گزارش صعود قله علم کوه از مسیر گرده آلمان‌ها و سیاه سنگ‌ها ۹۸/۵/۲۰ – هر هفته یک برنامه «شماره ۸۲۳»

ارسال شده توسط در 13 آگوست 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

منطقه کوهستانی علم کوه یا همان تخت سلیمان با حدود ۴۰ قله ۴۰۰۰ متری مهد کوهنوردی ایران بشمار می رود.
قله علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر به عنوان دومین قله مرتفع کشور محسوب می گردد.

این قله را می توان از ۴ مسیر ؛
۱- دیواره شمالی (کاملاً فنی و تکنیکال)
۲- گرده آلمان ها (فنی)
۳- مسیر سیاه سنگ ها (نیمه فنی)
۴- حصار چال (غیر فنی) صعود کرد.

بدین ترتیب می توان قله علم کوه را از لحاظ ارتفاع دومین و از لحاظ فنی و دشوار در بین قلل مرتفع کشور، اولین به حساب آورد.

تیم ۱۷ نفره باشگاه اسپیلت ساعت ۴ صبح روز شنبه ۹۸/۵/۱۹ تهران را به مقصد صعود ۲ مسیر گرده آلمان ها و سیاه سنگ ها ترک کرد و ساعت۱۱ به قرارگاه کوهنوردی ونداربن در ارتفاع ۲۲۲۰ متری رسید.

پس از آماده شدن ، ساعت ۱۲ کوهپیمایی را شروع کردیم و پس از عبور از مسیر پاکوب و بسیار زیبایی که با حمل کوله ها توسط اعضای تیم انجام می شدساعت ۱۸ به پناهگاه و منطقه سرچال در ارتفاع ۳۷۰۰متری زسیدیم.
لازم به ذکر است وزن کوله ها به طور متوسط به ۱۵ تا ۲۵ کیلو می رسید.

بدون استفاده از پناهگاه تعداد ۸ تخته چادر در محوطه منطقه سرچال برپا کردیم و اولین شب مانی برنامه را به صبح رساندیم.

حدود ساعت ۴ صبح روز بعد ، تیم اول به تعداد ۵ نفر به سرپرستی محسن سلیمی راهی صعود مسیر فنی گرده آلمان ها شدند و ساعت ۶ صبح تیم دوم به قصد صعود قله علم کوه از مسیر سیاه سنگ ها کمپ شب مانی را ترک کردند.

یک نفر از اعضا به دلیل عدم آمادگی لازم جهت صعود ، در کمپ سرچال باقی ماند.

تیم سیاه سنگ پس از عبور از منطقه یخچالی علم چال و پشت سر گذاشتن یخچال و مسیر شن اسکی چالون در ساعت ۱۰ صبح به گردنه بین چالون و سیاه سنگ رسید.

در اینجا ۵ نفر از اعضای تیم به دلیل عدم آمادگی فنی لازم به صلاحدید سرپرست برنامه از صعود بیشتر بازماندند و به کمک سرپرستیِ علیرضا کاظمی به طرف منطقه سرچال بازگشتند.

تیم اصلی پس از کمی استراحت به طرف قله سیاه سنگ ها حرکت کرد و پس از عبور مسیرهای(سیم بکسل) در ساعت ۱۱:۳۰ به جانپناه سیاه سنگ به ارتفاع ۴۵۸۰ متر رسید و پس از کمی استراحت به صعود ادامه داد و ساعت ۱۳ به قله علم کوه دست یافت (ارتفاع ۴۸۵۰ متر).

پس از عکاسی از همان مسیر صعود شده به طرف سرچال بازگشتیم که متأسفانه در ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه در بین فرود دشوار از قله سیاه سنگ ها دچار هوایی با رعد و برق شدید و بارش تگرگ و برف شدیم که به ناچار حدود ۴۵ دقیقه توقف کامل در میان یک شکاف سنگی داشتیم.

پس از آن با احتیاط تمام به فرود ادامه داده در ساعت ۱۸ پس از عبور از یخچال چالون به کف علم چال رسیدیم.
حدود ساعت ۲۰ بعد از ۱۴ ساعت تلاش به منطقه سرچال رسیده و شب مانی دوم برنامه را در همانجا به صبح رساندیم.

تیم دوم (گرده آلمان ها) به دلیل مواجه شدن با هوای طوفانی و رعد و برق شدید کمی از برنامه خود بازماندند و شب دوم برنامه را پس از صعود کامل گرده آلمان ها در داخل پناهگاه سیاه سنگ‌ها بیواک کرده و به صبح رساندند و حدود ساعت ۱۲ روز بعد به تعداد ۴ نفر در منطقه سرچال به تیم اصلی باشگاه پیوستند .

(یک نفر از اعضای تیم روز قبل از قله شانه کوه به سرچال بازگشته بود )

حدود ساعت ۱۴ با جمع آوری کمپ با تمام نفرات به طرف ونداربن حرکت کردیم و در ساعت ۱۷ به آنجا رسیده و برنامه کوهنوردی ما در همانجا به اتمام رسید.

پی نویس :
روز دوم برنامه حدود ساعت ۱۸ کوهنوردی هراسان به کمپ ما مراجعه کرد و درخواست کمک کرده بود .

تیم ۵ نفره باشگاه که در حال استراحت بودند با نامبرده جهت امداد و کمک رسانی به همنورد این تیم سه نفره‌شان که در حال فرود از قله سیاه کمان بودند راهی ارتفاعات بالاتر شدند و در نهایت با تلاشی ۶ ساعته فرد مصدوم را که از ناحیه پا دچار ضرب دیدگیِ پرتاب سنگ شده بود، با کمک یک قاطر به پناهگاه سرچال رساندند که متأسفانه ساعاتی بعد به دلیل افت فشار و مشکلات داخلی ، این کوهنورد جوان ۳۳ ساله اهل رشت فوت نمود.

چه نیکوست که در داخل چنین پناهگاه هایی وسایل اولیه پزشکی امداد و نجات مانند کپسول اکسیژن و سرم و غیره مهیا باشد تا شاید برای چنین مصدوم هایی در کوهستان ، منجی گردد برای یک مرگ ناخواسته و نابهنگام.

روحش شاد.

آقایان : ذبیخ اله حمیدی«سرپرست» – محسن سلیمی «سرپرست فنی» – مسعود علیزاده – علیرضا کاظمی «نقشه» – سجاد پاپایی – نیما اسماعیلی – آرش کریمی – علی شیدا – نیما علاقبند – پویان خانجانی – حمید نصر

خانم ها : راشا ملک«پزشک‌یار» – مهرنوش تنظیفی – ندا محمدنژاد – سپیده میرشانی – فرزانه فرجی