آیا می دانید تلفن ماهواره ای چیست؟

ارسال شده توسط در 4 ژانویه 2017 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

در ره همت ما کوه و کمر پیدا نیست
                 وای آن قافله کز دونی همت خواهد
                               رهگذاری که در او هیچ خطر پیدا نیست …

یکی از دغدغه های اصلی هر کوهنورد ، برقراری ارتباط تلفنی در مسیر صعود و بازگشت است. با توجه به اینکه مسیرهای کوهستانی به جز اوایل آنها ، از پوشش مطمئن تلفنی برخوردار نیستند ، این مهم از مواردی است که همواره بخشی از انرژی فکری کوهنوردان را به خود اختصاص می دهد و گاه سبب تغییر برنامه های ایشان می شود.

ارتباط مطمئن و دائم تلفنی همواره برای مقاصد اضطراری مانند امداد و نجات به کار نمی آید.این ارتباط برای به اشتراک گذاری اطلاعات برنامه صعود با علاقمندانی که تلاش شما را پیگیری می کنند و گاه برای یک گفتگوی چند دقیقه ای با خانواده که خود در تقویت میزان انرژی مؤثر شما در مسیر پیمایش کارایی دارد.
اکنون تلفن های ماهواره ای امکان برقراری ارتباط دائم و ایمن را در سراسر زمین فراهم آورده اند . در ادامه ، به بررسی اجمالی سرویس های ماهواره ای خواهیم پرداخت که برای کوهنوردان قابل استفاده می باشند.

تلفن های ماهواره ای:
تفاوت اصلی تلفن های ماهواره ای با تلفن های همراه معمولی در این است که شرکت ارائه دهنده خدمات تلفنی (Operator) به جای استفاده از ایستگاه های زمینی ، از ایستگاه های ماهواره ای که از آسمان زمین را تحت پوشش قرار می دهند ، استفاده می کنند.طبیعتاً به دلیل تغییر زاویه پوشش ، پوشش فضایی فاقد نقطه کور است و مادامی که خط دید کوهنورد با موقعیت ماهواره در فضا برقرار باشد ، امکان برقراری ارتباط وجود دارد.

3

از نظر مدار ماهواره ای و فاصله ماهواره ها با زمین ، ماهواره های تلفنی به دو نوع مدار پایین یا LEO یا مدار سنکرون یا GEO تقسیم می شوند که ویژگی های هر یک از آنها از حوصله این گفتار بیرون است.

2

گوشی های ماهواره ای دارای آنتن های خارجی هستند و به همین دلیل اندازه و وزن آنها اندکی از گوشی های همراه معمولی بیشتر است . معمولاً با یک بار شارژ کامل تا چندید روز در حالت Standby باقی می مانند.
اکنون چهار اپراتور ، خدمات تلفن ماهواره ای را در سطح دنیا ارائه می دهند که سه اپراتور منطقه خاورمیانه را تحت پوشش قرار می دهند.

هرکدام از این اپراتورها ، گوشی ها و سیم کارت های ویژه‌ی خود را ارائه می دهند و بنا بر نوع پوشش و کیفیت خدماتشان دارای ویژگی هایی هستند :

اینمارست 

ایریدیوم 

ثریا 

1

نحوه‌ی انتخاب تلفن ماهواره ای :
برای انتخاب یک تلفن ماهواره ای به موارد زیر باید توجه نمود :
۱- آیا پوشش جهانی مورد انتظارتان است یا پوشش منطقه ای ؟
۲- ضریب اطمینان سرویس تلفنی در زمان درخواست مکالمه و کیفیت صدا
۳- توجه به مقاومت تلفن در مقابل باران ، برف و ضربه با توجه به نوع صعود
۴- امکانات جنبی گوشی مانند موقعیت یابی،ره گیری و ارسال ایمیل
۵- هزینه مکالمه و نحوه‌ی شارژ سیم کارت چگونه است؟
۶- طراحی مکانیکی و الکتریکی گوشی ، زمان Standby و مکالمه با هربار شارژ

سرویس های اینترنتی :
هر سه اپراتور ماهواره ای نامبرده شده برای استفاده کوهنوردان ، از خدمات اینترنتی در مسیر کوهپیمایی خود راه کارهایی را ارائه نموده اند . به عنوان مثال می توان به سرویس IsatHub از اینمارست و Thuraya IP از ثریا اشاره کرد.

4

هزینه‌ی استفاده از اینترنت اپراتورهای ماهوراه ای بالا است مثلاً MB/$7. البته این هزینه برای کوهنوردانی که نیاز به اطلاعات هواشناسی مسیر خود را دارند و یا علاقمند به ارسال اخبار صعودشان به صفحات اینستاگرام یا تلگرام خود می باشند ، قابل قبول است.
برای دریافت اطلاعات تکمیلی می توانید با تلفن ۲۶۱۰۵۹۱۹ (اردوانی) تماس حاصل فرمایید.

 

************

 

با سپاس از آقای اردوانی جهت در اختیار گذاشتن این اطلاعات در سایت اسپیلت.

 

 

۴ دیدگاه to “آیا می دانید تلفن ماهواره ای چیست؟”

  1. رضا عسکری می گوید:

    من زنگ زدم هم به اینمارست و هم به ثریا
    اولی همه جا رو پوشش میده و تعرفه تماسش برای ایران دقیقه ای ۱٫۱ دلار هست اس ام اس ۵۰ سنت
    دومی هم ۱٫۱۶ دلار هست اس ام اس ۴۹ سنت
    برای اولی خرید ساده ترین نوع تلفن و سیمکارت حدود ۶٫۵ میلیون تومان بهمراه دو ساعت مکالمه
    و برای دومی حدود ۲٫۴ میلیون تومان تمام میشود بهمراه ده دلار شارژ اولیه

    اولی نمایندگی در ایران ندارد که شما برای خرید شارژ به دردسر می افتید
    اما دومی در ایران نمایندگی دارد و خرید شارژ و پشتیبانی راحت تر خواهد بود
    ضمنا پوشش اینمارست بمراتب در کشورهای بیشتری از جهان خواهد بود نسبت به ثریا

  2. اردوانی می گوید:

    جناب عسگری درود ،
    سپاس از اطلاعات مفیدی که لطف فرمودید . علاوه بر مواردی که عنوان فرمودید ، نکته ی مهمی که در انتخاب اپراتور ماهواره ای می تواند اهمیت داشته باشد ، Reliability و Accessibility است و مفهوم این دو اینست که در زمان مورد نظر کاربر ، سرویس مطمین در اختیار وی قرار گیرد . اصولاٌ سرویس اینمارست برای مواردی که برقراری تماس ، حیاتی است (Mission Critical Calls) قابل توصیه است . تصور می کنم نگهداری سیم کارت ثریا سالانه حدود ۳۵ دلار هزینه داشته باشد که این هزینه در سیم کارت اینمارست وجود ندارد . شخصاٌ تجربه ی کار با تلفن اینمارست را داشته ام و هم از دستگاه تلفن آن و نیز سرویس ارتباطی آن بسیار راضی بوده ام.
    چنانچه با همت جناب آقای حمیدی ، برقراری جلسه ای آموزشی در این مورد در باشگاه اسپیلت ممکن شد ، در آن جلسه حضوراٌ به تبادل یافته ها و اطلاعاتمان خواهیم پرداخت .
    تا آن دیدار ، بدرود .

  3. موبايل ثريا – مجله کلیک می گوید:

    […] […]

  4. Omid می گوید:

    سلام بر همه دوستان
    کسی از شما خبرداره از کجا در ایران میشه تلفن ایریدیوم خرید؟

دیدگاه خود را بیان کنید