله کافره در شمال‌شرقی قله کاسونک قرار گرفته است و بالطبع تنها یال منتهی بین این دو قله از همین جهت است.
    لازم به یادآوری است این یال از سمت قله کاسونک صخره‌ای و دیواره‌ است . به همین دلیل برای دست یافتن به کافره باید کاسونک را از سمت شمالی و یا جنوبی آن دور زد که تیم ما این دور زدن را از سمت شمالی انجام داد.
    ضمنا این قله از شمال دشت لار و از دره کناری چشمه دوبرار نیز قابل صعود است.
    شاد و پیروز باشید.
    ذبیح‌اله حمیدی

5. گزارش برنامه صعود قلل «شیورکش و کافره» 1394،8،29 | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

[…] باشگاه اسپیلت صعود شده‌اند که می‌توانید اینجا و اینجا گزارش کامل آن را مشاهده فرمائید.برنامه این جمعه […]