صعود دیواره علم‌کوه مسیر هاری رُست (علایی) – مردادماه ۱۴۰۲

ارسال شده توسط در 29 آگوست 2023 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های فنی

دیواره شمالی علم‌کوه با داشتن ۶۵۰ متر دیواره عمودی از مرتفع ترین دیواره های ایران میباشد که با داشتن مسیرهای متعدد دیواره نوردی از سخت‌ترین و جذاب ترین دیواره های ایران محسوب میشود.

از اوایل سال ۱۴۰۲ با هماهنگی و برنامه ریزی و تمرینات منظم تصمیم گرفتیم که اواخر مرداد ماه تلاشی بر روی  دیواره با عظمت علم‌کوه داشته باشیم.
روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۳ بامداد از شرق تهران به سمت کلاردشت حرکت کردیم،
ساعت ۷ صبح به ونداربن رسیده و بار هایمان را با قاطر راهی سرچال کردیم (قاطر ها فقط تا پناهگاه سرچال میروند و دیگر تا علم‌چال نمیروند.)
روز اول:
ساعت ۸ صبح رسماً از قرارگاه ونداربن برنامه ما آغاز شد…
پس از گذر از کشتی سنگ، گونک ها و لیزونک ها ساعت ۱۱:۳۰ به پناهگاه سرچال رسیدیم.
ارتفاع ونداربن: ۲,۲۰۰ متر
کشتی سنگ : ۲,۷۰۰ متر
گونک ها: ۳,۱۰۰ متر
لیزونک ها: ۳,۵۵۰ متر
پناهگاه سرچال: ۳,۸۰۰ متر
ساعت ۱۲:۳۰ پس از آماده کردن کوله پشتی (وزن کوله ها به ۳۰ کیلوگرم میرسید)به سمت علم‌چال حرکت کردیم،
وزن بالای کوله ها باعث کندی حرکت ما شد و مسیری که همیشه تقریبا ۲ ساعت طی میشد پس از ۴ ساعت به علم‌چال رسیدیم ( ارتفاع علم‌چال ۴,۲۰۰ متر) و کمپ را برپا کردیم و پس از صرف غذا بلافاصله از شدت خستگی خیلی زود خوابیدیم.
روز دوم:
پنجشنبه ۲۶ مرداد ؛
پس از استراحتی مناسب ساعت ۹ صبح جهت هم هوایی به سمت سنگ یوسف و گل سنگها حرکت کردیم و طناب ثابت برای روز صعود در سنگ‌یوسف فیکس کردیم ( سنگ‌یوسف محلی است که بایستی از یخچال تا دیواره سپری شود که دارای شکاف خطرناکی است)
به این دلیل که هردوی ما تجربه و تلاش اول مان بر روی دیواره علم‌کوه بود با دقت کافی منطقه را بررسی میکردیم و عجله ای برای بازگشت به کمپ نداشتیم.
نهایتاً ساعت ۱۴ به کمپ بازگشتیم.
لوازم ،تجهیزات و ابزار مورد نیاز روز صعود را آماده کرده و پس از بارگیری و صرف مایعات و غذای مناسب به داخل کیسه خواب های خود رفته و شب را با کمی استرس و هیجان سپری کردیم…
روز سوم :
جمعه ۲۷ مرداد؛
ساعت ۲ بامداد از خواب بیدار شده و پس از صرف چای و صبحانه ای مختصر ساعت ۳ راهی دیواره شدیم…
ساعت ۴ سنگ‌یوسف را بدون مشکل خاصی پشت سر گذاشته و راهی گل سنگها شدیم
ساعت ۶ صبح پای دیواره بودیم.
پس از آماده شدن و هم فکری تصمیم بر این شد که طول اول را من آغاز کنم .
سیستم صعود را دو طنابه و به صورت یک طول درمیان ضربدری صعود کردیم و با سرعتی تقریباً مناسب  طول ۳ کلاهک بزرگ را هم صعود کردیم.
پس از عبور از کلاهک کوچک به کارگاه یخ رسیده و کم کم سرمای هوا و منطقه برما حاکم شده بود.
طول های مسیر کمی دشوارتر و نیاز به ابزار گذاری بیشتری شده بود و نهایتاً ساعت ۱۸ به طول آخر رسیدیم .
رضا طول آخر را با کیفیت عالی صعود کرد و به ابتدای ریزشی ها رسیدیم.
یک طناب ۶۰ متری ما آسیب دید و تصمیم گرفتیم ادامه مسیر را با یک طناب صعود کنیم که می‌دانستیم ریزشی های علم‌کوه با دو طناب کمی دست و پا گیر میشود.
راهی ابتدای ریزشی ها شدم و متاسفانه به دلیل ناآشنا بودن با منطقه و تاریکی هوا مسیر اصلی را یافت نکردم و با فاصله ی زیادی که با میانی آخر داشتم ( تقریباً ۲۰ متر) تصمیم گرفتم دست به سنگ که بسیار هم خطرناک و دشوار بود به کارگاه قبل برگردم و با مشورت به این نتیجه رسیدیم که در تاقچه ی خوبی که در آن قرار داشتیم شب را سپری کنیم و باقی مسیر که از نظر ارتفاع ۵۰ متر بیشتر هم نبود را صبح و در روشنایی هوا صعود کنیم.
طناب را فیکس کرده و با زدن دو عدد خود حمایت استیبل و مناسب داخل چادر ناجی ای که داشتیم رفتیم .
شبی سرد و سخت و البته خاطره انگیزی که هیچوقت فراموش نخواهد شد را در ارتفاع ۴,۷۸۰ متری علم‌کوه سپری کردیم…
بلاخره صبح شد!
روز چهارم و آخر برنامه :
شنبه ۲۸ مرداد؛
خوشحال از تصمیم درستی که گرفته بودیم صبح به راحتی و با روحیه بالا پس از گذراندن ۳ طول ریزشی ساعت ۹ از دیواره با سلامت کامل بیرون آمدیم و پس از گرفتن عکس قله خیلی سریع به سمت سیاه سنگ ها حرکت کرده و فرود آمدیم و ساعت ۱۴ به کمپ مان در علم‌چال رسیده و بدون معطلی کمپ را جمع کرده و ساعت ۱۷ به پناهگاه سرچال رسیدیم،
با سرعتی بسیار بالا ساعت ۲۰ به ونداربن رسیدیم و این برنامه با موفقیت کامل به اتمام رسید.

وضعیت آنتن دهی: تا پناهگاه سرچال آنتن مناسب ، از سرچال تا علمچال و قله تقریباً آنتنی وجود ندارد که بایستی برای مواقع ضروری تا شانه کوه رفت…
مقدار آب: ۵ لیتر ( البته میتوان از آب یخچال استفاده کرد)

شماره جهت اجاره قاطر ؛ آقای حاتمی ۰۹۱۱۷۸۹۵۰۶۳

ریزشی ها

قله علم کوه

فرود سیاه سنگ

۲ دیدگاه to “صعود دیواره علم‌کوه مسیر هاری رُست (علایی) – مردادماه ۱۴۰۲”

1. علم کوه می گوید:

سلام گزارش بسیارزیبا وعالی بود.چنانچه فیلم مسیرها داریدلطف بفرمایید به شماره ۰۹۱۱۱۹۴۴۱۰۲ ارسال نمایید سپاس از شما. نجف شکوهی

2. مسعود می گوید:

سلام وخداقوت لطفا لوازم فنی موردنیازونکات مهم فنی رااگرامکانش هست بیان کنید البته جهت برنامه ریزی صعود می خواهم. ممنون ازشما مسعودشیخ