از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر (۹۱،۱۱،۸ تا ۹۱،۱۱،۱۵)مصاحبه پروانه کاظمی-درگذشت‌وارطان زاکاریان-یادبود بهمن ۸۸ -ششمین جشنواره یخ‌نوردی… خبرهای خارجی

ارسال شده توسط در 3 فوریه 2013 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

جلسه هفتگی :
با توجه به تعطیل رسمی روز سه شنبه ۹۱،۱۱،۱۰ که مصادف بود با تولد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و امام صادق (ع) جلسه هفتگی برگزار نشد.


تبریک تولد :
در هفته گذشته تولد چهار نفر از اعضای باشگاه بود . ۹ بهمن تولد آقای محمدرضا جزایری ، ۱۰ بهمن تولد آقای حمید محمودی عضو پایدار و عضو هیئت رئیسه باشگاه ، ۱۴ بهمن تولد آقای دانا درایت عضو هیئت موسس باشگاه اسپیلت و ۱۵ بهمن نیز تولد آقای رامین شریف زاده عضو هیئت موسس ، مربی سنگ نوردی و مجری برنامه های باشگاه اسپیلت . ضمن تبریک برای ایشان آرزوی موفقیت در تمام عرصه های زندگی را داریم .


برنامه هفتگی :
طی فراخوان هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران به مناسبت سی و چهارمین سال پیروزی انقلاب و همچنین بزرگداشت کوهنورد فقید زنده یاد جعفر ناصری و طبق جدول برنامه زمستانی باشگاه ، برنامه این هفته صعود قله ورجین در منطقه لواسانات بود که با حضور۱۸ نفر از اعضای باشگاه و به سرپرستی آقای غلام رضا خلیل آبادی اجرا شد .


مصاحبه بانوی هیمالیانورد کشور پروانه کاظمی با روزنامه رسالت :
روز پنج شنبه ۱۲ بهمن سرکار خانم پروانه کاظمی مصاحبه ای را با روزنامه رسالت انجام داند که تحت عنوان " ثبت یک رکورد جهانی اما بی هیچ حمایت" به چاپ رسیده است . متن کامل این مصاحبه در سایت باشگاه می باشد . لطفا جهت مطالعه به صفحه اصلی همین سایت مراجعه فرمائید.

 

درگذشت کوه‌نورد پیشکسوت وارطان زاکاریان  :

هفته گذشته با خبر شدیم آقای « وارطان زاکاریان » از کوه‌نوردان پیشکسوت ارامنه کشور دار فانی را وداع گفتند.ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان و جامعه کوه‌نوردی کشور ، از خداوند منان برای روح آن عزیز از دست رفته آرامش ابدی خواهانیم .


یادبود جان باختگان بهمن ۸۸ :
امروز ۱۶ بهمن مصادف است باسومین سالگرد جان باختگان بهمن سال ۸۸ که طی آن ۸ تن از کوهنوردان و اسکی بازان جان خود را از دست دادند. یاد و خاطره شان گرامی باد .

ششمین جشنواره یخ نوردی انجمن کوه نوردان ایران :
سایت انجمن کوه نوردان ایران اعلام کرد؛ ششمین جشنواره یخ‌نوردی با همکاری هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان البرز(کرج)برگزارمی گردد.لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتردراین خصوص به آدرس www.alpineclub.ir(انجمن کوه نوردان ایران )مراجعه فرمائید.


دوره مقدماتی پزشکی کوهستان :
هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران اعلام کرد در نظر دارد دوره مقدماتی پزشکی کوهستان را با نظارت و همکاری فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای‌ورزشی جمهوری اسلامی ایران،برگزار نماید. بدین وسیله از اعضای باشگاه درخواست می شودجهت‌کسب‌اطلاعات بیشتر به سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران به آدرس www.tehranclimb.ir مراجعه فرمایند.


۲۶ بهمن همایش «ایرانیان و صعودهای برون مرزی» :
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد بر اساس هماهنگی انجام شده، زمان قطعی و مکان برگزاری همایش «ایرانیان و صعودهای برون مرزی» مشخص شد.
این همایش قرار بود در اواخر دی ماه برگزار گردد که به دلیل عدم تثبیت مکان مناسب برگزاری ( از نظر ظرفیت و موقعیت دسترسی) به تعویق افتاد. لذا با پوزش از جامعه‌ی کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به ویژه آن‌دسته از افرادی که با مشارکت خود در ارسال مقالات موجبات پویایی این همایش را فراهم آورده‌اند، زمان قطعی برگزاری همایش در روز پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه جاری و در محل سالن اجتماعات باشگاه پیام (تالار پیامبر اعظم «ص» واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از چهارراه قصر، نرسیده به پل سیدخندان، ورودی ۱۱)خواهد بود.

پیشاپیش از یکایک علاقه مندان جهت حضور در این هم اندیشی دعوت به عمل می آید.


موفقیت خانم اولگا رومیانتسف در گام اول پروژه هفت آتشفشان :
همانگونه که در دو هفته پیش این بخش ملاحظه کردید، خبری مبنی بر« صعود به هفت قله مرتفع آتشفشانی هفت قاره در یک سال» توسط خانم اولگا رومیانتسف (Rumyantsev Olga) بانوی ۳۸ ساله کوه‌نورد قرار بود انجام یابد،گام اول آن که صعود سولو به کوه سیدلی (Sidley) مرتفع ترین قله آتشفشانی در قطب جنوب به ارتفاع ۴۲۸۵ متر بود با موفقیت انجام شد .
بنا بر گزارش سولدوز کلوب و طبق گفته‌های خانم رومیانتسف در مصاحبه اش بعد از صعود موفق ، این صعود ۴ روز طول کشیده و مهمترین مشکلی که داشته نبودن دید کافی به دلیل بارش برف و ابری بودن هوا در طول صعود بوده است. او می گوید که هوا برفی بود و بسیار سرد (۲۵ – درجه) و گاها سرما به دلیل وزش باد تا ۳۵ – درجه نیز کاهش داشته در نتیجه برای اینکه وقت خود را هدر ندهد چادرش را دوبار به همراه خود یک بار به طول ۱۵۰۰ متر و بار دوم به طول ۶۰۰ متر بالا برده است و به همین خاطر مرحله نهایی صعود تنها ۸۰۰ متر تا قله فاصله داشته است. او اضافه می کند که به دلیل نوزیدن باد و آفتابی بودن هوا در کمپ آخر خوش شانس بوده و با دید عالیی که داشته چند قارچ برفی به اندازه یک ساختمان را مشاهده کرده است.
وی در بیان علت انتخاب هفت قله آتشفشانی به عدد "هفت" اشاره می کند و اضافه می کند که این عدد برای مردم جذابیت دارد همانند هفت نت (در موسیقی)، هفت قاره، هفت رنگ در رنگین کمان و غیره. او همچنین می گوید که صعود هفت قله مرتفع هفت قاره از خیلی وقت پیش همه گیر شده و حالا هفت قله اتشفشانی در حال رواج پیدا کردن است و دلیل دیگر اینکه برخلاف صعود هفت قله مرتفع، صعود هفت قله آتشفشانی برای همه امکان پذیر می باشد. او هر صعود را یک کشف جدید و یک سفر جدید می داند و آتشفشان ها را زنده و فریبنده می نامد.
او در جواب سوالی که می پرسد چرا تنهایی صعود می کند، می گوید: "واژه تنها درست نیست بلکه باید گفت بدون پشتیبانی و بدون تیم. وقتی با یک تیم صعود می کنی هر کسی وظیفه ای دارد . برای رسیدن به هدف به شکل تیمی حرکت می کنی و تیم بر فرد ارجحیت دارد و می توانی با هر کسی جایگزین شوی اما وقتی بدون تیم صعود می کنی نتیجه هر حرکتی به خودت بازمی گرددو تنها بر خودت متکی هستی و البته مجبور نیستی روی نیمکت ذخیره ها بشینی. کوه نوردی واقعا یک ورزش نیست و رقابتی در آن وجود ندارد و برنده و بازنده ای هم ندارد. کافی ست هدفی را تعیین کنی و به آن برسی. خیلی مهم است که به معیارهای خود وفادار باشی. آنطور که می خواهی صعود کن. صعود برای من یک روش زندگی ست، فلسفه ست …"


تلاش آدام اوندرا و کریس شارما بر روی سخت ترین مسیر جهان  :
در این بخش به تاریخ ( ۹۱،۱۰،۱۷ تا ۹۱،۱۰،۲۴) و به نقل از وبلاگ سولدوز کلوب ملاحظه کردید ، مسیری را آدام اوندرا و کریس شارما به طور مشترک و در حال حاضر بر روی آن تلاش می کنند که به La Dura Dura (سخت سخت) معروف بوده و در منطقه اولیانا (Oliana) در کاتالونیای اسپانیا قرار دارد.
این مسیر که از آن به عنوان سخت ترین مسیر جهان یاد می شود، توسط کریس شارما بولت گذاری شده و ۱۶۵ فوت (۵۰ متر) طول دارد. اگرچه آدام اوندرا تا نیمه های مسیر صعود کرده اما تلاش اولیه این دو سنگ نورد مشهور جهان هنوز به نتیجه ای نرسیده است. طبق گزارش یکی از تماشاچی ها و طرفداران اوندرا به سایت ۸a.nu او بر اولیانا تسلط داشته و به نظر او " اوندرا موفق خواهد شد تا پایان این هفته مسیر را کاملا صعود کند. اوندرا مثل همیشه بعد از افتادن فریاد می‌کشد اما می‌شد دید که او بسیار هیجان‌زده و خوشحال و با اعتماد به نفس بود. پیشرفت کریس شارما هم خوب بوده و توانسته از مرحله اول و سخت آن عبور کند که دارای گیره های سختی ست و نیازمند حرکت های خاصی ست تا بتوان از آن عبور کرد."
به نظر آدام اوندرا این مسیر حتی می تواند از مسیر معروف +The Change, 9b نیز سخت‌تر باشد . به گفته اوندرا این پنجمین سفر وی به این منطقه می باشد که همگی را به این مسیر اختصاص داده است.


خبرهایی از صعودهای در حال انجام زمستانی پاکستان :
همانطور که هفته قبل در این بخش ملاحظه کردید ، گزارشی از صعود زمستانه قلل هیمالیا را از سولدوز کلوب نقل کرده و شما عزیزان را در جریان این صعودها قرار می دهیم . ادامه این گزارشات را در ادامه می خوانید :
در طول چند روز گذشته سایت اکس وب از یک گروه دیگر لهستانی که بر روی نانگا پاربات تلاش می کنند خبر داده بود و امروز نیز در گزارش ارسالی خود از نانگا متذکر شده تومِک و مارِک (Tomek & Marek) از لهستان که بر روی مسیر Schell تلاش می کنند بعد از نصب کمپ ۳ به کمپ ۲ بازگشته اند و فعلا در همان جا هستند.
از برودپیک نیز خبر می رسد که لهستانی ها تحت رهبری کریشتف ویلیسکی (Krzysztof Wielicki) در نظر داشتند کمپ ۲ را سریعا نصب کنند که با تاخیر روبرو شدند اما امین الله و شاهین بیگ تا ارتفاع ۶۲۰۰ متری یعنی تا کمپ ۲ را ثابت گذاری کرده اند.
تیم آمریکایی/مجارستانی که در جبهه دایامیر نانگا پاربات در حال تلاش هستند به خاطر مواجه با شرایط سخت هوایی از روحیه نسبتا پایینی برخوردار هستند و تیم ایتالیایی/فرانسوی که در همین جبهه بر روی نانگا تلاش می کنند صعود خوبی در مسیر "فرود مسنر" داشتند.
ایان از تیم آمریکایی/مجارستانی گزارش داده که تیم قصد فرود و حرکت به طرف چیلاس (Chilas) را دارند تا بتوانند تجدید قوا داشته باشند و در همین حال به گفته او زولتان که از یخ زدگی انگشت پای خود رنج می برد قصد ترک زودهنگام نانگا را دارد. ایان اضافه می کنه که "باید از همه این مشکلات رد شویم و در طول یک ماه فرصتی که پیش رو داریم هنوز چیزهای زیادی برای دیدن و کارهای زیادی برای انجام دادن داریم." او می گوید، "ما آمدیم اینجا که صعود های بزرگی داشته داشیم و هوای پاکش را تنفس کنیم، رشد کنیم و خود را بهتر درک کنیم."
دانیل ناردی نیز از تیم ایتالیایی/فرنسوی که به همراه الیزابت از فرانسه و علی از پاکستان در حال تلاش بر روی نانگا ست مراحل نهایی هم هوایی خود را سپری می کنند. این تیم خود را به عمودی ترین مسیر صعود که همان گرده Mummery (مامری) یا "فرود مسنر" می باشد رسانده تا به فلات قله برسند. الیزابت می گوید که بعد از چهل سال از آن موقع واقعا احساس عجیبی است که پایت را جای پای مسنر بگذاری.
طبق گزارش این تیم، مسیر آنها یک مسیر تکنیکی مرکب از یخ و برف است ولی از امنیت آن نیز صحبت می کنند. این تیم عمق برف را بعضی مواقع تا کمر ذکر می کنند و اضافه می کنند که پیدا کردن محلی برای برقراری چادر بر روی این دیواره شیب دار بسیار سخت است. از دیگر مشکلات این تیم می توان به هوای بسیار سرد و طوفان هایی با سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نتیجه ابزار یخ زده ای که باعث ایجاد مشکل برای آنها شده نام برد. این تیم تا ارتفاع ۶۴۰۰ متری بر روی صفحه یخی سفت صعود کرده و از همان مسیر نیز فرود آمده اند.


شکست صعود زمستانی دنالی :
در هفته‌های گذشته خبری درخصوص صعود زمستانه دنالی به نقل از وبلاگ سولدوز کلوب در این بخش درج کردیم.حال ادامه این خبر : لانی دوپر (Lonnie Dupre) که اخیرا برای بار سوم برای صعود زمستانی و سولو دنالی (مک کینلی) به ارتفاع ۶۱۹۴ متر راهی آلاسکا شده بود پس از یک ماه تلاش و صعود تا ارتفاع ۱۷۰۰۰ فوتی (حدودا ۵۲۰۰ متری) در حال بازگشت به خانه خود در مینسوتای آمریکا ست.
او در مصاحبه ویدئویی اخیرش به سن خود اشاره می کند و می گوید که هر بار چیز تازه ای یاد گرفتم و امسال فهمیدم که دارم پیر میشوم. او سن خود را ۵۰ – ۵۱ ذکر می کند و در ادامه اضافه می کند که در مراحل اولیه اکسپدیشن سعی کرده که خود را از بارش سنگین برف در امان نگه دارد و در همان مراحل اولیه در نتیجه این بارش ها و کار سنگینی که در میان برف سنگین در طول دو شبی که در ارتفاعات این کوه سپری کرده دچار خستگی شدید و هایپوترمی شده که انرژی و وقت او را گرفته است.
وی از برنامه ریزی خود برای صعود به شبی که قصد صعود قله را داشته اشاره کرده و می گوید بعد از رسیدن به ارتفاع ۵۲۰۰ متری حمل بعضی از وسایل به همراه خود بسیار سخت و کندن غار برفی که دو و نیم ساعت طول می کشیده بسیار خسته کننده بوده است. لانی می گوید عصر آن روزی که قرار بود روز قله باشد در نتیجه تغییر شرایط آب و هوا، بادهای شدیدی به سرعت ۵۰، ۶۰ یا حتی ۷۰ مایل بر ساعت (بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت) شروع به وزیدن کردند که مجبور شده به ارتفاعات پایین برگردد.
او در پایان مصاحبه خود با خنده و شوخی اشاره می کند که شاید دوباره تلاش کند، اما این بار کمی عاقل تر و با کیسه خواب ضخیم تر.
لازم به ذکر است که دنالی در ایالت آلاسکا در آمریکا واقع شده و به دلیل منطقه عظیمی با شکاف های بزرگ و شرایط آب و هوایی غیر قابل پیش بینی صعود این کوه در زمستان را حتی با استانداردهای صعودهای هیمالیا نیز چالش برانگیز می کند. سرعت بادهای این کوه در زمستان به بیش از ۱۰۰ مایل در ساعت (بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت) رسیده و دمای هوا به منفی ۶۰ درجه فارنهایت (بیش از ۵۰ – درجه سانتی گراد) می افتد. روزهای آن نیز با قدرت نحیف خود ۶ ساعت طول می کشند.


یک صعود شاخص درمنطقه ای پرت و دور افتاده قطب جنوب :
به نقل از وبلاگ بیواک ، آنتارکتیکا Antarctica یا قاره قطب جنوب ، همانطور که از اسمش پیداست در قطب جنوب واقع شده . سردترین ، پر باد ترین ، خشک ترین و بیابانی ترین اقلیم جهان است . سردترین دمای ثبت شده در جهان مربوط به این منطقه است: منفی ۸۹ درجه سانتیگراد . محاسبات نشان می دهد که ۹۸ درصد این قاره بالایه ای از یخ پوشیده شده و ۲ درصد بقیه سنگ و لم یزرع است . قطر یخ به ۵ کیلومتر می رسد و ۸۷ درصد یخ جهان در این منطقه قرار دارد . میزان بارش برف بسیار کم است : کمتر از ۲ اینچ در سال ! و میزان رطوبت ۵ تا ۱۰ در صد . مساحت این قاره یک و نیم برابر امریکا ست .
قله Ulvetanna ( به نروژی : دندان گرگ ) در منطقه نروژی این قاره به نام Queen Maud Land واقع شده و ارتفاع آن۲۹۳۱ متر می باشد . این قله اولین بار از رخ شمال غربی در سال ۱۹۹۴ توسط کوهنوردان نروژی صعود شد . در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ نیز توسط کوهنوردانی از کشورهای مختلف و از مسیر های رخ شمالی و یال غربی صعود شده است .
در روز های اخیر یک تیم بین المللی ۵ نفره به سرپرستی لئو هولدینگ و به اسامی :
Leo Houlding, Sean Leary, Alastair Lee, Jason Pickles, and Chris Rabone
موفق شدند این قله را از مسیر بسیار سخت و طولانی،و البته بسیار جذاب(!) یال شمال شرقی صعود کنند . بخش های پائینی و میانی این یال ، مسیری تیغه ای است با ستون ها و شکاف ها و زاویه های تنگ و باریک و خط الراسی که همچون پشت ساکنین اولیه و منقرض شده آن یعنی مثل پشت دایناسورها سهمگین و ترسناک است . بخش‌های بالایی ، مسیری است با شیب های بسیار تند و دیواره ای .
طول مسیر : ۱۷۵۰ متر – دیواره ۱۱۰۰ متر ، ۳۵ طول طناب – درجه سختی : E6 6b (5.12) A2 – دمای قله : منفی ۳۵ درجه سانتیگراد – میزان بار در پای یال : ۱۵۰۰ کیلوگرم – طول روز : ۲۰ ساعت و البته بسیار خسته کننده .


بسته پیشنهادی هفته :
"یک ریکاوری شگفت انگیز در سنگ‌نوردی " وبلاگ بیواک


جمله انتخابی هفته :
«هیچ چیز عوض نمی شود ، شما دیدتان را عوض کنید. رمز کار این است».
                                                                          «کارلوس استاندا»

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۳ دیدگاه to “از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر (۹۱،۱۱،۸ تا ۹۱،۱۱،۱۵)مصاحبه پروانه کاظمی-درگذشت‌وارطان زاکاریان-یادبود بهمن ۸۸ -ششمین جشنواره یخ‌نوردی… خبرهای خارجی”

  1. محسن می گوید:

    سلام و خسته نباشید…
    مرسی از اخبار زیبا و مفیدتون…

  2. ع.صدیقی می گوید:

    درود به خانم کاظمی وآرزوی موفقیت.

  3. parsiamusic.ir می گوید:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون
    ادامه بدین

دیدگاه خود را بیان کنید