رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت چهل و ششم»

ارسال شده توسط در 25 جولای 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

۶۸۹ کوهنورد خارجی در قالب ۸۴ تیم اجازه صعود(پرمیت) را برای قله های مختلف هیمالیای نپال را تا تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ برای فصل بهار دریافت کرده اند.

◀️این اکسپدیشن ها برای ۱۹ کوهستان در هیمالیای نپال برای کوهنوردان ۶۵ کشور مختلف از وزارت توریسم نپال اجازه صعود دریافت کرده اند.

بخش کوهنوردی وزارت توریسم نپال اعلام کرد:

بیشترین اجازه صعودها متعلق به قله اورست است که شامل ۲۵۰ کوهنورد هستند( ۱۹۴ کوهنورد مرد و ۵۶ کوهنورد زن) از ۴۵ کشور مختلف در قالب ۳۱ اکسپدیشن در صدد صعود به بلندترین قله جهان هستند.

🏔 قله لوتسه(۸۵۱۶ متر): ۶۴ کوهنورد در ۹ تیم اجازه صعود دریافت کرده اند.

🏔 قله آمادابلام( ۶۸۱۴ متر): ۶۵ کوهنورد در قالب ۶ تیم

🏔 قله نوپتسه(۷۸۵۵ متر): ۳۸ کوهنورد در ۵ تیم

🏔 قله آناپورنا(۸۰۹۱ متر): ۲۶ کوهنورد در ۴ تیم

🏔 دائولاگیری(۸۱۶۷ متر)‌: ۲ تیم

🏔 میلونگ چولی: ۲ تیم

🏔 بهمدونگ ، گانگاپورنا و تاپا پیک: ۳ تیم

🌐هیمالین تایمز( ۱۴ آوریل ۲۰۲۲)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

************

فیلم “Infinite Storm”(طوفان بی نهایت) داستانی واقعی از زندگی” پم بیلز” کوهنورد و امدادگر است.
ژانر : درام | هیجان انگیز
زبان : English
کیفیت : Web-dl 720p – ۱۰۸۰p(با زیر نویس فارسی چسبیده)
محصول : انگلیس، لهستان، استرالیا – سال۲۰۲۲
ستارگان : “نائومی واتس”، “بیلی هولی”
کارگردان : ماوگوژاتا شوموفسکا

خلاصه داستان فیلم طوفان بی نهایت
فیلمی درام ماجراجویی به کارگردانی “ماوگوژاتا شوموفسکا” و بازیگری “نائومی واتس” است. یک کوهنورد با کولاک شدید مواجه می‌شود و باید راهی برای زنده ماندن و بازگشت پیدا کند اما…

◀️“پم بیلز” بانوی کوهنورد و یک داوطلب جستجو و نجات است که یک صبح سرنوشت‌ساز برای پیاده‌روی به سمت قله کوه واشنگتن حرکت می‌کند. ناگهان طوفان سهمگینی شروع می شود، اما او ردهایی را در برف می بیند که فقط کفش های کتانی به تن دارد.
او با یک بازیگر عجیب و غریب و مردی نامنسجم روبرو می شود که او آن را “جان” می نامد و آن دو سفری خطرناک را از کوه به سمت امن آغاز می کنند. آنها در بازگشت با موانع زیادی در مسیر مواجه میشوند، این در حالیست که “جان” بعلت عدم تمرکز دچار حوادث متعددی میشود…

در این مدت، پم “فلاش بک” های مختلفی در مورد دو دختر خردسال جان باخته اش دارد.

پس از تقریباً یخ زدن تا حد مرگ، آن دو موفق می‌شوند به مکان امنی برسند و «جان» ناگهان بدون تشکر و قدردانی با اتومبیلش دور می‌شود اما او بدون ذکر نام خودش تلاش یک زن کوهنورد بنام”پم” برای نجاتش در کوهستان را گزارش میدهد…..
آنها بعدها همدیگر را می بینند.
هر دو مشکل از دست دادن عزیزانی را در زندگی داشتند که این حادثه عجیب در طوفان در زندگی هر دو آنها تاثیر شگرفی گذاشت…

دانلود فیلم Infinite Storm 2022 طوفان بی نهایت زیرنویس فارسی و دوبله⬇️

https://zardfilm.in/movie/infinite-storm/

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

************

 “بیلی بیرلینگ”، کوهنورد و ژورنالیست آلمانی: صعود به یک ۸۰۰۰ متری در هر فصل شیوه ای قدیمی و متعلق به گذشته است!

بیلی بیرلینگ متولد ۱۹۶۷، به تیم “الیزابت هاولی” در کاتماندو پیوست و دستیار او برای مصاحبه با کوهنوردانی بود که در هیمالیا تلاش می‌کردند، او اکنون هم برای “هیمالین دیتا بیس” در کاتماندو کار میکند و در عین حال یک کوهنورد است. او تا کنون قله های: اورست(۲۰۰۹)، ماناسلو(۲۰۱۰)، لوتسه(۲۰۱۱)،ماناسلو(۲۰۱۱، No O2) ، ماکالو(۲۰۱۴، No O2)،چوآیو( ۲۰۱۶، No O2) را صعود کرده است
بیلی بیرلینگ، دو بار به ایران مسافرت کرده است و کتاب‌هایی که او از آلمانی به انگلیسی ترجمه کرده است عبارتند از:۱- “کوهستان در قلب من”، زندگی و فعالیت های گرلینده کالتنبرونر کوهنورد اتریشی و اولین زنی که تمامی قله های ۸۰۰۰ متری را بدون اکسیژن کمکی وبدون حمایت شرپا صعود کرد.
۲- کتاب یولی استک(زندگی من در کوهنوردی) ،
استک، اسطوره کوهنوردی سویسی ملقب به ماشین سویسی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۷ با سقوطی ۹۰۰ متری در رخ شمالی “نوپتسه” جان خود را از دست داد.

ادامه مطلب در بخش زیر⬇️
بیلی بیرلینگ کوهنورد و ژورنالیست آلمانی: یک ۸۰۰۰ متری در هر فصل شیوه ای قدیمی است!

بیلی بیرلینگ منبع عظیمی از اطلاعات از کوهنوردی هیمالیا است، علاوه بر کارش در هیمالین دیتا بیس( داده های هیمالیا) ، او یک کوهنورد است.
در حال حاضر او در تلاش صعود به قله دائولاگیری است. بیلی بیرلینگ تایید کرد که زمان اکسپدیش های طولانی در هیمالیا به پایان رسیده است.
اما با این وجود او در حال ترکینگ به بیس کمپ دائولاگیری با اکسپدیشن سویسی “کاری کوبلر” است.
بیلی بیرلینگ میگوید: ترکینگ به بیس کمپ شیوه ای است که تقریبا این روزها در حال فراموشی است و متعلق به گذشته است!
زمانه‌عوض شده است و مردم دیگر وقت زیادی ندارند.

بیرلینگ میگوید: در نپال ، کووید در این فصل امری است مربوط به گذشته و مردم در کاتماندو اگرچه از ماسک استفاده میکنند اما برای محافظت از آلودگی هواست و نه بخاطر ویروس کرونا.
مردم دیگر درباره آن صحبت نمی کنند، تست های اجباری کووید دیگر انجام نمی شود و این تفاوت بزرگی است که با سال پیش بوجود آمده است.
از سویی دیگر جنگ در اوکراین کوهنوردان آن کشور را از فعالیت در هیمالیا بازداشت بجز بانوی کوهنورد” آنتونیونیا ساموییلوآ”که امیدوار است پرچم زرد- آبی اوکراین را بر بلندای قله اورست به اهتزاز درآورد.

جنگ در اکراین در عین حال بعضی از کوهنوردان اروپایی را هم از قصد تلاششان در هیمالیای نپال بازداشته است چون روسها ممکن است دست به بعضی از حرکات غیرقابل پیش بینی بزنند!
او گفت”بعضی از مردم وقتی که جنگ است نمی‌توانند بر روی صعود به قله ها تمرکز کنند و کاملا منطقی بنظر میرسد”

بیلی بیرلینگ می گوید: صعود بسیار سریع قله دائولاگیری(هفته گذشته) و صعود سریع آناپورنا در سال گذشته که هر دو توسط مینگما گیالجه سرپرستی شدند چشمگیر است.

بیرلینگ می گوید: مینگما گیالجه انقلابی در روش اکسپدیشن سنتی و قدیمی ایجاد کرده است.
صعود سریع قلل هیمالیا هم قبلا مد نظر بود ، اکنون این صعودهای سریع ، بیشتر عملی شده اند ، احتمالا از دلایل آن می‌تواند تغییرات در الگوهای هوایی باشد. از سویی این صعودهای سریع بخشی هم به ترانسپورت هوایی باز میگردد که در وقت صرفه جویی میشود. در حقیقت این شیوه جدید اکسپدیشن هاست که سرعت در صعود به قله را عملی میکند.

او در ادامه می افزاید: برای مثال دوست من ” تریسی مت کالفه” کوهنورد آمریکایی که در روز ۳۱ مارس به کاتماندو رسید، در روز ۹ آوریل موفق شد در تیم مینگما گیالجه قله دائولاگیری را صعود کند( ۹ روز پس از ورود به نپال)
بیرلینگ میگوید: این صعود برای او سریع بود اما با مینگما گیالجه او صعود ایمنی را انجام داد، البته من دقیقا نمیدانم که چه مقدار اکسیژن کمکی آنها در مسیر استفاده کردند اما من حدس می‌زنم که آنها از کمپ ۲ به قله دائولاگیری از اکسیژن کمکی استفاده کرده اند.
بیرلینگ باور دارد: که “ترند” چند قله در یک فصل با این شیوه مدرن حرفی برای گفتن خواهد داشت.

” بله، صعود به یک قله ۸۰۰۰ متری در یک فصل امری است که تقریبا قدیمی شده است. وقتی که شما در نپال هستید، به رفتن ادامه می‌دهید. بعد از دائولاگیری یا آناپورنا شما به قله ای بزرگتر مانند ماکالو یا کانچن جونگا صعود میکنید و یا حتی به سومین قله در یک فصل صعود کنید.
این شیوه کاملا جدید و مربوط به روش نسل جوانتر در تغییر اکسپدیشن های قبلی است.
من به احترام آنها کلاه از سر بر میدارم چون من همان یک قله را صعود میکنم و کاملا ” اُِمُل و عقب مانده “در این زمینه هستم”

برای من ترکینگ به بیس کمپ یک قله ۸۰۰۰ متری بخشی از یک سفر است.شما جایی که در آن قرار دارید را از نزدیک آشنا میشویدبا مردم به گفت و شنود مشغول میشوید و شیوه زندگی آنها را از نزدیک می بینید و به این ترتیب قله تمام سفری که شما میکنید نیست بلکه بخشی از آن می‌شود.
من نمی گویم که این شیوه بهتر است فقط متفاوت است.
لجستیک اکسپدیشن هاهم صعودهای سریع را امکان پذیر کرده است، در کل تکنولوژی بسیاری از چیزها را تغییر داده است و اکسپدیشن ها از این قانون مستثنی نیستند.

دوران خوش گذشته در مقابل دوران و زمانهای ایمن؟
بعضی از ما که به دوران خوشی می اندیشیم که ۴ تا ۵ هفته در بیس کمپ سپری می‌کردیم از لذت مصاحبت و پارتی ها و آشنایی های جدید با کوهنوردان لذت می‌بردیم…. زمانه عوض شده است و مردم زمان کمتری دارند و احتمالا جیب ها هم پر پول شده اند.‌

او میگوید: باید اذعان داشت روش سریع اکسپدیشن واقعا ایمن تر است، اما ترکینگ کوهنوردان به بیس کمپ به اقتصاد نپال و امرار و معاش مردم مسیر به بیس کمپ از چای خانه ها، رستورانها، مسافرخانه ها کمک شایانی میکند….

🌐 اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

************

(نگاهی اجمالی به نزاع سال ۲۰۱۳ و تراژدی سقوط بهمن سال ۲۰۱۴ اورست)

https://b2n.ir/r82045 به قلم: محمد اسماعیلی

بسیاری از تیم ها در روز ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ صعودی انجام نمیدهند، درچنین روزی ، هشت سال پیش( سال ۲۰۱۴) در ساعت ۶:۳۰ صبح با سقوط کوه یخی عظیم(سراک) به آبشار یخی خومبو ۱۶ شرپا در دم جان سپردند.‌

شرپاها در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند برای احترام به جانباختگان ۱۸ آوریل دست از کار بکشند و بالطبع بدون حضور آنها اکسپدیشن ها مجبور به بازگشت از کوهستان شدند.

◀️ لطفا جزئیات واقعه سقوط کوه یخی عظیم را در سایت باشگاه اسپیلت و در مقاله “بررسی و تحلیل فیلم شرپا ۲۰۱۵” ودر لینک بالا مطالعه کنید.

 آلن آرنته
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

شب یادمان حسین صادق زاده در باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت برگذار شد؛

به مناسبت دومین سالگرد آسمانی شدن زنده یاد حسین صادق زاده عضو پایدار باشگاه اسپیلت مراسمی با حضور خانواده و دوستان و هم باشگاهیان او در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۶ در سالن این باشگاه برپا شد.

ضمن سپاس از همه شرکت کنندگان امیدواریم هر ساله بتوانیم یاد و نام این کوهنورد ارزنده و شهید کوهستان را در دل ها و اذهان و همچنین در جامعه کوهنوردی کشور جاوید و پاینده پاس بداریم.

*************

بیش از ۳۰۰ کوهنورداجازه صعود به قله اورست را در فصل بهار ۲۰۲۲ دریافت کرده اند، دولت نپال اعلام کرد تا بحال ۸۷۶ کوهنورد برای ۲۵ قله هیمالیای نپال مجوز صعود دریافت کرده اند.

دولت نپال اعلام کردکه تعداد اجازه صعود برای کوهنوردان افزایش خواهد یافت.
در حالیکه که اکسپدیشن ها به آرامی اجازه صعود به قله اورست دریافت می‌کردند اما روند درخواست “پرمیت” به قله اورست افزایش یافت.
با این وجود این تعداد(۳۰۲ اجازه صعود) تا کنون، هنوز نسبت به سال قبل (بیش از ۴۰۰ اجازه صعود) به قله اورست هنوز پایین است.

در فصل بهار ۲۰۲۱، تعداد صعودهای موفق به قله ها بعلت پاندمی کرونا بسیار کم بود.

دپارتمان توریسم نپال که مسئول امور کوهنوردی است میگوید: ۳۰۲ کوهنورد در قالب ۳۷ اکسپدیشن در بهار۲۰۲۲ در تلاش صعود به قله اورست هستند.

دپارتمان توریسم نپال در عین حال اظهار داشت : ۸۷۶ کوهنورد در مجموع بر روی ۲۵ قله در هیمالیای نپال تلاش می‌کنند.

دولت نپال صعود به ۳۰ قله در هیمالیای نپال را که شامل ۹ قله ۸۰۰۰ متری واقع در هیمالیای نپال است را مجاز تلقی می‌کند.

🌐 آنلاین خبر( دوشنبه ۲۵ آوریل ۲۰۲۲)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

************

قله آناپورنا (۸۰۹۱ متر) دهمین قله بلند جهان امروز ۲۸ آوریل حوالی ظهر به وقت نپال توسط تعدادی از شرپاهای فیکس کننده طناب به قله آناپورنا و کوهنوردانی از اکسپدیشن های مختلف که تلاش نهایی صعود را از شب قبل آغاز کرده بودند، صعود شد.

بدین ترتیب این دومین صعود یک قله بالای ۸۰۰۰ متری در فصل بهار ۲۰۲۲ میباشد.

تا کنون آناپورنا ۳۶۵ صعود بخود دیده است که از این میان ۲۱۷ صعود بدون استفاده از اکسیژن کمکی بوده است، در عین حال۷۲ کوهنورد جان خود را در این قله از دست داده اند( این آمار شامل صعودهای این فصل نمی باشد)

از میان ۷۲ جان باخته در آناپورنا تعداد ۳۷ نفر بر اثر سقوط بهمن جانباخته اند بنابراین “آناپورنا” قله ای است که خطر سقوط بهمن در آن برای کوهنوردان مخاطره آمیز است.

جزئیات صعود شرپاها و کوهنوردان ، امروز ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ در مطلب زیر⬇️

قله آناپورنا(۸۰۹۱ متر) قبل از ظهر امروز ۲۸ آوریل صعود شد!

شرپاهای فیکس کننده طناب به قله آناپورنا و کوهنوردانی که شب گذشته کمپ ۴ را برای تلاش نهایی صعود ترک کردند موفق شدند امروز دومین صعود فصل بهار ۲۰۲۲ به یک قله بالای ۸۰۰۰ متر” آناپورنا” را رقم بزنند.
قله دائولاگیری قبلا در ۹ آوریل بعنوان اولین قله بالای ۸۰۰۰ متر در این فصل صعود شد.

◀️اکسپدیشن”سون سامیتز ترکز” SST لیست اسامی شرپاها و کوهنوردانی که ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت نپال قله آناپورنا صعود کردند را به شرح زیر اعلام کرد:

⚡️ گلجه شرپا🇳🇵
⚡️ پاسانگ نوربو شرپا🇳🇵
⚡️ آدریانا برونلی🇬🇧
⚡️ دوروتا لیدیا ساموکو
⚡️ داوا شرپا🇳🇵
⚡️ اولگا کورولوآ🇷🇺
⚡️ چاهانگبا شرپا🇳🇵
⚡️ هانس ونزل(بدون استفاده از اکسیژن کمکی)
⚡️ تیم بوگدانف(No O2)🇸🇪
⚡️ جیامپائلو کرونا(No O2)🇮🇹

◀️لیست صعود کنندگان اکسپدیشن ۸k در ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه صبح امروز:

⚡️ کریستینا هاریلا
⚡️ کاستوری دیپاک ساوه کار🇮🇳
⚡️ بایبانو بوچر
⚡️ داوا اونگجو شرپا🇳🇵
⚡️ پاسداوا شرپا🇳🇵
⚡️ لاکپا تندو شرپا🇳🇵
⚡️ هالونگ دورچی شرپا🇳🇵
⚡️ لاکپا نوربو شرپا🇳🇵

◀️ اسامی کوهنوردان و شرپاهایی که از اکسپدیشن “دولما آوت دور” ، امروز در ساعت ۱۲ ظهر به وقت نپال(۲۸ آوریل) موفق به صعود آناپورنا شدند:

⚡️ گریس تسینگ(بدون استفاده از اکسیژن کمکی)(بانوی کوهنورد تایوانی پارسال پاییز موفق به صعود قله “کانچن جونگا” شد و در زمستان امسال در صدد تلاش صعود زمستانه k2 بود که تا کمپ ۴ پیشروی کردند)
⚡️ نیما گیالزن شرپا🇳🇵
⚡️ نینگما دورجه تامانگ🇳🇵

◀️لیست اسامی کوهنوردان و شرپاهای “پیک پروموشن” که در ساعت ۱۴:۰۸ بعداز ظهر امروز به قله آناپورنا صعود کردند:

⚡️ بهارات تامیننی🇮🇳
⚡️ پالکش کالما🇮🇳
⚡️ خانم بالجیت کائور🇮🇳
⚡️ اسکالزانگ ریگزین🇮🇳
⚡️ کامی شرپا🇳🇵
⚡️ اورگن شرپا🇳🇵

تا کنون نام ۲۷ کوهنورد و شرپا که امروز موفق به صعود قله آناپورنا شده اند انتشار یافته است…

🌐 خبرهای ۸۰۰۰ متری ها
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

یولی استک(۴ اکتبر ۱۹۷۶- ۳۰ آوریل ۲۰۱۷)

یولی استک صخره نورد و کوهنورد سرعتی سویسی بود.

او یکی از بزرگترین آلپنیست های تمام اعصار بود، او در ۳۰ آوریل ۲۰۱۷ هنگامیکه خود را برای تراورس اورست-لوتسه آماده میکرد در رخ شمالی “نوپتسه” بعلت سقوط در ۴۰ سالگی جان باخت.
او قصد داشت از خط الراس غربی به قله اورست صعود کند و سپس بعد از یک شب مانی در “گردنه جنوبی” به قله لوتسه صعود کند، اما در حین تمرین این اسطوره سرعتی جهان برای همیشه متوقف شد و جامعه کوهنوردی یکی از شاخص ترین کوهنوردانش را از دست داد.

صعودهای شاخص متعددی داشت که برای ۲ صعود برتر موفق به دریافت اسکار کوهنوردی(کلنگ طلایی صعود برتر شد):
۱- سال ۲۰۰۹ کلنگ‌طلایی صعود برتر را بهمراه سیمون آنتاماتن برای گشایش مسیر جدید در رخ شمالی “تنگکامپوچه” دریافت کرد.
۲- در سال ۲۰۱۴، یولی استک موفق شد دومین کلنگ طلایی صعود برتر( Piolet d’ Or) را برای یکی از شاهکارهای کوهنوردی در رخ جنوبی آناپورنا که صعودی انفرادی در ۲۸ ساعت بود دریافت کند، او در این صعود ساعت ۱:۳۰ نیمه شب به قله صعود کرد و سپس در تاریکی هوا فرود …
یولی استک برای رکورد سرعتی اش در سه گانه نورث فیس در آلپ مشهور بود.
اگر چه او از بزرگترین کوهنوردان جهان محسوب می‌شود اما متأسفانه اطلاعات چندانی در زندگی اش در دوران کودکی و ابتدای زندگیش در دسترس نیست ،او در کتابش هم به این مورد اشاره ای نکرده است، با این وجود علاقه ویژه او به کوهنوردی، هایکینگ و ماجراجویی از همان دوران در او شکل گرفتند.
در سال ژوئن ۲۰۰۴ او موفق شد که آیگر ، مونشن و جونگ فرآو را در مدت ۲۵ ساعت بهمراه استفان سیگیریست صعود کند.

در سال ۲۰۰۵، موفقیت دیگر یولی استک؛ “اکسپدیشن خومبو اکسپرس” بود که مجله کلایمبینگ او را یکی از ۳ نفر از بهترین آلپنیست های اروپا نامید. این پروژه شامل اولین صعود سولوی دیواره شمالی “چولاتسه”(۶۴۴۰ متر) و دیواره شرقی “تابوچه” (۶۵۰۵ متر) بود.

“یولی استک” در سال ۲۰۰۷ اولین صعود سرعتی را بر روی رخ شمالی آیگر در ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه عملی کرد، این رکورد در سال ۲۰۰۸ بار دیگر توسط خود “یولی استک” در زمان ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه و ۳۳ ثانیه شکسته شد.
در سال ۲۰۰۷ که در تلاش صعود به آناپورنا بود با یک سنگ‌ که به کلاه ایمنی اش برخورد کرد و باعث شکستن آن شد در حدود ۶۰ متر پرتاب شد و بیهوش شد اما شانس آورد و فقط با جراحت توانست جان سالم بدر برد.
در ۲۰۰۸ ، بار دیگر در تلاش برای صعود رخ جنوبی آناپورنا بخاطر خطر سقوط بهمن صعود را نیمه کاره رها کرد اما هفته بعد در کوهستان به کمک کوهنورد اسپانیایی” ایناکی اوچون دی اولزا شتافت، کمک های پزشکی دیر هنگام رسید و در حالی که “یولی استک” در کنار کوهنورد اسپانیایی بود او جان باخت.
در سال ۲۰۰۸ ، یولی استک اولین دریافت کننده جایزه آیگر برای دستاوردهایش در کوهستان بود.

در آوریل سال ۲۰۱۳، یولی استک بهمراه دو کوهنورد دیگر سیمونه مورو و جاناتان گریفیث در یک مناقشه و درگیری ای با تعدادی از شرپاها در رخ جنوبی قله اورست مواجه شد که به انعکاس بزرگی در مطبوعات جهان داشت و این موضوع تاثیر ناخوشایندی بر روحیه “یولی استک” داشت که او را متمایل به صعودهای انفرادی کرد.

در سال ۲۰۱۴ ، ” یولی استک” برای اولین صعود انفرادی به رخ جنوبی آناپورنا دومین اسکار کوهنوردی خود را دریافت کرد.

در ۲۷ آوریل ۲۰۱۶، یولی استک و همنوردش “دیوید گوتلر” پیکر “آلکس لوه” و ” دیویدبریجز” را که در سال ۱۹۹۹ هر دو با سقوط بهمن در اولین فرود از قله شیشاپانگما زیر بهمن مدفون شده بودند را یافتند.

یولی استک در عین حالی که بر روی آیگر و آلپ صعودهای سرعتی و شاخصی انجام داد بخشی از صعودهای اوعبارتند از:
سال ۲۰۰۶
رخ شمالی ماترهورن، صعود انفرادی
رخ شمالی آیگر، صعود سولوی زمستانه” عنکبوت جوان”
گاشربروم ۲(رخ شمال شرقی- ۷۷۷۲ متر) اولین صعود آلپاین
سال ۲۰۰۸
رخ شمالی آیگر(مسیر هکمایر) صعود سرعتی ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه و ۳۳ ثانیه- انفرادی

گراند ژوراسیس، رخ شمالی
کولتون- مکلینتر، صعود سرعتی در ۲ ساعت و ۲۱ دقیقه- انفرادی
تنگکامپوچه(رخ شمالی- ۶۵۰۰ متر-نپال) با سیمون آنتاماتن، اولین صعود آلپاین(بدون بولت، بدون طناب ثابت، صعود و فرود در ۴ روز)- برنده کلنگ‌طلایی صعود برتر.

رخ شمالی آیگر، پاسینسیا، اولین صعود فری( ۹۰۰ متر ۸a)بهمراه استفان سیکریست.این مسیر سخترین مسیر صخره نوردی رخ شمالی آیگر شناخته می‌شود.
سال ۲۰۰۹
رخ شمالی ماترهورن، مسیر شمید، صعود سرعتی در یک ساعت و ۵۶ دقیقه- سولو
گاشربروم ۲، صعود سولو
قله ماکالو- مسیر نرمال
سال ۲۰۱۱
رخ جنوبی شیشاپانگما – انفرادی در ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه
قله چوآیو ، از مسیر رخ شمال غربی (مسیر نرمال) ۱۸ روز بعد از صعود انفرادی شیشاپانگما
سال ۲۰۱۲
اورست از مسیر گردنه جنوبی، خط الراس جنوب شرقی( مسیر نرمال) بدون استفاده از اکسیژن کمکی

سال ۲۰۱۳
قله آناپورنا، صعود انفرادی، رخ جنوبی در ۲۸ ساعت، برنده کلنگ طلایی بهترین صعود

سال ۲۰۱۵
رخ شمالی آیگر، مسیر هکمایر، صعود سرعتی در ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه ، صعود انفرادی

یولی استک پروژه ۸۲ قله خود را در ۱۰ ژوئن با میچی وهلبن کوهنورد آلمانی آغاز کردو هدف آنها صعود به ۸۲ قله ۴۰۰۰ متری در آلپ در ۸۰ روز بود.هدف استفاده از توان خود (هایکینگ، دوچرخه سواری، اسکی، پاراگایدینگ) بود تافاصله صعود و فرود قله ها را انجام دهند.
در ۱۰ آگوست، “استک” ۱۹ روز از برنامه جلو افتاد.
در حالیکه هدفش ثبت رکورد نبود اما آنرا در ۶۲ روز انجام داد، البته کوهنوردان ایتالیایی، ” فرانکو نیکولینی” و “دیگو جیوانی” در ۲۰۰۸ موفق شدند در ۶۰ روز ۸۲ قله ۴۰۰۰ متری آلپ را صعود کنند.
سال ۲۰۱۶
یولی استک، متیو مینادیر و جرومه پارا موفق شدند خط الراس شمالی در لس دروس(۸۰۰ متر، A16+ ، MB)را صعود کنند.
سال ۲۰۱۷
۳۰ آوریل ۲۰۱۷،تلاش برای تراورس قله اورست به قله لوتسه و تمرین در رخ شمالی نوپتسه؛ آخرین تلاش این کوهنورد توانمند و خستگی ناپذیر بود.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

نجات سه کوهنورد در آناپورنا(۸۰۹۱ متر)

◀️ دیروز ۲۹ آوریل ، یک کوهنوردی هندی از کمپ سوم که دچار بیماری ارتفاع(AMS) شده بود با هلی کوپتر به کاتماندو برای درمان انتقال داده شد.
◀️ امروز ۳۰ آوریل ، دو کوهنورد مفقود شده “جیامپائلو کرونا” از ایتالیا و “تیم بوگدانف” از سویس تعیین محل شدند و سپس از ارتفاع ۷۴۰۰-۷۵۰۰ متری به بیس کمپ انتقال داده شدند.
جیامپائلو کرونا، شب بعد از صعود به قله ناپدید شد و سپس با تجسس هوایی هلی کوپتر دیروز صبح محلش یافت شد،تماس رادیویی با او بر قرار شد ولی او اصرار داشت که خودش به پایین فرود خواهد آمد، اما تماس با او در انتهای روز قطع شد، امروز او را در ارتفاع ۷۵۰۰ متر مشاهده کردند، تیم بوگدانف کمی پایین تر در ۷۴۰۰ متر مشاهده شد.
هر دو این کوهنوردان مفقودی بدون استفاده از اکسیژن کمکی و کمک شرپا صعود کردند و در حال فرود مفقود شدند.
هر دو کوهنورد دچار یخ زدگی شده اند اما وضعیت با ثباتی دارند و با هلی کوپتر برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.
نجات این سه کوهنوردبه لطف پرواز هلی کوپتر و مهارت خلبان در ارتفاع بالای ۷۰۰۰ متر بود🙏

🌐هیمالین تایمز – ۳۰ آوریل
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

اولین صعود سرعتی به قله‌ی صخره ای و دشوار “دندان موس” در پارک ملی دنالی آلاسکا

آلپنیست آمریکایی”بنجامین لییبر” ۲۷ ساله؛ اولین صعودسریع و سولوی(Mooses’ Tooth)- “دندان موس”، قله ای خیره کننده – صخره ای و دشوار در پارک ملی دنالی آلاسکا را رقم زد.

“بنجامین لییبر” در ۱۴آوریل ۲۰۲۲ به بیس کمپ رسید و سپس ۵ روز بعد برای صعود سولو از مسیر کلاسیک کوهستان در رخ جنوبی بنام ” هّم اند اِگز” صعود را آغاز کرد(این مسیر قبلا در ۱۹۷۵ توسط دیویس، جان کراکائور و نیت زینسر تلاش شده بود)

صعود سرعتی به قله” دندان موس” توسط “بنجامین لییبر” فقط ۳ ساعت و نیم طول کشید تا او به قله ۳۱۵۰ متری برسد و فرود هم ۲ ساعت و نیم زمان برد.

صعود”دندان موس” برای اولین بار در ۱۹۶۴ از خط الراس غربی ۱۲ روز طول کشید که کوهنوردان آلمانی “کلاوس بییرل”،” آرنولد هارنسکوپف”، “آلفونس ریچنگر” و “والتر ولش”موفق به صعود آن شدند.

🌐 ماونتین پلنت
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

۱۱ کوهنورد چینی موفق به صعود قله اورست در ۳۰آوریل۲۰۲۲ از جبهه شمالی شدند‌ و همچنان تعداد زیادی از کوهنوردان در تلاش صعود آناپورنا و ۸۰۰۰ متری های دیگر هستند.

در میان ۳۰ کوهنوردی که قبلا بر اساس اظهارات اکسپدیشن هادر ۲۸ آوریل آناپورنا را صعود کردند، ۴ کوهنورد موفق شدند بدون اکسیژن کمکی بر فراز قله بایستند که آنها” جیامپائولو کرونا” ایتالیایی و “تیم بوگدانف” سوئدی و “هانس ونزل” آلمانی از اکسپدیشن سون سامیت ترکز بودند که بدون حمایت شرپا قله آناپورنا را صعود کردند که برای دو کوهنورد “بوگدانف” و “کرونا” مشکل در فرود پیش آمد که در نهایت به بیمارستان منتقل شدند.

بانوی کوهنورد تایوانی “کریس تسینگ” از اکسپدیشن “دولما آوت دور” هم بدون اکسیژن کمکی قله آناپورنا را صعود کرد اما حمایت شرپا را در صعود بهمراه داشت.

ادامه در بخش زیر⬇️

بخش اول :جوانترین زن بر فراز آناپورنا

کوهنورد هندی” کاستوری دیپاک ساوه کار” ۲۰ ساله از اکسپدیشن ۸k در ساعت ۱۲:۲۵ ظهر ۲۸ آوریل با استفاده از اکسیژن کمکی به قله آناپورنا صعود کرد، او جوانترین زنی که تا بحال به قله آناپورنا صعود کرده است.

از سویی کوهنورد برزیلی” موئسس فیامونسینی” که یکبار قبلا قله آناپورنا را بدون اکسیژن کمکی صعود کرده بود این بار هم در تلاش بود که بدون اکسیژن کمکی قله آناپورنا را صعود کند، اگر چه او این بار شکست خورد اما زنده ماند تا داستان دست و پنجه اش با مرگ را برای دیگران به اشتراک بگذارد.

” فیامونسینی” بخاطر می‌آورد که ۲ ساعت مانده به قله آناپورنا در ارتفاع ۷۹۰۰ متری؛ علائم بیماری ارتفاع در او آغاز شد که در عین حال با گیجی ، هذیان، مشکل در حرکت و خستگی و “خونریزی از بینی” همراه بود! این اتفاق برای او در ساعت ۹ صبح رخ داد.
“فیامونسینی” ۲ ساعت در همان حالت نشست‌ با این وجود آگاه بود که علائم از بین نخواهند رفت.
۲ کوهنورد که از کنارش گذشتند او را تشویق به ادامه صعود کردند.آنها دو کوهنوردی بودند که با امداد در کوهستان نجات یافتند( بوگدانف و کرونا) البته فیامونسینی آنها را با تجربیات زیادشان در کوهستان می شناخت و طبیعی بود که در شرایطی بودند که برای رسیدن به قله تمام تلاش خود را بکنند، اما برای فیامونسینی عقب نشینی بهترین گزینه بود چون او تجربه ای غنی از موقعیت کوهستان و شرایطی که در آن درگیر شده بود را داشت.

◀️صعود دیگری بدون اکسیژن کمکی به آناپورنا؟
در اول ماه می ،” بابو شرپا” مدیر ” نپال پیک پروموشن” به هیمالین تایمز گفت: یکی از کوهنوردان هندی اکسپدیشن آنها بنام ” اسکالزانگ ریگزین” هم موفق به صعود قله آناپورنا بدون استفاده از اکسیژن کمکی شده است.
“اسکالزانگ” مدعی است که او اولین کوهنورد هندی است که موفق به صعود آناپورنا بدون اکسیژن کمکی شده است.

البته این موضوع کمی عجیب بنظر میرسد چون قبلا اکسپدیشن” پیک پروموشن” اعلام نکرده بود که یکی از کوهنوردانش بدون اکسیژن کمکی قله آناپورنا را صعود کرده است!

از تیم” پیک پروموشن” چهار کوهنورد هندی شامل” اسکالزانگ ریگزین” در ساعت ۲:۱۸ ظهر ۲۸ آوریل قله آناپورنا را بهمراهی شرپاهای کمکی “کامی شرپا” و اورگن شرپا” صعود کردند.
یکی از کوهنوردان این گروه ، ” پالکش کالما” گفت: او به اتفاق دیگران به قله صعود کرد اما زمانی شروع به فرود کردند طوفان شدیدی در حدود ۹۰متر زیر قله آنها را محاصره کرد بطوریکه مسیر فرود را گم کردند.
” کالما” بخاطر می‌آورد که آنها اکسیژنشان به اتمام رسید، طوفان همچنان شدیدتر میشد، “کالما” اطمینان ندارد که در فرود آنها کمپ بالایی را دیده باشند.
آنها برای تقریبا ۴ساعت تلاش کردندتا طناب های ثابت مسیر را در دید بسیار اندک بیابند، سرانجام با کمک شرپا آنها موفق به فرود به ارتفاعات پایین تر شدند، آنها به سلامت به کمپ۴، ارتفاع ۶۷۰۰ رسیدند‌ “‌‌کالما” که با اکسیژن کمکی صعود کرده بود، بیش از ۲۷ ساعت تا ایمنی در مسیر بود.

◀️نجات کوهنورد نامشخص
دریک عملیات نجات در ۲۹ آوریل یک کوهنورد هندی به پایین انتقال داده شد، در زمانی که همگی در تلاش فرود به پایین بودند.
کوهنوردهندی در شرایط وخیم بیماری ارتفاع(AMS) بود، اما هنوز هویت کوهنورد که با هلی کوپتر به بیمارستانی درکاتماندو انتقال یافت نامشخص است و اینکه آیا او موفق به صعود به قله آناپورنا شد یا خیر، هم نامشخص است.

◀️”جیامپائولا‌ کرونا “کوهنورد ایتالیایی یکی از دو کوهنوردی است که که پس از صعود به قله آناپورنا ، در بازگشت در مسیر راه خود را گم‌کرد ونیازمند به کمک شد.
او گفت: طوفان شدید باعث شد مسیرم را به کمپ ۴ گم کنم. ” جیامپائولا کرونا” ۲ شب در ارتفاع بیش از ۷۰۰۰ متر بدون چادر و آب در هوای باز سپری کرد.

“بخش دوم”

“تیم بوگدانف” کوهنورد سوئدی در حالی که دچار یخ زدگی شده است‌، روحیه اش بسیار خوب است اما برای درمان در بیمارستان بستری است.

تا کنون اطلاعی از کوهنورد سوم که بدون اکسیژن کمکی و بدون کمک شرپا به آناپورنا صعود کرد در دسترس نیست، اما خبرهای اخیر حاکی است که کوهنورد آلمانی ” هانس ونزل” که با بوگدانف و کرونا همراه شده بود موفق شد سالم و ایمن به بیس کمپ آناپورنا بازگردد.

در یک مصاحبه که “نستلر” با “هانس ونزل” انجام داد او گفت: که ۳ کوهنورد کمپ ۴ را در ارتفاع ۷۰۰۰ متر برپا کردند که ۳۰۰ متر بالاتر از بقیه تیم ها بود و از آن ارتفاع آنها تلاش نهایی صعود به قله را رقم زدند.

“ونزل” کوهنورد آلمانی می گوید: ما ۳ نفر از قبل همدیگر را نمی شناختیم ( ونزل، بوگدانف و کرونا)، اما هنگامیکه که با یک روش ( بدون اکسیژن کمکی و بدون کمک شرپا) کوهنوردی می‌کردیم در مسیر هم تیمی شدیم.

هر کدام از ۳ کوهنورد چادر مخصوص به خود را داشتند، کرونا ، بوگدانف و ونزل هر ۳ نفر در یک زمان ( ساعت ۱:۳۰ صبح) تلاش نهایی صعود خود را آغاز کردند.

ونزل و کرونا بسرعت برای ۳ ساعت صعود کردند و بوگدانف کمی از استارت، آرام‌تر صعود میکرد.

۳ ساعت پس از ترک کمپ ۴، کرونا از سرعتش کاست، اما “ونزل” نسبتا قدمهای سریعش را ادامه داد، او میدانست که در بعد از ظهر هوا منقلب خواهد شد و طوفان آغاز میشود!

کوهنورد آلمانی”ونزل” در مصاحبه با نستلر می گوید: وقتی که من از صعود به قله بازگشتم ، ابتدا با تیم(بوگدانف) برخوردم که همچنان در حال صعود بود، وسپس جیامپی( کرونا) باعث شوکه شوم چون در حقیقت فکر کردم که او بازگشته است.
در حدود ساعت ۴ بعد از ظهر، طوفان مرا هم درگیر کرد، و زمان زیادی طول کشید تا چادرم را پیدا کنم، با اینحال “کرونا” و “بوگدانف” در آنشب به چادرشان در کمپ ۴ بازنگشتند.

این دهمین صعود بدون اکسیژن کمکی”هانس ونزل”بدون استفاده از اکسیژن کمکی به یک قله ۸۰۰۰ متری بود.

اورست:
بنابر گزارش مینگما گیالجه در بخش تبتی اورست( جبهه شمالی اورست) یک تیم ۱۱ نفره چینی در ۳۰ آوریل به قله اورست صعود کردند.

با اینحال در جبهه نپالی اورست، تیم ها در حال روتیشن هم هوایی هستند و شرپاها در حال ثابت گذاری طناب ها به کمپ ۴ هستند.

دیوید گوتلر کوهنورد آلمانی بار دیگر در تلاش است بدون استفاده از اکسیژن کمکی قل اورست را صعود کند.
گوتلر برای هم هوایی، اخیرا در این فصل “مراپیک” را صعود کرده است.

مارک باتارد کوهنورد فرانسوی ‌که قصد دور زدن آبشار یخی خومبو را دارد از رخ نوپتسه در حال پیشروی به اورست است. اخیرا او و پسرش”آلن” از مسیر جدید خارج از آبشار یخی خومبو به ارتفاع ۶۰۰۰ متر رسیده اند.
“باتارد” مجبور است بخاطر یک بیماری چند روزی متوقف شود؛ کوهنورد قبلی سرعتی که اکنون۷۰ ساله است قصد دارد قله اورست را از مسیری جدید بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کند.

در ماکالو، کانچن جونگا و لوتسه روتیشن های هم هوایی کوهنوردان در حال انجام است.

اسزیلارد شوهاجا کوهنورد مجارستانی در تلاش صعود به قله لوتسه،بدون اکسیژن کمکی و بدون کمک شرپا است.او اخیرا ۲ شب مانی در ۷۳۰۰ داشته است و بزودی برای تلاش نهایی صعود آماده می‌شود.

بر اساس گفته‌کوهنورد نپالی” پورسینا شرستا” تا پایان هفته احتمالا تلاش صعودهای جدیدی در کانچن جونگا خواهیم داشت.

در رخ جنوبی لوتسه، اعضای شرپای تیم “هونگ سونگ تائک” تا کمپ دوم طناب ها را ثابت گذاری کرده اند.‌کوهنوردان روتیشن هم هوایی خود را بالاتر از کمپ اول عملی کرده اند.

در دائولاگیری، چند تیم در بیس کمپ در حال انتظار برای پنجره هوایی مناسب هستند.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

         جمع‌آوری ، ترجمه و تدوین : محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                  ۳ امرداد ۱۴۰۱

دیدگاه خود را بیان کنید