گزارش صعود قله کازبک/گرجستان در قالب برنامه «سه_کشور_سه_قله» ۱۴۰۲/۵/۱۸

ارسال شده توسط در 14 آگوست 2023 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش صعودهای برون مرزی باشگاه اسپیلت

با برنامه ریزی سفر زمینی به سه کشور ارمنستان، گرجستان، ترکیه تیم پنج نفره باشگاه اسپیلت بامداد روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ با یک دستگاه (تویوتا پرادو) به طرف مرز نوردوز و ارمنستان حرکت کرد.
پس از صعود قله آراگاتس در تاریخ ۱۴ مرداد و انتشار گزارش در وب سایت espilat.com این بار نوبت به ارائه گزارش صعود قله کازبک گرجستان به شرح زیر می رسد؛ 
 
 
 
گزارش کازبک
این قله مرتفع در شمال شرقی کشور گرجستان و در نزدیکی مرز جنوبی روسیه قرار گرفته است که آن را در زمره کوهستان های قفقاز قلمداد می کنند.
به دلیل یخچال های طبیعی و شباهت های ظاهری این قله با قله اورست، کازبک را اورست کوچک می نامند.
وجود شکاف های برفی و همچنین وجود یک قله فرعی (مانند قله جنوبی اورست) قبل از قله اصلی و همچنین حجم یخچال های طبیعی، این تشابه را در ذهن کوهنوردان دو چندان می کند.
تیم ۵ نفره باشگاه اسپیلت ساعت ۹ صبح روز ۱۷ مرداد از محل کلیسای (گِر گِتی) که در ارتفاع ۲۱۰۰ متری و در فاصله ۴ کیلومتری شهر کازبکی گرجستان قرار دارد، صعود این قله را شروع کرد. 
تیم بدون استفاده چهارپا (اسب) با حمل کوله ها اقدام به صعود نمود. همچنین این برنامه بدون استفاده از راهنمای محلی و خوابیدن در پناهگاه اجرا گردید.
مسیر صعود تا پناهگاه کازبک (میتو) در ارتفاع ۳۷۰۰ متری حدود ۶ ساعت طول کشید که مسیری پاکوب و اسب رو بود.
حدود ۳۰۰ متر انتهایی این مسیر، یخچالی دیدنی و کم شیب است که توریست های بسیاری جهت بازید از آن به این منطقه سفر می کنند. 
(باید توجه کرد در بین رسیدن تا پناهگاه ماموران پست مرزبانی گرجستان اقدام به کنترل گذرنامه و تکمیل فرم اطلاعات کوهنوردان را انجام می دهند)
تیم در ساعت ۱۸ در کمپ اصلی پس از احداث ۲ تخته چادر در کنار پناهگاه به استراحت و صرف غذا پرداخت.
ساعت ۲ بامداد روز بعد صعود نهایی قله در هوایی ملایم آغاز شد.
مسیر صعود ابتدا به شکل تراورس به سمت غرب تا حدود ۴۰۰۰ متری ادامه داشت سپس کم کم به طرف شمال و شرق کشیده شد و با عبور از یخچال های فراوان تیم در ساعت ۸ صبح به قله فرعی کازبک به ارتفاع ۴۸۵۰ متری رسید.
(در این بخش باید جهت صعودی سهل تر و ایمن تر از طناب و گرانپون و کلنگ کوهنوردی استفاده کرد)
مسیر قله فرعی تا قله اصلی کمی یخ زده و پرشیب بود و در بخش هایی طناب ثابت داشت. در ساعت ۹ صبح در هوایی دلپذیر تیم به قله ۵۰۴۷ متری کازیک رسید و پس از عکاسی از همان مسیر اقدام به بازگشت به کمپ اصلی کرد. هنگام فرود هوا گرم و ریزش سنگها در اطراف شروع شده بود همچنین خطر سقوط در شکاف ها بیش از بیش افزایش یافته بود به همین دلیل هم طنابی در هنگام فرود نیز انجام شد.
در ساعت ۱۶ پس از جمع آوری کمپ، تیم راه بازگشت به محل پارک اتوموبیل (کلیسای گِر گِتی) را پیش گرفت و در ساعت ۲۰:۳۰ به آنجا رسید و در همان محل اقدام به شب مانی نمود و بدین ترتیب برنامه صعود این قله به پایان رسید.
(طول مسیر صعود و فرود قله کازبک ۳۱ کیلومتر اندازه گیری شد)
 
 
نفرات تیم؛
آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – مجتبی توتون‌چیان«کمک سرپرست » – نیما علاقه‌بند«مسئول فنی» – امیررضا سرفرازی«عکاس»
و خانم نگار حسینی«پزشک »
 
گزارش از ذبیح اله حمیدی
 
 

یک دیدگاه to “گزارش صعود قله کازبک/گرجستان در قالب برنامه «سه_کشور_سه_قله» ۱۴۰۲/۵/۱۸”

  1. علم کوه می گوید:

    سلام بسیار عالی خداقوت

دیدگاه خود را بیان کنید