هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره۹۳ -تاریخ ۹۳,۶,۲)

ارسال شده توسط در 24 آگوست 2014 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره۹۳                تاریخ ۹۳,۶,۲

در این شماره می خوانید :
– برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۵،۲۸
– تبریک تولد به همنوردان باشگاه 
– اعضای جدید باشگاه
– قله دوبرار صعود شد
– برگزاری یکصد و پانزدهمین نشست همگانی انجمن کوه‌نوردان ایران /
گزارش صعود زمستانی دیواره علم کوه 

– بازگشت دو کوه‌نورد خراسانی از «پوبدا»
– صعود تیم هیئت کوه‌نوردی استان «سیستان و بلوچستان» به قله «مون بلان»فرانسه
– نتایج مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور؛ انتخابی تیم ملی / آقایان
– نتایج مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور؛ انتخابی تیم ملی / سرعت بانوان
– از «خزر» تا قله «دماوند» توسط «افشین رمضانی»
-«حسن گرامی» و «حمید شفقی» و صعود موفق به «گراندکاپوچین» 
– برندگان مدال طلای مسابقات بولدر قهرمانی جهان

– نپال و قله ای به نام الیزابت هاولی
– صعود ۳۶ ساعته مسیر «شعله»دیواره ترانگو 


برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۵،۲۸:
این نشست هفتگی اختصاص داشت به گزارش صعود دو مسیر دیواره علم کوه . مسیر هاری روست و فرانسویها که توسط حسین فقیهی همراه با عکس و فیلم ارائه شد.
در این نشست میهمانانی از باشگاه‌های دماوند ، آرش و غیره نیز حضور داشتند . 
در ادامه نشست پس از گزارش برنامه ، آقای عباس‌نژاد به عضویت افتخاری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت درآمدند و کارت عضویتشان توسط آقای حمیدی به ایشان اهدا گردید. 

سپس از اعضای تیم صعود کننده به دیواره علم کوه با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل به عمل آمد.

در پایان نیز فیلم این صعود که توسط نصرت الله طریقی از اعضای باشگاه تدوین شده بود ، پخش شد.


تبریک تولد به همنوردان باشگاه : 
روزهای هفته گذشته مصادف بود با تولد اعضای باشگاه . روز ۲۹ مرداد ابوالقاسم رضوی و ۳۰ مرداد فاطمه درزی . ضمن عرض تبریک به این عزیزان ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی برایشان را داریم .


اعضای جدید باشگاه :
در هفته گذشته آقای کیان باختری عضو باشگاه شدند . ضمن خیرمقدم ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار همنوردانشان در باشگاه را داریم. ضمنا ایشان با ۱۴ سال سن به عنوان جوان‌ترین عضو باشگاه اسپیلت در سال ۱۳۹۳ می‌باشند.


قله دوبرار صعود شد :
برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قله دوبرار به سرپرستی آقای رهبری بود که با حضور ۲۵ نفر از اعضا و یک میهمان اجرا شد.


برگزاری یکصد و پانزدهمین نشست همگانی انجمن کوه‌نوردان ایران/گزارش صعود زمستانی دیواره علم کوه :
این نشست که روز دوشنبه ۲۷ مرداد ودر سالن خاقانی برگزار شد ، ابتدا اخبار داخلی و خارجی کوه‌نوردی در مرداد ماه جاری ارائه شد و سپس اخبار مربوط به فعالیت های دیده‌بان کوهستان انجمن (دکا) نیز تشریح شد .
سپس قبل از اجرای مراسم گزارش خوانی صعود زمستانه دیواره علم کوه از مسیر ۴۸ لهستان که از محور های اصلی این نشست بود،ابتدا توسط اعضای تیم از افرادی که در اجرای این برنامه مشارکت کرده بودند با اعطائ لوح تقدیر، تشکر و قدر دانی شد.
در این مراسم باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت نیز لوحی تقدیم به سرپرست گروه صعود کننده آقای احسان پرتوی نیا کرد.

 

بازگشت دو کوه‌نورد خراسانی از «پوبدا»:
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ «جواد نوروزی» و «مرتضی غلامپور» دو کوه‌نورد پرتوان خراسانی که برای تکمیل صعودهای خود در ارتفاعات پامیر و تیان‎شان و دریافت نشان پلنگ برفی تنها نیاز به صعود قله «پوبدا» داشتند، پس از دو بار تلاش تحسین برانگیز تا کمپ ۵ بدلیل خرابی مجبور به بازگشت و در نهایت ترک منطقه شدند. فدراسیون کوه‌نوردی تلاش ارزشمند و تصمیم منطقی ایشان را ستوده و برایشان در ادامه فعالیتهای کوه‌نوردی آرزوی موفقیت دارد. بدون تردید پرهیز از صعود قله به هر قیمت، درس بزرگی است که در تلاش ایشان نمود داشته است.


صعود تیم هیئت کوه‌نوردی استان «سیستان و بلوچستان» به قله «مون بلان»فرانسه:
به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و بنا برگزارش«حمید شفقی»؛ تیم هیئت کوه‌نوردی استان «سیستان و بلوچستان» روز شنبه ۲۵ مرداد توانست قله ۴۸۰۷ متری «مون بلان» فرانسه را از مسیر «گوته» صعود نماید . لازم به ذکر است این صعود از پناهگاه «تتروس» به سمت قله و بازگشت در همان روز به پناهگاه «تتروس» به دلیل شرایط هوایی متغیر انجام شده است .
اعضای این تیم عبارت بودند از: «علی رستمی»، «علی محبی»، « حسن گرامی» ، «حمید شفقی »، «سارا رستمی» و «مرجان ساوه».
این صعود را به یکایک اعضای این تیم و جامعه‌‌ی کوه‌نوردی استان سیستان و بلوچستان، صمیمانه تبریک عرض می‌نمائیم.


نتایج مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور؛ انتخابی تیم ملی / آقایان:

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ در جریان چهاردهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور رشته «سرعت» آقایان، انتخابی تیم ملی که در مجتمع کوهستانی پلور برگزار شد، در نهایت «رضا علیپور» از استان «قزوین» به مقام اول رسید، «علی نجفی» از استان «زنجان» دوم شد و «حمید رضا توزنده‌جانی» از استان «خراسان رضوی» در سکوی سوم ایستاد. 
در جریان این مسابقات و در رشته سرطناب در نهایت «ایمان کمالی» از استان «خراسان رضوی» مقام اول ،«امیرحمزه پورشفیع» از استان «کرمانشاه» دوم و «احمد رضا سلگی» از استان «همدان» در سکوی سوم ایستادند.


نتایج مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور؛ انتخابی تیم ملی / سرعت بانوان:

بنا بر گزارش رسیده؛ در جریان چهاردهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور رشته «سرعت» بانوان، انتخابی تیم ملی که در مجتمع کوهستانی پلور برگزار شد؛ در نهایت «الناز رکابی» ، «فرناز اسماعیل زاده» و «مینا آرامیده»  هر سه از استان «زنجان» به ترتیب اول تا سوم شدند.


از «خزر» تا قله «دماوند» توسط «افشین رمضانی»:

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی؛ انجام برنامه ثبت رکورد طی مسافت و صعود با دوچرخه و کوه‌نوردی توسط «افشین رمضانی» از دریای خزر با ارتفاع ۲۸- تا قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر با موفقیت انجام شد.
توضیحات زمانی: 
شروع از سواحل شهر محمودآباد ( پارک ملت) ساعت ۰۰:۰۱ بامداد روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۹۳ 
مسیر : محمودآباد – آمل – جاده هراز – رینه – جاده مسجد – مسجد – بارگاه سوم – قله
مسافت طی شده با دوچرخه ۱۳۷.۲ کیلومتر / ارتفاع صعود شده با دوچرخه ۳۰۷۸ متر
میانگین سرعت دوچرخه : ۲۲.۲ کیلومتر
میانگین ضربان: ۱۴۸
مسافت طی شده کوه‌نوردی ۷.۳ کیلومتر / ارتفاع صعود شده کوه‌نوردی ۲۵۹۳ متر
زمان صعود به قله ۱۹:۳۰ دقیقه
زمان استراحت بین راه : ۲:۴۹ دقیقه
میزان کالری مصرفی : ۹۸۷۳ کالری


«حسن گرامی» و «حمید شفقی» و صعود موفق «گراندکاپوچین» : 
بنا بر خبر کوتاهی که از سوی «ابراهیم نوتاش» ارسال شد؛ «حسن گرامی» و «حمید شفقی» دو دیواره نورد خوب کشورمان که اخیراً به همراه تیم اعزامی هیئت استان «سیستان و بلوچستان» قله‌ی «مون بلان» را صعود کردند،  پنج شنبه ۳۰ مرداد ماه نیز موفق شدند سوزنی «گراندکاپوچین» را در ارتفاعات «شامونی» فرانسه صعود کنند.
این موفقیت را به ایشان صمیمانه تبریک عرض می‌نمائیم.

برندگان مدال طلای مسابقات بولدر قهرمانی جهان:

وبلاگ بیواک : مسابقات بولدر قهرمانی جهان از سی مرداد تا اول شهریور به مدت سه روز در مونیخ آلمان برگزار شد . ۱۰۹ بولدرر مرد و ۷۷ بولدرر زن در این مسابقات شرکت داشتند .  در بخش مردان آدام اوندرا از چک، جرنج کرودر از اسلونی، چان هویر از آلمان به ترتیب برندگان مدال طلا؛ نقره و برنز شدند . در بخش زنان جولیان ورم از آلمان، آلکس پوجیو از امریکا و آکیو نوگوچی از ژابن به ترتیب صاحبان مدال طلا، نقره و برنز شدند. از ایران آقای غلامعلی برات زاده در رده ۴۵ ام قرار گرفت. این مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می شود. امسال در مرحله فینال بیش از ۶۰۰۰ نفر تماشگر این مسابقات در استادیوم المپیک مونیخ بودند.


نپال و قله ای به نام الیزابت هاولی:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ نپال قله ای کوچک در هیمالیا نزدیک به مرز تبت را به احترام وقایع نگار تاریخ کوه‌نوردی الیزابت هاولی به نام او نام‌گذاری و برای نخستین بار صعود از آن را مجاز اعلام کرد. هاولی متولد امریکا است که در سال ۱۹۶۰ به هدف تهیه گزارش برای مجله تایم وارد نپال شد و حالا بعد از گذشت ۵۴ سال از منزل خود در کاتماندو سایت اطلاعات هیمالیا را اداره می کند که در آن صعودهای عمده قله های نپال از جمله اورست به ثبت می رسد.
اگرچه اطلاعات این سایت رسمی نمی باشد اما بسیاری از کوه‌نوردان آن را ارج می گذارند و از آن استفاده می کنند. آنگ شرینگ شرپا رئیس انجمن کوه‌نوردی نپال گفته : " قله هاولی به ارتفاع ۶۱۸۲ متر در منطقه هیوملا در شمال غربی نپال واقع شده که برای نخستین بار صعود از آن برای کوه‌نوردان خارجی مجاز اعلام شده" همچنین یکی از مقامات رسمی وزارت گردشگری این کشور گفته: " ما ضمن به رسمیت شناختن زحمات این بانو و ارج نهادن به سهم او در فعالیت های کوه‌نوردی این نام‌گذاری را انجام دادیم".
اما هاولی که هنوز یک شهروند امریکایی است چندان از این کار استقبال نکرده و گفته: " من فکر می کنم که کوه ها نباید به نام افراد نام‌گذاری شوند بلکه باید اسامی بومی برای آنها انتخاب کرد" در اوایل سال جاری دو قله در منطقه اورست به نام هیلاری و نورگی پیشگامان صعود به اورست در سال ۱۹۵۳ نام‌گذاری شد، قله‌ای که محبوبیت آن مقصد کوه‌نوردان بسیاری شد.نپال بیش از ۱۳۰۰ قله دارد که تنها ۴۱۴ قله از جمله اورست برای صعود آزاد است . دولت می‌گوید که در حال آماده سازی پروفایلی برای قله‌های این کشور است که به تدریج و در آینده نام‌گذاری و گشایش خواهند یافت.


صعود ۳۶ ساعته مسیر «شعله»دیواره ترانگو :

 وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ اکایتزمایز و آلکس تکسیکون از اسپانیا مسیر "شعله ابدی" برج بی نام (ترانگو) را در عرض ۳۶ ساعت صعود کردند، برگشت آنها از مسیر بوشیدو در ضلع غربی برج بوده ، خبر کوتاه آنها در همین حد بدون ذکر جزئیات منتشر شده و البته سرعت صعود آنها برای ثبت رکورد نبوده بلکه قراری بوده که با باربران خود گذاشته اند!
مسیر ۱۰۰۰ متری شعله ابدی VI,+7b,As برج ۶۲۵۱ متری بی نام در پاکستان برای نخستین بار توسط تیم قدرتمند آلمانی  کورت آلبرت ، ولفگانگ گولیچ ، میلان سایکورا و کریستف اشتیگلر در سال ۱۹۸۹ صعود شده که یکی از دشوارترین مسیرهای کلاسیک جهان است و برای کسانی که قادر به صعود به سبک آزاد و دیواره نوردی دشوار هستند ، هنوز مسیری مهم محسوب می شود. تیم آلمانی ها اکثر طول های این دیواره را به صورت آزاد صعود کردند اما ۱۵ متر را ناچارا به سبک مصنوعی پشت سر گذاشتند. طی دو دهه گذشته ، تیمهای بی شماری بر روی آن تلاش کرده اند که اکثرا به دلیل شرایط جوی ، یخ زدگی بخش دشوار و ریزش  آب و از همه مهمتر دشواری آن ، ناکام برگشته اند. شاخص ترین تکرار این مسیر توسط تیم دنیس بوردت در سال ۲۰۰۳ تحقق یافته که دو طول از چهار طول دشوار را به صورت آزاد صعود کردند. برادران پو در سال ۲۰۰۵ بخش جدیدی به سمت طول دهم مسیر ایجاد کردند اما شرایط جوی امکان ردپوینت آن را میسر نکرد ، برادران هوبر در سال ۲۰۰۹ با اضافه کردن ۴ طول جدید تمامی مسیر را به صورت آزاد صعود کردند البته آنها در کمال فروتنی خوش شانسی ناشی از شرایط جوی خوب را عامل موفقیت خود اعلام کردند. منتظر جزئیات صعود اسپانیایی هستیم و به محض انتشار آن شما را در جریان خواهیم گذاشت.


گردآورنده و تنظیم: ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره۹۳ -تاریخ ۹۳,۶,۲)”

  1. وحیدرضا گودرزی می گوید:

    سپاس از زحمات فراوانتان پیروز باشید

  2. حسین قربان نژاد می گوید:

    درود بر خانم محمودی عزیز و ممنون از تمام زحمات ایشان.

دیدگاه خود را بیان کنید