گزارش برنامه صعود قله قره داغ شرقی ۱۴۰۰/۶/۱۲ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۳۰»

ارسال شده توسط در 6 سپتامبر 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

موقعیت جغرافیایی؛

روستای “دهنار” از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر دماوند ( ۹۸ کیلومتری تهران) قرار دارد و در مسیر فیروزکوه-دماوند (پل دلیچای) با جاده ای مناسب قابل دسترسی است.

روستای “مومج” در شرق و روستای “هویر” در غرب آن قرار دارند.

روستاهای “یهر” و “لی پشت” قبل از مومج و در همین مسیر هستند.

“دهنار” از اطراف به کوههای مرتفع منطقه دماوند و صخره‌های سنگی محدود می شود و دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است.از آب رودخانه دلیچای برای کشاورزی و باغداری استفاده می شود.

آب و هوای آن در فصل های بهار و تابستان معتدل در زمستان سرد و برفی است.

گزارش برنامه:

ساعت ۷:۱۵ صبح از کنار مسجد روستا و در امتداد رودخانه در یک جاده خاکی شروع به حرکت کردیم و کمی جلوتر وارد مسیر پاکوب و محلی شدیم.
بعد از باغ ها و در فاصله نیم ساعت کوهپیمایی ساده به چشمه ای با آب گوارا و خنک رسیدیم.

کمی بالاتر یالی در وسط و دره هایی با رودهای کم آب در دوطرف ، مسیرهای صعود را جدا می کنند.

با اینکه می دانستم مسیر یال در انتها یک فرود چند ده متری دارد، مسیر یال را انتخاب کردم تا منطقه و مسیر های صعود را بهتر شناسایی کنیم.

۸:۱۵ صبح و در ارتفاع ۳۰۰۰ متری حدود بیست دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم.

منطقه ای با چشم اندازی زیبا از خط الرأس دوبرار ، قره داغ غربی، شاهورس، قره داغ شرقی، کلاهون، اسب گیرون، کل کشون، شاه تپه ، چهل چشمه و چندین قله دیگر …

پس از صبحانه با فرودی حدود ۱۰۰ متر به یک گوسفند سرا و در ادامه با صعود یال پیش رو به منطقه ای صخره ای رسیدیم.
استراحت کوتاهی داشتیم و با تراوس از زیر صخره‌ها به یال سمت چپمان رفتیم و با پیمایش آن روی خط الرأس قرار گرفتیم.

چشم اندازی تماشایی از سمت دیگر خط الرأس دو برار با جلوه ای زیبا از قله دماوند.

برای رسیدن به قله مسیر تیغه ها دلفریبی می کرد.

با حمایت و کمک دوستان با تجربه تر، همه اعضای تیم صعودها و فرودهای خوبی را تجربه کردند ، موفق شدیم در ساعت ۱۲:۱۰ به قله قره داغ شرقی (۳۸۸۴متر) صعود کنیم.

نیم ساعتی را روی قله استراحت کرده و عکس های یادگاری گرفتیم.

قبلا خط الرأس دوبرار را پیمایش کرده بودم و می دانستم بین قله های شرقی و غربی حدود دو تا سه ساعت پیمایش لازم است.
با توجه به ترافیک مسیر برگشت از دماوند تا تهران نمیشد برای صعود به قره داغ غربی اقدام کرد.
با کمک سرپرست تیم مشورت کردم و تصمیم گرفتیم تا حدود ساعت ۱۳:۳۰ روی تیغه ها حرکت کنیم و با یافتن دهلیزی مناسب فرود را آغاز کنیم.

صعود و فرود روی تیغه ها در این برنامه شاید قشنگ ترین و دلچسب ترین بخش این برنامه بود اما محدودیت زمانی ناچارمان کرد از دهلیزی مناسب، با دقت فرود را آغاز کنیم.

در ادامه با رسیدن به محدودهٔ گوسفندسرایی که صبح در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از کنارش گذشتیم مسیر دره و پیمایش کنار رود را انتخاب کردیم.

پایین تر توقفی مناسب برای صرف ناهار …

ساعت ۱۶:۳۰ دوباره به دهنار رسیده، سوار مینی بوس شده و از این منطقه زیبا و سرزنده دور شدیم.

ساعت ۲۰:۰۰ زیر پل سید خندان، شادمان از برنامهٔ موفقی که اجرا شد و به امید دیدار در برنامه های آینده از دوستان خداحافظی کردیم.

آقایان : شنتیا ربانی «مربی و سرپرست» – ارسلان بیک محمدی «کمک سرپرست» – مسعود علیزاده – بهنام پیروزرام – محمد خلیلی راد – مرتضی ماهروزاده – حمید علیپور – محمدحسین جلالی – نیکزاد فرزینی – مصطفی اسمعیلیان – میثم کریمی – محمدرضا جعفری