ارسال شده توسط در 1 سپتامبر 2018 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کوهستان علم کوه یا به عبارتی تخت سلیمان با بیش از ۵۰ قله بین ۳۸۵۰ تا ۴۸۵۰ متر ، مهمترین منطقه کوهنوردی کشور محسوب می شود.

این کوهستان از شمال و شرق به مناطق کلاردشت و جنگل های سه هزار تنکابن می رسد و از جنوب و غرب به منطقه طالقان و الموت متصل است.

از بارزترین خصوصیات اقلیمی علم کوه یخچال های دائمی آن و همینطور وجود دیواره عظیم ۷۰۰ متری و گرانیت شمالی این قله است که در بین سنگ نوردان شهرت به سزائی دارد.

قله علم کوه به ارتفاع ۴۸۵۰ متر دومین قله مرتفع کشور است.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود این قله از منطقه علم چال و فرود از منطقه حصارچال بود که کمتر در بین کوهنوردان به اجرا در می آید.

این برنامه با حضور ۱۳ نفر در روزهای ۸ و ۹ شهریور ۹۷ به شرح زیر اجرا شد؛

ساعت ۸ صبح روز هشتم شهریور با مینی بوس باشگاه به قرارگاه کوهنوردی ونداربن در ارتفاع ۲۴۵۰ متری رسیدیم.(مسیر تهران – کرج – جاده چالوس – مرزن آباد – کلاردشت)

پس از آماده شدن بارها را سوار چهارپا کرده به طرف پناهگاه کوهنوردی سرچال در ارتفاع ۳۷۵۰ متری حرکت کردیم.

این مسیر پاکوب مشخصی داشته و از دره ای که رودخانه مشهور سردابه رود را در بر دارد ، به طرف ارتفاعات بالا ادامه می یابد.

در ساعت ۱۳ به پناهگاه رسیده ، یک ساعت استراحت کردیم.

سپس به طرف منطقه یخچالی علم چال ادامه صعود دادیم.

ساعت ۱۷ به آنجا رسیدیم. در کنار خرابه های پناهگاه قدیمی به ارتفاع ۴۲۰۰ متر ۶ تخته چادر برپا کرده به استراحت و شب مانی پرداختیم.

(مسیرسرچال به علمچال تماماً از روی سنگ های یخچالی با شیب کم می گذرد).

صبح روز دوم ساعت ۶:۴۵ صعود را شروع کردیم(البته این بار با حمل کوله های سنگین).

مسیر از کنار یخچال و برف چال چالون به طرف گردنه (چالون به سیاه سنگ) آغاز می شد.

برای رسیدن به پای این یخچال که در این فصل از سال برف اندکی داشت ، از روی سنگ های غلتان و عظیم علم چال به طرف غرب حرکت کرده ، پس از ۴۵ دقیقه به آنجا رسیدیم.

مسیر صعود یخچال ، شیب زیادی داشت که به دلیل عدم برف لازم به شکل شن اسکی و ریزشی بود .

کوله های سنگین دلیل سرعت کم مان بود.

این مسیر به دلیل ریزشی خطرناک بود که با احتیاط و دقت لازم از آن گذشتیم.

پس از دو ساعت تلاش در ساعت ۹ صبح به گردنه رسیدیم.

مسیر صعود از این قسمت به بعد از روی گرده ای سنگی می گذرد که با چند سیم بکسل مسیر ایمن گردیده است.

در ساعت ۱۱ پس از صعود قله فرعی سیاه سنگ در کنار جانپناه این قله در ارتفاع ۴۵۵۰ متری به استراحت پرداختیم سپس از پاکوب زیر قله شاخک به طرف قله علم کوه حرکت کردیم.

مسیر به شکل تراورس شروع شده پس از آن با شیب زیاد و ریزشی ادامه می یابد.

ساعت ۱۲:۳۰ به یال انتهای قله رسیدیم که با مسیر صعود جنوبی (حصارچال) مشترک بود.

پانزده دقیقه بعد بر روی قله ریزشی علم کوه عکس یادگاری را ثبت کردیم(ارتفاع ۴۸۵۰ متر).

مسیر فرود به طرف دشت حصار چال بود که از پاکوب زیر قله به طرف آنجا ادامه مسیر دادیم.

ساعت ۱۵:۳۰ به دشت رسیده به استراحت و صرف غذا پرداختیم و ساعت ۱۷ با رسیدن به انتهای این دشت که به تنگه گلو مشهور است ، به اول جاده جیپ رو ونداربن دست یافتیم و برنامه کوهنوردی ما با طی حدود ۲۵ کیلومتر در اینجا به پایان رسید.

سپس با یک دستگاه وانت نیسان این جاده ۱۵ کیلومتری خاکی و ناهموار را طی کرده در ساعت ۱۸ به قرارگاه ونداربن بازگشتیم.

پس از کمی استراحت و تعویض لباس ها سوار مینی بوس باشگاه شده به طرف تهران حرکت کردیم.

ساعت ۲ بامداد با رسیدن به درب باشگاه این برنامه به پایان رسید.

«با سپاس ویژه از همه اعضای با تجربه تر که در این برنامه مانند همیشه یار و یاور ما بودند».

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – ارسلان بیک محمدی«کمک سرپرست» – علیرضا کاظمی(نقشه و gps) – رحیم بیضاوی – رضا عبدالهی – علیرضا قره داغی – علیرضا برزگر – دکتر علی طوطی«پزشک تیم» – ایمان عبادی – آرش کریمی – ابوذر کبیری
خانم ها : عضو جدید تینا غدیری

جانپناه سیاه سنگ

قله علم کوه به ارتفاع ۴۸۵۰ متر

دشت حصارچال

۲ دیدگاه to “گزارش صعود قله علم کوه(مسیرعلم چال به حصارچال) ۹۷/۶/۸و۹۷/۶/۹ //هر هفته یک برنامه «شماره ۷۷۲»”

1. علیرضا کاظمی می گوید:

درود بر همنوردانم
    سپاس از خداوند و دوم سپاس از استاد حمیدی بخاطر سرپرستی خوبشون مثل همیشه.
    برنامه صعود از علم چال به همراه کوله کشی و فرود از حصارچال یک برنامه کوهنوردی سنگین میباشد.حتی از برنامه دماوند هم سنگینتر میباشد.
    اما سرپرستی خوب وعشق قله باعث شد همه تیم باهم به قله صعود کنیم.
    صعودی سنگین و زیبا
    ازهمه دوستانم دراین برنامه سپاسگزارم.
    همواره سرافرازبرفراز باشید.

2. علیرضا برزگر می گوید:

با سلام خدمت سرپرست تیم آقای حمیدی و دیگر دوستان ،به جرات میتونم بگویم یکی از لذت بخش ترین و تجربه انگیزترین برنامه ای بود که رفته بودم ،درود به همگی