هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال پنجم – شماره ۲۰۱ – تاریخ ۹۵/۸/۲)

ارسال شده توسط در 23 اکتبر 2016 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال پنجم         شماره ۲۰۱          تاریخ ۹۵/۸/۲

  کارایی اساس بقا است، اما لازمه موفقیت ثمربخش بودن است. «جان ماکسول»

rocky-mountain-aspens-fall

نشست هفتگی باشگاه – ۹۵/۷/۲۷:
بیست و نهمین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا برگزار شد .
این نشست اختصاص به ارائه دو گزارش برنامه داشت . صعود قله امیری(شاه طهماسب) همراه با عکس و فیلم توسط فراز ساسانی و گزارش دوم صعود قله سه شاخ (چوپار) و پیمایش ۳۲ کیلومتری کویر شهداد همراه با عکس و فیلم که چایچی تهیه کرده بود ، توسط علیرضا گوهری ارائه شد.

 

تبریک تولد اعضا :
روز ۲۹ مهرماه تولد رضا غلامی از اعضای باشگاه بود. ضمن عرض تبریک ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه مراحل زندگی را برایشان داریم.

 

قله میشینه مرگ صعود شد :

img_0092-mov-still001

برنامه جمعه گذشته باشگاه اسپیلت صعود قله میشینه مرگ در جاده فیروزکوه بود که به سرپرستی رضا خلیل آبادی و حضور اعضا و میهمانان با موفقیت اجرا شد.

 

نایب رئیس فدراسیون در نشست تخصصی “زن، ورزش، رسانه”:

3199-main-1890731502

به گزارش «احمدیان فر» از روابط عمومی فدراسیون: این نشست تخصصی در دومین روز از هفته تربیت بدنی ساعت ۹ صبح با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. سپس خانم شهریان معاون امور ورزش بانوان ضمن ایراد سخنرانی به اهمیت نقش رسانه در توسعه ورزش بانوان پرداختند و متذکر شدند که از رسانه ها انتظار می رود که با درک عمیق و دقیق و عالمانه ضمن حفظ کرامت و اقتدار ورزش بانوان به این موضوع بپردازند.

این گزارش حاکی‌ست؛ در ادامه توسط دیگر سخنرانان این نشست به موارد مختلفی همچون آسیب های رسانه ای به ورزش بانوان، سهم رسانه در پوشش اخبار ورزشی بانوان ، کسب کرسی های بین المللی و المپیک و پارالمپیک و رابطه دوطرفه بین ورزش و سلامت پرداخته شد.
«گرجی» نایب رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی یکی از سخنرانان این نشست بود.
منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

پیام تبریک «وزارت ورزش وجوانان» به جهت کسب کرسی های بین المللی فدراسیون:

3200-main-465312593

دکتر «شعبانی بهار» معاونت محترم توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان طی پیامی موفقیت کسب شده در انتخاب «زارعی» بعنوان عضو هیات مدیره فدراسیون جهانی کوه‌نوردی را تبریک و برای توسعه این ورزش در ایران و جهان آرزوی موفقیت نمودند. متن پیام ارسالی ایشان بدین شرح است: “جناب آقای زارعی، انتخاب شایسته جنابعالی رادر هیات رئیسه فدراسیون جهانی کوهنوردی تبریک می گویم. برای شما و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در این جایگاه آرزوی موفقیت دارم. همواره موفق و تندرست باشید.
«شعبانی بهار» معاون وزیر در توسعه ورزش همگانی” .

منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

گزارش خوانی عمیق ترین غار ایران؛ جوجار / چهارشنبه ۵ آبان:

3202-main-1437261056

به گزارش رسیده از کارگروه غارنوردی و غارشناسی فدراسیون مراسم گزارش خوانی اکتشاف عمیق‌ترین غار کشور مطابق شرایط ذیل برگزار خواهد شد.لذا از کلیه روسای محترم ههیئت‌ها، مسئولین کارگروه‌های غارنوردی و غارشناسی استان‌ها و همچنین عموم علاقه مندان و جامعه غارنوردی، کوهنوردی و صعودهای ورزشی دعوت به عمل می آید در مراسم مذکور حضور بهم رسانند….
با ما در عمیق ترین غار کشورمان همراه شوید
بی هیچ واهمه ای از سقوط،
بی هیچ ترسی از تاریکی و سرما،
تنها میهمان لحظه های دیدنی باشید،
که ما را به اعماق خود کشید…..
وعده ما، چهارشنبه پنجم آبان ماه میدان آزادی، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی
به دلیل شرایط خاص مجموعه، مراسم راس ساعت ۱۸:۳۰ آغاز و ۲۰:۳۰ خاتمه خواهد یافت.
شایان ذکر است پارکینگ مجموعه آزادی واقع در ضلع غربی خیابان محمد علی جناح ، برای علاقه مندان مهیا گردیده است.

منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

جام جهانی سنگنوردی وجیانگ چین : «رضا علیپور» در رتبه ششم:

3204-main-1395907441

ششمین دوره مسابقات جام جهانی سنگنوردی در وجیانگ چین با قهرمانی ورزشکار میزبان پایان یافت. همچنین ورزشکاران روسیه، لهستان و فرانسه در رده های بعد ایستادند. در این مسابقات رضا علیپور از کشورمان در رده ششم و حمید رضا توزندجانی در رده پانزدهم قرار گرفتند. ورزشکاران فوق خود را آماده حضور در مسابقات ژیامن می نمایند.

منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

 

پایان جام جهانی سرعت در شهر ژیامن چین با قهرمانی ورزشکاران روس و لهستان:
آخرین مرحله از جامهای جهانی سرعت با قهرمانی ورزشکار مرد روس استانیسلاو کوکورین و زن لهستانی کلودیو بوزک به پایان رسید. در رده بندی مردان پس از روسیه ورزشکاران فرانسه و چین دوم و سوم شدند.
در بخش زنان نیز پس از لهستان دو ورزشکار روس در رتبه های بعدی ایستادند.
رتبه سه ورزشکار کشورمان که در این رقابتها حضور داشتند ؛ در بخش مردان رضا علیپور هشتم و حمیدرضا توزندجانی در رتبه یازدهم قرار گرفتند و در بخش بانوان نیز اعظم کرمی هجدهم شد.
منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

همایش کوهپیمایی همگانی گرامی داشت هفته تربیت بدنی و روز کوهنورد:

3215-1885851206

همایش کوهپیمایی همگانی گرامی داشت هفته تربیت بدنی و روز کوهنورد (جمعه هفته تربیت بدنی روز کوهنورد نامیده میشود) در ارتفاعات تله کابین توچال برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون؛ صبح روز پنجشنبه همایش کوهپیمایی همگانی گرامی داشت هفته تربیت بدنی و روز کوهنورد با مشارکت اقشار مختلف خانواده ورزش در محل تله کابین توچال برگزار گردید.در این همایش که باحضور دکترشعبانی بهار معاونت توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان همراه بود علاقمندان پس از کوهپیمایی به ورزش صبحگاهی پرداختند.

درپایان علاوه بر هدایای ورزشی به قید قرعه به ۱۴ ورزشکار حاضر جوایز ارزشمندی نیز اهداء گردید.
این همایش با تلاش کارگروه همگانی فدراسیون و مشارکت معاونت توسعه ورزش همگانی وزارت، هیئت همگانی استان تهران، سازمان بسیج ورزش، تله کابین توچال و انجمن المپین های کمیته ملی المپیک اجراگردید.
منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

تایید تفاهم نامه همکاری فدراسیونهای ایران و فرانسه با حضور کنسول فرانسه در ایران‎:

3227-main-1952258364

باحضور در سفارت فرانسه و دیدار با کنسول فرهنگی سفارت، تفاهم نامه همکاری فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران و فدراسیون باشگاههای فرانسه مورد تایید و پشتیبانی سفارت آن کشور در ایران قرار گرفت. در این جلسه که باحضور زارعی رئیس فدراسیون ایران، «ژرژ الزیر» رئیس فدراسیون باشگاههای کشور فرانسه، ابراهیم نوتاش نایب رئیس امور ایران در سازمان صعودهای بلند GHM و محمود هاشمی مسئول کارگروه روابط بین الملل فدراسیون ایران همراه بود، کنسول فرانسه با ابراز خرسندی از گسترش روابط ورزشی دوکشور اظهار امیدواری نمود طرفین از امکانات یکدیگر جهت پیشبرد اهداف ورزشی بهره گیری نمایند. 
منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

 

انتشار دومین شماره نشریه الکترونیک اخبار کوهنوردی آسیا‎:

3231-main-1167597454 

دومین شماره نشریه الکترونیک اخبار کوهنوردی آسیا ارگان اتحادیه کوهنوردی این قاره که به همت Tamotsu Nakamura ژاپنی تدوین میگرددمنتشر شد. این نشریه علاوه بر آشنایی دادن با فرهنگ ملل قاره کهن، در زمینه صعودهای شاخص، آشنایی با مناطق کوهستانی و همچنین موارد علمی مرتبط با ورزش کوهنوردی نیز مطالب قابل توجهی را منتشر می نماید. برای مطالعه اخبار این نشریه میتوانید به سایت asian-alpine-e-news به ادرس زیر مراجعه نمائید: …
http://asian-alpine-e-news.com/index.html
همچنین برای مطالعه خبرنامه نخست و خبرنامه شماره ۲ به ادرسهای زیر رجوع کنید:
http://asian-alpine-e-news.com/asian_alpine_e-new_1st_issue.pdf
http://asian-alpine-e-news.com/asian_alpine_e-new_2nd_issue.pdf

 

منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

 

معرفی و مقایسه یخچالهای منطقه سبلان:

yakhchal-shomali-sabalan

«گردآوری به شیوه مطالعات میدانی»
ابوالفضل زمانی: مدرس درجه سه برف و یخ/مسئول بخش حفاظت از یخچالهای کوهستانی فدراسیون کوهنوردی ج.ا.ا
یخچال و صعود یخچالی اسبابی را فراهم می کند که علاقمندان بتوانند در میان فصول گرم نیز با شرایط سرد و شبه زمستانی به فعالیت های فنی بپردازند. اکثر کوهنوردان برای انجام فعالیت های فنی در فصولی غیر از پاییز و زمستان به سمت سنگنوردی و دیواره نوردی گرایش پیدا نموده و دوباره با شروع فصل سرما کار برف و یخ و صعودهایی به این سیاق را در پیش می گیرند.
با این حال عده ای از کوهنوردان هستند که با فعالیت روی یخچالها، نوار فعالیت های برف و یخ خود را منقطع ننموده و خود را در سیری پیوسته از آمادگی انجام فعالیت های سرد یخنوردی نگه می دارند. در این راستا یخچالهای منطقه سبلان با تنوع و قواره های مختلف محیطی مناسب برای صعود های یخچالی را فراهم می نماید که در ادامه به معرفی و مقایسه آنها خواهیم پرداخت .
امید است ماخذی قابل اتکا برای همنوردان و علاقمندان به صه صعود های یخچالی قرار گیرد.

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید .
معرفی و مقایسه یخچالهای منطقه سبلان ( برای دانلود کلیک کنید)

 

درگذشت نخستین زن فاتح قله اورست:

633526_434

نخستین زن فاتح قله اورست درگذشت.به گزارش عصر ایران ” جونکو تابِی ” ژاپنی، نخستین زن فاتح قله اورست (بلند ترین قله جهان) پنج شنبه گذشته در بیمارستانی در شهر ” کاواگوئه ” ژاپن درگذشته است.او از چهار سال پیش به بیماری سرطان مبتلا شده بود. خانم ” تابِی ” ۷۷ سال داشت و در سال ۱۹۷۵ موفق شد به عنوان نخستین زن جهان به قله اورست صعود کند.

633527_951

او در ۴ دهه گذشته موفق شده بود به تمامی رشته های کوه های مرتفع در ۵ قاره جهان صعود کند.

منبع : کوه نامه 

 

سرزمین من / دست ، سنگ ، صعود:

dast-sang-1

ماهنامه «سرزمین من» نشریه‌ای از گروه مجلات همشهری است که در حوزه «ایران‌شناسی و ایرانگردی» منتشر می‌شود و به موضوعاتی از جمله تاریخ، طبیعت، حیات وحش، مردم‌شناسی، معماری و هنر ایران می‌پردازد.این مجله که به عنوان نشنال جئوگرافیک ایرانی نیز شناخته می‌شود در طول دوره انتشار خود جایزه‌ها و افتخارات مختلفی به دست آورده و عنوان «پرجایزه‌ترین مجله ایران در سال ۱۳۸۹» را از آن خود کرده است. این مجله تنها و نخستین مجله ایرانی است که طبق استانداردهای بین المللی برای معرفی میراث فرهنگی، معنوی و طبیعی سرزمین ما منتشر می‌شود. این مجله از نظر فرم و ارایه محتوا یکی از معدود مجلاتی است که در جهان با رویکرد پرداختن به حوزه فرهنگ، تاریخ و طبیعت منتشر می‌شود.

dast-sang-2

این مجله درآخرین شماره خود مطلبی با عنوان « دست، سنگ صعود» به قلم «افشین یوسفی» را منتشر کرده است. در گزارش منتشر شده چنین آمده است:
«بند یخچال » از جذاب ترین و مشهورترین مناطق سنگ نوردی ایران است؛ مکانی در دل کو ههای توچال که به دلیل داشتن سنگ های بزرگ جدا شده از دیوار های به همین نام که در بالا دست آن قرار دارد، مشهور است؛ سنگ هایی که هر کدام شان به اندازه ی یک ساختمان چند طبقه هستند. سنگ هایی که هرکدام برای خود نام و نشانی دارند و هرکدام محلی هستند برای آموزش و تمرین سنگ نوردان. بند یخچال، یک پارک سنگ نوردی و پاتوقی برای جمعه گردی کوهنوردان فنی تهران است. مکانی که در روزهای تعطیل، کوهنوردان در آ نجا جمع شده، در کنار هم مشغول سنگ نوردی می شوند. بند یخچال به این دلیل معروف شده که می توان در آن تمامی رشته های سنگ نوردی را انجام داد و همین جاذبه ها هم باعث می شود تا در هوای خنک مهرماه، برای سنگ نوردی سری به آن بزنیم.
برای مطالعه این مجله و گزارش منتشر شده نسخه چاپی آن را خریداری نمایید .

منبع : کوه نامه 

 

یک مسیر نو در تبت:

summit

کوه نوردان بریتانیایی، نیک بولاک و پل رامسدن برای نخستین بار از یک مسیر ۱۶۰۰ متری به درجه +ED تا یال شمالی جبهه جنوب شرقی نین کوئن تنگلها Nyainqêntanglha به ارتفاع ۷۰۴۹ متر در تبت – چین، در عرض ۷ روز، صعود کردند.این زوج صعود خود را از دوم اکتبر شروع کرده و از یال شرقی به دره جنوبی فرود آمده و ۸ اکتبر به کمپ اصلی برگشتند. اعتقاد بر این است که اولین کوه نوردان غربی هستند که به کاوش در این دره تا شمال قله های نین کوئن تنگلها می پردازند. نیک و پل این مسیر را از طریق گوگل ارت مورد بررسی قرار داده و انگیزه اجرای برنامه خود را احتمال صعود از جبهه ای در سمت شمال می دانند که بومی ها آن را جبهه ای نمی دانستند که صعود از آن امکان پذیر باشد، به همین جهت به سختی مجوز صعود از این جبهه را دریافت کردند.با نبود امکانات ارتباطی آنها اطلاعی از شرایط جوی نداشتند تا بر اساس آن قادر به برنامه ریزی شوند بنابراین مجبور به صعود بدون پیش بینی پنجره های مناسب آب و هوایی بودند. نیک در وبلاگ خود از بارش سنگین برف و شرایط سختی نوشته که تیم از روز چهارم به بعد با آن روبرو بوده:
” شرایط روی یال پیچیده شد، اکثر روزها آفتاب، باران، برف، باد، بوران، ابر، طوقان و تگرگ بود. هیچ روزی شبیه دیگری نبود و عمدتا شرایط لحظه ای و زودگذر بود. مدت کوتاهی در جریان بود و شکل دیگری از ریزش های جوی آغاز می شد. این صعود به آن شکلی نبود که بتوان ۵ روز خوب را پیش بینی کرد و در انتظار ماند زیرا ما به هیچ وجه کوچکترین ارتباطی با هیچ کجا نداشتیم و متکی به خود بودیم.”
جزئیات این صعود را می توانید در این آدرس مطالعه کنید.

منبع : وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

صعود مسیر نو در ماناسلو با صعود مسیر نرمال تمام شد:

manaslu

آلبرتو زرین (Alberto Zerain) و ماریانو گالون (Mariano Galvan) ماناسلو را از مسیر نرمال صعود کردند.
در این صعود گالوین مسیر صعود را در ۴۸ ساعت طی کرد.
طبق گزارش سایت پایتوم (Pythom) دو کوهنورد یاد شده اقدام به صعود قله ماناسلو از مسیر نو کردند اما تلاش صعود قله را به خاطر از دست دادن کمپ دو ناتمام گذاشته و اقدام به صعود این قله از مسیر نرمال کردند.بعد ازدست دادن کمپ دو ، آلبرتو به بیس کمپ بازگشت اما همنورد آرژانتینی او گالوین به صعود خود در مسیر نو ادامه داد. بر اساس گزارش سایت دسنیوال ، گالوین چهار روز را به تنهایی در مسیرهای شیب دار این قله سپری کرد و در این مدت سه شب را احتمالا بدون آب و غذا بیواک کرد. بعد از این تلاش گالوین به بیس کمپ بازگشت و به تماشای صعود همنورد خود آلبرتو زرین نشست که تلاش خود را از مسیر نرمال آغاز کرده بود.

manaslu1

در این حال که آلبرتو در حال طی مسیر و تلاش برای صعود قله بود ، گالوین خودی نشان داد و در یک حرکت سورپرایز کننده و یک حمله بدون توقف از بیس کمپ به قله حرکت کرده و قبل از همنورد خود در عرض ۴۸ ساعت بر قله ماناسلو ایستاد. گالوین در حال فرود به سمت بیس کمپ بود که آلبرتو به قله نزدیک میشد. این صعود دراماتیک در برف عمیق و کولاک شدید به سرانجام رسید.

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز 

 

 

نابوکازو کوریکی کوه نوردی که از بیماری عشق سر به کوهستان گذاشته:

nabukazu-kuriki

نابوکازو کوریکی (Nobukazu Kuriki) کوهنورد ژاپنی در ششمین تلاش خود صعود سولو و بدون اکسیژن از مسیر برفی جبهه شمالی اورست را آغاز کرد. این کوهنورد ۳۴ ساله قصد دارد از گذرگاه هورنبین (Hornbein) به قله ۸،۸۵۰ متری اورست برسد.
مسیر صعود نابوکازو به احتمال زیاد ترکیبی از گذرگاه ژاپنی ها در بخش پایینی و گذرگاه هورنبین در بخش فوقانی خواهد بود. بخش ابتدایی این مسیر در بهار سال ۱۹۸۰ توسط دو کوهنورد ژاپنی به نام های تسونئو شیگهیرو (Tsuneo Shigehiro) و تاکاشی اوزاکی (Takashi Ozaki) باز شد.
کروکی که در ششمین تلاش خود اقدام به صعود سولو و بدون اکسیژن این مسیر کرده است ، در تلاش های قبلی خود به نتیجه نرسیده و حتی در تلاش سال گذشته از گرده غربی تنها یک انگشت سالم برای او باقی ماند.
او می گوید ” من کاملا متمرکز هستم و اکنون شروع می کنم.”
نابوکازو به نوعی از بیماری عشق نیز رنج می برد. دوست دختر او که یک کوهنورد علاقه مند هم بود او را رها کرده است و حال او در پی این سوال که دوست دخترش چی میخواسته تنهایی برای صعود اورست آمده است!

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز 

 

مرگ دو کوه نورد لهستانی در شیولینگ:

shivlin-768x614

دو کوهنورد لهستانی به نام های لوکاژ کرزانووفسکی (Lukasz Chrzanowski) و کرزیگورز کوکوروفسکی (Grzegorz Kukurowski) در تلاش برای صعود جبهه شمالی شیولینگ به ارتفاع ۶،۵۴۳ متر در هیمالیای هندوستان جان خود را از دست دادند.
این دو کوهنورد که به سبک آلپاین صعود می کردند ، بر روی دیواره منتهی به قله و با فاصله ۲۵۰ متر از قله گیر افتادند. کوکوروفسکی بیمار شده و از هوش رفته و روز بعد جان باخته و همنورد او لوکاژ که بدون آب و غذا مانده بود در حال فرود به سمت تیم نجات بود که ۳۰۰ متر سقوط کرده و جان باخته است.

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز 

 

ممنوعیت بیس جامپینگ در شامونی:

chamonix

در پی مرگ پنج نفر از بیس جامپرها در منطقه شامونی فرانسه در سال جاری مسئولین این منطقه تا اطلاع ثانویه ممنوعیت پروازهای بیس جامپرها را وضع کردند. در این تصمیم آمده است مسئولین باید نقاط فرود مناسب، خطوط پرواز، استانداردهای امنیتی در طول پرواز و برنامه ریزی پرواز را مد نظر قرار دهند.

لازم به ذکر است که اخیرا یک بیس جامپر روسی در هنگام پرواز با یک خانه برخورد کرده و جان باخته است. این منطقه پایتخت بیس جامپینگ در اروپا به حساب می آید و سالانه حدود ۲۰۰۰ پرواز در آنجا به ثبت می رسد.
منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز 

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال پنجم – شماره ۲۰۱ – تاریخ ۹۵/۸/۲)”

  1. رضا می گوید:

    هفته نامه خیلی خوب بود
    درود بر ساقی بانو

دیدگاه خود را بیان کنید