هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی (اسپیلت سال دوم-شماره۹۷ -تاریخ ۹۳,۶,۳۰)

ارسال شده توسط در 21 سپتامبر 2014 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم            شماره۹۷             تاریخ ۹۳,۶,۳۰

در این شماره می خوانید :
– برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۶،۲۵
– تبریک تولد به همنوردان باشگاه
– قله توچال از چهارپالون صعود شد
– دیدار پروانه کاظمی با اسطوره کوه‌نوردی جهان(رینهولد مسنر)
-«علی برات زاده» در جام «آدیداس» آلمان
-«یادمان جاودانه های کوهستان» برگزار شد
– صعود قله گاشربروم ۵
– یولی اشتک در شیشاپانگما
– خبر هایی از ۸۰۰۰ متری های هیمالیا – ۲۸ شهریور
– آدام اوندرا – جین کیم، طلایی های لید قهرمانی جهان – خیخون اسپانیا

 

برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۶،۲۵ :
در این نشست هفتگی گزارش برنامه صعود قله قاش مستان همراه با فیلم توسط تکیلا بهبهانی ارائه شد و در ادامه فیلم صعود دیواره علم کوه تیم فنی باشگاه به نمایش گذاشته شد.

 

تبریک تولد به همنوردان باشگاه :
روزهای هفته گذشته مصادف بود با تولد چند نفر از اعضای باشگاه . ۲۶ شهریور حسین قربان‌نژاد و سعیدنیکومنش ، ۲۸ شهریور اعظم رضایی ، ۲۹ شهریور راحله خلیل آبادی و ۳۰ شهریور ذبیح‌اله‌ حمیدی ، روبن سرکیسیان ، علی اصغر ملکی و سعید جوان‌شیر. ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ،برایشان آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی را داریم .

 

قله توچال از چهارپالون صعود شد :
برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قله توچال از مسیر چهارپالون بود. این برنامه به سرپرستی آقای رهبری و حضور ۱۲ نفر از اعضا اجرا شد.برنامه اول باشگاه که صعود سبلان بود به دلیل به حد نساب نرسیدن اعضای شرکت کننده ، بنا بر تصمیم مسئول باشگاه لغو شد.

 

 IMD_temp_Logo

دیدار پروانه کاظمی با اسطوره کوه‌نوردی جهان(رینهولدمسنر):

رینهولد مسنر در این هفته وارد هفتاد سالگی شد. مسنر اولین کسی است که اورست را در سال ۱۹۷۸ بدون اکسیژن مکمل صعود کرد . سپس این شیوه را در مابقی قله‌های بالای هشت هزارمتری پیاده کرد. او همچنین اولین عضو باشگاه ۸۰۰۰ متری‌های جهان می‌باشد.
امسال در مراسم جشن تولد ۷۰ سالگی مسنر بانوی هیمالیانورد ایرانی (پروانه کاظمی)بعنوان نماینده (غیررسمی )کوه‌نوردان ایرانی حضور داشت که این دعوت توسط پروفسور (کوه‌نوردی) پیترهابلر صورت گرفته بود.

 

 

«علی برات زاده» در جام «آدیداس» آلمان:
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛«علی برات زاده» قهرمان سنگ‌نوردی کشورمان که در رقابت‌های سنگ‌نوردی جام «آدیداس» در اشتوتگارت آلمان شرکت کرده است، در مرحله نیمه نهایی این رقابتها در رتبه سیزدهم جای گرفت و از رسیدن به فینال بازماند.در این مرحله ورزشکارانی از استرالیا، کانادا، ژاپن، اسلونی، کره و روسیه با قرارگرفتن در رده های اول تا ششم به فینال این رقابتها راه یافتند که امشب برگزار خواهد شد.لازم به ذکر است در مرحله مقدماتی برات زاده حائز رتبه نخست در میان ۳۴ سنگنورد حاضر شده بود.

«یادمان جاودانه های کوهستان» برگزار شد :
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ در چهل و پنجمین سالروز تولد زنده یاد «محمد اوراز»، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی باهمکاری اداره ورزش شهرستان نقده و هیئت کوه‌نوردی این شهرستان؛ عصر روز ۵ شنبه ۲۷ شهریور اقدام به برگزاری مراسم گرامی‌داشت جاودانه های کوهستان نمود.در این مراسم که با حضور دکتر «شعبانی بهار» معاون ورزش همگانی وزارت ورزش، مهندس «حسین زاده» نماینده نقده و اوشنویه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار نقده و اعضای شورای شهر این شهرستان و همچنین «صادق آقاجانی» رییس اسبق فدراسیون کوه‌نوردی برگزارشد، «زارعی» رییس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی طی سخنانی ضمن گرامی‌داشت یاد «محمد اوراز» به تشریح اهداف فدراسیون در دو بخش همگانی و قهرمانی پرداخت.در پایان این مراسم ضمن قدردانی از خانواده زنده یاد «اوراز» با بیان و ذکر نام و مشخصات جاودانه های فقید کوهستان یاد همه این عزیزان گرامی داشته شد.

 

صعود قله گاشربروم ۵:
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ دو کوه‌نورد کره ای به نام‌های چی یانگ و سئونگ آن ناکجونگ موفق به اولین صعود از گاشربروم ۵ شدند. اکسپدیشن این دو آسیایی به قله بکر ۷۱۴۷ متری در توده گاشربروم‌ها در قراقروم پاکستان از جبهه جنوب شرقی ، در عرض سه روز و به سبک سبکبار صورت گرفت . توده‌ای که هنوز قله اصلی آن دست نخورده باقی مانده است .این صعود که به دلیل سبکبار بودن و نخستین صعود، برجسته نامیده شده در ۲۵ جولای تحقق یافت . کره ای ها بیشتر به صعودهای سنگین معروف هستند.

این توده قبلا موضوع تلاش چندین تیم بوده که موفقیتی در بر نداشته است. سه قله فرعی آن ، شرقی ۱ با ارتفاع ۷۱۲۰ متر، شرقی ۲ با ارتفاع ۷۰۵۰ متر و شرقی ۳ با ارتفاع ۷۰۰۶ متر می باشد. ژاپنی ها در سال ۱۹۷۸ تلاش کردند که قله اصلی را صعود کنند اما سرپرست تیم به درون یک شکاف سقوط کرد و جان سپرد. در سال ۲۰۱۰ یک تیم کره ای عازم جبهه غربی گاشربروم ۵ شد ، سبک آنها نیز سبکبار بود اما از ارتفاع ۶۵۵۰ متری ناچار به برگشت شدند.
روزشمار صعود:
۱۳ جولای این زوج با ایده صعود از جبهه شمالی کار خود را آغاز کردند ولی به دلیل شرایط جوی و ریزش بهمن از ارتفاع ۶۴۰۰ متری مجبور به برگشت شدند، سپس عازم سمت دیگر کوه شدند و علیرغم خستگی زیاد در ۲۰ جولای کمپ اصلی خود را تغییر دادند. با پدیدار شدن یک جبهه شرایط جوی مناسب، آماده حمله به جبهه جنوب شرقی شدند. ۲۳ جولای کمپ اصلی را در ارتفاع ۴۷۰۰ متری در ساعت پنج صبح ترک کردند. پنج ساعت برای غلبه بر یخچال ، برج یخی و بلوک های یخی صرف کردند و به پای دیواره رسیدند. روز را به نیمه‌های شب رساندند و در ارتفاع ۶۶۰۰ متری بیواک کردند. در صبح روز ۲۴ جولای دریافتند که برای ادامه کار بیش از حد خسته هستند و تصمیم گرفتند که تمام روز استراحت کنند. ساعت ۲ صبح روز ۲۵ جولای مسیر میکس را که با ریزش سنگ توأم بود در پیش گرفتند و ظهر به خط الرأس رسیدند. ساعت ۷ بعدازظهر نیز موفق شدند قله را صعود کنند. اما ماجراجویی به همینجا ختم نشد. ده دقیقه بعد تاریکی کامل همه جا را فراگرفت و فرودی طولانی که بیش از ۲۴ ساعت طول کشید، به سمت کمپ اصلی آغاز شد.

 

یولی اشتک در شیشاپانگما:
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛کوه‌نورد سوئیسی در ادامه تغییر روش خود در کوه‌نوردی که بدست آوردن بالاترین ها بود و منتهی به صعود سولوی جبهه جنوبی آناپورنا شد، به اتفاق همسر خود نیکول وارد کمپ اصلی شیشاپانگما شده. او به این نتیجه رسیده که در کوه نوردی دچار افراط شده و حالا یک قدم به عقب برگشته تا استراحت کند و به اتفاق همسر خود شیشاپانگما را صعود کند . البته این بدان معنی نیست که فعالیت کوه نوردی این ماشین سوئیسی متوقف شده بلکه خیال دارد بیشتراز کوهستان لذت ببرد.

او در ماه ژانویه به ایالات متحده رفت تا از جشنواره یخ نوردی دیدن کند و فرصتی بدست آورد تا اختاپوس اولین M8 را از مسیر کلاسیک صعود کند ، ماه مارچ نیز به دعوت دوست خود میشی وولبین سه قله لاواردو را در یک روز زمستانی صعود کرد. یولی در پیام کوتاه خود اعلام کرده: ” دوباره به تبت برگشتم تا به اتفاق نیکول شیشاپانگما را صعود کنم” او در سال ۲۰۱۱ این قله را در زمان ۱۰ ساعت و نیم صعود کرده بود، اشتک تاکنون ۱۲ بار جبهه شمالی آیگر را از مسیرهای مختلف صعود کرده در واقع از سال ۲۰۰۹ رویکرد او از دیواره نوردی به هیمالیانوردی تغییر یافت و البته به همین واسطه به محبوبیت بیشتری دست یافت . به غیر از دیواره های معروف، اورست ، آناپورنا، چوآیو، شیشاپانگما، ماکالو و گاشربروم ۲ را نیز صعود کرده و اولین کلنگ طلایی او در سال ۲۰۰۹ به خاطر مسیر جدید تنگ کامپوشه جبهه شمالی به اتفاق سایمون آنتاماتن بدست آمد.

 

خبر هایی از ۸۰۰۰ متری های هیمالیا – ۲۸ شهریور:

وبلاگ بیواک ؛ صعودهای پاییزه ۸۰۰۰ متری‌های هیمالیا در راه است. بهار امسال تلاش برای صعود اورست اندوهبار بود. امیدواریم پاییز فصل صعودهای ایمن و موفق در هیمالیا باشد. در حال حاضر بعضی از تیم ها آماده برای صعود قله هستند، و بعضی دیگر هنوز در حال ساماندهی بیس کمپ خود و یا در پروسه هم هوایی می باشند و هوا نیز کوه به کوه متفاوت است.
۱- لوتسه : بهمن در مسیر کمپ ۲
تیم کره ای درمسیر خود به کمپ ۲ با بهمن مواجه شد، خوشبختانه کسی صدمه ندیده است. بهمن در ارتفاع ۶۲۰۰ متری به وقوع پیوست، کمپ ۱ در ارتفاع ۵۸۰۰ متری و کمپ ۲ در ارتفاع ۶۸۰۰ متری قرار دارند. کره ای ها بین بیس کمپ و کمپ ۱ حدود یک کیلم متر طناب ثابت نصب کرده اند. آنها از بدو ورود به بیس کمپ با هوای خراب روبرو بوده اند. بارش مداوم برف شرایط را برای آنها سخت کرده است.
بیاد داشته باشیم که بهار امسال وقوع بهمن در همین منطقه موجب مرگ ۱۶ شرپا شد. و صعودهای اورست؛ با یک استثنا ( زن چینی! ) ؛ تماما کنسل شد.
۲- شیشاپانگما: برف بیش ازحد و اولین تلاش برای صعود قله
امسال نیز مثل سال های گذشته شرایط برف در شیشاپانگما خوب نیست. یکی از تیم ها روز ۱۷ سپتامبر ( ۲۶ شهریور ) برای صعود قله تلاش کرد، تا ارتفاع ۷۷۰۰ متری نیز رسید اما شرایط برف و ریسک بهمن آنها را مجبور به عقب نشینی کرد.کارلوس سوریا ،کوهنورد معروف و پیرمرد آهنین اسپانیایی در کوههای اطراف کمپ پیشرفته (ABC) فعلا مشغول هم هوایی است .
۳- دائولاگیری و ماکالو : بیس کمپ ها
تیمی از کشور اسلواکی مطابق برنامه اش وارد محدوده بیس کمپ شده و درحال برپاکردن و سازماندهی بیس کمپ خود می باشد.تیمی از انگلستان در حال حرکت به طرف بیس کمپ ماکالو می باشد. آنها ۱۴ سپتامبر استارت زده اند و به زودی به بیس کمپ می رسند. یک تیم امریکایی نیز قصد دارد ماکالو را از یال جنوب شرقی صعود کند. امریکایی ها دو روز پیش وارد کاتماندو شده اند.
۴-ماناسلو و چوآیو: اماده برای صعود قله
ماناسلو تا زیر کمپ ۴ ثابت گذاری شده است . دو تیم در انتظار هوای خوب هستند تا تلاش خود را برای صعود قله شروع کنند.چوآیو تا کمپ ۲ ( ۷۱۰۰ متر ) ثابت گذاری شده و چند تیم ( از جمله یک تیم از کشورمان به سرپرستی رضا کفاش ) در پایان دوره هم هوایی خود هستند.

 

آدام اوندرا – جین کیم، طلایی های لید قهرمانی جهان – خیخون اسپانیا:

وبلاگ بیواک ؛

مدالیست های لید قهرمانی جهان – مردان
۱ – آدام اونذرا – چک
۲ – رامون ژولین – اسپانیا
۳ – ساچی آما – ژاپن
آدام اوندرا، سه هفته پیش مدال طلای بولدر قهرمانی جهان – مونیخ آلمان را به دست آورده بود؛ و حالا صاحب مدال طلای لید قهرمانی جهان شده است؛ چنین دستاوردی در تاریخ صعودهای ورزشی بی سابقه است. اوندرا یک لیدربولدرر طلایی است؛ یک نابغه و یک قهرمان شگفت آور!!extraordinary athlete
مدالیست های لید قهرمانی جهان – زنان
۱-جین کیم – کره
۲-مینا مارکوویک – اسلوونی
۳-راک مگدلینا – اتریش
جین کیم، در سه دوره این مسابقات نفر دوم بوده است و این بار نفر اول و طلایی شد.

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید