گزارش صعود قله سبلان از مسیر پیست آلوارس(جنوب شرقی)۱۶مرداد۱۴۰۱ – هرهفته یک برنامه «شماره ۹۸۸»

ارسال شده توسط در 15 آگوست 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

مقدمه؛
سبلان سه مسیر صعود نرمال دارد؛
اول : مسیر شمال شرقی/آب گرم شابیل
دوم : مسیر غربی/جانپناه عقاب
سوم: مسیر جنوب شرقی/پیست اسکی آلوارس

به جز قله اصلی سبلان به ارتفاع ۴۸۱۰ متر که سومین قله مرتفع کشور محسوب می شود ، سه قله هرم های ۱ و ۲ و ۳ و کسره داغ از قلل مرتفع و مهم و فنی این منطقه است.

دریاچه (دهانه) قله آتشفشانی و خاموش سبلان به عمق حدود ۱۵ متر یکی از عجایب طبیعی ایران و جهان است و سالانه بسیاری از عاشقان طبیعت و کوهستان را به سوی خود جلب می کند.
آب این دریاچه از ذوب شدن یخچالهای کوتاه اما دائمی اطراف آن و همین طور از بارش های سالانه برف و باران تشکیل می شود و فقط حدود دو ماه از سال به طور میانگین از ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریور یخ زده نیست و می‌توان آن را به شکل یک دریاچه آبی کوهستانی مشاهده کرد.

شرح صعود؛
ساعت ۵:۵۰ دقیقه بامداد روز ۱۶ مرداد سال ۱۴۰۱ صعود را از انتهای جاده خاکی پیست اسکی آلوارس سرعین اردبیل شروع کردیم. ارتفاع ۳۶۰۰ متر
هوا هنوز کاملا روشن نشده بود.
شب گذشته از تهران حرکت کرده شبانه خود را به اردبیل رسانده بودیم.
ماشین های خود را در کنار پیست پارک کرده با کرایه نیسان وانت تا این نقطه که به (قره مسجد) معروف است رسیده بودیم.
این جاده خاکی ناهموار ییلاقی حدود ۴ کیلومتر است.
نور هدلامپ های یک تیم بزرگ در جلو و در فاصله یک ساعتی ما به چشم می خورد.
ابرهای سیاهی در آسمان دیده می شد و باد ملایمی در حال وزش بود.
با پیش‌بینی هواشناسی از ساعت ۱۴ به بعد رعد و برق و باران آغاز می شد.
مسیر صعود روی پاکوبی مشخص از سمت راست (شرق) شروع شده به طرف بالا ادامه داشت.
سه تابلو زرد رنگ تا ارتفاع ۴۱۰۰ متری در مسیر وجود داشت.
این مسیر صعود در بسیاری نقاط به شکل شن اسکی نرمی است که از میان صخره های عظیم جنوب غربی سبلان می‌گذرد و در انتها به یال زیر قله سبلان جایی که سنگ عظیم و مشهور (محراب داشی) وجود دارد با مسیر نرمال شمال شرقی (آبگرم شابیل) یکسان می شود.

تیم ما با قدم های شمرده و یک فرم به پیش می رفت و هر یک ساعت یک‌بار استراحت و تجدید قوا می‌کرد.
قبل از ساعت ۱۰ صبح به سنگ محراب رسیدیم و در ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه با صرف ۴ ساعت و بیست دقیقه صعود در کنار دریاچه زیبای قله سبلان عکاسی کرده پس از بیست دقیقه از همان مسیر به طرف (قره مسجد) بازگشتیم.
در بین راه ناهار و استراحت داشتیم و در ساعت ۱۴ سوار بر نیسان به طرف پیست اسکی و محل پارک اتومبیل ها به راه افتادیم و بدین ترتیب برنامه کوهنوردی صعود قله سبلان از مسیر جنوب شرقی به پایان رسید.
یادآوری می‌شود شب دوم برنامه در سرعین به همراه استفاده از آب‌گرم انجام شد.
*باسپاس ویژه از دوستانی که اتوموبیل های شخصی خود را در این برنامه در اختیار تیم قرار دادند.*

اعضای شرکت کننده در این برنامه ؛
آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – مجتبی توتون‌چیان – حامدرضا قنبری – بابک حاجی تقی – پویان خانجانخانی – علی بابایی – هادی پزشکی – علی رضایی – ابراهیم چاوشی – صالح محمدیان