گزارش صعود زمستانی یال شمالی توچال«آهار» (۹۴،۱۰،۱۸)

ارسال شده توسط در 9 ژانویه 2016 ۹ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

یال‌های شمالی قله رفیع توچال غالباً به سه روستای ایگل ، آهار و شهرستانک می رسند.
از دیرباز تا کنون کوه‌نوردان بسیاری در فصول مختلف در این مسیرها به کوه‌نوردی می‌پردازند ولی صعود این یال‌ها در زمستان به واسطه شمالی بودن که آب و هوائی سردتر ، بادهائی شدیدتر و البته میزان برف بیشتری دارند ، همواره صعودی سخت و فنی محسوب می شود.

 

*************

روز جمعه ۱۸ دی ماه با تیمی ۴۱ نفره از اعضای باشگاه ساعت ۶:۳۰ صبح صعود را از روستای آهار آغاز کردیم.(ارتفاع ۲۱۰۰ متر)
«با رسیدن به عدد ۴۱ رکورد حضور اعضا در برنامه های رسمی باشگاه که قبلاً ۳۹ نفر بود ، دو نفر ارتقاء یافت.»
هوا ابری و میزان برف از همان روستا پر حجم بود.
تیمی جلوتر از ما مسیر را برف‌کوبی کرده بودند . ساعت ۸:۳۰ با رسیدن به دشت بالای (شکرآب)حدود یک ساعت استراحت داشتیم که نکات قابل ذکر برنامه به اطلاع اعضای تیم رسانده شد.

از این ساعت به بعد به دلیل محدودیت زمان ، سرعت صعود هم‌نوردان آزاد اعلام شد و مقرر گردید در ساعت ۱۲ ظهر تقسیم‌بندی نهائی تیم انجام شود.

در همان ساعت (۱۲) تیم پیشرو قله اول مسیر «قزقون‌چال»را صعود نمود. (ارتفاع ۳۷۷۶ متر)
دقایقی بعد تعداد این همنوردان به عدد ۱۷ رسید که بعد از استراحتی کوتاه صعود نهائی را شروع کردیم.
با رسیدن به خط‌الرأس اصلی (شمال غربی توچال) که دقیقاً بعد از این قله هست ، باد و کولاک شدت گرفت . حدود یک ساعت و نیم طول کشید تا در ساعت ۱۴ به قله توچال دست یابیم . مسیر در بیشتر نقاط یخ‌زده و لغزنده بود. در نزدیکی قله شدت باد در بعضی مواقع به حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت می رسید.
بعد از استراحت در جانپناه قله ، تعداد ۷ نفر به طرف ایستگاه هفتم تله کابین توچال و ده نفر دیگر از مسیر سنگ سیاه (جانپناه امیری ) از دره اوسون به تهران بازگشتیم.
لازم به ذکر است ۴ نفر دیگر از اعضای تیم قله قزقون چال و الباقی نفرات بین ارتفاع ۳۰۰۰ تا ۳۷۰۰ متر را در این برنامه صعود نمودند که جملگی حدود ساعت ۵ عصر از آهار به تهران مراجعت نمودند.

 یادآوری می شود با GPS ،فاصله هوایی آهار تا قله قزقون چال ۹/۲۷ کیلومتر اندازه گیری شد.

 

پی نویس:
حدود ساعت ۱۳ در آن کولاک شدید هنگامی که به قله فرعی (قبل از توچال)رسیدم در کمال تعجب با جوانی مواجه شدم که با یک دست گرم‌کن (بلوز و شلوار معمولی) بر تن و بدون دستکش و عینک با یک جفت کفش اسپرت (کتانی) به دنبال قله توچال می‌گشت.
از او پرسیدم از کجا تا اینجا را صعود کرده ای و او شیب تندی را نشان داد و گفت : از اینجا!!!
آن شیب نمی توانست مسیر صعود او باشد و مطمئناً اشتباه می کرد. او گم شده بود و دیدن من و تیم باشگاه اسپیلت برای او حکم یک فرشته نجات را داشت.
از من پرسید: از کدام طرف باید بریم قله توچال؟
پاسخ دادم : همراهم بیا…
خوشبختانه چون در زمستان‌های قبلی این یال را صعود کرده بودم ، می دانستم دقایقی دیگر به میله های فلزی و ثابت مسیر خواهیم رسید.
دست‌های یخ زده‌اش را (ها) کرده در جیب های نازک گرم‌کن خود جا داد. دقایقی در آن باد دهشتناک با من همگام شد. مطمئناً ورزشکاری قوی و توانمند بود . با روحیه ای عالی ، ولی آثار سرما و یخ‌زدگی در او کاملاً هویدا بود.
با رسیدن به میله های مسیر گفتم : بالا بیایی به قله توچال اما پائین برگردی به ایستگاه هفتم تله کابین خواهی رسید.مردد بود بالا بیاید یا پائین !
پرسید : تا قله خیلی مونده؟
گفتم : بله ، بهتره بری پائین و هرچه زودتر خودتو به ایستگاه هفت برسونی.
او دیگر مکثی نکرد و با خداحافظی کوتاهی به سرعت به طرف پائین حرکت کرد و خیلی زود از محدوده دید من خارج شد . بعد از چند دقیقه اعضای تیم یک به یک به من ملحق شدند به جز دو نفر آخر که با بی‌سیم متوجه شدم مسیر بازگشت را نمی یابند . با یکی از بچه‌ها به سرعت به طرف آن ها حرکت کردیم.
وقتی نزدیکشان شدیم ، با دیدن ما حرکت کردند و به تیم ملحق شدند .
آن ها به دلیل ایجاد فاصله در تیم ، زیر همان قله فرعی ایستاده بودند که من آن جوان را دیدم . جائی که یال پهن می شود و تشخیص مسیر کمی مشکل و گیج کننده است.
با خود گفتم اگر آن جوان مرا نمی دید شاید تا حالا نمی توانست مسیر بازگشت را بیابد!!…

به یاد داشته باشیم در هوای نامناسب به ویژه در زمستان ، هیچگاه به تنهایی ، بدون تجهیزات و تجربه کافی در ارتفاعات کوه‌نوردی نکنیم زیرا داشتن قدرت بدنی در این مواقع (به تنهائی)کارساز نیست.
قدرت طبیعت و کوهستان در برابر ما انسان‌ها بی‌کران و بی‌نهایت است.

 

اعضای شرکت کننده در برنامه :
خانمها: زینب داداشی – معصومه سوارانی – نسرین سلطانی – پگاه شارخی – آزاده مقدم – سارا هنرجو – مریم بهرامی – بهاران اصلانی – بیتا مهاجر – نرگس غمی‌لویی – مهرنوش تنظیفی – راشا ملک و عضو جدید : سِدا هاکوپیان

آقایان: ذبیح‌اله حمیدی(سرپرست) – رضاخلیل آبادی(سرپرست فنی)- غلامرضا خلیل آبادی (مربی تیم)- حسین ناصری – محسن سلیمی – حسین فقیهی – ناصر کاویانی(عکاس) – نوید ملکی – سعید جوان‌شیر – صادق آوانلو – ارسلان بیک محمدی – علیرضا کاظمی – مهدی صابری – سعید صابری – امیرحسین بیدمشکی – رحیم بیضاوی – علی طوطی(پزشک) – مصطفی وزیری – سید محمود قاسمی(نقشه و GPS )- محمدحسین اله یاری – سروش معمار – محسن فضلی – حسام تکلو – سجاد پاپایی – محمد فاطمی – رضا عبدالهی و عضو جدید: نوید عابدی
میهمان : رضا غلامی

گزارش سایت از : ذبیح اله حمیدی

 Untitled

نقشه و مسیر صعود

 

DSC06450

سمت راست قله قزقون چال و سمت چپ قله توچال دیده می‌شود

 

 

DSC06900

 

 

DSC06904

 این برنامه با حضور ۴۱ نفر رکورددار شد

 

 

DSC06481

اول یال صعود

 

 

DSC06486

 

 

DSC06491

 

 

DSC06494

 

 

DSC06496

 

 

DSC06503

دماوند باشکوه در مه فرو می رود 

 

DSC06508

قله قزقون چال در هاله‌ای از مه …
آخرین عکس قبل از شروع بادهای شدید

 

DSC06513

قله ۳۹۶۲ متری توچال 

۹ دیدگاه to “گزارش صعود زمستانی یال شمالی توچال«آهار» (۹۴،۱۰،۱۸)”

  1. بهزاد میرزایی یگانه می گوید:

    گزارش برنامه عالی بود! تبریک به همباشگاهی های عزیز که در شرایط دشوار چنین برنامه ای را اجرا کردند.

  2. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود بر همه همنوردان.صعود خوبی داشتید.ثابت کردید درهوای نامساعد هم میشود کوهنوردی کرد.همواره سرافراز برفراز باشید.

  3. مهدی قمری می گوید:

    امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید

  4. عليرضا قره داغي می گوید:

    سلام. درود بر همنوردان عزیز.همیشه سرافراز و بر فراز باشید.

  5. حسین قربان نژاد می گوید:

    درود بر اسپیلت و همنوردان عزیزم .همیشه تندرست و پایدار باشید

  6. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام خدمت همنوردان.واقعا برنامه ای پر چالش و زیبایی بود.مسیر زیبای اهار شکراب همیشه یکی از جاذبه های گردشگری و کوهنوردی بوده و هست و خوشبختانه هنوز دست ویرانگران طبیعت نتوانسته اسیب جدی به این منطقه زیبا برساند.یکی از نکات برجسته این برنامه حضور رکورد شکن همنوردان در برنامه بود و سر پرستی خوب برنامه توسط استاد حمیدی .و نکته منفی این برنامه این بود که تعداد زیادی از همنوردان تا نزدیکی قله قزقونچال یعنی ارتفاع ۳۷۰۰صعود کردند اما بدلیل وجود باد از ادامه برنامه صرفنظر کردند در حالیکه امکان صعود وجود داشت .

  7. علیرضا کاظمی می گوید:

    بادرود خدمت عمو غلام خلیل آبادی.
    اون تعداد زیاد همنوردان به دلیل وجود باد از ادامه صعود صرفه نظر نکردند.باد ازارتفاع ۳۰۰۰متری وجود داشت آنها به حرف سرپرست فنی برنامه گوش کردند.والا قله قزقونچال ۳۷۶۰متر ارتفاع زده شد توسطgps اما زمانی که سرپرست فنی برنامه به ما میگوید برگردید چه باید بکنیم؟البته بماند ازاینکه فاصله اون تعداد زیاد همنورد با تیم اول فقط ۲۰ دقیقه بود و ساعت هم ۱۲:۲۰ دقیقه بود.پس یا ما باید سرخود عمل میکردیم وبه سمت قله توچال میرفتیم یا باید حرف سرپرست فنی برنامه را گوش میدادیم و برمیگشتیم.همه اون تعداد زیاد همنوردان توان رسیدن به قله توچال را هم در زمان مناسب داشتند.ولی فقط و فقط به حرف سرپرست فنی برنامه گوش دادند.همواره سرافراز برفراز باشید.

  8. محمد حسین اله یاری می گوید:

    سلام با تشکر از آقای غلامرضا خلیل آبادی که به همراه ایشان و ۲تن از دوستان،آقایان ملکی و قاسمی به قله قزقونچال صعود کردیم. همیشیه پایدار باشید.

  9. محمد می گوید:

    توی اون یال پرباد مسیر یخ‌زدگی جدی نداشت؟ کرامپون لازم نشد؟
    …………..
    باسلام و تشکر از تماستان
    همانطور که در گزارش ذکر شده مسیر یخ‌زده بود ولی نیازی به استفاده از کرامپون نبود.

دیدگاه خود را بیان کنید