هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال پنجم – شماره ۲۰۷ – تاریخ ۹۵/۹/۱۴)

ارسال شده توسط در 4 دسامبر 2016 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال پنجم       شماره ۲۰۷       تاریخ ۹۵/۹/۱۴

داشتن پشتکار، تفاوت ظریف بین شکست و کامیابی است.«سارنف»

img_2675

کویر ریگ جن – عکاس ؛ علیرضا گوهری(آرشیو باشگاه)

نشست هفتگی اعضا ۹۵/۹/۹:
سی و پنجمین نشست هفتگی به دلیل قرار گرفتن بین دو تعطیلی برگزار نشد.

 

 

اجرای برنامه های هفته گذشته باشگاه ؛پیمایش کویر ریگ جن و صعود قله چین کلاغ :

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b1%db%b6%db%b1%db%b7%db%b3%db%b9

با توجه به تعطیلات آخر هفته گذشته ، در تقویم برنامه های پاییزی باشگاه پیمایش کویر ریگ جن گنجانده شده بود که این برنامه با حضور ۶ نفر از اعضا ، به سرپرستی آقای حمیدی و با موفقیت اجرا شد.
برنامه یک روزه باشگاه نیز صعود قله چین کلاغ درنظر گرفته شده بود که این برنامه نیز با حضور اعضا ، به سرپرستی رضا خلیل آبادی و با موفقیت اجرا شد.

 

سه سال «اورست»؛ از «زلزله» تا «صعود»:

58426c14d90ec3-022318161480748052

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی برگزار می‌کند:
برنامه‌ی “سه سال «اورست»؛ از «زلزله» تا «صعود»” با ارائه گزارش توسط «عظیم قیچی ساز»، «دکتر علیرضا بهپور» و همچنین همراهی تلاشگران «لوتسه»  
چهارشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۵
از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن اجتماعات شهید «قندی» .
ورود برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است. 
آدرس: تهران، خیابان شریعتی، بعد از چهارراه قصر، ورودی یک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.

 

گزارش تیم جستجو و امداد فدراسیون درمورد کوه نوردان حادثه دیده:

3367-main-599968678

گزارش از «وحید بهرامی» سرپرست تیم فدراسیون : 
به نام خدا
گزارش تیم جستجو و امداد فدراسیون در مورد کوه نوردان حادثه دیده مالزیایی / دماوند
صبح روز هفتم آذرماه، ساعت ۷:۳۵، با یک ساعت تاخیر، با ماشین هلال احمر به همراه آقایان امید خطیبی، حمید منوچهری و امید اخلاقی به سمت قرارگاه پلور حرکت کردیم. ساعت ۹ صبح وارد قرارگاه پلور شدیم. دو نفر از کوهنوردان شقایق کرج به نام آقایان حسین رضایی و محمد موسوی به ما پیوستند.
طبق قرار قبلی قرار بود ساعت۹ هلی کوپتر از قرارگاه به سمت بارگاه سوم حرکت و این تیم را منتقل کرده و از آن پس به سمت قله حرکت کنیم که با تماس تیم هلال احمر و حضورشان در دره یخار ساعت ۱۴ اعلام کردند که یک جسد در ارتفاع ۴۱۰۰ متری یخار مشاهده شده است. طی تماس تلفنی با آقایان رضا زارعی و حمید مساعدیان تصمیم بر آن شد که تیم فدراسیون فردا صبح زود خود را به امدادگران هلال احمر جهت انتقال جسد به پایین برساند.
ساعت ۲ بامداد تیم توسط خودرو هلال احمر به سمت روستای گزانه حرکت و ساعت ۳ به سمت پهن کوه محل کمپ امدادگران هلال احمر حرکت نمودیم و بدون توقف ساعت ۸:۵۰ به محل کمپ رسیده و پس از نیم ساعت استراحت سه تن از اعضا تیم به نامهای امید خطیبی، حمید منوچهری و مهدی نظری با تجهیزات کامل به سمت دره یخار اعزام شدند. و ساعت ۱۱:۴۵ آقای داود لشکری از امدادگران هلال احمر طی تماس رادیوی اعلام نمودند که به جسد رسیدند. پس از ۱۵ دقیقه تیم فدراسیون به آنها ملحق شده و کار انتقال به پایین در شرایط دشوار شروع و در ساعت ۱۲ کلیه نفرات حاضر در کمپ پهن کوه به سمت دره یخار حرکت نمودیم. در ساعت ۱۳ تیم حاضر در دره یخار تقاضای کمک کرد که سه نفر از اعضا تیم به نام های حسین رضایی، محمد موسوی و محمد نصیری با تجهیزات کامل به آنها ملحق شدند. در نهایت ساعت ۱۴:۳۰ به کمک کلیه اعضا تیم و دونفر قاطرچی جسد را از دره یخار خارج و پس از بستن وی به روی قاطر به دلیل کوتاه بودن روز سریعا به سمت روستای گزنه حرکت نمودیم و درساعت ۱۹ جسد به نیروی انتظامی تحویل گردید.
نفرات حاضر در این عملیات:
۱٫ داوود لشکری هلال احمر
۲٫ محمد نصیری هلال احمر
۳٫ بهنام گرجی هلال احمر
۴٫ محمد نظری هلال احمر
۵٫ امید خطیبی باشگاه دماوند
۶٫ حمید منوچهری باشگاه دماوند
۷٫ حسین رضایی گروه کوهنوردی شقایق
۸٫ محمد موسوی گروه کوهنوردی شقایق
۹٫ بهرام قلی زاده قاطرچی
۱۰٫ رحمان قلی زاده قاطرچی

منبع :فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

بررسی وضعیت کوهنورد مفقود شده مالزیایی با حضور سفیر مالزی در فدراسیون:

3374-main-1853407306

صبح روز شنبه ۱۳ آذر ۹۵ طی جلسه ای با حضور سفیر مالزی در تهران، خانواده کوهنورد مفقود شده، دبیر اول سفارت مالزی در تهران، رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و دکتر حمید مساعدیان مسئول بخش جستجو و نجات فدراسیون، آخرین وضعیت کوهنورد مفقود شده بررسی شد. در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده طی روزهای گذشته توسط نیروهای جستجو و نجات هلال احمر و نیروهای داوطلب از فدراسیون کوهنوردی ارائه شد. در ادامه درباره علل بروز حادثه فوق و راه کارهای قابل پیشگیری از بروز حوادث مشابه قبل از بروز حادثه پیش آمده و برنامه های آتی و احتمالی جستجو با توجه به شرایط آب و هوایی و خطرات احتمالی، بحث و بررسی شد. زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی نیز ضمن همدردی با خانواده کوهنورد حادثه دیده مراتب و وضعیت اقدامات آتی را برای ایشان تشریح نمودند.
منبع :فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

روز جهانی کوهستان؛ «فرهنگ مناطق کوهستانی، بزرگداشت تنوع و تقویت هویت»:

3376-main-674314137

مفهوم میراث سنتی، فرهنگ و معنویت، به طور طبیعی با معیشت مردم ساکن کوهستان‌ها گره خورده است. در جایی که سبک زندگی سنتی، تعیین کننده جریان زندگی و زیستن است. بسیاری از مناطق کوهستانی میزبان جوامع بومی کهنی است که مالک و حفظ کننده‌ی دانش، سنت‌ها و زبان‌های گرانبهایی هستند…
کوهها برای بسیاری از مذاهب، مفاهیم عمیق معنوی را در بر دارند؛ کوه المپیوس، کوه سینا، ماچوپیچو، کوه آتوس، کوههای چهارگانه مقدس بودایی فقط مثالهایی از آنهاست. ساکنان کوهستانها سیستم های جالب توجه برای بهره برداری از زمین های با تنوع زیستی غنی را توسعه دادند و در طول قرن‌ها به لطف همزیستی هماهنگ جوامع با محیط زیست به تکامل رسیدند.
زمین، آب و جنگل‌ها برای مردم ساکن کوهستان‌ها منابع طبیعیِ مهمی هستند. نسلهای جدید به تبعیت از نیاکان خود، رفاه و آسایش، اصالت و هویت و آینده فرزندان خود را در گرو مراقبت و دوستی با محیط زیست خود می دانند. آنها بهره گیری از دانش و فنون سنتی خود را کلید مدیریت بهینه و افزایش دهنده انعطاف پذیری اکوسیستم حساس و شکننده کوهستان می دانند.
همچنین کوهستان‌ها مکانی برای گردشگران و جریان فرهنگ هاست. از فعالیت هایی نظیر کوهنوردی و سنگنوردی و اسکی گرفته تا بازدید از کلیساهایی در دل صخره هایی در اتیوپی، کوهها همه امکانات را برای همه نوع گردشگر فراهم می کنند. گردشگری در کوهستان اگر به طور پایدار مدیریت شود، همانطور که برای حفاظت از اکوسیستم کوهستان‌ها، محصولات و خدمات انگیزه ایجاد می‌کند، می تواند نقش مهمی در در توسعه و حفاظت از فرهنگ‌های سنتی ایفا کند.
روز جهانی کوهستان در سال ۱۳۹۵ مناسبتی است تا تنوع و غنای فرهنگ‌های مناطق کوهستانی برجسته شوند، طیف وسیعی از هویت ها ترویج و ارتقاء یابند و این تضمین داده شود که حقوق مردم بومی به رسمیت شناخته می شود و روش های سنتی همچنان مانا و پایدار باقی می ماند.
در حالیکه به طور کلی موضوع «فرهنگ» برای امسال انتخاب شده است، از اینکه کشورها، جوامع و سازمان‌ها برای بزرگداشت روز جهانی کوهستان در سال ۱۳۹۵ موضوعی را انتخاب کنند که ارتباط نزدیکتری با آنان دارد استقبال می کنیم و همراهیتان را خیر مقدم می گوییم.
تهیه شده توسط: «کارگروه حفظ محیط کوهستان فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی» 
منبع :فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

برگزاری همایش «کوه‌نوردی با اسکی»؛ یکم دی ماه:

3378-main-539807704-1

برگزاری همایش «کوه‌نوردی با اسکی»؛ معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های مرتبط با این رشته در ایران
 یکم دی ماه ۹۵ از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن شهید قندی
واقع در خیابان شریعتی بعد از چهارراه قصر، ورودی یک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
منبع :فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

آغاز به کار پایگاه موقت امداد و نجات کوهستان طیان:

tyan-3

منطقه اشترانکوه در استان لرستان در بین کوهنوردان به آلپ ایران معروف می باشد . متاسفانه همه ساله شاهد بروز حوادث کوهنوردی زیادی در این منطقه پر تردد هستیم . امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث کوهنوردی در این منطقه تاکنون توسط تیم امداد و نجات کوهستان هلال احمر ازنا انجام می شد. حتی در برخی موارد به علت فقدان یک پایگاه اختصاصی امداد و نجات در این منطقه ، تیم های امدادی به عملیاتهای خارج از محدوده استحفاظی خود اعزام می شدند.
سال گذشته با تلاش و زحمات فراوان نیروهای جمعیت هلال احمر شهرستان ازنا ، « پایگاه موقت امداد ونجات کوهستان طیان » مجوز فعالیت خود را از سوی سازمان امداد ونجات کشور به صورت فصلی (موقت) دریافت کرد.
به منظور سرعت بخشیدن به عملیات های امدادی کوهستان در منطقه اشترانکوه ، در این پایگاه ۴ نفر نجاتگر کوهستان با کلیه تجهیزات فنی و یک دستگاه آمبولانس در سه روز آخر هر هفته در فصل زمستان در روستای طیان مستقر شده اند.
این پایگاه در سال جاری نیز از مورخ ۹۵/۹/۱۵ شروع به کار خواهد کرد.
این پایگاه در داخل روستای طیان در مسیر ورود به قله های پرتردد اشترانکوه واقع شده و در آن یک تیم امدادی مجهز به تجهیزات فنی کوهستان و یک دستگاه خودرو آمبولانس با پشتیبانی تیم امداد هوایی مستقر در مرکز استان آماده امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث کوهستان می باشد.
در هنگام بروز حادثه با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید:
ندای امداد : ۱۱۲
پایگاه طیان:۰۹۱۶۸۴۶۰۸۶۲
هلال احمر ازنا: ۴۳۴۲۳۰۸۰ ۰۶۶

منبع :کوه نامه

 

 

۴۸ ساعت رکاب‌زدن بی‌وقفه برای نجات درخت‌ها:

tajer2

یک دوچرخه‌سوار قصد دارد ۴۸ ساعت بی‌وقفه از مشهد تا تهران رکاب بزند و با طرح این چالش، درخت‌ها را نجات دهد.
«ما به درختان نیازمندیم» عنوان پروژه‌ای از سوی «محمد تاجران» (دوچرخه‌سوار ایرانی) است که از ساعت ۹ صبح ۱۳ آذرماه آغاز شده است. در شرایط که بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی درگیر چالشی به نام «مانکن» شده‌اند، او برای خود چالشی دشوار طراحی کرده تا به وسیله آن بتواند مبلغی را برای راه‌اندازی انجمنی به نفع طبیعت جمع‌آوری کند.
او می‌گوید: «از ۱۰ سال پیش سفر با دوچرخه را آغاز و به ۵۱ کشور دنیا سفر کردم. من مهندس مکانیک هستم اما دغدغه‌های زیادی دارم. خواب‌ها و رویاهایم را دنبال کردم و حالا به اینجا رسیده‌ام. پروژه‌ای که آن را شروع کرده‌ام «ما به درختان نیازمندیم» نام دارد. من بارها به مدارس مختلف رفته‌ و به دانش‌آموزان آموزش داده‌ام که چگونه به طبیعت علاقه‌مند شوند؛ البته این آموزش‌ها با محور «درخت» انجام می‌شود. تا به حال ۵۰۰ کارگاه آموزشی در ۱۸۳ مدرسه دنیا برگزار کرده‌ام و حدود ۱۰۰۰ درخت با همراهی بچه‌ها کاشته‌ام.»
تاجران مدت‌هاست که قصد کرده فعالیت‌هایش را گسترش و انجمنی با همین محور تشکیل دهد: «هدف من این است که پروژه‌ای را در ایران آغاز کنم که محوریت آن تشکیل یک انجمن است. بچه‌ها در این انجمن یاد می‌گیرند از طبیعت مراقبت کنند. دوست دارم، این انجمن به عنوان یک الگو، اول در ایران تاسیس شود.»
با این حال او برای به ثمر رسیدن این پروژه به منابع مالی نیاز دارد: «برای اینکه بتوانم، هزینه‌های این پروژه را تامین و اجرایی کنم، نیاز به اسپانسر داشتم و از اینجا که این پروژه نوپاست، تصمیم گرفتم یک چالش برای خودم طراحی کنم تا از این طریق بتوانم برای راه‌اندازی انجمن پول جمع کنم.»
چالشی که محمد تاجران برای خودش طراحی کرده، رکاب‌زدن از مشهد تا تهران است: «چالش من این گونه طراحی شده که از مشهد تا تهران به مدت ۴۸ ساعت رکاب بزنم. این یک چالش دو روزه است که از ۹ صبح شنبه (۱۳ آذر) آغاز می‌شود و تا قبل از ظهر روز دوشنبه (۱۵ آذر) به پایان می‌رسد. این چالش برای اولین بار است که اجرا می‌شود و واقعا کار راحتی نیست.»
او به تامین هزینه‌های انجمن از طریق این چالش خوش‌بین است و می‌گوید: «تا کنون خیلی بازخوردهای خوب از این حرکت گرفته‌ام و به نتیجه کار خوش‌بین هستم. برای تامین هزینه‌های این انجمن به حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان نیاز دارم که امیدوارم پس از پایان چالش به هدفم برسم.»
محمد تاجران امید دارد در این ۴۸ ساعتی که قرار است ۱۰۰۰ کیلومتر از مشهد تا تهران رکاب بزند با حمایت‌های مالی مردم از این حرکت بتواند فعالیت‌های انجمن را از سال آینده در ایران آغاز کند.

منبع :کوه نامه

 

 

انجمن “سنگنوردان علیه سرطان – CAC” با سرطان غدد لنفاوی می جنگد:

a41-1

در جریان برگزاری مسابقات قهرمانی جهان IFSC – پاریس ۲۰۱۶، انجمن خیریه “سنگنوردان علیه سرطان – CAC” مبلغ ۳۰ هزار یورو به یک سازمان تحقیقاتی سرطان غدد لنفاوی (LYSA) در فرانسه کمک کرد. چک این هدیه توسط شونا کاکسی، سنگنورد معروف انگلیسی از طرف CAC به سازمان مذکور اهدا شد.
کمک های مالی انجمن “سنگنوردان علیه سرطان – CAC” عموما توسط سنگنوردان کشورهای مختلف جمع آوری می شود و صرف مطالعات و تحقیقات در امر سرطان می گردد. بنیانگذار این انجمن جان الیسون، سنگنورد و مربی انگلیسی بود که خود با بیماری سرطان چشم از جهان فروبست.
علی رغم همه مطالعات و تحقیقاتی که در مورد سرطان انجام شده هنوز علت اصلی و اساسی بیماری سرطان ناشناخته است. حدس و گمان هایی در مورد عوامل پیش برنده سرطان وجود دارد اما اینکه عامل اصلی ابتلا به بیماری سرطان دقیقا چیست هنوز مشخص نشده است. بنابراین توجه سنگنوردان و کمک آنان به امر تحقیقات و مطالعات در مورد سرطان قابل توجه و شایسته تقدیر و تشکر است.
ifsc

منبع :کوه نامه

 

 

۵۵۵ بار، بارفیکس در نیم ساعت – ۱۰۱۸بار، بار فیکس در یک ساعت:

a43

ژان کارس Jan Kares، سنگنورد ۴۳ ساله چک دیروز دو رکورد جهانی را ثبت کرد. اول، ۵۵۵ بارفیکس در نیم ساعت و بعد، ۱۰۱۸ بار فیکس در یک ساعت. بارفیکس یکی از مهمترین تمرینات در سنگنوردی است.
یکی از علائق ژان کارس، بولت کوبی مسیرهای سنگنوردی در ساردینیا است.

a44

ساردینیا دومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه است؛ جزیره ای خود مختار، متعلق به ایتالیا و دارای یکی از کهن ترین تمدن های جهان. بعلاوه، ساردینیا یکی از مناطق معروف سنگنوردی اروپاست.
منبع : کوه نامه 

 

آدام اوندرا؛ یکی از برجسته ترین قهرمانان جهان در همه رشته های ورزشی:

a46

آدام اوندرا قبل از صعود دان وال، برجسته ترین سنگنورد اسپورت کار جهان بود. هم در صعودهای رقابتی داخل سالن، هم در صعودهای اسپورت طبیعت قهرمانی بلا منازع بود. حالا او با صعود دیواره ای بلند، یعنی با صعود آزاد و ۸ روزه دان وال – ال کاپیتان (سخت ترین و بلند ترین دیواره گرانیتی جهان) تبدیل به برجسته ترین سنگنورد جهان در همه رشته های سنگنوردی شده است. حالا، گفته می شود نه تنها در جهان سنگنوردی بلکه در جهان ورزش به معنای عام کلمه او یکی از بهترین قهرمانان جهان در همه رشته های ورزشی است!!
قابل توجه این است که درجهان سنگنوردی، او نفر دومی ندارد. یعنی ورزشکاری که در همه رشته های سنگنوردی کارنامه ای قابل مقایسه با کارنامه اوندرا داشته باشد وجود ندارد، و اگر هم وجود داشته باشد با فاصله ای بسیار زیاد از او قرار دارد.
نگاهی کوتاه به کارنامه آدام اوندرا و مقایسه او با نفر دوم (جرج ورهوون، قهرمانی که در همه رشته های سنگنوردی صاحب تجربه است) به وضوح نشان می دهد که فاصله اوندرا با نفر بعدی چقدر زیاد است:

ردپوینت ۹a و بالاتر: اوندرا ۱۳۵ – ورهوون ۲
آنسایت +۸c و بالاتر: اوندرا ۲۱ – ورهوون ۰
بولدر ۸c و بالاتر: اوندرا ۹ – ورهوون ۱
مدال قهرمانی لید جهان: اوندرا ۱۳ – ورهوون ۴
مدال قهرمانی بولدر جهان: اوندرا ۵ – ور هوون ۰
دیواره نوردی: اوندرا ۹a – ورهوون +۸b

هفت سال قبل وقتی که آدام اوندرا ۱۶ ساله بود بهترین سنگنورد اسپورت کار جهان شد، و نیز یکی از بهترین ورزشکاران نوجوان جهان در همه ی رشته های ورزشی!! و حالا در آستانه سال ۲۰۱۷ وقت آن است که یک بار دیگر بگوییم او بهترین قهرمان جهان در همه ی رشته های ورزشی است. و این افتخاری ست برای جهان سنگنوردی.
منبع :کوه نامه

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال پنجم – شماره ۲۰۷ – تاریخ ۹۵/۹/۱۴)”

  1. رضا می گوید:

    درود بر ساقی بانو

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    دست شما درد نکند خانم محمودی

  3. علیرضاکاظمی می گوید:

    درودبرشماخانم ساقی محمودی عزیز

دیدگاه خود را بیان کنید