گزارش صعود قلل سوتک بزرگ و کمان کوه ۱۴۰۲/۴/۹ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۳۹»

ارسال شده توسط در 2 جولای 2023 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در دسته بندی نشده

قله سوتک بزرگ یک قله فرعی در البرز مرکزی محسوب می شود که ۳۹۷۰ متر ارتفاع دارد و از سمت شرق با یک فراز و نشیب کوتاه به قله اصلی و ۴۲۵۰ متری کمان کوه متصل است.
مسیر اصلی صعود این قله از داخل دره وارنگرود و از یال جنوبی آن شروع می شود.
برای رسیدن به پای صعود این قله باید حدود ۸ کیلومتر در داخل دره وارنگرود و از روی پاکوب کنار رودخانه (سمت چپ) به پیش رفت.
 
*************
 
روز جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۵:۳۰ در خنکای صبح تابستانی با تیم ۱۰ نفره باشگاه صعود این قله را از روستای وارنگرود در جاده چالوس شروع کردیم.
ساعت ۸ صبح به اول یال رسیده پس از استراحت و صرف صبحانه شروع به صعود این یال نسبتا طولانی و پر شیب کردیم.
در ساعت ۱۲:۳۰ قله سوتک بزرگ یه ارتفاع ۳۹۷۰ متر صعود شد. سپس حدود ۲۰۰ متر ارتفاع کم کرده به اول یال صعود قله کمان کوه دست یافتیم.
(باید یادآوری کرد محل پیوستن این دو قله تیغه ای و سنگی است که در فصل تابستان از سمت چپ/شمالی تیغه ها و در زمستان از سمت راست/جنوبی قابل صعود هست)
دو نفر از اعضای تیم با وضیعت بد جسمی و عدم آمادگی لازم مواجه بودند که با سختی و صرف زمان زیاد به ادامه مسیر پرداختند.
در ساعت ۱۴:۳۰ قله کمان کوه به ارتفاع ۴۳۵۰ متر صعود شد و با رسیدن همه نفرات مسیر فرود را از یال جنوبی کمان کوه انتخاب کردیم.
این یال تا حدودی ناشناخته بود و ۳ ساعت زمان صرف شد تا از طریق آن به داخل دره اصلی وارنگرود بازگردیم.
پس از استراحت و صرف ناهار در ساعت ۱۸ از پاکوب اصلی به طرف روستا بازگشتیم اما به دلیل ادامه نامساعد بودن حال جسمانی دو نفر از هم باشگاهیان و تاریک شدن هوا در نهایت ساعت ۲۱:۳۰ به محل توقف اتومبیل ها بازگشتیم و این برنامه ۲۸ کیلومتری و ۱۶ ساعته به پایان رسید. 
لازم به ذکر است حدود ۲ الی ۳ ساعت از این زمان اختصاص به توقف های طولانی جهت امداد رسانی به دو هم‌باشگاهی مصدوم مان صرف شد که خوشبختانه با رسیدن به اتومبیل ها حال آنان رو به بهبودی گذاشت و مشکل بیشتری پیش نیامد.
 
نکته قابل ذکر این برنامه شلوغی منطقه از لحاظ حضور کوهنوردان و گردشگران بود که تیم ما به دلیل انتخاب مسیری خلوت با هیچ تیم دیگری (حتی یک نفر) مواجه نشد. 
این مسیر در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ توسط تیم باشگاه اسپیلت طی سه روز صعود زمستانی شده است که گزارش کامل آن در همین سایت اینجا قابل مشاهده است.
 
 
اعضای شرکت کننده در برنامه ؛
آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – محمود نادری«کمک سرپرست» – سجاد اصغری خواه – محمد ملکی – امید پورهاشمی و سعید نوروزی عضو جدید
خانم ها : نگار حسینی – مهناز محبوب«مربی راهنما» – زهرا حیدریان – مینا شمسی
میهمان برنامه : جناب امیر حاتمی از مربیان و پیشکسوتان کوهنوردی کشور
 
گزارش از ذبیح اله حمیدی
عکس ها از گالری اسپیلت
 
 
 
 
 
 
 
 
قله سوتک بزرگ
 
قله کمان کوه
 
 

۲ دیدگاه to “گزارش صعود قلل سوتک بزرگ و کمان کوه ۱۴۰۲/۴/۹ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۳۹»”

  1. علی می گوید:

    سلام وارادت به همگی به ویژه آقای حمیدی عزیز.همین مسیر رو روز قبل شما ما دونفری رفتیم وبعدش هم ازادکوه زیبا.فوق العاده ست.ویه نکته خیلی بدی که تو مسیر بخصوص جای برکه پایین قله یخچال بود حضور گردشگرانی بود درلباس کوهنورد که حتی لوازم یک برنامه خوشگذارانی رو قاطرهای بینوا براشون آورده بودن.کپسول گاز بزرگ ومیزوصندلی و……هالاهمین افراد برا خودشون جشن ومراسمی راه انداختن بیا وببین.کوهنورد خسته از راه رسیده سرگرم درست کردن چای وغذا ومترصد فرصتی برای استراحت وسکوت وریکاوری که با مزاحمت این افراد ارامش واسایش ازشون گرفته شد وحسرت استفاده از این فضای بکر وزیبابه دلشون موند.درد دلهای آقای حمیدی رو بارها وبارها درجای جای مختلف دیدم وخوندم.دغدغه ای از جنس کوه وکوهنورد بوده همیشه.درود به شما وباشگاه وزین اسپیلت

  2. وحید می گوید:

    ضمن خدا قوت پیشنهاد میکنم اشتباه مقدمه که گفته شده کمانکوه از غرب به سوتک بزرگ وصله رو اصلاح بفرمایید به شرق .
    قله سوتک بزرگ یک قله فرعی در البرز مرکزی محسوب می شود که ۳۹۷۰ متر ارتفاع دارد و از سمت غرب با یک فراز و نشیب کوتاه به قله اصلی و ۴۲۵۰ متری کمان کوه متصل است.
    …………
    پاسخ :
    باسلام و سپاس از دقت نظر شما . اصلاح شد.

دیدگاه خود را بیان کنید