هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله پیرزن‌کلون ـ ۱۳۹۲٫۱۲٫۰۲

ارسال شده توسط در 22 فوریه 2014 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله پیرزن‌کلون یکی از قلل سرسخت و دشوار در فصل زمستان است که به خاطر حجم برف زیاد آن، تیم‌های زیادی را ناکام گذاشته است. این قله در البرز مرکزی و در منطقه رودبار قصران (فشم)، مابین روستاهای امامه و گرمابدر واقع شده است.

برای صعود به این قله ۳۸۵۰ متری دو مسیر را می‌توان انتخاب کرد:
۱-    روستای امامه که اغلب در تابستان به دلیل کوتاه بودن مسیر انتخاب می‌شود.
۲-    روستای گرمابدر که در فصل زمستان به دلیل ایمن بودن در مقابل بهمن این مسیر انتخاب می‌شود.

در شهریور ماه امسال قله پیرزن‌کلون به همراه سه قله دیگر (کاسونک، شیورکش و هم‌هن) به صورت یک روزه توسط باشگاه اسپیلت صعود شد.

طبق قرار قبلی ساعت ۵:۰۰ صبح در سیدخندان حاضر شدیم و ساعت ۵:۲۰ به همراه ۱۶ نفر به طرف گرمابدر حرکت کردیم. بعد از گذشتن از فشم، سه راهی لالون و آبنیک به گرمابدر رسیدیم. قبل از محیط‌بانی گرمابدر، در یک کوچه فرعی که کاملاً یخ‌زده بود تغییر مسیر داده تا به کنار رودخانه رسیدیم. از آنجا ابتدای یال دیده می‌شد. به دلیل وجود برف زیاد روی یال از همان ابتدا یک تیم برای برف‌کوبی تشکیل شد و به عنوان تیم پیشرو جلوتر از تیم اصلی حرکت کرد.

روی این یال صخره‌ای وجود دارد که نشانه یال صعود می‌باشد که عبور از آن تا حدودی دشوار است. بعد از این مسیر (دست به سنگ)، برای صبحانه توقف کردیم که در سمت شرق قله‌های کاسونک و شیورکش خودنمایی می‌کردند. بعد از صبحانه، تیم پیشرو حرکت کرد و تیم اصلی هم با فاصله کمی آماده حرکت شد.

حجم برف و شیب منطقه تا قله فرعی خیلی زیاد بود و ما با چند توقف کوتاه خودمان را به قله فرعی در ارتفاع ۳۲۰۰ متری رساندیم.

ساعت نزدیک به ۱۲:۰۰ بود که تصمیم گرفتیم تیم را به دو دسته تقسیم کنیم. یک تیم ۵ نفره به نمایندگی برای صعود قله و بقیه نفرات برای فرود به سمت گرمابدر آماده شدند. از قله فرعی تا اصلی برف زیادی نبود. فقط راه طولانی همراه با شیب تند را پیش‌رو داشتیم. اما آن چیزی که از روی قله فرعی به چشم نمی‌خورد در روی یال اصلی کاملاً لمس شد، آن هم وزش باد تند بود که در بعضی نقاط به بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسید. با هوای سردی که داشتیم تصمیم گرفتیم توقف را به حداقل برسانیم. در نهایت با یک توقف کوتاه در هوای آفتابی و سرد، در ساعت ۱۳:۲۰ توانستیم خودمان را به قله برسانیم. روی قله توقف زیادی نداشتیم و با گرفتن چند عکس، از همان مسیر فرود آمدیم، سرعت زیاد باد و برف‌های یخ‌زده حرکتمان را کند کرده بود.

به قله فرعی که برگشتیم سرعت باد کم شد که در پناه سنگ‌ها چند دقیقه‌ای استراحت کرده و مسیر فرود را ادامه دادیم و بدون توقف تا گرمابدر فرود رفته و آنجا ناهار را خوردیم و پس از چند دقیقه به دوستان در روستای گرمابدر که منتظرمان بودند، ملحق شدیم و در ساعت ۱۷:۰۰ برنامه به پایان رسید.

گزارش سایت از: رضا خلیل‌آبادی
    1392.12.3

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا (۱۶ نفر):
خانم‌‌ها: جمشیدی و کمالی
آقایان: جاهدی، جهانبخش، رضا خلیل‌آبادی (سرپرست برنامه)، دهخدایی (عکاس)، ربانی، شاکری، عزیزی، غلامی، قمری، کولائیان، محققی، منصوری (عکاس) و یوسفی
مهمان: آقای محمدصادق شفیعی

قله شیورکش

قله پیرزن کلون – ۳۸۵۰ متر

قله مهرچال در سمت راست پیداست

همنوردان گرامی می توانند جهت کسب اطلاعات کوهشناسی این قله به نقشه منتشر شده در تاریخ ۹۲٫۶٫۲۲ بر روی همین سایت اینجا ملاحظه نمایند.

۴ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله پیرزن‌کلون ـ ۱۳۹۲٫۱۲٫۰۲”

1. حمید جهان بخش می گوید:

سلام بر همنوردان عزیز.
    برنامه کاملی بود. برف کوبی، عبور از مسیر شیب دار یخ زده، دهلیز دست به سنگ و …
    از آقای خلیل آبادی و ربانی(سرپرست برگشت) سپاسگزارم.

2. مهدی قمری می گوید:

عالی بوود .. حسابی من به شخصه به چالش کشید .. خیلی لذت بردم

3. حسین قربان نژاد می گوید:

سلام قله پیرزن کلون در تمام فصل ها سخت و لذت بخش فصل زمستون که بیشتر .درود بر عزیزانی که در این برنامه شرکت داشتند

4. ali می گوید:

سلام و خسته نباشی به شما.من ساکن امامه هستم .راجعبه اسم این قله باید بگم که پیرزن کلوم درسته نه پیرزن کلون.