گزارش برنامه قله ارفع کوه ۱۴۰۲/۲/۲۹ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۳۴»

ارسال شده توسط در 20 می 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله ارفع کوه در شرق البرز مرکزی با ارتفاع ۲۷۲۰ متر واقع شده . مسافت جاده روستای ارفع ده از جاده اصلی حدودا ۵ کیلومتر است.

مسیرهای صعود قله ارفع کوه:
۱- شرقی از ارفع ده صعود می شود و کوتاهترین مسیر است.
۲- شمالی از دوآب صعود می شود و طولانی ترین مسیر است.
۳- جنوبی که از ویسه سر صعود می شود.

توپوگرافی قله :
قلل عباسعلی ، سرکوه و نرو در شرق ، قله سنگر در جنوب و قلل اونیسه و میشینه مرگ در غرب.
پوشش گیاهی منطقه :
درختان  بلوط ، راش، افرا، توسکا، و گیاهانی نظیر گون ، آویشن کوهی ، چای کوهی ، گل پر و برخی گیاهان دارویی می باشد.
گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از :
شوکا ، مرال ، پلنگ ، روباه معمولی، شغال ، تشی، گراز، خرس قهوه ای ، کبک، تیهو ، کبک دری ، انواع پرندگان شکاری و افعی البرزی
وضعیت آنتن دهی موبایل :
دربسیاری از نقاط وجود دارد.
وضعیت آب در منطقه :
حدود ۵۰۰ متر مانده به روستا چشمه داخل امام زاده سام و لام و چشمه دوم در ارتفاع ۲۴۸۰ متری ضلع شمال غربی.

********

گزارش برنامه:
ساعت ۴ صبح روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتفاق ۶ نفر از دوستان به وسیله دو دستگاه خودروی شخصی از زیر پل سیدخندان که محل قرارهای همیشگی باشگاه اسپیلت است، عازم روستای ارفع ده شدیم.
در ساعت۶:۲۰ به زمین فوتبال روستا در ارتفاع ۱۵۲۰ متری رسیدیم که البته در حال حاضر کاربری پارکینگ دارد.
کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی در ابتدای روستا مشاهده شدند.
پس از ده دقیقه آماده شدیم و در ساعت ۶:۳۰ به راه افتادیم.
ابتدای مسیر کمی به سمت غرب متمایل میشود.
از طریق یک جاده خاکی خود را به قسمتی از مسیر که جنگل شروع میشود رساندیم.
هوا گرم بود و خبری از باد بهاری نبود.
مسیر خود را از بین درختان ادامه دادیم و در ساعت ۷:۲۰ محل مناسبی را برای صرف صبحانه انتخاب کردیم که چشم انداز زیبایی از بین درختان به روستاهای اطراف داشت.
پس از بیست دقیقه ادامه مسیر را در پیش گرفتیم.
از اینجا به بعد مسیر دارای شیب بیشتری بود.
در حین عبور از جنگل، مهمان صدای خوش و آواز دلنشین پرندگان بودیم.
حوالی ساعت ۸:۲۵ در ارتفاع ۲۳۵۰ متر به نقطه ای که باید از دل جنگل بیرون می آمدیم رسیدیم.
چون از این نقطه تا قله خبری از درخت نبود پس در همین محل، درخت مناسبی را پیدا کرده و دقایقی در سایه آن توقف کردیم، آب نوشیدیم و سپس مسیر را ادامه دادیم.
هرچه ارتفاع بیشتر میشد،پوشش گیاهی کمتری به چشم میخورد.
بعد از این نقطه کم کم به سمت شرق متمایل شدیم تا اینکه در ساعت ۹:۳۰ به قله ارفع کوه به ارتفاع ۲۷۲۰ متر رسیدیم.
روی قله جانپناهی سنگی وجود دارد.

گروه‌های مختلفی روی قله بودند که پس از ثبت عکسها و ویدئوها جای خود را به دیگری میدادند.

ما نیز پس از استراحت و ثبت عکسهای تیمی و انفرادی، در ساعت ۱۰:۱۵ راه برگشت را در پیش گرفتیم و مسیر فرود را متفاوت از مسیر صعود،
از ضلع شرقی ارفع کوه که مسیر طولانی‌تری هست و چشمه ای به نام پراو نیز در این مسیر قرار دارد انتخاب کردیم.
نکته جالبی که در مسیر فرود با آن مواجه شدیم این بود که با وجود پاکوب خوب و مشخص، ناگهان پاکوب به کلی محو میشد و دقت مسیریابی از طریق GPS را میطلبید.
در مسیر با نشانه هایی بر روی سنگها و گاها درختان مواجه میشدیم که کوهنوردان را به سمت مسیر راهنمایی میکرد.
این مسیر بسیار خلوت تر و کم تردد تر بود.
حدود  ساعت ۱۱:۵۵ به چشمه رسیدیم که لوله کشی شده و از حالت چشمه طبیعی خارج شده بود.
پس از استراحت و صرف ناهار و لذت بردن از منطقه، آب کافی از چشمه برداشتیم و در ساعت ۱۲:۳۰ به راه افتادیم.
سگی که در کنار چشمه بود همراهمان شد.
در مسیر که از جنگل عبور میکردیم با گله ای بز و تعداد زیادی بزغاله مواجه شدیم که زیبایی های مسیر را دو چندان میکرد.
مسیر را تا روستا ادامه داده و در نهایت این برنامه در صحت و سلامت کامل با دوستانی سرشار از انرژی در ساعت ۱۳:۴۵ در پارکینگ روستای ارفع ده به پایان رسید.

اعضای شرکت کننده در برنامه:
آقایان ؛ امین شاه محمدی«سرپرست و مربی»- محمد پورزادی – شایان زاهدی – علی بابایی – محمدرضا جعفری – حمید زعفرانی